Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi small talk on joillekin niin älyttömän vaikeaa?

Vierailija
10.09.2023 |

Tämä on ollut päivän puheenaihe mieheni kanssa. Olimme viime viikolla häissä ja pöydässämme istui lisäksemme 2 molemmille tuttua henkilöä. Loput 4 olivat tuntemattomia. Kolmen kanssa juttu alkoi sujua kuin automaattisesti esittäytymisen jälkeen, vieruskaverini taas istui tuppisuuna koko ruokailun ajan. Ei asia minua sinällään haittaa, jotkut haluavat ilmeisesti syödä hiljaisuudessa, mutta en voi kuin ihmetellä miten joku edes osaa olla niin tyly kun toinen koittaa kohteliaasti viritellä edes pientä keskusteluntynkää.

-Ai että, tämä hummus on kyllä tosi hyvää.
-Joo on.
-Kuulin Penalta että olet lasten parissa töissä. Mitä hommia teet?
-Oon lastenhoitaja.
-Okei, mäkin olen tehnyt samaan työhön liityviä opintoja. Tykkäätkö alasta?
-Joo.

Kekkereissä oli myös toinen tyyppi jonka kanssa oli pakko yrittää jotain jutella kun naamatusten osuttiin, mutta ei. Ei hymyä, lyhyet vastaukset, ei mitään vastakysymyksiä. Tiedän kuitenkin että nämä ihmiset ovat korkeasti koulutettuja, ns. hyvissä työpaikoissa ja parisuhteissa. Eli eivät siis mitään täysin syrjäytyneitä mt-potilaita.

Mikäli et pysty edes puolen minuutin keskusteluun vieruskaverin kanssa juhlapöydässä tai vessajonossa, mikä on syy? Onko se vain "ei kiinnosta"? Ei moniakaan kiinnosta vieraan ihmisen asiat, mutta käytöstavat monet silti hallitsevat.

Kommentit (606)

Vierailija
321/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, jos ei osaa small talkia eikä tykkää siitä, ei tarkoita välttämättä sitä, että olisi joku mörökölli murjottava tuppisuu. Itse kammoan small talk tilanteita enkä osaa luontevasti heittää mitään juttua, mutta hymyilen, vastailen lyhyesti, myötäilen ja nyökyttelen kyllä ystävällisesti, kun joku sellaista kanssani yrittää.

Ja mitä työstä kysymiseen tulee, niin se on törppöä. Monella on työ, josta syystä tai toisesta ei halua tai jaksa puhua. Olen eläinlääkäri ja aina, kyn joku uusi tuttavuus saa sen selville, siitä pitää puhua koko ilta. En millään jaksaisi.

Voit ihan hyvin sanoa ettet halua puhua vapaa-ajalla työasioista.

Ap

Vierailija
322/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut ihminen voi hyvänä päivänä raahautua häihin, mutta kekusteluun ei ehkä enää jaksa osallistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollanen on vaan joidenkin mielestä niin maan turhaa mölötystä. Että huulet vaan läpsyy jatkuvasti ja suoltaa jotain turhanpäiväistä liibalaabaa vaikka pitäisi syödä ruokaa.

Pittää mättää oikein olan takaa, ei siinä kerkee toisten juttuja kuunteleen saatikka vastaamaan. Kerrankin taas saa parempaa ruokaa kuin kotona noissa juhlissa eikä tartte Woltilta tilata eikä mennä mäkkäriin. Parasta on että saa mättää ilmaiseksi kaksin käsin. 

Kiirutta se pitää, ei siinä ehdi muuta kuin mättövä lissää lautaselle hakea. 

Vierailija
324/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksinkertaisesti kiinnosta small talk enkä näin ollen edes vaivaudu aloittamaan sitä kenenkään kanssa ja teen sen hyvin suoraan selväksi heti kun huomaan toisen sitä yrittävän. Ruokaillessa keskityn syömään ja käsken sinunlaisiasi molkottajia toimimaan samoin ja tukkimaan turpansa. Yksityisasioitani en kommentoi. Eivät kuulu kuin niille joille minä itse niistä päätän kertoa. Turhanpäiväistä toisen ihmisen tahallista häirintää moinen small talk.

Vierailija
325/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen small talkin tarvitse kauaa kestää, mutta se, että ei edes pientä hetkeä yritä käydä keskustelua sellaisen henkilön kanssa, joka sinua ystävällisesti lähestyy on kyllä merkki käytöstapojen puutoksesta. 

Vierailija
326/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan tykkää kertoa ventovieraille omasta elämästä. Missä oot töissä? Onko sulla lapsia? Monta lasta? Mitä ne tekee? Joo, ei kiitos. 

Jos puhutaan jostain muusa, niin käy. Mutta tollanen utelu henkilökohtaisista asioista on törkeää. 

Voin puhua politiikasta, psykologiasta, horoskoopeista, eläimistä tai vaikka siitä, että onko elämää maapallon ulkopuolella mutta omista asioista en puhu jollekkin randomille. Mitä sillä tiedolla teet?

Nykyään se random tyyppi voi tehdä niillä henkilökohtaisilla tiedoilla vaikka mitä pikku kivaa..

Vierailija
327/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on herättänyt tunteita tämä kysymys. Ei voi kuin hämmästellä taas negatiivisuutta suurimmalla osalla. Tehdään jopa kaukodiagnoosia millainen luonne ap olisi. Tympeitä kommentteja suurin osa näin yksinkertaisesta kysymyksestä. Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä, että jotain muuta kuin joo tai jaa pitää yhteisissä ruokapöydissä saada aikaan vastaukseksi.

Eikä pidä. Kohteliasta on kysyä että kärsiikö puhutella, ja jos ei lupaa heru niin pitää suu supussa.

Tilaisuuksissa kuten häissä, joissa on nimenomaan tarkoituskin tutustua toisiin ei tarvitse tuollaista kysellä.

Häissä on tarkoitus juhlistaa hääparia. Ei häiritä muita vieraita aivottomalla lätinällä.

Vierailija
328/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on herättänyt tunteita tämä kysymys. Ei voi kuin hämmästellä taas negatiivisuutta suurimmalla osalla. Tehdään jopa kaukodiagnoosia millainen luonne ap olisi. Tympeitä kommentteja suurin osa näin yksinkertaisesta kysymyksestä. Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä, että jotain muuta kuin joo tai jaa pitää yhteisissä ruokapöydissä saada aikaan vastaukseksi.

Eikä pidä. Kohteliasta on kysyä että kärsiikö puhutella, ja jos ei lupaa heru niin pitää suu supussa.

Tilaisuuksissa kuten häissä, joissa on nimenomaan tarkoituskin tutustua toisiin ei tarvitse tuollaista kysellä. Jos taas on vaikka jossain lentokoneessa niin on  kohteliasta antaa sen vieruskaverin olla matkan ajan rauhassa.

En ole häissä tutustumassa ihmisiin vaan häävieraana ja tuttujen seurassa

Hääjuhlissa teitä yhdistää se, että kaikki olette hääparin läheisiä, tällaisissa tilanteissa on sosiaalinen normi jutella muillekin kun niille omille tutuille.

Miksi minua pitäisi kiinnostaa jotkut sosiaaliset normit?

Vierailija
329/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaisuuksissa kuten häissä, joissa on nimenomaan tarkoituskin tutustua toisiin ei tarvitse tuollaista kysellä. Jos taas on vaikka jossain lentokoneessa niin on  kohteliasta antaa sen vieruskaverin olla matkan ajan rauhassa.

Hääjuhlissa teitä yhdistää se, että kaikki olette hääparin läheisiä, tällaisissa tilanteissa on sosiaalinen normi jutella muillekin kun niille omille tutuille.

Sosiaaliset normit ovat yhteiskunnan ja kulttuurin sääntöjä ja odotuksia siitä, miten ihmisten tulisi käyttäytyä ja vuorovaikuttaa toistensa kanssa. Niitä kannattaa yleensä ainakin ottaa huomioon useista syistä:

Yhteisöön kuuluminen: Sosiaaliset normit auttavat sinua sopeutumaan yhteisöön ja tulemaan hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa. Kun noudatat näitä normeja, sinun on helpompi muodostaa ja ylläpitää sosiaalisia suhteita, ja voit tuntea kuuluvasi osaksi yhteisöäsi.

Konfliktien välttäminen: Noudattamalla sosiaalisia normeja voit välttää konflikteja ja kitkaa muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi kohteliaisuusnormit auttavat sinua välttämään tilanteita, joissa voit loukata toista henkilöä tietämättäsi.

Oma hyvinvointi: Kun tunnet ja noudatat ympäröivän yhteiskunnan normeja, voit yleensä välttää sosiaalista painetta, häpeää ja kritiikkiä. Tämä voi vaikuttaa myönteisesti omaan henkiseen hyvinvointiisi.

Sosiaalinen vaikuttavuus: Jos haluat vaikuttaa muihin ja saada heidät kuuntelemaan sinua, on usein tarpeen noudattaa tiettyjä sosiaalisia normeja. Kun puhut tai toimit niiden mukaisesti, ihmiset todennäköisemmin ottavat sinut vakavasti.

Oikeudenmukaisuus ja eettisyys: Usein sosiaaliset normit perustuvat oikeudenmukaisuuteen, tasa-arvoon ja eettisiin periaatteisiin. Ne voivat auttaa ylläpitämään yhteiskunnallista järjestystä ja suojelemaan yksilöiden oikeuksia.

Voit myös pyrkiä ymmärtämään, miksi tietyt normit ovat olemassa ja mihin ne perustuvat, mikä voi auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä niiden suhteen.

330/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Toiset ovat ujoja ja toiset sosiaalisempia. Ihan yksinkertaista.

Vierailija
331/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole mitään smalltalkkia, että utelee toisen töistä. Epämukavaa kuulustelua.

Kuka edes haluaa keskustella kaltaisesi juorukellon kanssa?

"Kuulin Penalta että olet lasten parissa töissä "

Ai. Minusta se on niin perustason tyhjää rupattelua ettei tulisi mieleenkään tulkita sitä utelemiseksi. Minultakin on monesti kysytty että millä alalla olen, sehän on helppo aloitus tilanteessa kuin tilanteessa.

Ja eikö Pena ole tuossa tapauksessa juorukello?

Ap

Ja jos kohde on eri sukupuolta, voidaan keskustelun aloitus kokea ahdisteluksi ja kohde kokea turvattomuutta. Täälläkin on monta kertaa kirjoitettu, että vieraiden kanssa EI SAA puhua.

Vierailija
332/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan tykkää kertoa ventovieraille omasta elämästä. Missä oot töissä? Onko sulla lapsia? Monta lasta? Mitä ne tekee? Joo, ei kiitos. 

Jos puhutaan jostain muusa, niin käy. Mutta tollanen utelu henkilökohtaisista asioista on törkeää. 

Voin puhua politiikasta, psykologiasta, horoskoopeista, eläimistä tai vaikka siitä, että onko elämää maapallon ulkopuolella mutta omista asioista en puhu jollekkin randomille. Mitä sillä tiedolla teet?

Nykyään se random tyyppi voi tehdä niillä henkilökohtaisilla tiedoilla vaikka mitä pikku kivaa..

Kuten mitä? Mitä minä voin tehdä sillä tiedolla, että ystäväni puolison koulukaveri on töissä raksalla ja hänellä on lapsi? Ja millä todennäköisyydellä haluaisin tehdä sillä tiedolla jotain?

Ap

Vierailija
333/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaisuuksissa kuten häissä, joissa on nimenomaan tarkoituskin tutustua toisiin ei tarvitse tuollaista kysellä.

Häissä on tarkoitus juhlistaa hääparia. Ei häiritä muita vieraita aivottomalla lätinällä.

Miten sinä juhlistat hääparia häissä? Jurotat pöydässä, syöt hiljaa ja vältät puhumasta ja kuuntelemasta aivotonta lätinää? Parkkeeraatko hääparin pöydän viereen omalle tuolillesi istumaan, sillä ethän sinä muiden kanssa siellä juhli kuin hääparin itsensä?

Ap

Vierailija
334/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole mitään smalltalkkia, että utelee toisen töistä. Epämukavaa kuulustelua.

