Koulukiusatun perhe asensi videokamerat - MOT näki videot
On se kumma kun tuollaista sallitaan nykypäivän suomessa.
Kommentit (1761)
Onko kiusaajien nimi/osoitelistaa jo tiedossa ja jaossa jossain? Minecraft pelissä voisi tilata jehovia, pekkaniskoja ja pizzaa jos joku oikein ilkeäksi äityisi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokelan koulusurman kokeneena minulla on jyrkkä mielipide aiheesta.
Kiusaaminen on väkivaltaa ja sen tulisi aina olla poliisiasia. Kiusaajat pitäisi pystyä erottamaan koulusta/siirtää muualle (erilleen toisistaan koska kukaan ei kiusaa yksin vaan siinä on aina joku yhteisö, usein kaveriporukka tai luokka) jotta kiusattu ja muut saavat rauhassa jatkaa koulunkäyntiään. Kiusaajan perheen tulee korvata kaikki tuhottu omaisuus ja maksaa mahdolliset terapiat ja vaaditut korvaukset kiusatulle. Sitten kiusaajan ja tämän perheen ympärillä tulee aloittaa selvitys mistä antisosiaalinen käytös johtuu, mikä on ongelma. Niitä ongelmia lähdetään ratkomaan ja jos vanhemmat ovat kädettömiä kasvattajia niin lapsi otetaan heti huostaan ja kasvatetaan laitoksessa ihmiseksi. Näin kiusaaja pilaa vain oman elämänsä jos ei ryhdistäydy.
Mun on pakko myöntää, etten puuttunut tiettyihin juttuihin aikuisena, kun halusin, että kiusaaja pilaa oman elämänsä. Paras mahdollinen rangaistus. Vähän hävetti aikuisena, mutta meni mun mielestä ihan oikein kuitenkin. Paska sai paskan lopun.
Kiusaaja ei todennäköisesti edes muista kiusaamista vanhempana. Se siitä rangaistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kiusattiinko Jokelan ampujaa? Käsitin, että hän oli lukiolainen, jolla oli ajatuksia omasta paremmuudestaan ja ongelmat oli oikeasti muualla kuin kiusaamisessa. Ja hänhän tappoi täysin sivullisia, mm. rehtorin, joka tuskin häntä kiusasi. Minulle on välittynyt ampujasta kuva hyvin vastenmielisenä ihmisenä, kaikki ne nettikirjoittelut ja incelismi. Ei kuulu tähän keskusteluun mielestäni.
Tunnen erään Pekan vanhan luokkakaverin, ja hänen mukaansa Pekkaa ainakin jossain välissä kiusattiin. Sitä en osaa sanoa missä määrin se tekoon vaikutti. Myös Wikipedian mukaan hän oli kokenut kiusaamista.
Raumanmeren koulusurmien takana oli pitkään jatkunut kiusaaminen johon koulut harvoin tuohon aikaan puuttuivat.
Valitus rehtorista, joka ei hoida hommiaan. Vanhemmat ottavat vapaapäiviä ja menevät koululle valvomaan. Mukaan jotakin kättä pitempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on väkivaltaa ja sen tulisi aina olla poliisiasia. Kiusaajat pitäisi pystyä erottamaan koulusta/siirtää muualle (erilleen toisistaan koska kukaan ei kiusaa yksin vaan siinä on aina joku yhteisö, usein kaveriporukka tai luokka) jotta kiusattu ja muut saavat rauhassa jatkaa koulunkäyntiään. Kiusaajan perheen tulee korvata kaikki tuhottu omaisuus ja maksaa mahdolliset terapiat ja vaaditut korvaukset kiusatulle. Sitten kiusaajan ja tämän perheen ympärillä tulee aloittaa selvitys mistä antisosiaalinen käytös johtuu, mikä on ongelma. Niitä ongelmia lähdetään ratkomaan ja jos vanhemmat ovat kädettömiä kasvattajia niin lapsi otetaan heti huostaan ja kasvatetaan laitoksessa ihmiseksi. Näin kiusaaja pilaa vain oman elämänsä jos ei ryhdistäydy.
Mun on pakko myöntää, etten puuttunut tiettyihin juttuihin aikuisena, kun halusin, että kiusaaja pilaa oman elämänsä. Paras mahdollinen rangaistus. Vähän hävetti aikuisena, mutta meni mun mielestä ihan oikein kuitenkin. Paska sai paskan lopun.
