Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tulee tää työttömien asenne että on ns paskaduuneja jotka ovat heille ihmisarvoa loukkaavia?

Vierailija
12.09.2023 |

Ajatteletko sinäkin kaupan kassalla, että voi voi kun tuota poloista kun joutuu tuossakin duunissa olemaan?

Kommentit (237)

Vierailija
81/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki keskiluokkaiset ovat jenkkisarjoista nykyään omaksuneet sen asenteen, että paskaduuneja on olemassa ja niiden tekijöitä on oikein kohdella kaltoin. Seis jenkkimädätys.

Vierailija
82/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä olen pitkäaikaistyötön ja kävin työhaastattelussa apteekissa. Tarjolla oli kassan/jokapaikanhöylän paikka, kokopäivätyötä. Brutto alle 1300€/kk. Vaikka veroja ei menisi euroakaan (niitähän menee), minulle jäisi käteen kokopäivätyöstä noin 200€/kk enemmän kuin nyt minimituilla. Itseasiassa tuskin edes sitä, koska eväät pitäisi pakata ja ostaa myös bussilippu...kotona olen paastoillut, mutta eihän sitä työssä jaksa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työn tekemisellä pitäisi tulla paremmin toimeen kuin kotona oleilulla.

Siltikin menisin itse töihin, vaikka saisin saman verran rahaa kotona olemisella. Syitä on useita:

1. Arkirytmi ja rutiinit. Pitävät osaltaan yllä ihmisen toimintakykyä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

2. Kokemus siitä että on hyödyksi, työyhteisölle ja laajemmin yhteiskunnalle.

3. Kotona tulisi tylsää.

4. Työn kautta mahdollisesti tulevat sosiaaliset kontaktit arjessa.

5. Pelkäisin pikkuhiljaa syrjäytyväni jos jäisin kotiin. Meinaan että pelkäisin työttömyysjakson pitenevän ja sen alkavan vaikuttaa negatiivisesti itsetuntooni yms.

Olen sitä mieltä että kaikki työ on arvokasta ja omalla tavallaan merkityksellistä. Toki se **tuttaa jos ei saakaan oman alan töitä tai pitkien opintojen päätteeksi jääkin työttömäksi.

Olen opiskellut sote-alalta maisteritutkinnon ja nykyään ns. siistissä sisätyössä. Olen kyllä tehnyt kaikenlaista työtä kalatehtaalta yökerhon blokkaajaksi ja esitanssijasta mäkkärin keittiöön. Hotellin siivousta ja henkilökohtaista avustamista.

Vierailija
84/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pitää tiettyä duunia paskaduunina niin ei siinä varmaan ole mitään eroa onko henkilö työtön vai töissä? Vai oletko nähnyt täällä useinkin yleistyksiä siitä, miten "töissä olevat" ovat samaa tietynlaista massaa?

Jos on opiskellut tietyn ammatin ja hakee siltä alalta töitä ja niitä on mahdollisesti saatavilla, niin ei tarvitse erityisesti houkutella lähteä johonkin 9 euroa tunnissa nollasoppari-työhön, eikö? Ei se silti tarkoita etteikö tuo työ voisi olla ihan tarpeellista.

Vierailija
85/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä "asenne"keskustelu molemmin puolin on ihan typerää. Ei sillä ole mitään väliä, mikä on asenne. Mitä jos korjattaisiin vaikka ensin se, että kokoaikatöistä voi saada pari rupista satasta enemmän kuin kotona makaamisesta? Sen jälkeen voidaan puhua yrittäjien, työssäkäyvien tai työttömien asenteista. Kun ei tuossa touhussa ole mitään järkeä. Räkisin itsekin mieluummin kattoon kuin tekisin kokoaikatyötä, josta saa vähän hiluja enemmän kuin makaamalla kotona.

En usko asian olevan noin. Todennäköisesti tekisit mieluummin töitä kuin olisit työttömänä. Ellet sitten ole osa- tai kokonaan työkyvytön, kuten moni työttömyyskortistossa oleva on (eli on väärässä paikassa). Hyvin moni työkyvytönkin tekisi mieluummin töitä tai jotain muuta "hyödyllistä" kuin olisi päivät kotona ja "räkisi kattoon".

Varmasti, mutta jos sitä työtä arvostetaan 200 eurolla enemmän kuten tuo edellä sanoi, niin ei erityisemmin kiinnosta. Onko sinulla jotain haasteita luetun ymmärtämisessä?

Vierailija
86/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työttömillä tuota asennetta tavannut, mutta monet paremmin koulutetut suhtautuvat kyllä halveksivasti.

