Sairaanhoitaja Katja on vaihtamassa alaa: Perusbruttopalkkani on tällä hetkellä 2867 euroa
Taas tällainen otsikko iltapäivälehdessä!!! Onko tuo muka huono palkka?
Kommentit (610)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo sinkulle ihan hyvä palkka, mutta jos on lapsia, niin ei enää riitä.
Kummasti pienipalkkaisetkit saavat perheensä elätettyä. Hoitajille ilmeisesti kaikki on jotenkin kalliimpaa tai sitten he eivät osaa käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan peruspalkaksi ei ole huono. En ymmärrä miksi ihmiset eivät ilmoita kokonaispalkkaa, jossa on mukana myös muut palkanosat. Palkka on se! Palkka vaan muodostuu eri töissä hieman eri tavalla.
Hoitoalalla vuorolisät eivät ole palkkaa.
Kyllä ne on palkkatuloja. Älä muuta väitä. Itse olen tehnyt kolmivuorotyötä muulla alalla ja minun palkkatulojani oli peruspalkka sekä siihen päälle lisät. Kokonaispalkka on peruspalkka lisineen. Kokonaispalkka jaetaan 12 eli 12 kuukaudella niin saadaan keskimääräinen palkkatulo kuukaudessa.
Erittäin typerää ja tahallaan harhaanjohtavaa on ilmoittaa vuorotyöläisenä palkaksi vain peruspalkan.
Niin onkin. Minullakin on peruspalkka vain 1000 €/kk.
Valtaosa palkasta on tulospalkkaa...
Vierailija kirjoitti:
Katja sanoo saavansa nettona 2100 e. Työ aina 8-16 arkisin. Perheessä kaksi elättäjää ja kaksi kouluikäistä lasta, asuinpaikka suuri suomalaiskaupunki. Sitten tulee tämä:
"Palkan pitäisi olla yli 3 000 euroa verojen jälkeen, että saisi edes hieman säästöön, eikä ennen palkkapäivää tarvitse syöttää pelkkää makaronia lapsille. Koulujen loma-ajat todella pelottavia kun ei tiedä mistä saada riittävästi ruokaa lapsille."
Ei ole todellista tämä hoitsujen täysi realismin puute!!! Kolme tonnia nettona virka-ajan työstä sairaanhoitajana. Katja myös valittaa, kuinka saa vähemmän palkkaa kuin kansanedustajat.(?!) Varaa ei ole koskaan ostaa vaatteita, nauttia kulttuurista, käydä missään eikä syödä ulkona. Katja meinaa seuraavaksi lyödä rahoiksi hoitotyön opettajana. Ihmettelinkin, mihin hän arvelee työllistyvänsä.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/eb4e19ba-cf64-4454-9ee0-c3ca4f41636f
Työelämässä tienasin tuota luokkaa kuin Katja. Nyt opiskellessa tienaan vähemmän, mutta silti on varaa laittaa säästöön ja nauttia kulttuurista. Huolestuttavaa miten ihmiset eivät osaa hoitaa raha-asioitaan järkevästi. Varmasti saan kollegoilta lokaa tästä hyvästä niskaan, mutta totuus sattuu.
T. Lähihoitaja, nykyinen sh-opiskelija
Mua ärsyttää se, että sairaanhoitajat esitellään pienituloisina, kun he eivät sitä oikeasti ole. Mieluummin näkisin mm. laitoshuoltajien ja maatalouslomittajien tarinoita - näissä molemmissa ammateissa on kunta-alalla peruspalkat ALLE 2000 €/kk/brutto.
Terveisin kirjanpitäjä, 2900 €/kk/brutto - pärjään hyvin, käyn ulkomailla yms
Vierailija kirjoitti:
On semmoiselle ihmiselle, joka elää yli varojensa. Mitenköhän matalapalkka-alalla työskentelevät tulevat toimeen?
Valivali, kyllä tällekin ihmiselle korvaaja löytyy. Menkööt prisman kassalle miettimään.
Opettajaksi aikoo, ei kassalle.
Vierailija kirjoitti:
On tuo huono palkka jos kyseessä on kolmivuorotyö, missä ei voi itse vaikuttaa työvuoroihinsa. Työssä on myös aikamoinen vastuu.
Päivätyö.
Kertokaapa miksi nyt on ennätyspula hoitajista. Itse tiedän, kun olen pois lähtenyt, mutta mitä ajattelette te, jotka väitätte hoitajia ahneiksi. Itse tienaan nyt huonommin kuin ollessani julkisella puolella sairaanhoitaja, mutta tämä on minun valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu Katja. Minäkin vaihdoin sh:n työn siistiin, säännölliseen ja isopalkkaiseen asiantuntijatehtävään. Nyt kk-palkka vajaat 6000 €/kk ja keskimäärin 12000 € tulosbonukset vuodessa. Ensin piti kyllä opiskella 4 vuotta yliopistossa mutta se oli hauskaa ja mielenkiintoista, joten ei ollut ongelma. Suosittelen muillekin hoitoalaan kyllästyneille.
Kaikilla ei ehkä ole mahdollisuutta jättäytyä opintotuelle. Riippuu elämäntilanteesta.
Työttömyyskorvauksella opiskelu edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta. Hoitaja ei saa lupaa opiskeluun, koska hoitoala on hyvin työllistävä ja luvan saa yleensä vaikeasti työllistyvä pitkäaikaistyötön.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta. Kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Omistusasuntoon ei saa kohta enää asumistukea.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. 2400 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 836 netto kuukaudessa ja 2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa.
