IS: sydänvikainen yh-äiti joutui kieltäytymään ambulanssista rahan takia
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009821739.html
Elisa jäi omasta tahdostaan omaishoitajaksi ja nyt yllättyy, että rahaa ei ole eikä eläkettä ole juuri kertynyt. Elisa vetoaa sydänvikaan, joka on tosiasiassa vaaraton sydämen lisälyöntisyys. Jos sairaudet estäisi työnteon, olisi Elisalle myönnetty pysyvä työkyvyttömyyseläke, mutta sen sijaan Elisa saa kuntoutusrahaa. Ehkä stressi vähenisi, jos Elisa menisi töihin ja saisi rahaa sekä muuta ajateltavaa Kelasta valittamisen tilalle.
Missä ovat esimerkit, joissa köyhyys johtuu aidosti ulkoisista tekijöistä eikä henkilön omista valinnoista?
Kommentit (183)
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009821739.html
"Elisa kärsii vaikeasta kammiolisälyöntisyydestä joka on vaarallinen sydänvika", kerrotaan artikkelissa.
Miksi ap valehtelit?
Lisäksi Elisalla on korkea verenpaine ja alhainen hemoglobiini. Jokin aika sitten hän pyörtyi, löi päänsä ja sai pienen aivoverenvuodon.
– On ollut hetkiä, jolloin tuntui, että kuolen juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalle osalle elämä on valintoja. Perheen mies joutui jäämään pois töistä sairastumisen vuoksi. Elisa itse teki valinnan jäädä kotiin hoitamaan. Miten siihen oli varaa silloin, mutta enää ei ole?
Ei hoitokoti tai kotona jatkuvasti käyvät hoitajatkaan ole ilmaisia.
Kaksipiippuinen juttu.
Toisaalta on totuttu siihen, että rahaa tulee ilman työntekoa ja asuntokin on kahdelle turha kallis.
Itse olen ikäni kulkenut töissä. Pienipalkkaisia hommia. Olen asunut 22 neliön yksiössä kimppakämpässä. 45 neliön kaksiossa asuttiin kahden lapsen kanssa. Isompaan muutettiin vasta, kun saatiin säästettyä rahaa ja pystyttiin maksamaan se. Koskaan ei ole saanut asumistukea, eikä toimeentulo tukea.
1600 euroa on ollut meilläkin perheen tulot, kun olin äitiyslomalla toisesta lapsesta. Ihan hyvin tultiin silloin toimeen
Elisa on tehnyt elämässään valintoja ja saa kärsii nyt niiden seurauksista. Hänen sairastumisensakin johtuu valinnoista. Ei mitään ylimääräistä tälläisille henkilöille.
Kokkareiden kokoontumisajot ketjussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalle osalle elämä on valintoja. Perheen mies joutui jäämään pois töistä sairastumisen vuoksi. Elisa itse teki valinnan jäädä kotiin hoitamaan. Miten siihen oli varaa silloin, mutta enää ei ole?
Ei hoitokoti tai kotona jatkuvasti käyvät hoitajatkaan ole ilmaisia.
Ei ole, mutta ne kulut menee sairastuneen eläkkeestä. Puoliso olisi voinut rauhassa käydä töissä ja tienata. Näin olisi eläkekin kertynyt.
Elisa ei ole saanut toimeentulo- tai asumistukea, koska Kela katsoo hänet ja pojan kahdeksi perheeksi. Näin vuokrien osuuksia lasketaan niin, että Elisalla ei ole oikeutta muihin tukiin kuin kuntoutustukeen.
Molemmilla on nykyisessä kodissa omat huoneet. Elisan mukaan Kela katsoo, että asunto on liian suuri heille, joten he ovat muuttamassa kuun vaihteessa erilleen.
– Sen takia joudumme muuttamaan kahteen yksiöön.
Tässä ei ole mitään järkeä. Tämähän käy kalliimmaksi Kelalle.
Onhan se hullu tilanne että työssäkäyvät asuu pienemmissä kun itse maksavat
Tukiaisilla elävät asuu leveämmin
Toki siis tavikset ei superrikkaat
Vierailija kirjoitti:
Elisa on tehnyt elämässään valintoja ja saa kärsii nyt niiden seurauksista. Hänen sairastumisensakin johtuu valinnoista. Ei mitään ylimääräistä tälläisille henkilöille.
Eli sairastuminen oli tässä tapauksessa yksilön oma vika? Jepjep
Ohis, voiko joku kertoa maksaako ambulanssikyyti AINA?
Kysyn siksi, kun n. 3vuotta sitten minut vietiin sairauskohtauksen saaneena TAYS:in ensiapuun, ja koskaan en tuosta laskua saanut.
Joku maksu ensiavusta tuli, mutta ambulanssista ei (ellei sitten ollut tuossa? Summa ei iso ollut)
Vierailija kirjoitti:
Ohis, voiko joku kertoa maksaako ambulanssikyyti AINA?
Kysyn siksi, kun n. 3vuotta sitten minut vietiin sairauskohtauksen saaneena TAYS:in ensiapuun, ja koskaan en tuosta laskua saanut.
Joku maksu ensiavusta tuli, mutta ambulanssista ei (ellei sitten ollut tuossa? Summa ei iso ollut)
Itse ole aina saanut laskun ambulanssista.
