1,5-vuotias on monien vanhempien mielestä tarpeeksi vanha varhaiskasvatukseen
Hesarissa uutisoitiin, että tuoreen tutkimuksen mukaan useimmat pienten lasten vanhemmat ovat sitä mieltä, että 1,52-vuotias lapsi voi aloittaa varhaiskasvatuksessa. Tähän vaikuttaa mm. koulutus: korkeakoulutetut vanhemmat pitävät nuorempaa lasta valmiina aloittamaan varhaiskasvatuksessa.
Aika looginen tulos. Korkeammin koulutetulla vanhemmalla on todennäköisesti joku ura, joka on hänelle tärkeä, koska siihen on satsattu niin paljon. Jos ei ole uraa, kotihoito on legitiimi syy olla menemättä töihin ja ihan hyvä ratkaisu varmasti siihen tilanteeseen.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti ovat itserakkaita rahanahneita vanhempia eivätkä edes halua olla kotona. Silloin on letkeää pistää lapsi hoitoon jotta lapsellakin on turvallista ja mukavaa. :)
Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta, jos yhteiskunta ei tue enää yli 2-vuotiaan kotihoitoa kuin pikkusummalla. Asuntovelallinen on pakkotilanteen edessä.
Voihan sitä selitellä mitä haluaa. Jokainen tekee omat valintansa. Toiset rakastavat lapsiaan kotona vaikka penniä olisi vähän venytettävä.
Tämä.
Tänäänkin olen kuunnellut pari tuntia surkean pikkuisen äiti-huutoja naapurista.
Siellä jonkun liian pieni on kalsean perhepäivähoitajan hoivissa.
Päiväkodin laadukas varhaiskasvatus on myös täysi vitsi.
Vuoden verran sitä menoa katselin harjoittelijana.
Vakkarit suorastaan vihasivat lapsia.
Itse hoidin neljä omaani kotona, todella fiksuja, huomioonottavia, täysipäisiä ihmisiä onnistuin kasvattamaan.
Kyllä nämä kenen tunnekylmyyttä nytkin ihmetellään Iltasanomien etusivulla, ovat jäänet vaille huolenpitoa jo pienenä.
Moni vähättelee lapsen ensimmäisten vuosien tärkeyttä.
Jos terve kiintymyssuhde jää puuttumaan, ei voi kasvaa terveeksi aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliit asuntolainat tuohon pakottaa.
Me asuttiin tietoisesti pikkulapsiaika halvassa vuokra-asunnossa = ei stressiä asuntolainasta. Hyvin ehti asunnon ostaa myöhemminkin.
Me aiotaan toimia juuri näin. Hirveän moni ihminen on jo ihmetellyt tätä ratkaisua, kun omistusasuntoa pidetään korkeakoulutettujen piirissä ehdottomana ehtona lasten hankkimiselle. Jotkut ovat jopa varovasti kyselleet, että oliko lapsi vahinko. Samaan aikaan laittavat omat lapsensa hoitoon 9kk ikäisenä, kun muuten ei ole varaa maksella asuntolainaa..
Aivan.
Kukaan ei sitä lainaa ole pakottanut ottamaan.
Eli ihan itse on valittu että se oman lapsen hoitaminen on toissijaista.
Kotihoidontuki kattaa juuri ja juuri opintolainan lyhennykseni.
Vielä pari vuotta sitten taloudellinen tilanne oli varsin hyvä ja joustovaraa oli enemmän. Nyt kuitenkin alle vuodessa kiinteät kustannukset ovat nousseet kuussa 1500€. Se vaatii aika erilaisia toimia ja mikään budjetointi ei laske asunto- ja opintolainan korkomenoja ja vastaavia. Ruokakauppaan menee väkisin enemmän rahaa ellei vaihda osittain puurolinjalle.
Toinen asia on että vaikka olen korkeakoulutettu, ei työ ole minulle kuin palkan lähde. Silti vaikkei työ olekaan arvona kovin tärkeä, ei työtä voi pitää itsestäänselvyytenä. Työelämä vaatii paljon ja tiedän itse että työnantajat kammoksuvat kaikenlaisia taukoja työelämästä vaikka sen syy olisikin niin luonnollinen kuin oman lapsen hoitaminen. Monelle yksityisellä työskentelevälle olisi omaan jalkaan ampumista pitkällä tähtäimellä olla pitkiä aikoja työelämän ulkopuolella. Ja kun rahaa oikeasti tarvitaan elämään on pakko tehdä kompromisseja työn ja perheen välillä eikä se tarkoita sitä ettei lapset olisi rakkaita ja tärkeintä. Jos talous sallisi, olisin kotona pitkään ja hankkisin useamman lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti ovat itserakkaita rahanahneita vanhempia eivätkä edes halua olla kotona. Silloin on letkeää pistää lapsi hoitoon jotta lapsellakin on turvallista ja mukavaa. :)
Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta, jos yhteiskunta ei tue enää yli 2-vuotiaan kotihoitoa kuin pikkusummalla. Asuntovelallinen on pakkotilanteen edessä.
