Epäilen etten ole vauvan isä
Epäilin jo raskauden aikana, koska raskauden alkamisen ajankohta oli vähän epäselvä, laskettua aikaa arvioitiin sikiön koon perusteella uudestaan ja uudestaan, koska lapsen äiti väitti ettei hän vaan huomannut olevansa raskaana. Emme asu yhdessä eikä meillä ole parisuhdetta lapsen äidin kanssa.
Vauva ei ole oikeastaan yhtään minun näköiseni. Olen sinisilmäinen ja vaalea, vauvan silmät on tummat kuten äidillään ja hiukset myös. Kasvonpiirteissäkään ei ole mitään samaa verrattuna omiin vauvakuviini.
Olen tunnustanut isyyden koska neuvolan kautta se oli mahdollista jo ennen lapsen syntymää. Ajattelin tehdä isyystestin itse. Kannattaako eilyksestäni kertoa vauvan äidille ja viranomaisille ennen isyystestin tekemistä?
Kommentit (64)
Hakuatko ap isäksi vai et? Monissa perheissä on adoptoitu lapsi tai lahjasoluilla syntynyt. Biologinen vanhemmuus on vain yksi puoli asiasta.
Joka neljäs mies jää kokonaan lapsettomaksi ja suuri osa heistä vasten tahtoaan.
https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/lapsettomista-suurin-osa-haluais…
Vierailija kirjoitti:
Hakuatko ap isäksi vai et? Monissa perheissä on adoptoitu lapsi tai lahjasoluilla syntynyt. Biologinen vanhemmuus on vain yksi puoli asiasta.
Joka neljäs mies jää kokonaan lapsettomaksi ja suuri osa heistä vasten tahtoaan.
https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/lapsettomista-suurin-osa-haluais…
Biologian merkitystä ei näissäkään asioissa sovi vähättelemän. Valtaosalle on nimenomaan tärkeää että lapsi on oma, ei vain se että saa hoivata jotain lasta ylipäätään.
Olipa monta provon tunnusmerkkiä. Ensinnäkin, vauvan laskettua aikaa tarkennetaan ensimmäisessä ultrassa jos ylipäätään tarkennetaan. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen sikiön kasvuun vaikuttavat yksilölliset tekijät, eikä laskettua aikaa todellakaan muuteta sikiön suuren koon vuoksi.
Toinen asia on lapsen ulkonäkö. Jos lapsella on tummat silmät, millä logiikalla ap päättelee, ettei lapsi ole hänen, kun vauvan äidillä on tummat silmät? Lapsi on perinyt äitinsä silmät, järkyttävää ja ennenkuulumatonta!
Näin kannattaa toimia. Välttämättä ei kannata sanoa lapsen äidille mitään epäilyistään jos haluaa pitää välit kunnossa, vaikka pitäisihän sen olla ymmärrettävää että toinen haluaa testata kun ei kerran edes olla parisuhteessa. Mutta nainen voi nähdä sen niin että epäilet hänen valehtelevan, joten voit päästä helpommalla jos et kerro. Ja sit jatkotoimenpiteet sen perusteella mitä se itse tehty testi näyttää. Ellei asialla ole kiire ja lapsi jo lähes 2v, sit varmaan heti viranomaisten kautta hoitamaan.