En siis käräyttänyt kiusaajaa huumeidenkäytöstä, vaikka oli alaikäinen, koska joutikin ihan hyvin narkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien nimet esiin ketkä antaa lapsiensa käyttäytyä noin.
Tämä. Vaikka kiusaajat eivät olisi rikosvastuullisia, niin saattaisi auttaa kummasti, jos olisi kaikkien tiedossa kenen pennut tällaista tekee. Toimisi ehkä myös kiusaamista ehkäisevänä toimena, koska vanhemmat alkaisivat viimein opettaa lapsilleen tapoja (ja tapojen opettamisella en tarkoita pelkkää kuria, vaan oman kokemuksen mukaan moni kiusaaja on ns. hunnigolla, ja vanhemmat korvaavat läheisyyden ja kasvatuksen roinalla ja ruudulla). Jokaisen vanhemman tulisi olla perillä siitä miten lapsi muualla käyttäytyy, eikä pidä sinisilmäisesti uskoa, että oma lapsi ei kiusaa tai ole kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan Odinin sotilaista apua? Mihin muuten Soldiers of Odin on kadonnut?
Ei hitto. Nehän vain nauraisivat ja saisivat lisää vettä myllyyn, jos jotkut Odinin Sotilaat tulisivat kovistelemaan.
Myös moottoripyöräjengiläiset olisivat huono tuohon, koska he ovat itse väkivallltaisia kiusaajia ja keksivät toisilleen velkoja joista hakkkaavat yms. Ei mitenkään rehtiä ja kunnioitettavaa, surkeita ihmisiä.
Viranomaisten pitäisi tehdä noiden kiusaajien vanhemmille selväksi, että lapset lähtee jos ette saa niitä kuriin. Käsittämätöntä ylipäätään, että tuollaisia vanhempia on olemassa?!
Ja tietysti kiusaajat pitää erottaa koulusta jne. Kunnolla painetta vanhempien suuntaan ja lapset ERISTETÄÄN ulos yhteisöstä, pidetään niitä huonoina mitä ne onkin.
Eiköhän tulisi motivaatiota parantaa, harva haluaa olla hylkiö. Kouluun ei pääse, harrastuksiin ei pääse, ruudut pois, kavereita ei tavata jne.
Kirjojen kanssa lukitussa huoneessa vaan ja välillä luontoon ulkoilemaan, niin minä tekisin jos lapseni paljastuisi kiusaajaksi eikä lopettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Valitus rehtorista, joka ei hoida hommiaan. Vanhemmat ottavat vapaapäiviä ja menevät koululle valvomaan. Mukaan jotakin kättä pitempää.
Rikosilmoitus vaan heti. Valitukset ei johda mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä saisin kiusaajat kuriin jos tuollaista omalle kohdalle sattuisi. Saisin itsekkin syytteen siitä teosta mutta jos ei se muuten kerrasta lopu niin ei ole vaihtoehtoja.
ET sä sais mitenkään. Tuon ikäiset on voimakkaimmillaan ja nopeitakin ovat.
Siksi ne ryöstelee ja tappelee, koska aikuiset ei pärjää niille fyysisesti.
Netissä on videoita missä katupoika pelkillä potkuilla vetelee aikuisen ihmisen nurin ja potkii tätä vielä maassa lähes kuolettavilla potkuillaan. Ei käyttänyt edes käsiään. Liikkui kuin ammattilaisjalkapalloilija ja potki menemään.
Ei näitä nuoria kiusaajajengiläisiä voiteta fyysisillä keinoilla. Poliisiasia.
Poliisitkin on hitaita ja kömpelöitä näitä vastaan.
Tässä on se vinha perä, että moni katutappelija-teini on fyysisesti erinomaisessa kunnossa, varsinkin tummemmat pojat. Ei kannata mennä uhoamaan, koska siinä voi käydä niin että tulee pahasti turpaan. Ei tästä ole pitkäkään aika, kun 15-vuotias pieksi Helsingissä jonkun 40-vuotiaan miehen, kun tämä oli huomauttanut teinille jostakin potkulautailusta tms. Teini oli tuhonnut sen miehen täysin. Sama siinä Pähkinärinteen videossa, jossa passiiviset ja jo valmiiksi alistuneet ukkelit häviävät yksin alle 15-vuotiaalle teinille, joka heittelee näitä kivillä, potkii yhden maahan tajuttomaksi jne.
