Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten "normaalit" ihmiset käsittelee sitä, että elämä voi päättyä milloin vaan?

Vierailija
10.09.2023 |

Ahdistuneisuuhäiriöisenä kun tälläisiä asioita miettii usein vaikka on nuori ja melko terve. Olen alkanut pohdiskella, eikö normaalit ihmiset mieti tälläisiä koska luulevat jotenkin olevansa kuolemattomia? Vai miten he pystyvät olla miettimättä tälläisiä ahdistavia ajatuksia?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä oonko normaali. Kyllähän tuota joskus miettii. Mut ei se ahdista, koska kukaan ei oo vielä tänne ikuisesti jäänyt. On niin paljon tehtävää ja nähtävää, että keskityn tähän elämään enkä kuolemaan. Enhän mä silloin enää mitään tiedä.

Vierailija
2/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään kuvittele olevani kuolematon. En vain jaksa käyttää energiaa asian miettimiseen, kun ei se miettimällä miksikään muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka päivä odottaa kuolevansa, yhtenä päivänä huomaakin olevansa oikeassa.

Vierailija
4/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä päivänä kuolet, muina päivinä elät.

Vierailija
5/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena pelkäsin usein uutisten vuoksi kaikenlaista ja oli luulotaudit päällä, nyt keski-iässä on eri iässä. Elämää olisi pitänyt "pelätä" ehkä enemmän. Nyt pelkään enemmän muiden ihmisten kuolemaa, jos ovat piik.in ottaneet tai muuta sellaista.

Vierailija
6/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se vain on tosiasia, enkä ole koskaan kokenut minkäänlaista tarvetta käsitellä asiaa.

Vierailija
7/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alanuolitatte. Eikö saa sanoa mitään.

Vierailija
8/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää kuolemaa. Itse en omasta kuolemastani tiedä. Läheisille rakkaan kuolema on aina paha paikka, mutta niitäkin tilanteita tulee eteen ihan kaikille, ja yleensä siihen suruun ja ikävään jossain vaiheessa sopeutuu. Elämä jatkuu kunnes se päättyy.

Vierailija
9/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsen saamista en pelännyt. Nyt pelkään. Mutta en mieti sitä jatkuvasti. Mulla on itselläkin ahdistuneisuushäiriö, joten tää vaatii työtä. Olen varautunut ottamalla ison henkivakuutuksen ja hoitanut kaikki paperit kuntoon.

Vierailija
10/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema kuittaa univelat ja vtutukset.

Vierailija
11/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemus, että silloin kun muutenkin henkisesti heikoilla, tulee ajatus kuolemisen mahdollisuudesta lähemmäs, vastenmielisen lähelle.

Joskus kova krapula riittää siihen, alkaa autokyydissäkin pelottamaan, koska eihän sitä tarvitse kuin kuskille raju aivastus kun vastaan tulee rekka niin pam!

Silloin taas kun on tasapainoisempi fiilis, niin ajatus kuolemasta on kaukana taka-alalla, minne kuuluukin. 

Vierailija
12/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina tuota hiton piikkiä joka paikkaan! 

huutakaa nyt joku vielä vihervassariakin!

Vierailija
13/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ahdistavampi ajatus olisi se että elämä jatkuisi ikuisesti. Kuolema tuntuu osalta elämää.

En pelkää kuolemaa, mutta haluan elää ja tehdä paljon asioita ennen kuolemaani. Siskoni kuoli kun olin parikymppinen ja se itselleni konkretisoi sen että elämä ei ole mikään itsestäänselvyys. Haluan tehdä asioita mistä olen kiinnostunut ja haluan saada aikaan.

Vierailija
14/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aikanaan diagnosoitu yleistynyt ahdistuneisuus. En nykyään ole kovin usein voimakkaan ahdistuksen vallassa.

Kuolema ei ole ahdistanut koskaan. Tunnen valtavaa kiitollisuutta siitä, että olen saanut elää tähän saakka ja kokea kaiken kokemani. Elän mieluusti eteenpäinkin, ja toivon toki terveyttä ja rakkautta elämääni.

Mutta päivä kerrallaan :)

Vierailija
15/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ahdistukseen taipuvainen, mutta osaan pitää itseni nykyään rauhallisena somaattisin keinoin. Itselläni on toiminut somaattinen traumojen purku yhdessä perinteisen psykoterapian kanssa. Eli mm. vagushermon rauhoittamista, oman kehon ja vireystilan tunnustelua ja pikkuhiljaa säätelyä, yhdistettynä ajatusmallien kyseenalaistamiseen ja omien kipupisteiden myötätuntokseen kohtaamiseen.

Vastauksena itse kysymykseen, ajattelen kuolemaa silloin tällöin ihan lyhyen hetken. Uskon, että se tulee olemaan kuin nukahtaminen syvään uneen. Ei sille mitään voi, me ollaan eläimiä ja kannattaa vaan elää ns. lajityypillistä ja vähän lapsenomaistakin elämää. Tehdä höpsöjä asioita, käyttää luovuutta ja auttaa lähimmäisiä.

Vierailija
16/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Elämä on loputon samassa mielessä kuin näkökenttä on rajaton. Jos kääntyy 360 astetta ympäri, on nähnyt jo kaiken minkä voi nähdä.

2) Nimenomaan päättymätön elämä olisi ennen pitkää täysin painajaismaisen ahdistava. Esimerkiksi suosikkielokuvansa katsoo mielellään useammankin kerran, ehkä jopa niin monta kertaa että alkaa osata sen ulkoa. Mutta jos sen joutuisi katsomaan vaikkapa 776 281 172 kertaa, niin sekin luultavasti alkaisi tuntua sietämättömältä.

Vierailija
17/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ottaisin vaikkapa miljoona vuotta kestävän elämän mieluummin kuin kohta loppuvan.

Vierailija
18/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneet miettii tulevaisuutta, masentuneet menneisyyttä.

Time is now.

Vierailija
19/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alanuolitatte. Eikö saa sanoa mitään.

En alapeukuta ketään, sinuakaan. Mitä kuolemaan tulee, pelkään kuolemista, en kuolemaa. Toivon tapahtuvan unessa. Tämän takia kannattaa olla ystävällinen läheisilleen,sillä konsaan ei tiiä milloin näkee viimeistä kertaa. Sopikaa riitanne elkääkä erotko vihoissa.

Vierailija
20/100 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ottaisin vaikkapa miljoona vuotta kestävän elämän mieluummin kuin kohta loppuvan.

Kävele 7km jokapäivä, ota 150 mikroa d-vitamiinia, syö vihannekset kuumentamatta ja karta viinaa ja stressiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän