Meidän perheen ostovoima on heikentynyt vuodessa niin, että mitään ylimääräistä ei tarvitse ostaa.
Kesälomalla käytiin kaksi kertaa kebabilla koko perhe, muuten ei "ulkoruokaa" olla syöty vuoteen.
Lasten maksulliset harrastukset on lopetettu. Superparkkiin/ym. ovat päässeet pari kertaa, kun sukulaiset ovat lahjaksi ostaneet, kiva!
Mistään reissuista minnekään lomakohteisiin Suomessa tai ainakaan ulkomaille ei voi kuin haaveilla, onneksi on mökki.
Nämä vain huomiota, miten talous on kiristynyt. Onko muilla sama? Me ollaan siis viisihenkinen perhe ja vanhemmat olleet vakitöissä ikuisuuden.
Kommentit (180)
Minä olen jättänyt monet palvelut käyttämättä ja monet ostokset tekemättä. Ja niin on tehnyt näköjään moni muukin, konkursseista päätellen. Nyt ollaan tultu siihen jo pisteeseen että ihmiset ostavat ja kuluttavat vain siihen mikä on pakollista. Myös he ovat laittaneet liinat kiinni kenellä olisi vielä varaa kulutukseen.
Asuminen, energia ja elintarvikkeiden hinnat on aivan liian kalliita meidän suomalaisten tuloihin nähden. Kyllä tämä työttömyys ja konkurssit on nyt aivan itse aiheutettu ongelma. Luulisi jokaisen ymmärtävän sen että kun käteen jäävät nettotulot vähenee esim 500€/kk, niin se on automaattisesti pois muusta kulutuksesta. Ensin nostettiin hintoja perusteettomasti koronan varjolla, ja sama hintojen nousu jatkuu nyt Ukrainan sodan varjolla.
Meillä ei. Johtunee varmaan siitä, ettemme ole ottaneet omakotitaloa niskoille ja asuntolainaakin on maltillinen määrä. Osa kustannusnousuista on kompensoitu järkevämmällä kulutuksella.
Luonto kiittää. Siivosin vaatekaappini ja tulin siihen tulokseen, että kun pidän kotona vanhoja ja kuluneita, muut säästyy ja riittää vielä vuosiksi. Äiti opettin parsimaan sukat. Otin sen taidon käyttöön.
Hirvittää, kun ystävälläni on ensi kuussa 50v juhlat, joihin olen kutsuttuna. Ollaan hieman eri tuloluokista ja hänellä on jokseenkin kallis maku. Itselläni ei laskujen maksun jälkeen jää juurikaan ylimääräistä rahaa. Olen jo miettinyt olevani kipeä juhlien aikaan, koska varaa lahjaan ei ole. Tai kaikki se lahjaan laittamani raha on pois jostain, mitä oikeasti tarvitsisin.
Kiitos aloituksesta.
Kun mieheni vuonna 2018 sai vakityöpaikan, meillä oli varaa mm. käydä ekalla kunnon lomalla perheenä (2 lasta). Ostimme myös käytetyn auton, ja tuntui että nyt lähtee talous nousuun. Sitten iski korona. Sen jälkeen alkoi sota. Tuli inflaatio. Noina vuosina mieheni säilytti kyllä työpaikkansa, mutta mm. kärsi lomautuksesta sekä työnantaja jonkun ihmeen porsaanreiän kautta muutti työntekijöiden palkkaryhmän silloista huonommaksi. Kohtelu muuttui myös kylmäksi ja useampi työntekijä lähti, kasaten painetta jääneille. Koska töitä ei ollut juuri muuallakaan, mies puri hammasta kunnes terveys antoi periksi. Sitten vaihtoi pienempipalkkaiseen työhön samalla alalla.
Säästöt on syöty; autoa ei ole varaa huoltaa aikataulussa; vuokrakoti on vaihdettu halvempaan ja pienempään (vähemmän neliöitä kuin perhekodeissa keskimäärin). Laskut saadaan maksettua ja ruokaa pöytään, mutta siinäpä se. Jos satanen menee alkukuusta säästötilille, viimeistään loppukuusta se on pakko ottaa käyttöön. Palveluista on karsittu, ainoastaan lasten tukat lyhennetään kahdesti vuodessa kampaajalla (omani hoidan itse, mies omansa). Maksullisia harrastuksia ei ole, jopa uimahallireissut ovat käytännössä loppuneet. Kävimme ennen miehen kanssa kerran viikossa lounastreffeillä, se oli meidän yhteistä aikaa. Nykyään ajetaan noin joka toinen viikko Mäkkärin autokaistalle ja syödään puoliksi jotain.
