Onko se nyt oikeasti niin ettei saisi ulkomaalaisen näköiseltä tyypiltä kysyä mistä hän on kotoisin?
Onko se nyt oikeasti niin että tuo ketju deletoitiin? Sillähän oli jo jotain tyyliin miljoona sivua.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset kyselevät toisiltaan mistä kukin on kotoisin. Ihan normaalia. Kokemus työmaalta. Nyt jostain syystä suomalainen ei saisi. Onpa outoa. Ei näissä säännöissä pysy perässä. Ei tietenkään kysytä suomen kieltä suomalaisittain puhuvalta ns tummemmalta mistä on kotoisin mutta jos on aksentti olisi epäkohteliasta olla kysymättä.
Ja nämä ovat juuri ne kaksi eri asiaa jotka ihmisten soisi erottavan.
Vierailija kirjoitti:
Palstan persutrolli: Pysy vaan siellä pierukuutiossasi.
Turha sun on osallistua tähän keskusteluun kun sieltä peräkamarista käsin et puhu muun kun äitisi kanssa. Ja sitäkään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee näin se alkaa. Minulle on nyt säännöt mitä saan sanoa eri värisille. Ihan kuin en kysyisi keneltä tahansa uudelta tuttavuudelta mistä hän on.
Ja näin se alkaa, yritys tehdä sinustakin sivistynyt ihminen. Hirveä savotta kyllä.
Sivistynyt? Sinä olet aivan perverssi rasisti, joka yrittää tehdä minusta kakkosluokan kansalaista omassa maassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee näin se alkaa. Minulle on nyt säännöt mitä saan sanoa eri värisille. Ihan kuin en kysyisi keneltä tahansa uudelta tuttavuudelta mistä hän on.
Ja näin se alkaa, yritys tehdä sinustakin sivistynyt ihminen. Hirveä savotta kyllä.
Sivistynyt? Sinä olet aivan perverssi rasisti, joka yrittää tehdä minusta kakkosluokan kansalaista omassa maassani.
Valkoisen heteromiehen etuoikeuksien kuolonkorinat sieltä. Koville ottaa.
Olen kotoisin ihan Suomesta maaseudulta, minulta on kysytty usein että "oletko syntynyt Suomessa" ja olen ihan valkoihoinen eikä minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on se syy miksi te ette oikeasti usko mihinkään tasa-arvoon, tai antirasismiin. Te olette jakaneet maailman ihmiset virallisiin sortajiin ja virallisiin uhreihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin ihan Suomesta maaseudulta, minulta on kysytty usein että "oletko syntynyt Suomessa" ja olen ihan valkoihoinen eikä minua haittaa.
Joo miekin oon pöytyältä ja kerran kysyttiin että oonko suoliperältä nii ei yhtään haitannu! Että ei se kettään voe haetata sitten nii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä "etuoikeudet" Suomessa ei ole etuoikeuksia muilla kuin romaneilla ja turvapaikanhakijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on se syy miksi te ette oikeasti usko mihinkään tasa-arvoon, tai antirasismiin. Te olette jakaneet maailman ihmiset virallisiin sortajiin ja virallisiin uhreihin.
Kiukuittaa niin kovin valkoisen heteromiehen mahti.
Jos kysyy mistä päin olet kotoisin? Vastaus: Turku. Mistäpäin olet alunperin kotoisin, lapsuudessa? Vastaus: Turku tai Ranska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo miekin oon pöytyältä ja kerran kysyttiin että oonko suoliperältä nii ei yhtään haitannu! Että ei se kettään voe haetata sitten nii.
Nyt lipsahti väärä murre pöytyäläiselle. Miten nyt noin? Trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän millään voida yrittää ymmärtää että voi olla arka paikka suomalaiselle nuorelle jolta on kyselty koko ikä mistä olet kotoisin ja toivotettu menemään sinne takaisin? Eikö me aikuiset voitaisi sen vertaa yrittää olla ystävällisiä ja ottaa toisen tunteet huomioon?
Koska kyllä minä ainakin pystyn erottamaan että jos juttelen aikuisen suomea osaamattoman ulkomaalaisen kanssa, että haa, tämä tyyppi ei nyt ole suomalainen ja voin ihan hyvin kysyä mistä olet. Mutta jos juttelen selvää suomea puhuvan, ei liinatukkaisen ja sinisilmäisen kanssa, en ala kyselemään vaikka näen että etninen alkuperä ei ole kantasuomalainen.