Parempi siis ilmoittaa poliisille. Ellei sitten ole oikeasti kokemusta, kuntoa, kykyä ja halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto. Nehän vain nauraisivat ja saisivat lisää vettä myllyyn, jos jotkut Odinin Sotilaat tulisivat kovistelemaan.
Myös moottoripyöräjengiläiset olisivat huono tuohon, koska he ovat itse väkivallltaisia kiusaajia ja keksivät toisilleen velkoja joista hakkkaavat yms. Ei mitenkään rehtiä ja kunnioitettavaa, surkeita ihmisiä.Viranomaisten pitäisi tehdä noiden kiusaajien vanhemmille selväksi, että lapset lähtee jos ette saa niitä kuriin. Käsittämätöntä ylipäätään, että tuollaisia vanhempia on olemassa?!
Ja tietysti kiusaajat pitää erottaa koulusta jne. Kunnolla painetta vanhempien suuntaan ja lapset ERISTETÄÄN ulos yhteisöstä, pidetään niitä huonoina mitä ne onkin.
Eiköhän tulisi motivaatiota parantaa, harva haluaa olla hylkiö. Kouluun ei pääse, harrastuksiin ei pääse, ruudut pois, kavereita ei tavata jne.
Kirjojen kanssa lukitussa huoneessa vaan ja välillä luontoon ulkoilemaan, niin minä tekisin jos lapseni paljastuisi kiusaajaksi eikä lopettaisi.
Mopojengiläiset toimii oikein hyvin. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis käräyttänyt kiusaajaa huumeidenkäytöstä, vaikka oli alaikäinen, koska joutikin ihan hyvin narkiksi.
Alapeukuttajalle: lyö itseäsi ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa, että olet joutunut kokemaan tuollaista.
Samaan aikaan Jokelan surmien kanssa, viereisessä kunnassa kiusaamiseen ei puututtu, vaan koulun rehtori syyllisti kiusattua mm. ylipainosta ja "erilaisesta pukeutumisesta".
Voi vain toivoa, että tämän rehtorin sukupolvi olisi se viimeinen, joka ei osaa nähdä ongelmaa.
No meitä on joku 500 silloista oppilasta jotka kävivät sen läpi, plus koulun henkilökunta, plus perheet. Minä kuulun niihin jotka eivät ole selvinneet tästä kovinkaan hyvin. Kun kiusaajiin ei muka voida käyttää kovempia keinoja koska ne syrjäyttää nämä yhteiskunnasta, niin miten meillä on varaa sitten jälkikäteen hoitaa vaikeasti traumatisoituneita ja syrjäytettyjä kiusattuja - saati sitten kokonaista kylää koulusurman jäljitä.
Sitä en ole ikinä antanut anteeksi ettei Jokelassa puututtu kiusaamiseen vaan sen annettiin mennä siihen pisteeseen että tuli ruumiita (suurinosa ei ollut edes kiusaajia ja uhriluku on itseasiassa ilmoitettua suurempi koska moni teki it se murhan jälkeenpäin), ja että kiusaamiskulttuurin annettiin jatkua vielä senkin jälkeen. Syytän tästä osittain jälkihoitoa joka oli täysin epäonnistunutta, leimaavaa, sillä se keskittyi meidän kiusattujen syynäämiseen, ns. potentiaalisten koulusurmaajien profilointiin. Että sellainen viesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko kiusaajien nimi/osoitelistaa jo tiedossa ja jaossa jossain? Minecraft pelissä voisi tilata jehovia, pekkaniskoja ja pizzaa jos joku oikein ilkeäksi äityisi :D
Siellä taas yksi koulukiusaaja - kiusaushan on siirtynyt jo nettiinkin...
Vierailija kirjoitti:
En vaan pysty käsittämään, miksi tämä yhteiskunta on rakennettu niin, ettei ole keinoja tuollaisen toiminnan lopettamiseksi. Mielestäni ensisijaisesti lastensuojelulla pitäisi olla käytettävissään kovemmat keinot ja jos nekään ei toimi ja lasten vanhemmat ei ota tosissaan, niin sijoitus johonkin suljettuun laitokseen myös lapsille. Tuollaiset saastat pitäisi saada pois yhteiskunnasta. He pilaavat niin monien kunnollisten ihmisten elämän ja aiheuttavat yhteiskunnalle ison laskun.
