Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulukiusatun perhe asensi videokamerat - MOT näki videot

Vierailija
11.09.2023 |

On se kumma kun tuollaista sallitaan nykypäivän suomessa.

https://yle.fi/a/74-20048619

Kommentit (1761)

Vierailija
321/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitus rehtorista, joka ei hoida hommiaan. Vanhemmat ottavat vapaapäiviä ja menevät koululle valvomaan. Mukaan jotakin kättä pitempää.

Rikosilmoitus vaan heti. Valitukset ei johda mihinkään.

Kouluthan pyrkivät estämään rikosilmoitusten tekemisen uhkailemalla, että he eivät sitten voi enää puuttua asiaan mitenkään, joka on tietysti aivan paskapuhetta. Toki varmasti myös toimivat noin kostaakseen koululle epätoivottua huomiota tuoneelle rikosilmoituksen tehneelle perheelle.

Vierailija
322/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululle välituntivalvontaan jokainen aikuinen, jonka lapsi on samassa koulussa. Vanhemmat näyttäkäämme porukan voima.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokelan koulusurman kokeneena minulla on jyrkkä mielipide aiheesta.

Kiusaaminen on väkivaltaa ja sen tulisi aina olla poliisiasia. Kiusaajat pitäisi pystyä erottamaan koulusta/siirtää muualle (erilleen toisistaan koska kukaan ei kiusaa yksin vaan siinä on aina joku yhteisö, usein kaveriporukka tai luokka) jotta kiusattu ja muut saavat rauhassa jatkaa koulunkäyntiään. Kiusaajan perheen tulee korvata kaikki tuhottu omaisuus ja maksaa mahdolliset terapiat ja vaaditut korvaukset kiusatulle. Sitten kiusaajan ja tämän perheen ympärillä tulee aloittaa selvitys mistä antisosiaalinen käytös johtuu, mikä on ongelma. Niitä ongelmia lähdetään ratkomaan ja jos vanhemmat ovat kädettömiä kasvattajia niin lapsi otetaan heti huostaan ja kasvatetaan laitoksessa ihmiseksi. Näin kiusaaja pilaa vain oman elämänsä jos ei ryhdistäydy.

Mun on pakko myöntää, etten puuttunut tiettyihin juttuihin aikuisena, kun halusin, että kiusaaja pilaa oman elämänsä. Paras mahdollinen rangaistus. Vähän hävetti aikuisena, mutta meni mun mielestä ihan oikein kuitenkin. Paska sai paskan lopun.

Kiusaaja ei todennäköisesti edes muista kiusaamista vanhempana. Se siitä rangaistuksesta.

Kyllä muistaa hyvin. Luimistelee joka kerta mut nähdessään.

On sinullakin voimafantasiat :D

Vierailija
324/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä teille esimerkki miten kiusaaminen loppui. Lihava poika sai tarpeekseen ja viskasi kiusaajan menemään. Jos lihava olisi vaan alistunut, tuo ei olisi ikinä loppunut.

Joo mutta kuten huomaat se lihava poika oli kolme kertaa niin suuri kuin hintelä kiusaaja.

Mutta yksin porukkaa vastaan ja lihavuuhans ei ole voiman tae, vaan usein kömpelyyden. Tämä pääkiusaaja halusi herkutella ja ilmeisesti oletti, että kiusattu alistuu (jälleen?) ja muut oli valmiina kameroiden kanssa. Lihavalla oli kuitenkin pokkaa taistella äkillisesti vastaan ja lopputuloksena näimme miten kiusaaja linkutti säälittävästi pois ja ne muut pillit ja pullat katsoi shokissa vieressä että mitä tapahtui. Eikä kukaan mennyt kiusaajan avuksi (tiputa johtaja, muut pelästyy).

En ymmärrä miks vähättelet tätä videota. Se on evidenssi, että on mahdollista pistää vastaan ja voittaa. Lopettaa helvetti.

Ja mistä tiedät että kiusaaminen loppui siihen? Vai jatkuiko ei fyysisenä tai tuliko pataan kuitenkin vielä myöhemmin?

Ei yksi tappelu välttämättä muuta tilannetta paljoakaan.

Todennäköisempää se kuitenkin on, että kiusaaminen ainakin väheni tuon tempun jälkeen, kuin se olisi vähentynyt, jos uhri olisi vaan alistunut. Päinvastoin helppo uhri on kiusaajien unelmamaali, jonka kanssa on helppo pitää hauskaa. Nyt se ei mennyt niin + tuli julkinen häpeä. Win win.

En tarkoita pahalla, mutta onko tässä nyt kyse siitä, että et kestä sitä että toiset taistelee vastaan kun sinä et aikanaan uskaltanut? Siksi vähättelet ja yrität uhriuttaa kaikkia muitakin?

Kirjoitan tähän itse sivusta. Oikeastaan odotin jo näitä viestejä missä koko asia käännetään tähän. Minua ei entisenä kiusattuna haittaa se jos joku taistelee vastaan. Minua haittaa vaan se jos etsitään taas kerran syitä kiusatusta miksi häntä kiusataan. Etsitään vikoja ja puutteita uhrista, vaikka koskaan ei saisi sortua siihen. Minä sain itse oppia sen kuinka kiusaaminen levisi vapaa-ajalle, kun sanoin vastaan enemmän. Tuli mukaan kaikkea uhkailua yms pelottavaakin juttua. En itse hyötynyt siitä kaikesta mitään ja jälkeenpäin olisin ollut muutamat kerrat hiljaa niin olisin ehkä säästynyt ikäviltä jutuilta. Näin se vaan meni itseni kohdalla. Moni kiusattu ei myöskään enää pysty sanomaan vastaan ja kokeilemaan miten käy. Kyllä monella on pelko, että kaikki pahenee tai mukaan liittyy enemmän ihmisiä niin omassa tapauksessa. Moni ei halua ottaa riskiä. Nykyisin saa lukea jatkuvasti kuinka koulussa on ollut väkivaltaa ja on kuvattu niitä tapauksia. Näin on vähän tyhmää vedota siihen itsensä puolustamiseen.

Vierailija
325/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on väkivaltaa ja sen tulisi aina olla poliisiasia. Kiusaajat pitäisi pystyä erottamaan koulusta/siirtää muualle (erilleen toisistaan koska kukaan ei kiusaa yksin vaan siinä on aina joku yhteisö, usein kaveriporukka tai luokka) jotta kiusattu ja muut saavat rauhassa jatkaa koulunkäyntiään. Kiusaajan perheen tulee korvata kaikki tuhottu omaisuus ja maksaa mahdolliset terapiat ja vaaditut korvaukset kiusatulle. Sitten kiusaajan ja tämän perheen ympärillä tulee aloittaa selvitys mistä antisosiaalinen käytös johtuu, mikä on ongelma. Niitä ongelmia lähdetään ratkomaan ja jos vanhemmat ovat kädettömiä kasvattajia niin lapsi otetaan heti huostaan ja kasvatetaan laitoksessa ihmiseksi. Näin kiusaaja pilaa vain oman elämänsä jos ei ryhdistäydy.

Kamalaa, että olet joutunut kokemaan tuollaista. 

Samaan aikaan Jokelan surmien kanssa, viereisessä kunnassa kiusaamiseen ei puututtu, vaan koulun rehtori syyllisti kiusattua mm. ylipainosta ja "erilaisesta pukeutumisesta". 

Voi vain toivoa, että tämän rehtorin sukupolvi olisi se viimeinen, joka ei osaa nähdä ongelmaa. 

