Meidän perheen ostovoima on heikentynyt vuodessa niin, että mitään ylimääräistä ei tarvitse ostaa.
Kesälomalla käytiin kaksi kertaa kebabilla koko perhe, muuten ei "ulkoruokaa" olla syöty vuoteen.
Lasten maksulliset harrastukset on lopetettu. Superparkkiin/ym. ovat päässeet pari kertaa, kun sukulaiset ovat lahjaksi ostaneet, kiva!
Mistään reissuista minnekään lomakohteisiin Suomessa tai ainakaan ulkomaille ei voi kuin haaveilla, onneksi on mökki.
Nämä vain huomiota, miten talous on kiristynyt. Onko muilla sama? Me ollaan siis viisihenkinen perhe ja vanhemmat olleet vakitöissä ikuisuuden.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan hinta on noussut ja sen huomaa. Kauankohan kaupat kehtaavat väittää että kaikki johtuu Ukrainan sodasta? Ampuvat omaan nilkkaansa kun nostavat hintoja. Pizzalla ja hampurilaisilla käymme vain tilipäivänä. Loppukuusta menee kirjaimellisesti laskemiseksi miten raha riittää laskuihin ja ruokaan.
Erityisesti edullisen ruuan hinta on noussut.
Lehdissä kirjoitetaan, että nousu on 10 -20 %. Kuitenkin jo valmiiksi edullisen ruuan nousu on huomattavasti enemmän. Ja tarjoukset koskevat nykyään lähinnä vain kalliimpia ruokia tai valmisruokia.
Ennen esim. ostamani leipäpaketti maksoi 0,39 euroa, nyt hinta on 0,79 euroa. Kaurahiutaleissa sama. Ennen 0,89 euroa, nyt 1,39 euroa. Vehnäjauhoissa nousu on ollut 0,79 eurosta 1,29 euroon, jne. jne.. Tätä luetteloa voisi jatkaa hamaan tulevaisuuteen. Totuus kuitenkin on, että ihan perusruoka-aineiden hinta on noussut noin 50 - 100 %.
Onko siis ruokalaskujesi loppusumma noussut todella noin paljon? Yksittäisten ruokien hintoja ei kannata liikaa tuijottaa koska se johtaa helposti harhaan. Kokonaislaskusta näkee sen oikean nousun.
Kyllä ruoan hinta on noussut. Meillä on vuosikausia syöty samoja ruokia. Aiemmin kauppaan meni viikossa 90e ja kerran kuussa 140e, kun ostetaan pesuaineet yms. taloustarvikkeet. Nykyään kauppaan menee viikossa 150e. 2 aikuista ja kaksi lasta taloudessa.
Työmatkojen bensakulut olivat ennen 200e/kk, nyt 350e.
Sähkönsiirtomaksu nousi valtavasti sen jälkeen, kun valtio-omisteinen Caruna myytiin australialaiselle pörssiyhtiölle. Viime talvena itketti maksaa sähkölaskuja. Meillä on sentään maalämpö.
Vesimaksu on 100/kk.
Jätemaksu on ainoa missä voi säästää, kun kierrättää ja on komposti. Ainoa harmi on, että meidän yrittäjämyönteinen (sarkasmi) Kokoomus aikoo järjestää jätehuollon uudelleen. Käytännössä pienyrittäjät eivät pärjää pörssiyhtiöille. Jaetaan vaan kavereille.
Lasten harrastusmaksut ovat myös nousseet.
Vaatteet ja kengät maksaa myös aiempaa enemmän. Tänä vuonna pitää ostaa neljät talvikengät ja toiselle lapsista kaikki talvivaatteet.
Uimaliput ovat kallistuneet.
Leffaliput perheelle maksaa nykyään 100e.
Laivaristeilyt ovat kallistuneet. Enää ei saa edullisesti pientä irtiotto arjesta. Emme enää risteile.
Viikonloppureissu kotimaassa kustantaa äkkiä 500-1000e.
Kampaajalla emme käy. Ei ole varaa maksaa 300e/kk. Leikkaan ja värjään itse.