Itse tehnyt ns. paskaduuneja kohta 20v, koska pidän yksinkertaisesta, fyysisestä työstä.

Vierailija
87/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se yhteiskunnassa ihan yleinen ilmapiiri, että on parempia ja huonompia töitä, älkää viitsikö tekeytyä naiiveiksi. Lisäksi töistä puhutaan osana ihmisen identiteettiä, unelma-ammateista puhutaan jo lapsesta saakka ja tarkoitus on saada työ joka ilmentää sitä Kuka Minä Olen. Silloin voidaan ehkä tehdä sitä "paskaduunia", joka ei todellakaan ole se unelma-ammatti, mutta ei sitä muille haluta kertoa tutustumiskeskusteluissa. Ja sitähän kyllä kysytään heti sen jälkeen kun on vaihdettu nimet ja kerrottu mistä ollaan kotoisin. KAIKKI UUDET TUTTAVUUDET KYSYVÄT MITÄ TEET TYÖKSESI.

Oletuksena siis, että se työ kertoo jotain olennaista siitä ihmisestä. Työstä kyselevistä tulee heti jotenkin moukkamainen vaikutelma.

Kyllä minä kysyn ihmisiltä että missäs hommissa olet. Ihan mielenkiinnosta tätä henkilöä kohtaan. Mistä hitosta voi enää jutella jos ei edes työstä saa kysyä?

Vierailija
88/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole työttömillä tuota asennetta tavannut, mutta monet paremmin koulutetut suhtautuvat kyllä halveksivasti.

Itse tehnyt ns. paskaduuneja kohta 20v, koska pidän yksinkertaisesta, fyysisestä työstä.

Paremmin koulutettu voi olla myös työtön.

Vierailija
89/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduunit on sellaiset, joita ei tarvita ja ovat samalla ikäviä, tai jotka on luksusta.

Kaupan kassa on paskaduuni. Automaattikassat hoitavat hommat. Samoin puhelinmyynti.

Samoin mcduunit on ylellisyyttä. Ihmisen ei tarvi tehdä sitä hampparia. Ruuan voi ostaa kaupasta osissa tai valmiina.

Tällaisiin hommiin ei ole eettistä syytä pakottaa!

Vierailija
90/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee asenne, että paskaduuni, hankitaan jostain köyhästä maasta erivärinen tekemään se? Itse en näe mitään eroa wolt-kuskien ja puuvillan poimijoiden välillä.

Tämä. Samoin hukkuvaan sote-alaan on jo vuosikymmen odotettu, että halpatyömaista tulisi iloisia, vähään palkkaan ja mahdottomaan työtaakkaan tyytyväisiä ihmisiä.

Vierailija
91/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se yhteiskunnassa ihan yleinen ilmapiiri, että on parempia ja huonompia töitä, älkää viitsikö tekeytyä naiiveiksi. Lisäksi töistä puhutaan osana ihmisen identiteettiä, unelma-ammateista puhutaan jo lapsesta saakka ja tarkoitus on saada työ joka ilmentää sitä Kuka Minä Olen. Silloin voidaan ehkä tehdä sitä "paskaduunia", joka ei todellakaan ole se unelma-ammatti, mutta ei sitä muille haluta kertoa tutustumiskeskusteluissa. Ja sitähän kyllä kysytään heti sen jälkeen kun on vaihdettu nimet ja kerrottu mistä ollaan kotoisin. KAIKKI UUDET TUTTAVUUDET KYSYVÄT MITÄ TEET TYÖKSESI.

Oletuksena siis, että se työ kertoo jotain olennaista siitä ihmisestä. Työstä kyselevistä tulee heti jotenkin moukkamainen vaikutelma.

Kyllä minä kysyn ihmisiltä että missäs hommissa olet. Ihan mielenkiinnosta tätä henkilöä kohtaan. Mistä hitosta voi enää jutella jos ei edes työstä saa kysyä?

Päinvastoin. Pitäisi kysyä mihin töihin pitäisi mennä? Mikä työnantaja? Mikä työtehtävä ja mikä palkka? Mikä ammattiala ja miksi? Ja vielä perustelut miksi juri kyseiselle työnantajalle ja miksi juuri kyseiseen työtehtävään ja miksi juuri minä eikä joku muu?

Vierailija
92/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelet, että asenne koskisi vain työttömiä? Kuinkahan moni 3000 euroa tienaava menisi mielellään "paskaduuniin", josta tienaisi 2000 euroa?

Vierailija
93/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmasti itse suostuisi menemään ihan mihin työhön vaan, ihan millä palkalla tahansa.