No meitä on joku 500 silloista oppilasta jotka kävivät sen läpi, plus koulun henkilökunta, plus perheet. Minä kuulun niihin jotka eivät ole selvinneet tästä kovinkaan hyvin. Kun kiusaajiin ei muka voida käyttää kovempia keinoja koska ne syrjäyttää nämä yhteiskunnasta, niin miten meillä on varaa sitten jälkikäteen hoitaa vaikeasti traumatisoituneita ja syrjäytettyjä kiusattuja - saati sitten kokonaista kylää koulusurman jäljitä.

Sitä en ole ikinä antanut anteeksi ettei Jokelassa puututtu kiusaamiseen vaan sen annettiin mennä siihen pisteeseen että tuli ruumiita (suurinosa ei ollut edes kiusaajia ja uhriluku on itseasiassa ilmoitettua suurempi koska moni teki it se murhan jälkeenpäin), ja että kiusaamiskulttuurin annettiin jatkua vielä senkin jälkeen. Syytän tästä osittain jälkihoitoa joka oli täysin epäonnistunutta, leimaavaa, sillä se keskittyi meidän kiusattujen syynäämiseen, ns. potentiaalisten koulusurmaajien profilointiin. Että sellainen viesti.

Eli tekijä on mielestäsi syytön tähän vai? Johan on kelat. Tekijä oli netissä homehtunut persereikä, joka piti itseään älyllisesti ylivertaisena ja muita alempiarvoisina. Hän esim luennoi yh-äitien kelvottomuudesta ynnä muuta paskaa. Samaa sarjaa kuin Breivik. Mikään kiusaaminen ei selitä tuota tekoa eikä sitä oikeuta. 

Vierailija
326/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä teille esimerkki miten kiusaaminen loppui. Lihava poika sai tarpeekseen ja viskasi kiusaajan menemään. Jos lihava olisi vaan alistunut, tuo ei olisi ikinä loppunut.

Joo mutta kuten huomaat se lihava poika oli kolme kertaa niin suuri kuin hintelä kiusaaja.

Mutta yksin porukkaa vastaan ja lihavuuhans ei ole voiman tae, vaan usein kömpelyyden. Tämä pääkiusaaja halusi herkutella ja ilmeisesti oletti, että kiusattu alistuu (jälleen?) ja muut oli valmiina kameroiden kanssa. Lihavalla oli kuitenkin pokkaa taistella äkillisesti vastaan ja lopputuloksena näimme miten kiusaaja linkutti säälittävästi pois ja ne muut pillit ja pullat katsoi shokissa vieressä että mitä tapahtui. Eikä kukaan mennyt kiusaajan avuksi (tiputa johtaja, muut pelästyy).

En ymmärrä miks vähättelet tätä videota. Se on evidenssi, että on mahdollista pistää vastaan ja voittaa. Lopettaa helvetti.

Joo joo mutta kun veikkaan että suurimmassa osassa tapauksista kiusattu on se hintelä eikä hänellä ole mitään mahdollisuutta heitellä ketään realistisesti tuolla lailla. Muuten olen sitä mieltä että väkivalta kyllä auttaa, mutta sen pitää tapahtua hyvin aikaisessa vaiheessa ennen kuin tilanne on eskaloitunut siihen että porukalla kiusataan. Omassakin perheessä on tästä esimerkki, oma lapseni kävi antamassa kiusaajalle takaisin ensimmäisestä yrityksestä kiusata ja kiusaaminen loppui. Mutta voin itsestäni kertoa että en olisi pystynyt siihen itse, olin liian arka.

Mopojengiläiset auttaa.

Työntäkää ne pärräpojat *****seenne. Ne ei tee muuta kuin myy noille kiusaajille aineita.

So? Saadaan kiusaajat pois pelistä narkeiksi. Win win anyways.