Asuntolainan korko nousee vielä varmasti.
Onneksi hoitajien palkat nousi 60e/kk. Ylitöitä ja extravuoroja on pakko tehdä.
Ehkä alan yrittäjäksi tai lähden töihin Norjaan.
Molemmilla perheen aikuisillan on 16-17€/h tuntipalkka.
Olisi pitänyt opiskella juristiksi tai ekonomiksi. Työuupumus ja fyysiset oireet/sairaus on sitä luokkaa, että tuskin olen pitkäikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa jaetaan aivan liikaa kaiken maailman laiskureille ja muille työtä vältteleville prkleille. Tuet puoleen niin alkaa työnteko kelvata taas useimmalle.
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.
90 000 työntöntä on aktivoitu eli ovat palkkatukitöissä, työkokeiluissa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla.
nyt on saatava kapina ja perittävä kaikki 2020-2023 suomalaisilta varastetut rahat takaisin...
ovat ne sitten suomalaisen eliitin, lääketehtaiden osakkaiden, EU:n rikkaiden eri maissa tai WEF miljardöörien tileille niin ne on perittävä takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Me tavalliset ihmiset köyhdytään, kun superrikkaat rikastuu entisestään. Sellainen tämä systeemi on. Paluuta mihinkään kulutusjuhlaan ei ole. Tämä on uusi normaali.
Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä. Perikuntien asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua tulevaisuudessa mihinkään.
60000 ihmistä kuolee vuodessa ja työikäiset on työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä kaupoissa tavaroita hyllyttämässä ja kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan Suomi pysyy pystyssä, kun kellään ei ole enää varaa tehdä mitään? Luulisi rikkaitakin kiinnostavan, jos lempiravintola pistää lapun luukulle.
mutta WEF miljardöörejä ei kiinnosta lainkaan mitä Suomessa tapahtuu eikä sillä ole heille väliä jos täällä suljetaan mitä tahansa... kunhan rahat saadaan pois ja köyhdyttämisen agenda etenee, köyhdyttämisen agendaa on ajettu Suomessa vuosina 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon toimesta (ja enää se ei lopu vaikka hallinnot vaihtuivat ja vaihtuvat tulevaisuudessa) ja täysin sama agenda on kaikissa WEF vetoisissa maissa oli se sitten Ranska tai Australia tai Uusi Seelanti jne. Marin on yksi WEF koulun kasvatteja ja sai sieltä tarkat ohjeet ja bonuksensa... lopputulos on se että pieni eliitti omistaa kaiken muut eivät mitään...
Ja nyt vielä Tony Blairille töihin (Irak asia) töihin. Härski nainen! Petti äänestäjänsä.
Vierailija kirjoitti:
nyt on saatava kapina ja perittävä kaikki 2020-2023 suomalaisilta varastetut rahat takaisin...
ovat ne sitten suomalaisen eliitin, lääketehtaiden osakkaiden, EU:n rikkaiden eri maissa tai WEF miljardöörien tileille niin ne on perittävä takaisin...
Toi pandemialla rahastaminenn oli törkeää! Hävytöntä. Veronmaksajat sukeltaa ja lääkeyhtiöt nauravat matkalla pankkiin.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa. Ansiosidonnaista saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Kohta ei saa omistusasuntoon asumistukea.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Vuokra-asuntoon saa asumistukea, kun on 10000 tilillä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli jo nähtävissä kymmenen vuotta sitten, kun nuoret valittivat pikaruokaloiden ja eläinkauppojen työoloja ja palkkoja jotka ovat täsmälleen samat kuukaudessa kuin mitä tuista saa ja jopa alhaisemmatkin.
Kun annetaan polkea palkkoja ja työoloja roskaduuneissa, niin pian tauti leviää kunnon työpaikoillekin ja säästöjä on luvassa.
Aikoinaan ysärinä kun alettiin purkaa tupakkataukoja töistä, niin ei varmasti ajateltu että parinkymmenen vuoden päästä ei ole ollenkaan mitään taukoja töissä.