Kuka edes haluaa keskustella kaltaisesi juorukellon kanssa?

"Kuulin Penalta että olet lasten parissa töissä "

Ai. Minusta se on niin perustason tyhjää rupattelua ettei tulisi mieleenkään tulkita sitä utelemiseksi. Minultakin on monesti kysytty että millä alalla olen, sehän on helppo aloitus tilanteessa kuin tilanteessa.

Ja eikö Pena ole tuossa tapauksessa juorukello?

Ap

Ja jos kohde on eri sukupuolta, voidaan keskustelun aloitus kokea ahdisteluksi ja kohde kokea turvattomuutta. Täälläkin on monta kertaa kirjoitettu, että vieraiden kanssa EI SAA puhua.

Höpö höpö nyt taas. Juhlapöytäkeskustelu ei ole ahdistelua kenenkään mielestä, tai riippuu tietysti mitä suustasi päästät. Voit ahdistella myös siellä juhlissa, mutta normaali pöytäkeskustelu ei ole ahdistelua.

Ap

Vierailija
335/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset normit ovat yhteiskunnan ja kulttuurin sääntöjä ja odotuksia siitä, miten ihmisten tulisi käyttäytyä ja vuorovaikuttaa toistensa kanssa. Niitä kannattaa yleensä ainakin ottaa huomioon useista syistä:

Yhteisöön kuuluminen: Sosiaaliset normit auttavat sinua sopeutumaan yhteisöön ja tulemaan hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa. Kun noudatat näitä normeja, sinun on helpompi muodostaa ja ylläpitää sosiaalisia suhteita, ja voit tuntea kuuluvasi osaksi yhteisöäsi.

Konfliktien välttäminen: Noudattamalla sosiaalisia normeja voit välttää konflikteja ja kitkaa muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi kohteliaisuusnormit auttavat sinua välttämään tilanteita, joissa voit loukata toista henkilöä tietämättäsi.

Oma hyvinvointi: Kun tunnet ja noudatat ympäröivän yhteiskunnan normeja, voit yleensä välttää sosiaalista painetta, häpeää ja kritiikkiä. Tämä voi vaikuttaa myönteisesti omaan henkiseen hyvinvointiisi.

Sosiaalinen vaikuttavuus: Jos haluat vaikuttaa muihin ja saada heidät kuuntelemaan sinua, on usein tarpeen noudattaa tiettyjä sosiaalisia normeja. Kun puhut tai toimit niiden mukaisesti, ihmiset todennäköisemmin ottavat sinut vakavasti.

Oikeudenmukaisuus ja eettisyys: Usein sosiaaliset normit perustuvat oikeudenmukaisuuteen, tasa-arvoon ja eettisiin periaatteisiin. Ne voivat auttaa ylläpitämään yhteiskunnallista järjestystä ja suojelemaan yksilöiden oikeuksia.

Voit myös pyrkiä ymmärtämään, miksi tietyt normit ovat olemassa ja mihin ne perustuvat, mikä voi auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä niiden suhteen.

Kiitos, mutta jos haluan keskustella ChatGPT:n kanssa niin menen OpenAI:n sivustolle.

Vierailija
336/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet juhlissa sen hääparin vieraana. Osoitat epäkunnioitusta sitä hääparia kohtaan, että et käyttäydy kohteliaasti muita vieraita kohtaan. 

Enkä osoita.

Vierailija
337/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä juhlistat hääparia häissä?

Mitä se sinulle kuuluu? Juhlistan miten juhlistan, oma on asiani.

Vierailija
338/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. : D Oletko koskaan ollut häissä tai muissa juhlissa?

Ap

Vierailija
339/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. : D Oletko koskaan ollut häissä tai muissa juhlissa?

Ap

Eipä taida sekään kuulua sinulle millään tapaa.

Vierailija
340/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen N62, ja usein juhlissa yms "joudun" olemaan se, joka johdattelee keskustelua. Jos joku aihe ei nappaa, aloitan toisen. Yleensä olen kovin pidetty ja ystävällinen. Joskus, kun joku selkeästi antaa ymmärtää, ettei tykkää minusta, olen ymmälläni.