Voihan sitä selitellä mitä haluaa. Jokainen tekee omat valintansa. Toiset rakastavat lapsiaan kotona vaikka penniä olisi vähän venytettävä.
Tämä.
Tänäänkin olen kuunnellut pari tuntia surkean pikkuisen äiti-huutoja naapurista.
Itse hoidin neljä omaani kotona, todella fiksuja, huomioonottavia, täysipäisiä ihmisiä onnistuin kasvattamaan.
Kyllä nämä kenen tunnekylmyyttä nytkin ihmetellään Iltasanomien etusivulla, ovat jäänet vaille huolenpitoa jo pienenä.
Jos terve kiintymyssuhde jää puuttumaan, ei voi kasvaa terveeksi aikuiseksi.
Hyvin harva pieni lapsi hyötyy varhaiskasvatuksesta. Nykyajan päiväkodit on semmosia että aikuiset vaihtuu viikottain. Se kaikki meteli ja huutavat stressaantuneet työntekijät siihen päälle niin kyllä siitä jonkinlaisia vaurioita lapseen jää. Toki kaikki on yksilöllistä ja jokaisen temperamentti on erilainen. Itse en haluaisi että joku toinen hoitaa omaa lasta jos mulla sellanen olisi. Toisaalta raha tulee niin monelle esteeksi
T:ex vakalainen
Näinhän se on. Omat lapseni ovat menneet vuoden ikäisenä koska minä halusin töihin jotta pääsisimme elämässä eteen päin ja minusta he olivat valmiita. Heistä on kasvanut fiksuja sekä täysipäisiä kansalaisia ja meillä on erinomaiset sekä läheiset välit. Kirsikkana kakun päällä meillä oli varaa kustantaa heille haluamansa harrastukset, elämyksiä yms.
Siinä voi vastaan olevat jeesustella ja paheksua minkä haluaa, mutta lopputulos puhuu puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Jos terve kiintymyssuhde jää puuttumaan, ei voi kasvaa terveeksi aikuiseksi.Hyvin harva pieni lapsi hyötyy varhaiskasvatuksesta. Nykyajan päiväkodit on semmosia että aikuiset vaihtuu viikottain. Se kaikki meteli ja huutavat stressaantuneet työntekijät siihen päälle niin kyllä siitä jonkinlaisia vaurioita lapseen jää. Toki kaikki on yksilöllistä ja jokaisen temperamentti on erilainen. Itse en haluaisi että joku toinen hoitaa omaa lasta jos mulla sellanen olisi. Toisaalta raha tulee niin monelle esteeksi
Voisko olla niin, että tutkimuksessa korkeakoulutetut suhtautuivat myönteisemmin varhaiskasvatukseen, koska asuvat alueella, jossa päiväkodin henkilöstön vaihtuvuus ei ole ongelma? Kai se on julkista tietoa, että eniten vaihtuvuutta on juuri ongelma-alueilla, missä lapsilla ymmärrettävästi on enemmän vaikeuksia ja se näkyy siinä, millainen ympäristö päiväkoti on työntekijöillekin.
Meillä täällä Tanskassa lapset menevät pääsääntöisesti päiväkotiin 10-12 kk iässä. Jos haluat hoitaa lasta kotona pidempään, joudut tekemään kaikenmaailman selvityksiä kunnalle, miksi näin on, todistamaan tanskan kielen taitosi (siis jopa tanskalainen), ja viranomainen tulee tarkistamaan kotiolot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Jos terve kiintymyssuhde jää puuttumaan, ei voi kasvaa terveeksi aikuiseksi.Hyvin harva pieni lapsi hyötyy varhaiskasvatuksesta. Nykyajan päiväkodit on semmosia että aikuiset vaihtuu viikottain. Se kaikki meteli ja huutavat stressaantuneet työntekijät siihen päälle niin kyllä siitä jonkinlaisia vaurioita lapseen jää. Toki kaikki on yksilöllistä ja jokaisen temperamentti on erilainen. Itse en haluaisi että joku toinen hoitaa omaa lasta jos mulla sellanen olisi. Toisaalta raha tulee niin monelle esteeksi
Oman lapsen päiväkodissa aikuiset ovat pysyneet samoina koko ajan. Toki välillä tulee luonnollisia poistumisia esimerkiksi eläkkeelle jäämisen takia mutta pääasiassa aikuiset pysyvät. Muutenkin ryhmässä on todella rauhallista.