Se alkaa pienestä. Ensin pikkurilli ja sitten koko käsi.
Tähän on suostuttu. Työpaikkatupakointi oli yksi selvä juoni. Siihen suostuttiin, mutta samallla se laskikin yleistä työhyvinvointia paljon. Röökaajat piti huolen yleisesti siitä että kaikille oli työajalla taukoja.
Ei ole enää. Ihmiset on niin tyhmiä.
Pas*a valuu alaspäin. Vielä, kun tämä hoksattaisiin, myös siellä ja etenkin siellä hyvinvointialueilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä koen asian niin että vain hyvätuloisilla ihmisillä on varaa käydä baareissa,laivoilla,matkoilla,ravintoloissa yms yleisötapahtumissa.
Minä saan palkkaa nettona n. 2300 euroa ja hyvin on yhä varaa matkustaa (tosin matkustan vain Suomessa, en ulkomailla) ja on hyvin varaa myös syödä silloin tällöin ulkona. Pakollisten menojen jälkeen palkasta jää kuitenkin vielä noin tonni joka kuussa, vaikka ruoka onkin kallistunut. Olen sinkku, ei lapsia eikä autoa. Vähän vähemmän jää vain säästöön kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä on kulutettu mielihalu edelle, ei tarve edellä. Ilmasto kiittää, kun joudutaan miettimään, mitä todella tarvitsee.
Säästövinkeistä paraimpia on esim. ostoslapun tekeminen kauppaan mennessä.
Tää on niin totta.
Itse oon karsinut turhia menoja ihan jo senkin takia että en halua heittää rahaa kaivoon.
Nyt jää säästöön enemmän kun ehtii käyttää.
Tulot eivät ole kasvaneet, vaan rahankäyttö harkitumpaa.
Esim. en todellakaan maksa kampaajalle 120 vaan leikkaan ja värjään itse. Sama lasten hiukset.
En todellakaan maksa kahvilassa kahvista 5sta, vaan keitän itse.
En todellakaan maksa geelikynsistä 30 euroa kk, vaan teen ne itse.
Halvemmaksi tulee.
En käytä tälläsiä "palveluita" koska ne tosiaan voi tehdä itsekin.
Netflix tulee halvemmaksi kun leffat jne.
Joo en tiedä mistä nuo yrittäjät rahansa saavat, ei ainakaan multa mutta en koe noita niin tärkeiksi että haluaisin maksaa niistä penniäkään extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marin vei meidänkin rahat. Odotan veroalea, että jos sitten saatais jotain takaisin.
Ei vienyt, älä valehtele.
Kyllä vei. Sen hallitus oli pahin mun koko 50 vuotisen elämäni aikana. En ikinä enää äänestä vasemmistoa. Inhoan niitä syvästi.
Kerrotko vielä, miten vasemmisto heikensi elämääsi? Ajattelitko, että vasemmisto nosti korkoja ja käynnisti inflaation? Siinä sivussa aloitti pandemian, energiakriisin ja sodan?
Alan todellakin ymmärtää, että meillä Suomessa peruskoulutus on kriisissä.
Vasemmisto on tuonut Suomeen byrokratian ja ylenmääräiset palvelut, joiden johdosta valtio on velkaa 150 miljardia ja korot ovat valtavat. Kommunistithan pandemian aloittivat. Sodankin aloitti entiset kommunistit.
Ehdottomasti kalleimmat palvelut budjetissa ovat koulutus, terveydenhoito ja vanhustenhoito. Mitä ylenmääräistä niissä sinusta on?
Koulutuksesta on varaa leikata kovasti, siellähän ei vielä ole edes alettu säästämään. Terveyskeskuksissa ennen hoiti lääkärit potilaat. Nyt ne samat potilaat katsoo hoitajat, jotka tarvittaessa pyytävät reseptin tms. lääkäriltä. Jos tämä on toimivaa perusterveydenhuoltoa, niin miksi ihmeessä sama ei olisi toimivaa perusopetusta? Sitä paitsi kouluihin saataisiin tasa-arvoa opetukseen juuri sillä, että vaikkapa kaikkiin kaupungin lukioihin luennoitsiin samat lukiokurssit etänä. Lisäksi voitaisiiin sitten antaa henkilökohtaisempaa tutorhenkistä opetusta, ja varmasti useimmissa aineissa ainakin puolittaa lukion opettajien tarve. Samoin peruskoulun ala-asteella olisi joka luokalla oma ohjaaja, ja sitten yksi opettaja luokka-astetta kohden.
Toki tätä nyt kauhistellaan, ja kyllä terveydenhuollossakin tuota sen muutosta 1990-luvulla nikoteltiin kovasti vaan nyt se on jo arkipäivää.
Minä kyllä ostan juttuja, mutta tuntuu että aina ostan ulkomailta koska sillä säästää rahaa. Lorealin hiusväri maksaa täällä normaalihinnalla 13,90 €, Saksasta tilaan nettikaupasta 5,90 € paketti. Tilaan aina kolme pakettia kerrallaan ja postikulujenkin kanssa säästää kovasti.
Redkenin lempparishampoo maksoi Ruotsista tilattuna 7 € vähemmän kuin olisin ostanut sen Sokokselta -20 % alennuksella. Ihan käsittämätöntä.
En minäkään ole enää aikoihin käynyt kampaajalla. Tyven saan värjättyä hintaan 5,90 € + postikulut, tosin värin vaikuttaessa joudut kahvit joutuu ihan itse keittämään ja maksamaan. 😀 Pitkää tukkaa saksin itse jonkun kerran vuodessa latvoista. Joo kampaajat on olleet kivoja tyyppejä ja tekevät hienomman, mutta kun se tukanlaitto maksaa yli 200 € niin en sori maksa. Kampaajallahan ei mulle ainakaan koskaan voitu tehdä vain tyviväriä, vaan aina piti laittaa raitoja ja lisäkäsittelyä ja leikata ilmeisesti ihan laskutuksen lisäämiseksi.
Joskus kävi siivooja. Silloin se maksoi 35 € tunnilta, tosin siivooja jäi kiinni siitä että oli paikalla vain puolet ajasta joten maksoi 70 € tunnilta. Nykyään täällä kotisiivous jo 50 € tunnilta, en tiedä minkä verran sillä hinnalla saa nykyään tehtyä työtä. 🤪 Mutta ennemmin lasken vaatimustasoa ja siivotaan vähemmän ja se vähä itse. Ikkunat voi muuten ihan hyvin pestä vain joka toinen vuosi ja ihan hyvin menee sittenkin.
Pumpkin spice latte -kausi on alkanut. Arvoin tänään, että maksanko 6,20 € kahvista. Jäi tänään käymättä, menen varmaan toisena päivänä. Ei noilla hinnoilla enää mitään pullia tai leivoksia viitsi ostaa, mennään pelkällä juomalla.
Kun olen kampaaja-aikoja varaillut, niin ei niitä ole vieläkään seuraavalle päivälle saanut. Eli kyllä niitä palveluja edelleen käytetään.
Meidän perhe on siirtynyt halvempiin elintarvikkeisiin ja olemme tarkempina ostoksien ja hävikkiruoan suhteen. Hiukset leikataan itse (2 aikuista ja 2 lasta). Näistäkin jo jotain säästöä tulee. Olemme hyvätuloinen perhe, mutta silti on tuntunut tarpeelliselta kiristää menoja. :(
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko inflaation jälkeen deflaatio jos kulutus tyssää kuin seinään?
Ei tule. Siitä pidetään huolen. Jos kulutus loppuu kun seinään niin loppuu tuottaminenkin. Ylimääräiset jätetään myymättä ja roskiin menee. Deflaatio on paha niin ne sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkku ja sama homma. Teen osapäivätöitä ja opiskelen. Alkuvuodesta vuokraa ja vesimaksua korotettiin yhteensä 70 euroa kuussa. Tuon päälle sähkölasku on melkein kolminkertaistunut. Jos ennen oli 25 eur kahden kuukauden välein, niin nyt on 60-70 euroa ja siirtomaksut päälle. Myös ruokakulut on kasvaneet. Kaikki vaan kallistuu.