Vierailija
327/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo mutta kun veikkaan että suurimmassa osassa tapauksista kiusattu on se hintelä eikä hänellä ole mitään mahdollisuutta heitellä ketään realistisesti tuolla lailla. Muuten olen sitä mieltä että väkivalta kyllä auttaa, mutta sen pitää tapahtua hyvin aikaisessa vaiheessa ennen kuin tilanne on eskaloitunut siihen että porukalla kiusataan. Omassakin perheessä on tästä esimerkki, oma lapseni kävi antamassa kiusaajalle takaisin ensimmäisestä yrityksestä kiusata ja kiusaaminen loppui. Mutta voin itsestäni kertoa että en olisi pystynyt siihen itse, olin liian arka.

Mopojengiläiset auttaa.

Työntäkää ne pärräpojat *****seenne. Ne ei tee muuta kuin myy noille kiusaajille aineita.

Niinpä. Suurin osa niistä on todennäköisesti itse ollut kiusaajia enkä ikimaailmassa päästäisi sitä porukkaa elämääni millään lailla Vähintään kiristystä on tiedossa jälkeenpäin kun Pertsa on vähän käteisen tarpeessa.

Vierailija
328/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerta koulu ei pysty laittamaan väkivaltaa kuriin niin se on vanhempien ja poliisin tehtävä. Rikosilmoitus koulusta ensisijassa rehtorista, kuraattorista ja psykol./terveydenhoitajasta. Suojellaan niitä lapsi, jotka

ihan oikeasti haluavat käydä koulua.

Vierailija
329/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupijuttuna vaan, mutta jospa kannattaisikin suosia tukevia koulukavereita sen sijaan, että joutuu keräämään hirviän määrän kirppupelinpelaajia turvakseen, kuten kiusaajat.

Vierailija
330/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko myöntää, etten puuttunut tiettyihin juttuihin aikuisena, kun halusin, että kiusaaja pilaa oman elämänsä. Paras mahdollinen rangaistus. Vähän hävetti aikuisena, mutta meni mun mielestä ihan oikein kuitenkin. Paska sai paskan lopun.

Kiusaaja ei todennäköisesti edes muista kiusaamista vanhempana. Se siitä rangaistuksesta.

Parempi olla niskan päällä kuin jäädä uhriksi. Konsteja löytyy kyllä.

Vierailija
331/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koululle välituntivalvontaan jokainen aikuinen, jonka lapsi on samassa koulussa. Vanhemmat näyttäkäämme porukan voima.

Olisi täysin mahdollista järjestää välituntivalvonta niin, että kaikki koulun oppilaat olisivat valvojan näköpiirissä. Mutta ei käy, sillä opettajainhuoneessa on mukavampi istua kahvilla.

Vierailija
332/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olla niskan päällä kuin jäädä uhriksi. Konsteja löytyy kyllä.

Herää pahvi!

Vierailija
333/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://areena.yle.fi/1-63858260?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…

Tuossa linkki areenaan.

Toinen kouluväkivaltaa kokeva nuori pyytää Latokartanon koulun rehtorilta apua viestein. Rehtori ei vastaa.

Onkohan jo vaihtunut henkilö siellä.

Jos vastaa, niin jää todiste, että viesti on huomattu eikä voi enää myöhemmin vedota tietämättömyyteen. Julkisen sektorin virkatasolla vastuunvälttely on suorastaan taiteenlaji muillakin sektoreilla.

Vierailija
334/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitus rehtorista, joka ei hoida hommiaan. Vanhemmat ottavat vapaapäiviä ja menevät koululle valvomaan. Mukaan jotakin kättä pitempää.

Rikosilmoitus vaan heti. Valitukset ei johda mihinkään.

Kouluthan pyrkivät estämään rikosilmoitusten tekemisen uhkailemalla, että he eivät sitten voi enää puuttua asiaan mitenkään, joka on tietysti aivan paskapuhetta. Toki varmasti myös toimivat noin kostaakseen koululle epätoivottua huomiota tuoneelle rikosilmoituksen tehneelle perheelle.