Päiväkoteja on erilaisia mutta turha yleistää kaikkia huonoiksi ja kamaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä Tanskassa lapset menevät pääsääntöisesti päiväkotiin 10-12 kk iässä. Jos haluat hoitaa lasta kotona pidempään, joudut tekemään kaikenmaailman selvityksiä kunnalle, miksi näin on, todistamaan tanskan kielen taitosi (siis jopa tanskalainen), ja viranomainen tulee tarkistamaan kotiolot.
Eikös siellä tehdä aika paljon lyhennettyä työaikaa? Sekä isät että äidit.
Meillä on ollut 1.5 vuotta oikein sopiva ikä päikkyyn molempien lasten kohdalla.
Myöhäisestä varhaiskasvatuksen aloitusiästään huolimatta lapseni on pärjännyt aina kaikessa ikätasollaan tai sen yläpuolella. Luki paksuja kirjoja hyvin keskittyen jo ennen kuin koulu edes alkoi. Tunnistaa luonnossa kasvit, linnut ja muut eläimet. On pidettyä leikkiseuraa ja osaa jakaa vaikka voisi kuvitella, että ainoista lapsista tulee itsekkäitä ja huonokäytöksisiä.
Eikä me vanhemmat olla edes akateemisia. Sentään osaamme lukea ja sen huomaa myös lapsestamme.
Mutta ymmärrän, ettei kaikilla ole hinkua elää mitään köyhää elämää enää aikuisiällä, jolloin lapset on pakko laittaa päiväsäilöön jo vuoden iässä.
Korkeasti koulutettu (erityisesti varhaiskasvatusta ja kehityspsykogiaa opiskellut) voi myös ymmärtää, että lapsen voi myös hoitaa kotona, jos hänelle on tarjota kasvun edellyttämiä asioita. Ja talousasioita opiskellut voi ymmärtää, että lapsi on kunnalle edullisempi kotona (noin 1000 €/kk vrt. noin 300 €). Mutta viimeistään 3-vuotias pitäisi viedä, ei haluta tukea sen jälkeen.
Ja monilla korkeasti koulutetuilla voisi olla taloudellista puskuria. Lapsen etu ja yksilöllisyys ei oikein koskaan näy näistä jutuista joskus olisi kiva kuulla että onko varhaiskasvatuksen opettaja parempi vain vieraille lapsille ja hänenkin tulisi viedä lapsi äkkiä hoitoon, jotta voi hoitaa vieraita lapsia. Käsittääkseni tunnekasvatus ja leikki ja virikkeet ovat kotonakin mahdollisia. :)
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutettu (erityisesti varhaiskasvatusta ja kehityspsykogiaa opiskellut) voi myös ymmärtää, että lapsen voi myös hoitaa kotona, jos hänelle on tarjota kasvun edellyttämiä asioita. Ja talousasioita opiskellut voi ymmärtää, että lapsi on kunnalle edullisempi kotona (noin 1000 €/kk vrt. noin 300 €). Mutta viimeistään 3-vuotias pitäisi viedä, ei haluta tukea sen jälkeen.
Ja monilla korkeasti koulutetuilla voisi olla taloudellista puskuria. Lapsen etu ja yksilöllisyys ei oikein koskaan näy näistä jutuista joskus olisi kiva kuulla että onko varhaiskasvatuksen opettaja parempi vain vieraille lapsille ja hänenkin tulisi viedä lapsi äkkiä hoitoon, jotta voi hoitaa vieraita lapsia. Käsittääkseni tunnekasvatus ja leikki ja virikkeet ovat kotonakin mahdollisia. :)
Suurella todennäköisyydellä omatoiminen kotona hoidettu varhaiskasvatus ei kuitenkaan vastaa varhaiskasvatussuunnitelmassa määritettyä tasoa. Esimerkiksi moni vanhempi ei tunnekasvata lastaan, vaikka neuvolakin tarjoaa opastusta tunnekasvatukseen.
Ei ole yhtään mahdotonta. Menot pitää vaan sovittaa tuloihin.