Jos asumistuki vielä loppuu ens vuonna, niin en rehellisesti tiedä millä elän. Pakko varmaan sitten lopettaa opiskelu ja koittaa löytää kokpäivätöitä. Siinä joutuu jättämään hyvästit maisterintutkinnon unelmalle. Aika kovalta tuntuu.
Kesätyö?
Omalla kohdalla kulutan vielä jonkin verran, esim. nyt oli pakko ostaa vaatteet eräisiin juhliin. Mutta ostan nykyään ketjuliikkeistä, en edes harkitse mitään kallista vaan edullisimman mukaan mennään.
Se mikä ärsyttää ja saa kyseenalaistamaan kaiken järkeä on se, että MIKSI uhraan n.40h/vko elämään jossa pitää kituuttaa?
Palkkakin on ihan ok, mutta kaikki on niin kallista, että PERUSMENOIHIN (vuokra/ruoka/sähkö/ vakuutukset/netti/puhelin) menee kaikki.
Minulla ei ole edes autoa/maksullisia harrastuksia tai muita rahareikiä, kerrallaan 1 suoratoistopalvelu ja sekin jos mahdollista kimpassa jonkun kanssa.
Suomalaisten ostovoima on ihan surkea. Minulla ei ole lapsia, jos olisi, en tiedä millä maksaisin edes yhdelle lapselle MITÄÄN ylimääräistä, ruoka/vaatteet varmaan onnistuisi, mutta esim. harrastukset tai huvipuistot ei.
Olen vakavissani miettinyt, että minä vaan luovutan. En koskaan tule saavuttamaan 'keskiluokkaista' elämää, miksi sinnittelisin turhaan?!
Suunnitelmani on, että hankin kausi- tmv. töitä (ihan sama mitä!) joita teen niin paljon kun mahdollista esim. 6kk ja asun jossain halvassa solussa/kommuunissa, ja sitten asun 6kk jossain edullisessa maassa (esim. aasissa, tai euroopn jossain halvassa maassa) missä raha riittää ELÄMISEEN, ei vain selviytymiseen. Voisin jopa työskennellä jos jotain töitä ulkomailta saan.
Paras olisi jos saisi esim. Norjasta töitä, käteen jäisi samoista hommista enemmän ja voisin ihan hyvin paahtaa ympäripyöreitä päiviä tuon 'työjakson' millä rahoittaisin 'chillijakson'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan Suomi pysyy pystyssä, kun kellään ei ole enää varaa tehdä mitään? Luulisi rikkaitakin kiinnostavan, jos lempiravintola pistää lapun luukulle.
mutta WEF miljardöörejä ei kiinnosta lainkaan mitä Suomessa tapahtuu eikä sillä ole heille väliä jos täällä suljetaan mitä tahansa... kunhan rahat saadaan pois ja köyhdyttämisen agenda etenee, köyhdyttämisen agendaa on ajettu Suomessa vuosina 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon toimesta (ja enää se ei lopu vaikka hallinnot vaihtuivat ja vaihtuvat tulevaisuudessa) ja täysin sama agenda on kaikissa WEF vetoisissa maissa oli se sitten Ranska tai Australia tai Uusi Seelanti jne. Marin on yksi WEF koulun kasvatteja ja sai sieltä tarkat ohjeet ja bonuksensa... lopputulos on se että pieni eliitti omistaa kaiken muut eivät mitään...
Ja nyt vielä Tony Blairille töihin (Irak asia) töihin. Härski nainen! Petti äänestäjänsä.
Hah, kaikkihan sen tiesi, että lähtee ulkomaille, jos PM pesti ei jatku.
Niinhän edeltäjätkin ovat tehneet
Minä koen asian niin että vain hyvätuloisilla ihmisillä on varaa käydä baareissa,laivoilla,matkoilla,ravintoloissa yms yleisötapahtumissa.