En ole mikään ihmissuhdenero saati intuition mestari. Päin vastoin, pikkaisen hölösuu ja yli-innokas. Jos minä pystyn tähän niin kuka vaan pystyy. Paitsi jos ei halua.
Suomessa syntyneen alkuperä on Suomi ja hän on aina ollut vain ja ainoastaan suomalainen.
Mitä oikein sönkötät?
Minä olen suomalainen, ja olen ollut sitä syntymästäni asti. Olen kuitenkin syntynyt Ruotsissa ja asunut siellä lapsuuteni, niin kuin muuten aika monikin suomalainen viimeisen 60 vuoden aikana.
Olen siis Ruotsissa syntynyt suomalainen ja suuttuisin todella, jos joku alkaisi minua kutsumaan syntymämaani perusteella ruotsalaiseksi. Aivan vastaavalla tavalla katson suorastaan rasístiseksi, että väität Suomessa syntyneen olevan automaattisesti suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lipsahti väärä murre pöytyäläiselle. Miten nyt noin? Trolli.
Voe kauhistus sen tähen. Oikeasti olen kainuulainen, mutta jos pointti meni ohi niin eipä maha mittään.
Vierailija kirjoitti:
No menetkö kysymään tuntemattomalta suomalaisen näköiseltä mistä hän on kotoisin? Tuskin. Ja muutenkaan jos ei ole aihetta kysellä tuntemattomilta mitään järkevää niin miksi pitäisi. Normaalissa keskustelussa voi tietenkin tutustuessa kysyä tuollaisiakin asioita.
Multa on kysytty muilla paikkakunnilla, mistä olen kotoisin. Mun puheesta on kuulemma kuullut, etten ole paikallisia. Ja ihan oikeassahan he olivat ja kerroin mielelläni mun juurista ja syntymäpaikasta. Ja olen ihan kantasuomalainen, mutta monilla paikkakunnilla puhutaan erilaisia murteita ja puheesta voi jo vähän päätellä, onko paikallisia vai ei. En ole tajunnut, että tästä pitäisi loukkaantua.
Kautta aikain kaikkialla ihmiset ovat kyselleet, että mistäs kaukaa vieras on. Se on ihan luonnollista ja on kertonut ystävällismielisestä kiinnostuksesta lähinnä. *keitä te ootta te nuoret miehet, kunnenma tunne teitä, piupalipaupali piupalipaupali kunnenma tunne teitä*
Mutta samapa tuo. Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että minulla ei lähtökohtaisesti ole mitään asiaa kellekään eriväriselle tai muuten erinäköiselle, aksentilla puhuvalle. Saavat olla ihan rauhassa, puhun tai noteeraan heidät vain kun on pakko. Tällä tavoin loukkaan ilmeisesti heitä kaikkein vähiten. Toki pelkkä olemassaoloni tuntuu monelle heistä olevan tavattoman inhottavaa. En käsitä miksi he ovat tulleet tänne. Jos ovat adoptoituja, niin haukkukoot adoptoijiaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen lahtomaa/geneettinen tausta ei kuulu vastaantulijoille. On tosi tokeroa utelua.
Ei sitä sattumanvaraisilta vastaantulijoilta kysytä, mutta uuteen ihmiseen tutustuessa täysin normaali kysymys. Myös kantasuomalaiselta voi kysyä mistä on kotoisin.
Turha utelu ja huomion kiinnittäminen toisen erilaisuuteen on rasittavaa kun sen kohteeksi joutuu toistuvasti.
Kuinka mielellään kertoisit joka työ- ja harjoittelupaikassa yksityiskohtia perhetaustastasi. Entä jos itseltäsi udeltaisiin jatkuvasti missä vanhempasi tapasivat ja mistä he olivat kotoisin. Ne on yksityisasioita joita ei kaivella ensi tapaamisella kaikkien ruodittaviksi.
Jos tekee korrektin toteamuksen eikä kysymyksen. Esim. Taijjat olla Iisalamesta tullunna tänne näen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinua saa kakkosluokkaan nostettua vaikka mitä tekisi.
Jätkäsaaressa asuva nainen kertoo kauhunhetkistään tuntematon mies tunkeutui parvekkeelta asuntoon ja hyökkäsi