Kaupan alalla tienaa noin 1300 netto kuukaudessa, kun tekee joka viikko 30 tuntia vuorotyötä. Työtunteja ei yleensä saa enempää.
Hallitus leikkaa nyt asumistukea ja soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu Katja. Minäkin vaihdoin sh:n työn siistiin, säännölliseen ja isopalkkaiseen asiantuntijatehtävään. Nyt kk-palkka vajaat 6000 €/kk ja keskimäärin 12000 € tulosbonukset vuodessa. Ensin piti kyllä opiskella 4 vuotta yliopistossa mutta se oli hauskaa ja mielenkiintoista, joten ei ollut ongelma. Suosittelen muillekin hoitoalaan kyllästyneille.
Kaikilla ei ehkä ole mahdollisuutta jättäytyä opintotuelle. Riippuu elämäntilanteesta.
Työttömyyskorvauksella opiskelu edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta. Hoitaja ei saa lupaa opiskeluun, koska hoitoala on hyvin työllistävä ja luvan saa yleensä vaikeasti työllistyvä pitkäaikaistyötön.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta. Kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.htmlLapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. 2400 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 836 netto kuukaudessa ja 2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa.
Ansiosidonnaista saa 400 päivää, sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.htmlLapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. 2400 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 836 netto kuukaudessa ja 2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa.
Ansiosidonnaista saa 400 päivää, sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Jos opiskelee yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa niin ei saa kulukorvausta, sen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa miksi nyt on ennätyspula hoitajista. Itse tiedän, kun olen pois lähtenyt, mutta mitä ajattelette te, jotka väitätte hoitajia ahneiksi. Itse tienaan nyt huonommin kuin ollessani julkisella puolella sairaanhoitaja, mutta tämä on minun valinta.
En väitä sairaanhoitajia ahneiksi. Välillä kuitenkin vaikuttaa, että palkkatoiveista puuttuu realismi ja suhteellisuudentaju, esim. tietoisesti tai tiedostamatta puhutaan peruspalkasta tai unohdetaan, että lomat ovat julkisella paljon paremmat kuin yksityisellä.
Kato alalta liittyy myös huonoon johtamiseen (hoitajia ei kuulla, tehdään älyttömiä uudistuksia, Apotti yms. stressaa) ja työilmapiiriin. Palkkaus on melko tasainen ja vastuu kasautuu kuitenkin epätasa-arvoisesti. En näe peruspalkan nostoa välttämättä enää ratkaisuna, vaan henkilökohtaisten lisien joustavampi käyttö voisi olla parempi idea pitää ahkerat ja fiksut töissä.
Jos he valittaisivat ettei raha vastaa työtä niin OK mutta kun valitetaan ettei raha riitä ja lapset syövät pelkkää makaronia niin katsoisivat ihan vaan peiliin. Mitäköhän kaupankassojen ja siivoojien lapset syövät? Pitäisiköhän alkaa tehdä laskuja kaikista matalapalkkaisten lapsista kun ne ilmeisesti eivät sitten syö mitään.
Sairaanhoitajilla taitaa olla aika lailla yhteismitallinen koulutus ja palkka poliisien ja pelastajien kanssa, ja työn vastuu ja yhteiskunnallinen arvostus lienee samalla tasolla, eli korkea suhteessa palkkaan.
Jotenkaan en kuitenkaan muista kuulleeni poliisien tai pelastajien uhoavan, että lähtevät joukoittain alalta, koska palkka on niin huono. Enemmänkin heiltä tulee viestiä, että alalle pitäisi saada lisää työpaikkoja, koska työ on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän muuttaa oma taloudellinen tilanne asuminen sellaiseksi että on varaa maksaa menot?
Aina pitäisi, mutta tuollainen 2200€ netto on melko huono palkka jos lapsia ja ellei hyvin tienaava puoliso jonka kanssa yhteiskäytössä tulot ja menot. Ei sillä pröystäilemään pääse. Sellaiseen perussettiin kylläkin.
Mitä vikaa "perussetissä"? Miksi se ei riitä? Miksi pitäisi päästä "pröystäilemään"?
Ihan ihme logiikka, ettei lisiä muka lasketa palkkaan? Minäkin olen sitten huonopalkkainen koulutukseen nähden, kun otetaan pois vuosittaiset usean tuhannen euron tulosperusteiset erät, päivärahat, luontoisetuudet ym. Ihan sama logiikka.
Nimenomaan tuo sairaanhoitajien jatkuva uhriutuminen ja palkasta valittaminen ärsyttää. Todellisuudessa tienaavat paremmin kuin valtaosa suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Katja voi vetää vi t un päähän valittamisensa vuoksi. En tule itse koskaan pääsemään tollasille palkoille.
Ai sairaanhoitajana? Jos et, niin lue sairaanhoitajaksi, niin pääset.
Vierailija kirjoitti:
No minäpä alaa vaihtaneena kerron ja se syy on työilmapiiri, jota ei palkankorotuksella korjata. Ei porukka lopeta paskanjauhamista selän takana, tiuskimista yms, vaikka saisivat tonnin enemmän palkkaa. Toinen syy on paska johtaminen ja tähänkään ei palkankorotus auta.
Onhan tuo sinkulle ihan hyvä palkka, mutta jos on lapsia, niin ei enää riitä.