Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se nyt oikeasti niin ettei saisi ulkomaalaisen näköiseltä tyypiltä kysyä mistä hän on kotoisin?

Vierailija
10.09.2023 |

Onko se nyt oikeasti niin että tuo ketju deletoitiin? Sillähän oli jo jotain tyyliin miljoona sivua.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätkäsaaressa asuva nainen kertoo kauhunhetkistään tuntematon mies tunkeutui parvekkeelta asuntoon ja hyökkäsi

Hänen ei olisi kannattanut kysyä mistä mies on kotoisin. Meinaan että se akka sai nyt vaan mitä se tilas...

Vierailija
42/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kautta aikain kaikkialla ihmiset ovat kyselleet, että mistäs kaukaa vieras on. Se on ihan luonnollista ja on kertonut ystävällismielisestä kiinnostuksesta lähinnä. *keitä te ootta te nuoret miehet, kunnenma tunne teitä, piupalipaupali piupalipaupali kunnenma tunne teitä* 

Mutta samapa tuo. Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että minulla ei lähtökohtaisesti ole mitään asiaa kellekään eriväriselle tai muuten erinäköiselle, aksentilla puhuvalle. Saavat olla ihan rauhassa, puhun tai noteeraan heidät vain kun on pakko. Tällä tavoin loukkaan ilmeisesti heitä kaikkein vähiten. Toki pelkkä olemassaoloni tuntuu monelle heistä olevan tavattoman inhottavaa. En käsitä miksi he ovat tulleet tänne. Jos ovat adoptoituja, niin haukkukoot adoptoijiaan.

No olet sentään yhden viisaan päätöksen onnistunut elämässäsi tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman ulkonäkö tai murrekuvioitakaan tuo on varsin normaali keskustelunaihe niin työpaikoilla kuin treffimaailmassa. Saman tason perustutustumiskysymyksiä kuin onko lapsia, kumppania, lemmikkejä, mitä tekee työkseen tai vapaa-aikana jne. 

Vierailija
44/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ja siinä edellisessä ketjussa ihmisillä menee koko ajan sekaisin ulkonäköön perustuvien oletusten tekeminen vs. normaali tutustuminen.

Kyse on siis siitä, että ilman muuta tutustumista ihmisiltä, joista ulkonäkönsä perusteella voi tehdä tulkinnan, aletaan kyselemään mistä he ovat kotoisin, vaikka henkilö esim. puhuisi sujuvaa suomea. Ja kun vastaus on, että Kuopiosta, aletaan tivaamaan, että mistä syntyjään. Kunnes ollaan saatu pumpattua ulos, että henkilön vanhemmat ovat syntyjään esim. iranilaisia.

Miesystäväni ei ole syntyperäinen suomalainen, mutta hän näyttää riittävän länsimaalaiselta ja puhuu sujuvaa suomea, eikä kukaan ala koskaan ensimmäisenä tenttaamaan, että mistä hän on kotoisin. Ja jos miesystäväni vastaa olevansa Kuopiosta kotoisin, sitä ei myöskään kyseenalaisteta.

Oikeasti todella harva alkaa kyselemään toisen henkilön syntyperää varhaisessa vaiheessa keskustelua jos ei ole ulkonäöllistä syytä olettaa henkilön olevan jostain muualta kuin Suomesta.

Vierailija
45/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty voi kysyä, esim. "Mistä päin oot?" Mutta jos vastaus on vaikkapa "Oulusta", niin hyväksy se vastaus, äläkä ala inttämään "Eiku mistä sä OIKEESTI oot?"

Vierailija
46/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyn, jos katson tarpeelliseksi. Minulle myös poika lapset ovat poikia ja tyttölapset tyttöjä. Hakkaa metsäni, vaikka avohakkuuksi,  jos joskus haluan. 

EU ja vihervasemmisto voivat valitettavasti puuttua moneen asiaan, mutta eivät onneksi ihan kaikkeen vapaassa maassa.

Vierailija
47/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän millään voida yrittää ymmärtää että voi olla arka paikka suomalaiselle nuorelle jolta on kyselty koko ikä mistä olet kotoisin ja toivotettu menemään sinne takaisin? Eikö me aikuiset voitaisi sen vertaa yrittää olla ystävällisiä ja ottaa toisen tunteet huomioon?

Koska kyllä minä ainakin pystyn erottamaan että jos juttelen aikuisen suomea osaamattoman ulkomaalaisen kanssa, että haa, tämä tyyppi ei nyt ole suomalainen ja voin ihan hyvin kysyä mistä olet. Mutta jos juttelen selvää suomea puhuvan, ei liinatukkaisen ja sinisilmäisen kanssa, en ala kyselemään vaikka näen että etninen alkuperä ei ole kantasuomalainen.

En ole mikään ihmissuhdenero saati intuition mestari. Päin vastoin, pikkaisen hölösuu ja yli-innokas. Jos minä pystyn tähän niin kuka vaan pystyy. Paitsi jos ei halua.

Suomessa syntyneen alkuperä on Suomi ja hän on aina ollut vain ja ainoastaan suomalainen. 

Se että synnytään suomessa tai omaa suomenkansalaisuuden ei tarkoita että olisi suomalainen suomalaisella on molemmat vanhemmat SUOMALAISIA muut ovat paperilla

Vierailija
48/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin on useasti ulkomailla kysytty mistä olen.

Olen pöyristynyt ja odottelen anteeksipyyntöjä.

Vierailija
49/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhuu suomea aksentilla, niin miksi ei saisi kysyä? Tai jos on eri näköinen, miksi ei voisi kysyä, mistä suku on lähtöisin?

Vierailija
50/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kantasuomalainen, suomenkielinen, suomalaisen näköinen ja äidinkieleni on suomi sekä asunut koko ikäni Suomessa. Silti kerran joku satunnainen kadulla tietä kysellyt jäi inttämään, etten ole suomalainen ja mistä olen kotoisin. Ei kelvannut rehellinen vastaus vaan sanoi lopulta "tietävänsä", että puheessani on ruotsinsuomalaisen korostus.

Äärimmäisen ärsyttävää jo vain kerran koettuna, ymmärrän tummemman suomalaisen ärsytyksen.

Vierailija
51/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulta on kysytty ulkomailla, että mistä olen kotoisin. On kysytty Hollannissa, että olenko venäläinen. Kyllä minäkin voin kysyä keneltä tahansa ihmiseltä mistä päin on kotoisin. Jos joku tästä loukkaantuu, niin loukkaantukoot.

Vierailija
52/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulta on kysytty ulkomailla, että mistä olen kotoisin. On kysytty Hollannissa, että olenko venäläinen. Kyllä minäkin voin kysyä keneltä tahansa ihmiseltä mistä päin on kotoisin. Jos joku tästä loukkaantuu, niin loukkaantukoot.

Niin ulkomailla matkaillessasi. Ei kotimaassasi normaaliarjessa.

Vierailija
53/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhuu suomea aksentilla, niin miksi ei saisi kysyä? Tai jos on eri näköinen, miksi ei voisi kysyä, mistä suku on lähtöisin?

Tästä alapeukkuja. Voisiko joku kertoa, MIKSI ei saa kysyä?

Sanotaan, että suomalainen on huono small talkissa. No kai hön on, kun mistään ei saa jutella tätä nykyä.

Vierailija
54/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en aio enää edes puhua ulkomaalaisen näköisen tyypin kanssa.

Olen jotenkin niin kurkkuani myöten täynnä niitä. Mainoksissa, kaduilla, median vouhottaminen koko kesän jne.

Olen saanut ihan tarpeekseni ja yliannostuksen. Viikonlopun uutisissakin se oli ulkkis joka riehui a seen kanssa Korsossa ja rais kasi kotonaan nukkuvan naisen Jätkäsaaressa.

Suomalaiset rules!

Vierailija
55/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätkäsaaressa asuva nainen kertoo kauhunhetkistään tuntematon mies tunkeutui parvekkeelta asuntoon ja hyökkäsi

Kauheeta, toivottavasti nainen ei loukannut vierasta tulijaa kysymällä, mistä sä tuut?

Vierailija
56/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen ihmisen lahtomaa/geneettinen tausta ei kuulu vastaantulijoille. On tosi tokeroa utelua.

Onkohan tämä vielä edes sallittua, olisi vain kiva aina tietää kun töihinkin tulee ihmisä, että ovatko vaikka saksasta, venäjältä, bulgariasta vai mistä maasta, ties vaikka olisivat jostain maasta, jota osaisi vähän itsekin puhua?

Vierailija
57/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka ihmeessä kyselyä, jos tarkoituksesi on käyttäytyä huonosti, aiheuttaa mielipahaa ja joutua ikäviin tilanteisiin.

Vierailija
58/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen ihmisen lahtomaa/geneettinen tausta ei kuulu vastaantulijoille. On tosi tokeroa utelua.

Onkohan tämä vielä edes sallittua, olisi vain kiva aina tietää kun töihinkin tulee ihmisä, että ovatko vaikka saksasta, venäjältä, bulgariasta vai mistä maasta, ties vaikka olisivat jostain maasta, jota osaisi vähän itsekin puhua?

Se asia varmasti selviää ilman tökeröä utelua, ihmiset kertovat mielellään itsestään. Sen sijaan kaikelainen olettaminen voi loukata.

Vierailija
59/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en aio enää edes puhua ulkomaalaisen näköisen tyypin kanssa.

Olen jotenkin niin kurkkuani myöten täynnä niitä. Mainoksissa, kaduilla, median vouhottaminen koko kesän jne.

Olen saanut ihan tarpeekseni ja yliannostuksen. Viikonlopun uutisissakin se oli ulkkis joka riehui a seen kanssa Korsossa ja rais kasi kotonaan nukkuvan naisen Jätkäsaaressa.

Suomalaiset rules!

Samoin. Mäkin olen täysin kyllästynyt.

Vierailija
60/98 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin Helsingissä kesätyöpaikkaan mennessäni, että mistä olen kotoisin. Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja kantasuomalainen.

Pidin kysyjiä vähän omituisina mutta en tajunnut silloin loukkaantua. Voinko loukkaantuna nyt ja haastaa kysyjät oiketeen?