HÄÄLAHJA? Toivottu ettei tavaraa, rahaa en vie periaatteesta
En ala kenenkään häiden maksumieheksi, mikä tuntuu nykyään olevan tapana. Mitä veisitte lahjaksi, kun erikseen kielletty tuomasta tavaraa? Jonkun elämyksenkö? Vaiko kalliimpaa kuplivaa?
Kommentit (698)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin kiva esiintyjä häissä, joku joka osaa esim. lausua runoja, pitää puheen, laulaa hyvin jne.
Elämyslahjakortti varmaan sopisi. Sarjakortti elokuviin. Tavaran antaminen ei helppoa monilla pareilla on jo "kaikkea".
Meillä on ainakin jäänyt kaikki elämyslahjat käyttämättä. Ei ole tullut mentyä ajoissa, kun ei ole kauheasti kiinnostanut pakkohupi. Sitten päivämäärä onkin mennyt umpeen.
No se on teidän ongelmanne. Ainakin raha meni paikalliselle yrittäjälle eikä häävieraan tarjoiluihin.
Tyypillistä suomalaista kateutta ja ilkeyttä.
Minä laitan aina rahaa vaikka ei se kattaisikaan juhlien kustannuksia, kuitenkin e
Morsiamen vanhemmathan ne maksaa. Älä ole taas hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan oikein mielelläni rahaa lahjaksi ja näin pääsen itse helpommalla.
Minä olen samoilla linjoilla sillä rahatilanne on tällä hetkellä hyvä, mutta ajattelen että pelkän rahan pyytäminen on silti huonotapaista. Huonommassa tilanteessa en osallistuisi tuollaisiin häihin.
Jaa minusta ihan normaalia nykypäivänä. Kaikilla on jo tavaraa, niin raha on just sopiva lahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi törkeää viedä lahjaksi jotain tavaraa jos toiveena on raha. Tämä on mielestäni hyväksyttävää vain siinä tapauksessa, että tuntee lahjan saajan niin hyvin, että tietää hänen tarvitsevan jotain tiettyä tavaraa. Ainakin meillä olisi 60-neliöisessä varastottomassa asunnossa kaappitilaa niin vähän, että sinne ei kerta kaikkiaan mahtuisi enempää mitään, ja joutuisimme pistämään tavaraa myyntiin tai lahjoittamaan ne, missä on oma vaivansa.
Käyttötavaran tuomisessakin on riskinsä. Olen esim. ollut häissä, joissa kasvissyöjä-morsiamen naama venähti kun herkkukorista paljastui lihasäilykkeitä. Ja kun isäni täytti pyöreitä, hän laittoi kutsuun, että vieraiden saapuminen juhliin on tärkeintä, ja toivoi, ettei rahaa tai tavaraa tuotaisi. Tästä huolimatta suurin osa vieraista toi jotain. Moni oli valinnut tuovansa kalliin
Alkoholi on kukkasiin verrattava "peruslahja" ja minun mielestäni harmillista, jos saaja sattuu olemaan alkoholisti. Voi olla että tämä ei ole kaikkien tiedossa, jos ei ole julistanut alkoholismiaan ympäri kyliä, mikä on harvoin tapana. Silloin asialle nyt ei vain voi mitään, erittäin ymmärrettävää että vierailla ei asia tiedossa.
Herkkukorissa oli varmaan muutakin kuin lihasäilykkeitä. Jos sulhanen ei ollut kasvisyöjä, mikä ongelma on siinä että osa lahjasta on häntä ajatellen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samoilla linjoilla sillä rahatilanne on tällä hetkellä hyvä, mutta ajattelen että pelkän rahan pyytäminen on silti huonotapaista. Huonommassa tilanteessa en osallistuisi tuollaisiin häihin.
Jaa minusta ihan normaalia nykypäivänä. Kaikilla on jo tavaraa, niin raha on just sopiva lahja.
Ei kyllä ole normaalia ilmoittaa että pelkkä raha kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. hyvään ravintolaan lahjakortti.
Aika kallis lahja, jos kahdelle hengelle tulisi olla tarjoilut. Normaalistihan häälahjat ovat n. 50 e.
Ap
Kyllä meilläpäin häälahja on kolminumeroinen summa , mutta meillä on häätkin sen mukaiset. 150 henkeä kun laittaa satasesta ylöspäin niin on asialliset häät.
Jos kaksi henkilöä menee häihin, niin vähintään 100 euroa pitää laittaa lahjaan. Itse ainakin laittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole normaalia ilmoittaa että pelkkä raha kelpaa.
Jaa minusta ihan täysin normaalia ja onneksi pyydetään rahaa, niin itse pääsee paljon helpommalla.