Vierailija
94/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä olen pitkäaikaistyötön ja kävin työhaastattelussa apteekissa. Tarjolla oli kassan/jokapaikanhöylän paikka, kokopäivätyötä. Brutto alle 1300€/kk. Vaikka veroja ei menisi euroakaan (niitähän menee), minulle jäisi käteen kokopäivätyöstä noin 200€/kk enemmän kuin nyt minimituilla. Itseasiassa tuskin edes sitä, koska eväät pitäisi pakata ja ostaa myös bussilippu...kotona olen paastoillut, mutta eihän sitä työssä jaksa. 

Niin. Siltikin joku sinne työhön menee. Herää joka aamu, kantaa tunnollisesti kortensa kekoon yhteiskunnan hyväksi, jotta sinä voisit niitä tukiaisi nostella ja jatkaa paastoiluasi.

Vierailija
95/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee asenne, että paskaduuni, hankitaan jostain köyhästä maasta erivärinen tekemään se? Itse en näe mitään eroa wolt-kuskien ja puuvillan poimijoiden välillä.

Tämä. Samoin hukkuvaan sote-alaan on jo vuosikymmen odotettu, että halpatyömaista tulisi iloisia, vähään palkkaan ja mahdottomaan työtaakkaan tyytyväisiä ihmisiä.

Iloisia? Voin minä näytellä surullista, vihaista, epäystävällistä ja töykeää niin kuin muutkin.

Vierailija
96/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että asenne koskisi vain työttömiä? Kuinkahan moni 3000 euroa tienaava menisi mielellään "paskaduuniin", josta tienaisi 2000 euroa?

Kuinka moni ministeri tai kansanedustaja lähtisi siivoojan tai koulunköynninohjaajan töihin?

Vierailija
97/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iloisia? Voin minä näytellä surullista, vihaista, epäystävällistä ja töykeää niin kuin muutkin.

Mikä tämän kommentin pointti on?

Vierailija
98/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Siltikin joku sinne työhön menee. Herää joka aamu, kantaa tunnollisesti kortensa kekoon yhteiskunnan hyväksi, jotta sinä voisit niitä tukiaisi nostella ja jatkaa paastoiluasi.

Itse hain Alkoon töihin, mutta eivät ottaneet. Kun olin nuorempi alle 25v niin silloin olisivat ottaneet, mutta nyt vanhempana eivät ota töihin.

Vierailija
99/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne tulee varmaan siitä, että kun niitä paskaduuneja on nuoruutensa tehnyt vuosikymmenen tai pari ja on sittemmin kouluttautunut ja tahtoisi elämänsä aikana kokea jotain muutakin, niin sitten haukutaan laiskaksi sellaisten taholta jotka ovat istuneet lämpimässä toimistossa (tai kotonaan etätöissä) koko työuransa.

Menkää itse sinne paskahommiin jos ne ovat teistä niin hyviä. Minä otan teidän toimistoduunin oikein mielellään, koulutus ja hoksottimet löytyy kyllä, mutta ilman mahdollisuutta niillä ei pitkälle pötkitä.

Vierailija
100/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei nyt tiedä mitä paskaduuni tarkoittaa, se ei todellakaan tarkoita kaupan kassan työtä, paitsi jos työolosuhteet jne. on todella huonot. Paskaduuni tarkoittaa työtä jossa on suurinpiirtein kaikki päin helvettiä, johtaminen, työolosuhteet, palkka vs työn vaativuus ja jopa työturvallisuusasiat mättää. Eli työpaikka on huono, ei työ sinänsä. Paskaduuneissa pientäkin palkkaansa saa joskus anella kun työnantaja ei vaan maksa sitä ajallaan, tai jättää iltalisät jne. maksamatta kun sattui "unohtua". Paskaduunit on niitä joissa työntekijöitä käytetään vaan härskisti hyväksi.

Juuri näin. 

Olen kaupan alalla töissä, ja minulla on kokoaikatyö. ja bruttopalkkani kaikkien mahdollisten lisien kanssa on noin 2500 €. Myös kaupan hyvästä tuloksesta maksetaan myyjille osuus. Tiedän työnantajani arvostavan työpanostani, koska ammattitaitoa ja kokemusta on kertynyt, kaikenlaiset työt hoituvat, en rutise turhasta, enkä myöhästele. Työn ohessa on mahdollisuus myös edetä urallaan, jos siihen on edellytyksiä. 

En siis pitäisi kaupan alaa paskaduunina ollenkaan. Se on moninkertaisesti enemmän, kuin vain ostosten rahastamista, tai hyllyttämistä. Eikä kaupan töihinkään noin vain mennä. Joskus ennen pääsi lähes mihin tahansa suorittavaan työhön, kun marssi paikan päälle kysymään töitä, mutta ei enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä