Miksi jotkut hankkii niin monta lasta? Siis kolme tai enemmän?
Mä ymmärrän kyllä ihmisen halun saada itselleen perhe. Se on monilla perustavanlaatuinen biologinen tarve. Ymmärrän hyvin myös sen, miksi ensimmäiselle lapselle halutaan sisarus. Ainoana lapsena, omien vanhempien kuoltua on perheettömänä yksin kurjaa, sisarus on siinä vaiheessa ainoa perheenjäsen lapsuudenperheestä ja monelle tärkeä ja läheinen, ei toki kaikille. Mutta varmaan tämä on monilla ajatuksena kun haluaa toisen lapsen.
Mutta sitten kun lapsia hankitaan enemmän kuin kaksi. Minua kiinnostaisi tietää, että miten olette päätyneet siihen ratkaisuun? Tietysti jokainen lapsi on aina maailman rakkain ja siltä kannalta ajateltuna lapsia voisi hankkia vaikka kuinka monta. Mutta kolmannen lapsen kohdalla tarvitsee jo niin valtavan ison asunnon, ison auton, hirveät määrät tavaraa ja vaatteita, monta läksyissä autettavaa ja harrastuksiin vietävää jne, että elämä muuttuu työleiriksi.
En arvostele kenenkään valintoja mutta haluaisin mielenkiinnosta tietää, miten kukaan päätyy hankkimaan niin monta lasta ja miten ison lapsilauman kanssa pärjää fyysisesti, psyykkisesti ja taloudellisesti? Miten saa pidettyä lapsilauman kurissa? Miten riittää aikaa edes jutella ja huomioida monta lasta? Miten saatte rahat riittämään? Mikä saa näistä kaikista huonoista puolista huolimatta tekemään sen valinnan, että vielä kolmas?
Kommentit (73)
Miksi ylipäätään joku hankkii omia lapsia?
Ihmettelin vähän aikaa sitten samaa mutta ketjuun liimautui joku trollijankkaaja joka poistatti ketjun. Minusta tuollaisissa perheissä lapsista katoaa persoona ihan täysin, ihmisyys.
Ei edelleenkään kovin syväluotaavia vastauksia miksi kolme tai enemmän. Onko kyse enemmän statussymboolista, vai todellako halutaan lauma kaikkine jäsenineen?
- sivusta
Hihhulit tiedetään. Heille se on sosiaalinen pakko. Normaaleille riittäisi yksi tai kaksi.
Häh? Ihan normaalia.
Lapsillekin parasta kun on kunnon perhe, kolmekin on vielä aika kämänen määrä.
Yhden lapsen haluavien kannattaisi jättää lisääntyminen välistä - he ajattelevat vain itseään ja haluavat itselleen maskotin.
Sen sijaan perheihmisten ja vanhemmuuteen luotujen naisten ja miesten pitäisi perustaa isoja perheitä, eli vähemmän pariskuntia jotka saavat lapsia, mutta saavat lapsia määrällisesti enemmän.
Ei ne kolme millään saa kaikki tasapuolisesti huomiota. Olen itse kolmilapsisesta perheestä ja sain kyllä paljon huomiota, olinhan nuorin. Keskimmäinen jäi kyllä väliinputoajaksi, vanhin sai kiukuttelulla huomiota. En vielä ole nähnyt kolmelapsista perhettä, jossa huomio jakautuisi tasaisesti. Ja jos jollakin lapsella on ongelmia niin siihenhön se huomio ja energia sitten kuluu.
Kolme lasta koska halusimme tytön. Kolme poikaa tällä hetkellä ja harkitsemme neljättä...
Meillä on viisi lasta. Itse olen ainoa lapsi, ja myös vanhemmat ovat ainoita lapsia. Olin todella yksinäinen lapsena ja tiesin aina, että lapsilleni en tahdo samaa kuin itselleni. Perhe on tärkeä, ja koen, että suuri määrä rakkaita ihmisiä elämässä on enemmän positiivinen asia kuin negatiivinen. Olemme panostaneet siihen, että lapset kasvatetaan hyvin, ja hyvin harvoin meillä on lasten kesken mitään riitelyä. Myös meitä vanhempia totellaan hyvin ja lapset auttavat kotona ikänsä mukaan. Olemme suhteellisen hyvätuloisia, joten rahan suhteen ei onneksi ole ollut ongelmaa. Jos olisimme olleet pienituloisempia, saattaa olla, että lapsimäärä olisi jäänyt pienemmäksi.
Olisin halunnut enemmän kuin kolme, mutta luonto päätti toisin. Jokaisesta olen kiitollinen ja onnellinen. Ihan hyvin mahduttiin 95 neliön kämppään viisistään.