Aineeton lahja on hyvä. Itse toivoin 50-vuotis-bileisiini lahjaksi a) että tulee paikalle b) jos välttämättä haluaa juomaa tai jälkiruokaa yhteiseen pöytään, excel-taulukko mukana niin ei tullut tuhatta piparia c) jos ei tuokaan kelvannut niin sanoin et voi osallistua juhlien kustannuksiin ja tilinumeroni. Vanhukset ilahtuivat tuosta vikasta, helpompaa kuin raahata edes sitä kuoharipulloa. Ja summat oli 20€->, pienistä puroista jnpp eli joka killinki ilahdutti.
"Tervetuloa syntymäpäivilleni! Synttäritarjoilujen hinta oli xx ja jaettuna vierasmäärälle tekee 30 euroa henkilö. Lahjoja en tarvi, mutta tässä tilinumero. LÄMPIMÄSTI TERVETULOA"
Järjestänkin itselleni mukavat synttärit, joihin ei muuten olisi ollut varaa. Olen toki jalo ja maksatan vierailla vain tarjoilut, muut maksan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyylitöntä jonkun mielestä, mutta rahalahjat ovat myös perinne, joka on kuulunut suomalaisiin häihin satoja vuosia. Aina sotavuosiin saakka oli ihan kunnia-asia antaa hääparille lahjaksi myös ja eritoten rahaa.
Mutta sitä rahaa ei PYYDETTY, etenkään laittamalla tilinumero kutsuun, mikä on nykyään tapana. Ja ilmoittamalla ettei mikään muu käy.
Tuohon aikaan naimisiin menevä pari oli myös hyvin paljon nuorempi ja oikeasti tarvi sitä rahaa muuhun kuin matkusteluun.
Nyt olet väärässä. Sitä rahaa ei vain pyydetty, sitä ja muita lahjoja kierreltiin keräämässä pitkiäkin matkoja jo ennen häitä ja häissä oli ohjelmanumeroita rahan keräämiseksi. Rahalahjoissa kitsastelua pidettiin nolona asiana. Tilinumeroa ei tietenkään laitettu, kun sellaisia ei ollut kuin vasta 1900-luvun puolella. Ymmärrän, että olet pahoittanut mielesi, mutta sun argumentti siitä, että tämä olisi nykyajan ilmiö on väärä. Lue vaikka täältä https://www.amoriini.com/l/tarinoitasuomalaisistahaista ja käy siellä kotimaisessa häämuseossa.
"Nyt olet väärässä. Sitä rahaa ei vain pyydetty, sitä ja muita lahjoja kierreltiin keräämässä pitkiäkin matkoja jo ennen häitä ja häissä oli ohjelmanumeroita rahan keräämiseksi. Rahalahjoissa kitsastelua pidettiin nolona asiana. Tilinumeroa ei tietenkään laitettu, kun sellaisia ei ollut kuin vasta 1900-luvun puolella. Ymmärrän, että olet pahoittanut mielesi, mutta sun argumentti siitä, että tämä olisi nykyajan ilmiö on väärä. Lue vaikka täältä https://www.amoriini.com/l/tarinoitasuomalaisistahaista ja käy siellä kotimaisessa häämuseossa."
Siihen aikaan pari pysyi myös yhdessä, kunnes kuolema erotti. Sai luultavasti monta lasta. -Eri
Vierailija kirjoitti:
"Nyt olet väärässä. Sitä rahaa ei vain pyydetty, sitä ja muita lahjoja kierreltiin keräämässä pitkiäkin matkoja jo ennen häitä ja häissä oli ohjelmanumeroita rahan keräämiseksi. Rahalahjoissa kitsastelua pidettiin nolona asiana. Tilinumeroa ei tietenkään laitettu, kun sellaisia ei ollut kuin vasta 1900-luvun puolella. Ymmärrän, että olet pahoittanut mielesi, mutta sun argumentti siitä, että tämä olisi nykyajan ilmiö on väärä. Lue vaikka täältä https://www.amoriini.com/l/tarinoitasuomalaisistahaista ja käy siellä kotimaisessa häämuseossa."
Siihen aikaan pari pysyi myös yhdessä, kunnes kuolema erotti. Sai luultavasti monta lasta. -Eri
TÄMÄ! Ei silloin pari vaatinut häävieraita maksattamaan etelänlomiaan. Niille rahoille oli ihan oikea tarve.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi niin mukava tilanne etten tarvitse yhtään mitään niin miksi tarvitsisin rahaa? Hääni ja häämatkani kustannan itse ja mitä edes ostaisin sillä rahalla, jos millekään ei ole tarvetta.
Luultavasti vierailla menee paljon rahaa ylipäätään siihen että osallistuvat juhlaan. Miksi nolaisin itseni pyytämällä rahaa siitä kunniasta että pääsevät vieraikseni?