Kyllä elämä sujuu näinkin, mutta hauskaa tämä ei ole ollut enää pitkään aikaan. Eniten koen stressiä liian pienestä kodista, jossa kellään ei oikein ole tarpeeksi omaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaat, matkailu-ja ravintola-ala etc. ovat nostaneet hinnat pilviin. Ei oikeasti tartte, mutta sota on hyvä syy korottaa kaiken hintaa. Toivottavsti kusevat omiin muroihinsa, ahneet.
Joo niin ovat. Meidänkin kahden yön visiitti kylpylässä vaihtui yhden yön visiitiksi, kun mitään kunnollista alea ei -poiketen aiemmista vuosista- koskaan tullutkaan, ja oli otettava normaalihintainen huone. Kylpylän ja ruokailujen kanssa hinta alkoikin sitten kolmosella...
Ensi kesänä vuokraan omakustanneperiaatteella jotain liiton kautta tms., en todellakaan maksa hotelleille tai kylpylöille. Toivon että suurin osa paikoista menee konkkaan muutenkin, ihan täyttä skeidaa tuollainen omilta kansalaisilta nyhtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Kun olen kampaaja-aikoja varaillut, niin ei niitä ole vieläkään seuraavalle päivälle saanut. Eli kyllä niitä palveluja edelleen käytetään.
Kampaajan kannattaa laittaa lappu luukulle jo ennen sitä kuin töitä on enää kahdeksi tunniksi päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei aiemminkaan olis laittanut rahojaan siihen ylimääräiseen, niin nyt olis säästöjä mitä käyttää.... Mutta sehän ei oo mediaseksikästä.
Kuules nyt arvon boomeri. Tässä on työikäiset nähneet nyt kohta 5 vuotta putkeen pelkkää kurjistumista työelämän (palkat, lomautukset jne.) kuin asumisen (korkojen nousut, vesi/sähkö +++) ja ruoan hinnankin +30%) suhteen. NE SÄÄSTÖT ON JO SYÖTY!! Suomalaiset eivät koskaan ole mitään rikkaita keskimäärin olleetkaan, ja nykyisessä pätkätyö-määräaikainen-silpussa aniharva onnistuu säästämäänkään isompia summia.
Lapset on ruokittava mahd. laadukkaasti, jossain on asuttava, moni tarvitsee autoa työssäkäyntiin.
Mitä ehdotat tilalle siinä vaiheessa, kun kaikki on jo käytetty, kilpailutettu, vaihdettu halvempaan? Aivan, et ehdota: korkeintaan sanot että "juuri tämän takia minulla ei olekaan lapsia". :D
Meidän ostovoima on pysynyt ennallaan, koska maksoimme asuntolainan pois. Nyt on paremmin varaa lähteä myös Kehä III:n ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan kansan viisautta on ollut hyvinä aikoina varautua huonoihin, ns. pahan päivän varalle. Pitkään jatkunut kulutusjuhla on saanut ihmiset uskomaan ikuisiin hyviin aikoihin ja nyt maksetaan sitä hintaa.
Tää on kanssa täyttä sontaa.
Kuka täällä on kulutusjuhlaa viettänyt, ei ainakaan oma sukupolveni (80-luvun lopulla syntyneet)?
Ollaan synnytty keskelle lamaa; koettu pirstaloitunut työelämä; ennätysmäärällä on mielenterveysongelmia; työtä ei joko ole ollut tai se ei ole ollut taloudellisesti kannattavaa. Vanhat lainalaisuudet eivät ole päteneet enää pitkään aikaan, aina vaan harvempi pystyy esim. omistamaan asunnon tai edes sen mökin. Eräs tuntemani joutui luopumaan perinnöstäkin, kun ei ollut varaa maksaa veroja.