Mielestäni 5+ lasta on paljon 3 tai 4 ihan normaalia vielä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään joku hankkii omia lapsia?
Älä hanki, niin sinut perii sisaruksesi tai heidän lapsensa.
Mun serkulla on miehensä kanssa 7 lasta. He vain yksinkertaisesti pitävät lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Ihan normaalia.
Lapsillekin parasta kun on kunnon perhe, kolmekin on vielä aika kämänen määrä.Yhden lapsen haluavien kannattaisi jättää lisääntyminen välistä - he ajattelevat vain itseään ja haluavat itselleen maskotin.
Sen sijaan perheihmisten ja vanhemmuuteen luotujen naisten ja miesten pitäisi perustaa isoja perheitä, eli vähemmän pariskuntia jotka saavat lapsia, mutta saavat lapsia määrällisesti enemmän.
Ainakin on kivaa, kun on juhlat ja miniöitä paikalla lapsineen. Tytöt taas tuovat poikia taloon. Iso sakki ja elämäntäyteiset bileet vähintään juhannuksina, jouluina, synttäreitä ja merkkipäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta koska halusimme tytön. Kolme poikaa tällä hetkellä ja harkitsemme neljättä...
Meilläkään ei ole tyttöä. Siitä luultavasti tulisi liian nätti. Poikia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei ole tyttöä. Siitä luultavasti tulisi liian nätti. Poikia on.
Nyt pitää vaan toivoa poikien löytävän nätit ja fiksut tytöt itselleen.
Jos minä en kerran saa itse tyttöä, niin pojat saa luvan tuoda sellaisen morsiamenaan.
2 x 2 lasta.
Asuimme ensimmäisten lasten syntymän aikaan ulkomailla ja muutimme takaisin Suomeen, kun myimme yrityksen hyvään hintaan.
Rakennettiin iso omakotitalo ja meillä asuu paljon ihmisiä. Meitä on 6, minun vanhemmat 2, mieheni vanhemmat 2, mieheni isoäiti ja tämän sisko 2 sekä miehen veli perheineen 4.
Jokaisella perheellä on oma asunto, silti lähes kaikki syödään päivällinen yhdessä.
Tämä on sitä, mitä me kaikki ollaan haluttu, elämää paljon ympärillä. Mm korona-aika oli helppoa. Kaikki etätöissä ja isovanhemmat valvoivat lasten koulua
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kolme millään saa kaikki tasapuolisesti huomiota. Olen itse kolmilapsisesta perheestä ja sain kyllä paljon huomiota, olinhan nuorin. Keskimmäinen jäi kyllä väliinputoajaksi, vanhin sai kiukuttelulla huomiota. En vielä ole nähnyt kolmelapsista perhettä, jossa huomio jakautuisi tasaisesti. Ja jos jollakin lapsella on ongelmia niin siihenhön se huomio ja energia sitten kuluu.
Mä tunnen monta suurperheessä kasvanutta, jotka ovat saaneet ihan yllin kyllin huomiota. Ja sitten sellaisia, jotka ovat ainoita lapsia, eikä heidän kanssaan vanhemmat ole juuri edes puhuneet, saatikka tehneet mitään yhdessä. Itse aina ihmettelen, miksi lapsien pitää saada niin hirveästi huomiota. Eikö se, että joka päivä syödään yhdessä koko perheellä, jutellaan kaikkien lasten kanssa henk.kohtaisesti erikseen, autetaan läksyissä tarvittaessa, kuljetetaan harrastuksiin, tehdään jotain viikottain lapsen kanssa kahdestaan useammankin kerran jne. riitä lapselle. Sellainen nyt on täysin mahdollista isommassakin perheessä.
Oih, ajatella, ystävälläni on kolme omaa lasta ja sen lisäksi toimivat sijaisperheenä useammalle vieraalle lapselle. Siinäpä ap:lle ihmettelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tuota voi ymmärtää. Sitten eron hetkellä mietitään miten saada asuntoasiat järjestymään. Miten saada kaikki penskat mahtumaan sinne kaksioon.
Parilla kaverilla on toi tilanne. Toisella on 3 lasta ja toisella on 4 lasta. Molemmat helisee elatuksien kanssa ja molemmat asuu yksiössä eikä ole varaa tehdä yhtään mitään.
Ei, vaan maailma on sekaisin koska hommataan lauma lapsia mutta kaikki niistä selviävät aikuisikään. Luonnossa joko hommataan pari jotka selviävät varmuudella, tai pusketaan niitä lauma pihalle mutta niistä karsiutuu 80% ennen täysi-ikäisyyttä.