Meidän perheen ostovoima on heikentynyt vuodessa niin, että mitään ylimääräistä ei tarvitse ostaa.
Kesälomalla käytiin kaksi kertaa kebabilla koko perhe, muuten ei "ulkoruokaa" olla syöty vuoteen.
Lasten maksulliset harrastukset on lopetettu. Superparkkiin/ym. ovat päässeet pari kertaa, kun sukulaiset ovat lahjaksi ostaneet, kiva!
Mistään reissuista minnekään lomakohteisiin Suomessa tai ainakaan ulkomaille ei voi kuin haaveilla, onneksi on mökki.
Nämä vain huomiota, miten talous on kiristynyt. Onko muilla sama? Me ollaan siis viisihenkinen perhe ja vanhemmat olleet vakitöissä ikuisuuden.
Kommentit (180)
Jotenkin yllättävää että elintaso laskee laskukauden aikana.
Tämä oli jo nähtävissä kymmenen vuotta sitten, kun nuoret valittivat pikaruokaloiden ja eläinkauppojen työoloja ja palkkoja jotka ovat täsmälleen samat kuukaudessa kuin mitä tuista saa ja jopa alhaisemmatkin.
Kun annetaan polkea palkkoja ja työoloja roskaduuneissa, niin pian tauti leviää kunnon työpaikoillekin ja säästöjä on luvassa.
Aikoinaan ysärinä kun alettiin purkaa tupakkataukoja töistä, niin ei varmasti ajateltu että parinkymmenen vuoden päästä ei ole ollenkaan mitään taukoja töissä.
Se alkaa pienestä. Ensin pikkurilli ja sitten koko käsi.
Tähän on suostuttu. Työpaikkatupakointi oli yksi selvä juoni. Siihen suostuttiin, mutta samallla se laskikin yleistä työhyvinvointia paljon. Röökaajat piti huolen yleisesti siitä että kaikille oli työajalla taukoja.
Ei ole enää. Ihmiset on niin tyhmiä.
Tuleeko inflaation jälkeen deflaatio jos kulutus tyssää kuin seinään?
Minun kolmehenkisellä perheellä aivan sama. Eikä ole edes mökkiä tai autoa, jolla ajaisi sinne mökille.
Me tavalliset ihmiset köyhdytään, kun superrikkaat rikastuu entisestään. Sellainen tämä systeemi on. Paluuta mihinkään kulutusjuhlaan ei ole. Tämä on uusi normaali.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan Suomi pysyy pystyssä, kun kellään ei ole enää varaa tehdä mitään? Luulisi rikkaitakin kiinnostavan, jos lempiravintola pistää lapun luukulle.
Ei suomessa käytännössä ole rikkaita kovan verotuksen ja heikon yleisen tulotason vuoksi. Yhdysvalloissa hyvin varoissaan olevia on 30-40 prosenttia väestöstä ja täällä 1-2 prosenttia. Repikää siitä. Iso konkurssiaalto tulossa, jos Suomen keskiluokalla ei ole enää laittaa rahaa kulutukseen.
Vain rikkaat saavat opiskella. Sosiopaatti
Orpon ja Purran mielestä. Kannattaa alkaa miettinen miten pystyä muuttaa ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Me tavalliset ihmiset köyhdytään, kun superrikkaat rikastuu entisestään. Sellainen tämä systeemi on. Paluuta mihinkään kulutusjuhlaan ei ole. Tämä on uusi normaali.
Ja jotkut vielä suostuu käymään töissä ja mahdollistamaan superrikkaiden rikastumisen itse jäin pois oravanpyörästä ja nautin vapaudesta.
konstantin kirjoitti:
palaamme 70 luvun elintasolle
Perunaa ja ruskeaa kastiketta ja kalakeittoa itsepyydystetystä kalasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi kestä sitä ettei keskiluokalla ole laittaa rahaa kulutukseen. EKiden ja muiden herrakerhojen possujenkin pitäisi ymmärtää olla huolissaan, sillä keskiluokan mukana kaatuu kaikki, ja ne muutamat sikarikkaat pakenee ulkomaille jos täällä ei jatkossa ole niin yhtään mitään.
Kansan kurjistaminen ehkä tyydyttää orpojen ja purrien pieniä sydämiä hetken, mutta on uskomattoman lyhytnäköistä.
Nimenomaan. Just katselin videota, jossa kerrottiin kuinka esimerkiksi rikas öljyvaltio Saudi-Arabia valmistautuu jo nyt siihen, että öljyn käyttö tulee loppumaan. Ehkä joskus vuonna 2050. Suomessa ei mietitä yhtään, mistä sitä rahaa saataisiin, etenkään tulevaisuudessa. Tuloilla ei väliä, kunhan menoja karsitaan. Ja niin sitä vaan näivetytään hiljalleen köyhäksi valtioksi, jolla ei ole mitään tulevaisuuden investointeja, motivoitunutta ja jaksavaa työvoimaa, kuluttajia tai viennin erikoistumista. Mahdollisuuksia olisi vaikka mihin, mutta on valittu "pelko perseessä"-strategia proaktiivisuuden sijaan.
Miksi ei vaan oteta lisää velkaa ihan tarpeen mukaan, jotta pystytään takaamaan talouden rullaaminen? Eikös inflaatio kuitenkin syö korkokuluista hyvän osan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa ylimääräistä?
Maailma pyörii rahalla. Vai ilmaiseksiko parturi hiuksia leikkaa? Millä hän sitten elää?