Koulu kostaa pelkästään jo siitä, kun ilmoitat koululle lapsesi kiusaamisesta. Kannattaa siis joko jättää koulu kokonaan pois ja rangaista itse kiusaajia. Tai sitten tehdä ihan kaikista rikosilmoitukset.

Vierailija
335/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos et saa lastasi kasvatettua ja kuriin se sijoitetaan muualle. Piste.

Vielä kun yhteiskunta antaisi keinot kasvattaa se villikin lapsi joka aina kerjää hankaluuksia. Koska nykyäänhän lapsille saa vain sanoa "soo soo" tai muuten ratkaisu sama -> lapsi sijoitetaan muualle koska vanhempi on "narsisti/hitler/uhkaa lapsen itsemääräämisoikeutta/uhkailee (sanktioilla ja seurauksilla) jne.

Lapsille täytyisi saada tuottaa pettymyksiä mikäli he toistuvasti toimivat yhteiskunnan sääntöjen ulkopuolella. Vanhempaa ei saisi syyllistää hirviöksi tms mikäli aidosti yrittää kasvattaa siitä väärillekin poluille ajautuneesta lapsestaan kunnon kansalaista. Vaikka väkivalta ja selkäsaunat ei ole nykypäivää, mielestäni kaikki muut ei-fyysisest sanktiot pitäisi antaa olla vanhemman työkalupakissa ilman että vanhempaa syyllistetään. Kovat tapaukset vaatii oikeasti kovia keinoja, sen jälkeen jos ei lämpimät keskustelut toimi.

Niissä sijoituspaikoissa lapset vain oppii entistä huonommille tavoille. Siellä on ne tulevat linnavenkulat jotka yllyttää toinen toistaan tyhmempiin asioihin. Ja kavereina on päivittäin ainoastaan sitä väärää seuraa. Jokainen villi ja väärille teille eksynyt lapsi täytyisi kasvattaa ja ohjata vaikka väkisin oikealle tielle omien vanhempien toimesta kasvatuslaitoksen sijaan. Ja kavereina tulisi olla ainakin pääosin niitä normaaleja eikä pelkästään "pahiksia".

Viety keinot kasvattaa? Höpö höpö. Näiden kiusaajien vanhemmat eivät edes ole kiinnostuneita jälkikasvustaan tai siitä mitä he tekevät muille. Mielenkiinnon kohteina on joku muu kuten esim. alkoholi, vanhempi käy itsekin vähän vajailla valoilla.

Vierailija
336/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin nuorten aivot ja mieli, varsinkin jos ovat jossain määrin sekaisin tai häiriintyneet, eivät ymmärrä tekojensa seurauksia niin kiusatuille kuin itselleenkään. Paras "kieli" , jota lapset ja nuoret ymmärtävät, on konkretia, ei suinkaan kauniit neuvottelut ja puhuttelut. Kiusaamisesta on tultava kiusaajille konkreettisia seuraamuksia, esim. muutama päivä eristystä putkassa, kiusatulle omasta pussista maksettavat korvaukset ja rikotun tavaran korjaaminen.

Seuraamuksen on tultava mahdollisimman nopeasti ja oltava yhteydessä rikokseen.

Viime kädessä kyse on kurista. Kuri ei ole väkivaltaa. Sillä osoitetaan mikä on sallittua ja mikä ei. Sillä myös suojellaan yhteiskuntajärjestystä, viattomia kiusattuja mutta myös kiusaajia. Joku heistä saattaa myöhemmin syyttää aikuisia siitä, että he eivät puuttuneet hänen rikokseensa ajoissa.

Viime kädessä meillä on kuitenkin aikuisuus hukassa.

Vierailija
337/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan Jokelan surmien kanssa, viereisessä kunnassa kiusaamiseen ei puututtu, vaan koulun rehtori syyllisti kiusattua mm. ylipainosta ja "erilaisesta pukeutumisesta". 

Voi vain toivoa, että tämän rehtorin sukupolvi olisi se viimeinen, joka ei osaa nähdä ongelmaa. 