No mutta kun noilla kiusaajilla on vain oikeuksia! Voi tulla paha mieli, jos mennään rankaisemaan. Kiusatulla sen sijaan ei näytä olevan mitään oikeuksia, ei edes kotirauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille esimerkki miten kiusaaminen loppui. Lihava poika sai tarpeekseen ja viskasi kiusaajan menemään. Jos lihava olisi vaan alistunut, tuo ei olisi ikinä loppunut.
Joo mutta kuten huomaat se lihava poika oli kolme kertaa niin suuri kuin hintelä kiusaaja.
Mutta yksin porukkaa vastaan ja lihavuuhans ei ole voiman tae, vaan usein kömpelyyden. Tämä pääkiusaaja halusi herkutella ja ilmeisesti oletti, että kiusattu alistuu (jälleen?) ja muut oli valmiina kameroiden kanssa. Lihavalla oli kuitenkin pokkaa taistella äkillisesti vastaan ja lopputuloksena näimme miten kiusaaja linkutti säälittävästi pois ja ne muut pillit ja pullat katsoi shokissa vieressä että mitä tapahtui. Eikä kukaan mennyt kiusaajan avuksi (tiputa johtaja, muut pelästyy).
En ymmärrä miks vähättelet tätä videota. Se on evidenssi, että on mahdollista pistää vastaan ja voittaa. Lopettaa helvetti.
Joo joo mutta kun veikkaan että suurimmassa osassa tapauksista kiusattu on se hintelä eikä hänellä ole mitään mahdollisuutta heitellä ketään realistisesti tuolla lailla. Muuten olen sitä mieltä että väkivalta kyllä auttaa, mutta sen pitää tapahtua hyvin aikaisessa vaiheessa ennen kuin tilanne on eskaloitunut siihen että porukalla kiusataan. Omassakin perheessä on tästä esimerkki, oma lapseni kävi antamassa kiusaajalle takaisin ensimmäisestä yrityksestä kiusata ja kiusaaminen loppui. Mutta voin itsestäni kertoa että en olisi pystynyt siihen itse, olin liian arka.
Mopojengiläiset auttaa.
Työntäkää ne pärräpojat *****seenne. Ne ei tee muuta kuin myy noille kiusaajille aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja ei todennäköisesti edes muista kiusaamista vanhempana. Se siitä rangaistuksesta.
Kyllä muistaa hyvin. Luimistelee joka kerta mut nähdessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös moottoripyöräjengiläiset olisivat huono tuohon, koska he ovat itse väkivallltaisia kiusaajia ja keksivät toisilleen velkoja joista hakkkaavat yms. Ei mitenkään rehtiä ja kunnioitettavaa, surkeita ihmisiä.Viranomaisten pitäisi tehdä noiden kiusaajien vanhemmille selväksi, että lapset lähtee jos ette saa niitä kuriin. Käsittämätöntä ylipäätään, että tuollaisia vanhempia on olemassa?!
Kirjojen kanssa lukitussa huoneessa vaan ja välillä luontoon ulkoilemaan, niin minä tekisin jos lapseni paljastuisi kiusaajaksi eikä lopettaisi.Mopojengiläiset toimii oikein hyvin. Suosittelen.
Ei toimi. Ne on itse entisiä koulukiusaajia. Ja jos ne suostuisi, ne tuskin sille teinille mitään muuta tekisi kuin antaisi tupakan ja sitten alkaisivat kiristää toimeksiantajaa. Keksittyä velkoja yms. Nythän tässä vähän aikaa sitten kaksi liivijengiläistä peri keksittyä velkaa, uhkasi kohteen perheenjäseniä jne, mutta sitte se ukko tappokin sen toisen ja se loppui siihen se periminen.
https://areena.yle.fi/1-63858260?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…
Tuossa linkki areenaan.
Toinen kouluväkivaltaa kokeva nuori pyytää Latokartanon koulun rehtorilta apua viestein. Rehtori ei vastaa.
Onkohan jo vaihtunut henkilö siellä.
Rikosilmoitus.