Te vanhemmat ihmiset olette niin ilkeitä että oksettaa. Helppohan se on huudella kun Suomi on aikananne kokenut rakettimaisen nousun eikä kasvulle ole ollut rajaa, silloin kyllä revitään koulunpenkiltä töihin jopa ne luokkansa taunot, joista ei nykyaikana tulisi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei aiemminkaan olis laittanut rahojaan siihen ylimääräiseen, niin nyt olis säästöjä mitä käyttää.... Mutta sehän ei oo mediaseksikästä.
Kuules nyt arvon boomeri. Tässä on työikäiset nähneet nyt kohta 5 vuotta putkeen pelkkää kurjistumista työelämän (palkat, lomautukset jne.) kuin asumisen (korkojen nousut, vesi/sähkö +++) ja ruoan hinnankin +30%) suhteen. NE SÄÄSTÖT ON JO SYÖTY!! Suomalaiset eivät koskaan ole mitään rikkaita keskimäärin olleetkaan, ja nykyisessä pätkätyö-määräaikainen-silpussa aniharva onnistuu säästämäänkään isompia summia.
Lapset on ruokittava mahd. laadukkaasti, jossain on asuttava, moni tarvitsee autoa työssäkäyntiin.
Mitä ehdotat tilalle siinä vaiheessa, kun kaikki on jo käytetty, kilpailutettu, vaihdettu halvempaan? Aivan, et ehdota: korkeintaan sanot että "juuri tämän takia minulla ei olekaan lapsia". :D
Suomalaisten säästöt on tutkitusti kiinni neljässä seinässä. Tämän hallituksen myötä ne tulevat käyttöön...
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää, kun ystävälläni on ensi kuussa 50v juhlat, joihin olen kutsuttuna. Ollaan hieman eri tuloluokista ja hänellä on jokseenkin kallis maku. Itselläni ei laskujen maksun jälkeen jää juurikaan ylimääräistä rahaa. Olen jo miettinyt olevani kipeä juhlien aikaan, koska varaa lahjaan ei ole. Tai kaikki se lahjaan laittamani raha on pois jostain, mitä oikeasti tarvitsisin.
Näihin asioihin varaudutaan ajoissa.
Itse mm olen tehnyt pöytäliinan. Paksua lakanakangasta, reunoille pitsiä, ostin kirppikseltä. Painoin vihreitä lehtiä kangas täyteen.
Tätä ennen olin ehdottanut hääparille eri asiota, päätyivät tähän, ompelin kankaan heidän pöydälle sopivaksi.
Sulhanen laittaa minulle väh kerran vuodessa kuvan, kun liina on pöydällä.
Kangas oli valmiina, kustannus oli n 5 e ja aikaa meni väh 10 h
Vau, on teillä sentään mökki. Mä luulin et ylimääräiseen ei ole rahaa. Mun mielestä mökki on ylimääräistä, ei pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkku ja sama homma. Teen osapäivätöitä ja opiskelen. Alkuvuodesta vuokraa ja vesimaksua korotettiin yhteensä 70 euroa kuussa. Tuon päälle sähkölasku on melkein kolminkertaistunut. Jos ennen oli 25 eur kahden kuukauden välein, niin nyt on 60-70 euroa ja siirtomaksut päälle. Myös ruokakulut on kasvaneet. Kaikki vaan kallistuu.
Jos asumistuki vielä loppuu ens vuonna, niin en rehellisesti tiedä millä elän. Pakko varmaan sitten lopettaa opiskelu ja koittaa löytää kokpäivätöitä. Siinä joutuu jättämään hyvästit maisterintutkinnon unelmalle. Aika kovalta tuntuu.
Meidän perhe säästi vedenkäytössä, saatiin lasku pysymään noin 70€/3kk.
Sitten veden hinta nousi, ja samalla kulutuksella 110€/3kk.
Ei tässä voi voittaa, ihan sama kuinka paljon yrittää.
Kaipa valtio sitten maksaa meidän kaikkien elämisen jatkossa.
Nyt me katotaan miten kyykkyyn ihminen menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi kestä sitä ettei keskiluokalla ole laittaa rahaa kulutukseen. EKiden ja muiden herrakerhojen possujenkin pitäisi ymmärtää olla huolissaan, sillä keskiluokan mukana kaatuu kaikki, ja ne muutamat sikarikkaat pakenee ulkomaille jos täällä ei jatkossa ole niin yhtään mitään.
Kansan kurjistaminen ehkä tyydyttää orpojen ja purrien pieniä sydämiä hetken, mutta on uskomattoman lyhytnäköistä.