No meitä on joku 500 silloista oppilasta jotka kävivät sen läpi, plus koulun henkilökunta, plus perheet. Minä kuulun niihin jotka eivät ole selvinneet tästä kovinkaan hyvin. Kun kiusaajiin ei muka voida käyttää kovempia keinoja koska ne syrjäyttää nämä yhteiskunnasta, niin miten meillä on varaa sitten jälkikäteen hoitaa vaikeasti traumatisoituneita ja syrjäytettyjä kiusattuja - saati sitten kokonaista kylää koulusurman jäljitä.

Sitä en ole ikinä antanut anteeksi ettei Jokelassa puututtu kiusaamiseen vaan sen annettiin mennä siihen pisteeseen että tuli ruumiita (suurinosa ei ollut edes kiusaajia ja uhriluku on itseasiassa ilmoitettua suurempi koska moni teki it se murhan jälkeenpäin), ja että kiusaamiskulttuurin annettiin jatkua vielä senkin jälkeen. Syytän tästä osittain jälkihoitoa joka oli täysin epäonnistunutta, leimaavaa, sillä se keskittyi meidän kiusattujen syynäämiseen, ns. potentiaalisten koulusurmaajien profilointiin. Että sellainen viesti.

Eli tekijä on mielestäsi syytön tähän vai? Johan on kelat. Tekijä oli netissä homehtunut persereikä, joka piti itseään älyllisesti ylivertaisena ja muita alempiarvoisina. Hän esim luennoi yh-äitien kelvottomuudesta ynnä muuta paskaa. Samaa sarjaa kuin Breivik. Mikään kiusaaminen ei selitä tuota tekoa eikä sitä oikeuta. 

Kyllä se kiusaaminen nyt vain voi olla yksi toimeenpaneva tekijä tässä.

Ja sitten se seikka, että jos kiusaajan tekemiseen ei puututa, myös hänen käytöksensä voi eskaloitua myöhemmin elämässä väkivaltaisina tekoina esimerkiksi omaa puolisoa kohtaan. On monen monituista tutkimusta siitä, että väkivaltarikollinen tai seksuaalirikollinen on omassa lapsuudessaan ollut uhri, yleensä oman vanhemman tai lähiomaisen tai muuten läheisen ihmisen toimesta. Jos kiusaaja on väkivaltainen jo lapsena, millaiset on hänen kotiolonsa? 

Vierailija
338/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun sinne valvomaan ne kiusaajien vanhemmat. Opettelisivat viimein vahtimaan itse lapsiaan.

Vierailija
339/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kiusaaminen nyt vain voi olla yksi toimeenpaneva tekijä tässä.

Ja sitten se seikka, että jos kiusaajan tekemiseen ei puututa, myös hänen käytöksensä voi eskaloitua myöhemmin elämässä väkivaltaisina tekoina esimerkiksi omaa puolisoa kohtaan. On monen monituista tutkimusta siitä, että väkivaltarikollinen tai seksuaalirikollinen on omassa lapsuudessaan ollut uhri, yleensä oman vanhemman tai lähiomaisen tai muuten läheisen ihmisen toimesta. Jos kiusaaja on väkivaltainen jo lapsena, millaiset on hänen kotiolonsa? 

Voisi muuten äkkiä alkaa kiusaajan vanhempia kiinnostaa, jos yleinen ilmapiiri olisi sellainen että leimattaisiin nopeasti kiusaajan vanhemmat väkivaltaisiksi p*d********* :D

Vierailija
340/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palkkaisin liivijengin hoitelemaan asiat. Voisivat hoidella kiusaajien ja kiusaajien vanhempien lisäksi rehtorinkin samalla. Ehkä joutuisin vankilaan, mutta voi harmi.

Mutta paras ratkaisu on ennaltaehkäisy: ei kannata hankkia mukuloita, jos ei itse pysty niitä suojelemaan.