Sanoisin että osallistuminen riittää ja jos jotain haluaa antaa niin aineettomat lahjat kuten yhteinen aika, laulu, runo ovat parhaita. Tai sanoisin että kortti riittää tms.
Haluatko ihan varmasti että kuka tahansa sukulainen saattaa esittää juhlissa runon tai laulun? :D
En mene juhliin jossa vingutaan rahaa.
Onhan se tietysti kiva viedä tarjoustalosta jokin kiva sukkapari tai pari käsipyyhettä.
Mutta..se mutta, onhan se tahditonta blokata häävieraita varallisuuden mukaan.
Ymmärrän kyllä , että häistä on luonnollisesti kuluja, mutta..hmm jo toinen mutta..häät ovat iloinen ja kaunis asia joita juhlitaan sekä iloitaan ja jaetaan se ilo yhdessä sukulaisten ja ystävien kanssa. Nyyttikestit ovat aivan toinen asia.
Kauhea vääntäminen. Ota oppia miehenpuolikkaista ja tarjoa parille mieleenpainuva hääyö kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Kortti jossa lukee että herrasväellä on nyt Afrikassa vuohi. Bääää!
Tuo on periaatteessa ihan hyvä idea. Pieni korjaus vaan tuohon, että sitä vuohta ei ole ostettu herrasväelle, vaan se on lahjoitettu jollekin, jolla ei muuten olisi varaa ostaa sitä. Itse olen joskus ostanut vuohia joululahjoiksi tai käyttänyt joulukorttirahat johonkin aineettomaan lahjaan.
Niinpäs näyttää olleenkin perinteenä, olet oikeassa. Täällä näkyy myös muita perinteitä:
"talonpoikaishäät saattoivat maksaa morsiamen isälle 4 hyvän hevosen ja 40-50 ruistynnyriä vastaavan hinnan"
"Jos varaa oli, häitä juhlittiin päiviä, jopa viikkojakin, vieläpä monasti koko kylän ja naapurikyläläisten voimalla ja häiden jokaista yksityiskohtaa hiottiin viimeiseen asti."
"Häälahjoja annettiin puolin ja toisin, joskus jopa kuokkavieraillekin. Tällöin morsiamen ja hänen avustajiensa valmistettavaksi saattoi tulla useampikin sata sukkaparia, kirjailtua nenäliinaa tai muuta lahjaa."
Lisäksi tuo yllämainittu fakta siitä, että pari pysyi ihan oikeasti yhdessä ja hankki itselleen perheen, ehkä rakensi talon jne. Tilanne on hyvin erilainen kuin nykyään. Lahjat menevät häämatkaan (mikä ihan ok jos tämä on vapaaehtoista, eikä ainoa annettu vaihtoehto vieraalle) ja hääpari joko pysyy yhdessä tai sitten ei.
Sanoisin että tilanne on ollut aika eri kuitenkin. Mutta kiitos linkistä, kiinnostavaa luettavaa. :)
No kuule. Sen verran ihmisiä tunnen, että jos rahalahjan summa vaihtelee välillä 200-20 euroa, niin kyllä se 20 euron antaja saa joko naurut tai säälittävän hymähdyksen. Ei tietty päin naamaa, vaan vasta silloin, kun hääpari tarkastelee tilitapahtumia krapulan häivyttyä. Sitten mietitään, että eikö Liisalla ja Matilla oikeesti ole varaa laittaa tuon enempää. Trust me. Ihmiset arvottavat toisiaan ties minkä mukaan ja raha on yksi niistä.
Naimisiin pääsee ilman lahjojakin?
Mielestäni lahjat tulisi aina miettiä sen kautta, mikä sopisi parhaiten lahjan saajalle, eikä ostaa mitä tahansa ajatellen sen olevan lahjan saajalle suotu mahdollisuus ilahduttaa jotain toista. Tosiasiassa kuitenkin aika moni loukkaantuu siitä, jos kuulee antamansa lahjan annetun eteenpäin. Jos kyse on toisen ihmisen juhlista, niin siinä hetkessä ja tilaisuudessa maailma kyllä tavallaan pyörii päivänsankarin ympärillä - ja niin kuuluukin pyöriä.
Jos ei tunne toista sen vertaa, että ei tiedä esim. että käyttääkö hän alkoholia tai onko kasvissyöjä (mitkä ovat kuitenkin todella yleisiä asioita kumpikin) ei tule antaa sellaista lahjaa. Esim. alkoholismi on monelle kipeä asia, eikä lahjan saaja siinä tilanteessa välttämättä ensimmäiseksi ajattele, että " ai kun kiva, voinkin tämän viskipullon antaa vaikka Marko-serkulle".