Nimenomaan. Just katselin videota, jossa kerrottiin kuinka esimerkiksi rikas öljyvaltio Saudi-Arabia valmistautuu jo nyt siihen, että öljyn käyttö tulee loppumaan. Ehkä joskus vuonna 2050. Suomessa ei mietitä yhtään, mistä sitä rahaa saataisiin, etenkään tulevaisuudessa. Tuloilla ei väliä, kunhan menoja karsitaan. Ja niin sitä vaan näivetytään hiljalleen köyhäksi valtioksi, jolla ei ole mitään tulevaisuuden investointeja, motivoitunutta ja jaksavaa työvoimaa, kuluttajia tai viennin erikoistumista. Mahdollisuuksia olisi vaikka mihin, mutta on valittu "pelko perseessä"-strategia proaktiivisuuden sijaan.
Minä taas katselin dokkaripätkän Japanin talouskasvusta.
Vuonna 2013 maa kärsi deflaatiosta, ja uusi pääministeri (Abe) halusi saada talouden nousuun.
Hän käski laittamaan loputkin rahat kouluihin ja kotimaisiin työpaikkoihin- ja tulokset näkyivät jo saman vuoden aikana. Samassa paketissa luotiin keinotekoinen inflaatio, joka piristäisi kulutusta. Mutta se inflaatio oli 2%, eikä 20% kuten täällä meillä....
Ps. Abe sanoi puheessaan, että "jotain on tehtävä tai meille käy kuten Euroopalle". Pistää miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa jaetaan aivan liikaa kaiken maailman laiskureille ja muille työtä vältteleville prkleille. Tuet puoleen niin alkaa työnteko kelvata taas useimmalle.
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.
90 000 työntöntä on aktivoitu eli ovat palkkatukitöissä, työkokeiluissa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla.
Pitäisikö eläkkeet lopettaa ?
Työttömissä on näitä, jotka ei viitsi hakea töitä. Mm eilen tää yks mamma päätti on mielummin työtön, kuin tonttu. Liikaa tukien saajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkku ja sama homma. Teen osapäivätöitä ja opiskelen. Alkuvuodesta vuokraa ja vesimaksua korotettiin yhteensä 70 euroa kuussa. Tuon päälle sähkölasku on melkein kolminkertaistunut. Jos ennen oli 25 eur kahden kuukauden välein, niin nyt on 60-70 euroa ja siirtomaksut päälle. Myös ruokakulut on kasvaneet. Kaikki vaan kallistuu.
Jos asumistuki vielä loppuu ens vuonna, niin en rehellisesti tiedä millä elän. Pakko varmaan sitten lopettaa opiskelu ja koittaa löytää kokpäivätöitä. Siinä joutuu jättämään hyvästit maisterintutkinnon unelmalle. Aika kovalta tuntuu.
Meidän perhe säästi vedenkäytössä, saatiin lasku pysymään noin 70€/3kk.
Sitten veden hinta nousi, ja samalla kulutuksella 110€/3kk.
Ei tässä voi voittaa, ihan sama kuinka paljon yrittää.
Kaipa valtio sitten maksaa meidän kaikkien elämisen jatkossa.
Tämä niin vahvasti. Säästetään myös sähköä ennätysmäärä, mutta eihän se mitään auta, kun siirtohintakin nousi reilusti per kuukausi. Myös jokaisen puhelinliittymän hinta on noussut aika reippaasti. Alkaa tuntua, kun makselee koko perheen liittymät ja halvin on tällä hetkellä 16euroa/kk. Kysynpähän vaan, että mistä täällä voi enää säästää, kun edes omalla kulutuksella et voi enää säästää?
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla kulutan vielä jonkin verran, esim. nyt oli pakko ostaa vaatteet eräisiin juhliin. Mutta ostan nykyään ketjuliikkeistä, en edes harkitse mitään kallista vaan edullisimman mukaan mennään.
Se mikä ärsyttää ja saa kyseenalaistamaan kaiken järkeä on se, että MIKSI uhraan n.40h/vko elämään jossa pitää kituuttaa?
Palkkakin on ihan ok, mutta kaikki on niin kallista, että PERUSMENOIHIN (vuokra/ruoka/sähkö/ vakuutukset/netti/puhelin) menee kaikki.