Parturien hintoja en ole ymmärtänyt enää vuosiin. 160€ olisi maksanut raidat ja leikkaus ja asun pikkupaikkakunnalla, en missään suuren kaupungin keskustassa. Ei kiitos pitäkää tunkkinne.
Olen lopettanut kokonaan kampaajalla käynnin. Tuttu ksmpaaja suuttui siitä. Ymmärrän sen kulurakenteen, mutta ei vaan enää ahteri kestä tätä inflaatiota.
Mä olen itse opetellut leikkaamiset ja värjäämiset. Mitähän kautta saisin hommattua pimeitä asiakkaita. :D Voisin tehdä parillakybällä ja materiaalikulujen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Marin vei meidänkin rahat. Odotan veroalea, että jos sitten saatais jotain takaisin.
Tässä sen on arvon suomalaiset. Tälläisen tyhmyyden ja historian ymmärtämättömyyden tähden tässä tilanteessa ollaan.
Sulle duunarille se veroale antaa pari satasta VUODESSA.
Ai ei rikkata? Heidän verotuksensa ihan toista kuin sosiaalietuuksien joka kiinteä 20%.
Siis 20% jostain 300e tuesta. Aika kova verotus.
Silloin tunteman rahanahne lääkärirouva joutuisi luopumaan rakkaasta rahastaan pikkaisen enemmän kuin 34%!
Lisäksi tietysti kaikki niksit käytössä että kaikki
verohelpotukdet ja muut tulevat omaan taskuun.
Surkuhupaista kuunnella näitä hänen kertomuksiaan. Mm mies kirjoilla mökin osoitteessa ja lapset sijpitusasunnoussaan nostaneet asumistukia. Hävytöntä!
Sukulaisia ovat. Eivät todellakaan tarvitse
tukia, mutta niillä on kiva matkustella ja lounastella. En ole kateellinen, mutta ihmetyttää
ihmisten ahneus. No tämä rouva on tidelag ylimielinen ja ahne. Ei tuollaisia ihmisiä jaksa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marin vei meidänkin rahat. Odotan veroalea, että jos sitten saatais jotain takaisin.
Tässä sen on arvon suomalaiset. Tälläisen tyhmyyden ja historian ymmärtämättömyyden tähden tässä tilanteessa ollaan.
Sulle duunarille se veroale antaa pari satasta VUODESSA.
Pari sataa on iso raha silloin kun sitä ei ole. Veroalesta on työssä käyvälle enemmän hyötyä kuin asumistuesta. Jota ei edes saa koska käy töissä ja ylittää nipin napin ne maksurajat.
Sulle on ihan turha selittää toisten näkökantaa ja elämää kun olet tottunut vain loisimaan muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on kiristynyt? Onko asumismenot kasvaneet? Tulot pienentyneet? Perhe kasvanut? Pelkästään hintojen korotuksilla esim. ruokaan ei huomattavaa nousua tule menoihin.
On kiristynyt tasaisesti joka puolelta. Perhe ei ole kasvanut eikä tulot pienentyneet. Samat tulot eivät vaan enää riitä. Muutama kunnon sähkölasku viime parilta talvelta. Kummallakin vanhemmalla työ, joihin täytyy kulkea autoilla, eri paikkakunnilla. Bensanhinta, ruuan hinta, korkojen nousu..kaikkien tuotteiden kallistuminen, harrastusmaksujen kovat hinnat..ym.ym.
Lasten harrastusmaksut on kallistuneet älyttömästi. Ja joo, ei toki ole välttämätön meno. Mutta eilen viimeksi uutisissa oli puhe nuorten kunnon huononemisesta ja yksi syy oli, että harrastustoiminta seuroissa lopetetaan aiempaa nuorempana. Eli itse mielelläni näistä maksan jos sillä saa lapset paremmin pidettyä liikunnallisia, mutta alkaa kyllä kirpaista nuo maksut.
Kyllähän se ostovoima on heikentynyt kaikilla ellei saannu jotain todella isoa palkankorotusta hintojen nousun myötä. Itse asun yksin, minulla on asuntolainaa ja oma auto. Minulla rahaa ei mene enää mihinkään ylimääräiseen, lopetin ylimääräisen kulutuksen koronan myötä eli en ole enää käynnyt ravintoloissa tai yleisötapahtumissa. Toki olen nykyään paljon yksinäisempi koska en käy paikoissa missä näkee muita ihmisiä mutta esim luonnossa kävely on ilmaista ja ihanaa.
Asunnot on halventunut nyt mutta onko mikään muu vai onko kaikki kallistunut?
Ne rahat mitkä jää yli palkasta menee säästöön.
M32
Sehän on hyvä ettei tarvitse ostaa. Luonto kiittää.
Olen sinkku ja sama homma. Teen osapäivätöitä ja opiskelen. Alkuvuodesta vuokraa ja vesimaksua korotettiin yhteensä 70 euroa kuussa. Tuon päälle sähkölasku on melkein kolminkertaistunut. Jos ennen oli 25 eur kahden kuukauden välein, niin nyt on 60-70 euroa ja siirtomaksut päälle. Myös ruokakulut on kasvaneet. Kaikki vaan kallistuu.
Jos asumistuki vielä loppuu ens vuonna, niin en rehellisesti tiedä millä elän. Pakko varmaan sitten lopettaa opiskelu ja koittaa löytää kokpäivätöitä. Siinä joutuu jättämään hyvästit maisterintutkinnon unelmalle. Aika kovalta tuntuu.