Moni kommentoinut ei tainnut lukea itse juttua? Ei ollut rahaa paluutaksiin päivystyksestä! Matkasta riippuen kyyti on voinut olla esim. 50-200e. Lisäksi tietysti ambulanssikyyti, päivystysmaksu.
Järkyttävää empatiakyvyttömyyttä Elisaa kohtaan. Verenpaine, aivoverenvuoto, kamniolysälyöntisyys EIVÄT ole itse aiheutettuja sairauksia. Korkea verenpaine voi olla hoikallakkn, turha aina inistä, että "laihduta".
Teistä ei kukaan tajua, minkälaista on elää tilanteessa, jossa kotona käy 3 työvuorossa täysin vieraita avustajia/ hoitajia?! Henkilökohtaisia avustajia on todella vaikea löytää, vaihtuvuus on suurta, osaaminen ja motivaatio on usein luokkaa "hain työtä, koska työkkäri pakotti", luotettavuudesta ei ole takeita, rekryprosessi on käytännössä koko ajan päällä, ikinä ei tiedä tuleeko seuraavaan työvuoroon ketään.
Kun ja jos avustajia ei saada, omainen joutuu joka tapauksessa jäämään kotiin hoitamaan, kun avustaja jättää tulematta työvuoroon, eikä tuuraajaa saada. Kuinka moni työnantaja hyväksyy tämän? Käsitin, että Elisalla on jo ikää, eli vielä vaikeampaa olla työmarkkinoilla, jos ei ole entuudestaan elinikäinen virka.
Aikansa yritti hoitaa miestään, mutta nun ei enää pystynyt, ei terveys enää riitä työmarkkinoilla.
Oletteko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että kaikki, jokaikinen, vammainen, sairas ja erityislapsi, vanhuksista puhumattakaan, laitetaan jatkossa saman tien laitokseen, ja omaiset / omaishoitajat töihin? Mistä aiotte löytää ne laitospaikat? Ja hoitajat sinne?
Vierailija kirjoitti:
Miehen sairauseläke ja omaishoidontuki 600€. Ei voi pitää paikkaansa tai miehellä ei ole ollut edes työhistoriaa.
Jep, jo eläke takuueläkkeen kanssa on lähempänä 900€.
Hohhoijaa, tätä suomalaisten luetun tekstin ymmärtämistä.... Kysehän oli siitä, millä hän pääsee pois(kotiin takaisin) sieltä päivystyksestä, koska ainoa vaihtiehto olisi ollut taksikyyti, mihin EI ollut varaa/rahaa. EI ambulanssikyydistä. Sen vuoksi hän joutui allekirjoittamaan vastuuvapaus lomakkeen, kun hänet jätettiin kotiin. Ei ihme että suomalaiset tippuu pisa-tuloksissa, kun ei edes luettua perustekstiä osata enää sisäistää.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, tätä suomalaisten luetun tekstin ymmärtämistä.... Kysehän oli siitä, millä hän pääsee pois(kotiin takaisin) sieltä päivystyksestä, koska ainoa vaihtiehto olisi ollut taksikyyti, mihin EI ollut varaa/rahaa. EI ambulanssikyydistä. Sen vuoksi hän joutui allekirjoittamaan vastuuvapaus lomakkeen, kun hänet jätettiin kotiin. Ei ihme että suomalaiset tippuu pisa-tuloksissa, kun ei edes luettua perustekstiä osata enää sisäistää.
Kela taksi on myös jotain 25e.
Hei psykopaatti-ap ja muut vihapuhetta suoltavat apinat. Lynk kausketjunne on ilmiannettu.
Ambulansseihin pitäisi saada maksupäätteet ja vain korttimaksu hyväksytään. Ensimmäisenä hoidetaan maksupuoli pois alta, niin valtio saa varmasti omansa.
Vierailija kirjoitti:
Elisa ei ole saanut toimeentulo- tai asumistukea, koska Kela katsoo hänet ja pojan kahdeksi perheeksi. Näin vuokrien osuuksia lasketaan niin, että Elisalla ei ole oikeutta muihin tukiin kuin kuntoutustukeen.
Molemmilla on nykyisessä kodissa omat huoneet. Elisan mukaan Kela katsoo, että asunto on liian suuri heille, joten he ovat muuttamassa kuun vaihteessa erilleen.
– Sen takia joudumme muuttamaan kahteen yksiöön.
Tässä ei ole mitään järkeä. Tämähän käy kalliimmaksi Kelalle.
Vaikuttaa siltä, että Elisa ja poika eivät ole tajunneet, että kummankin pitää tehdä oma asumis/toimeentulohakemus. Tai sitten perheellä on sellaisia tuloja/omaisuutta, mistä jutussa ei kerrota. Elisa ei selvästikään ole perillä kaikista tukiviidakon kiemuroista, kun väittää asunnon olevan Kelan mukaan liian suuri. Oikeasti Kelan tuissa asunnon koolla ei ole merkitystä muulloin kuin silloin, jos hakee tukea asunnon lämmityskustannuksiin.
Tajuatko urpo kuinka paljon tuon miehen hoitaminen laitoksessa maksaisi yhteiskunnalle? No etpä tietenkään.