Minulla ei ole edes autoa/maksullisia harrastuksia tai muita rahareikiä, kerrallaan 1 suoratoistopalvelu ja sekin jos mahdollista kimpassa jonkun kanssa.
Suomalaisten ostovoima on ihan surkea. Minulla ei ole lapsia, jos olisi, en tiedä millä maksaisin edes yhdelle lapselle MITÄÄN ylimääräistä, ruoka/vaatteet varmaan onnistuisi, mutta esim. harrastukset tai huvipuistot ei.
Olen vakavissani miettinyt, että minä vaan luovutan. En koskaan tule saavuttamaan 'keskiluokkaista' elämää, miksi sinnittelisin turhaan?!
Suunnitelmani on, että hankin kausi- tmv. töitä (ihan sama mitä!) joita teen niin paljon kun mahdollista esim. 6kk ja asun jossain halvassa solussa/kommuunissa, ja sitten asun 6kk jossain edullisessa maassa (esim. aasissa, tai euroopn jossain halvassa maassa) missä raha riittää ELÄMISEEN, ei vain selviytymiseen. Voisin jopa työskennellä jos jotain töitä ulkomailta saan.
Paras olisi jos saisi esim. Norjasta töitä, käteen jäisi samoista hommista enemmän ja voisin ihan hyvin paahtaa ympäripyöreitä päiviä tuon 'työjakson' millä rahoittaisin 'chillijakson'.
Hyvää pohdintaa. Tosiaan, miksi tuhlata ainutlaatuinen elämänsä johonkin, josta ei saa edes kunnolla vastinetta? Jopa entisaikojen talonpojilla oli omat mökit; orjilla täysi ylläpito; piiat saivat lomaa ja usein pientä käyttörahaakin. Nykypäivän työläinen Suomessa saa pientä palkkaa, jolla maksaa itse ylläpitonsa, eikä hänellä tule olemaan varaa edes siihen omaan mökkiin. Miksi siis nähdä vaivaa? Miksi osallistua tähän touhuun ollenkaan?
Oma unelmani oli asua rivarinpäädyssä jossain pienessä kunnassa. Pieni piha, kaksikerroksinen rivari jossa makkarit ylhäällä. Tavallista keskiluokkaista, tai jopa alle sen, elämää. Sitten kun Suomi alkoi muuttumaan, mukautin haavettani: okei, ehkä ei siis rivaria...mutta onnistuisikohan jokin mökki? Ehkä jos olisi vielä vesistö-- (uusi muutos huonompaan) Öööh siis ei mökkiä...hei mitä jos säästäis tuollaiseen pakuun joka--
Ja nyt ollaan tilanteessa, jossa en enää haaveile edes siitä pakusta, tietäen sen olevan epärealistista. :/
Koko tämä kierros otti muuten noin 10 vuotta. Hienosti on maan talous ja ihmisten tulevaisuudenusko sössitty.
Meillä on pistetty vähän kaikki uusiksi, niin rahaa jää käyttöön yhtä paljon kuin ennenkin. Ollaan alettu kasvattaa ruokaa itse: nyt on kellarissa vuoden perunat, porkkanat, lantut, punajuuret, hillot, etikkasäilykkeet, hapankaalit. Pakastin täynnä marjoja ja miehen pyytämää kalaa, jokunen sorsa, jäniksiä. Lihat ostetaan suoraan tuottajilta, kolmasosan halvemmalla saa kuin kaupasta ja paaaljon laadukkaampaa, eikä tule pakkausjätettä. Kohta saadaan speltit, rukiit ja kaurat. Kanala tehtiin pihavarastoon, kohta sinne tulee asukkaat. Maito haetaan suoraan tilalta.
Pihasauna lämpiää melkein päivittäin, vesi otetaan omasta kaivosta. Siirryttiin myös käsintiskaamiseen. Kohta alkaa uusi sähkösoppari, öisin ja sunnuntaisin suht halpaa, eli talo lämmitetään yöllä ja iltapäivällä uuniin tulet, siinä voi sitten tehdä uuniruuan samalla. Leivät leivon itse.
Onneksi asumme maalla, ruokaa saa lähiympäristöstä. Kunhan vain töitä riittää, niin ainakin toistaiseksi pärjätään hyvin. Tekemisestä ei ainakaan ole pula!