Lopetin sampoon käytön, tässä tuloksia, jos kiinnostaa!
Eli taustatietona se että olen nuori aikuinen, 27-vuotias nainen. Liikun, syön terveellisesti yms huolehdin terveydestäni noin ylipäänsä. Tämä vaikuttaa hiusten kuntoon tietenkin.
Käytin ennen todella monenlaisia hiustenhoitotuotteita. Värjäsin tukkaani, käytin hiusnaamioita, sampoita ja hoitoaineita. Monenlaista, monen merkkisiä.
En sinänsä huomannut mitään merkittävää haittaa tuotteiden käytöstä. Päänahka hilseili ja oli kyllä kuiva. Se myös rasvottui helposti. Ylipäänsä hiukseni tuntuivat kuivilta vaikka öljysin, käytin seerumia, hoidin yms sitä aktiivisesti.
Kuukausi sitten päätin lopettaa totuttujen hiustuotteideni käytön. Idea tuli itseasiassa mieheltäni joka ei myöskään pese hiuksiaan kuin haalealla vedellä ja päänahan hieromiseen tarkoitetulla harjalla. Tähän päälle hän käytti rosmariinivettä aamuin illoin kun hieroi päänahkaansa. Aluksi olin skeptinen. Ajattelin että ei voi toimia kohdallani. Minulla on pitkät ja paksut hiukset.
Lopetin sampoolla pesun kuitenkin kokeilu mielessä kokonaan. En myöskään käyttänyt/käytä edelleenkään latvalle hoitoainetta. Aluksi tukka oli rasvainen. Päänahka tuntui puskevan öljyjä läpi oikein olan takaa.
Pikkuhiljaa tukka alkoi säteillä, ja tuntui pehmeämmältä. Alun päänahkakutinakin loppui kolmannen viikon jälkeen. Pesin ja pesen edelleen hiuksiani haalealla vedellä kaksi kertaa viikossa. Keskityn päänahkani hieromiseen ja hieron sitä siihen tarkoitetulla harjalla.
Latvustoon lisään kyllä arganpohjaista öljyä pari tippaa.
Hiukseni ovat elinvoimaisimmat mitä koskaan aikuisiällä. Hiukseni kasvavat myös selvästi nopeammin kuin ennen.
Onko muut kokeilleet?
Kommentit (35)
No ei oikeastaan kiinnosta. Haluan että hiukseni ovat puhtaat ja tuoksuvat hyvälle. Mutta tokihan jokainen voi olla käyttämättä ihan mitä haluaa.
Ah se päänahan haju on varmaan kiva 🤮 käyn saunomassa pari kertaa viikossa ja kyllä haistaa ne ihmiset jotka eivät shampooota käytä. Hiuksia föönatessa koko pukkari haisee sille likaiselle päänahalle.
Kiitos tiedosta. Olen harkinnut kokeilemista.
Vierailija kirjoitti:
Ah se päänahan haju on varmaan kiva 🤮 käyn saunomassa pari kertaa viikossa ja kyllä haistaa ne ihmiset jotka eivät shampooota käytä. Hiuksia föönatessa koko pukkari haisee sille likaiselle päänahalle.
Myös ryhmäliikunnassa tämän haistaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettele suomen kieltä. Se kirjoitetaan shampoo.
Ohiksena, meille opetettiin koukussa 80-luvun lopusa, että sh pitäisi kirjoittaa s. Eli sampoo, sakki, geisa. Suositus ei tainnut olla pitkäikäinen.
No et ole mikään nuori enää, kuvittelet vain. Ja haiset myös pahalta. 😄😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ryhmäliikunnassa tämän haistaa.
Ryhmäliikunnassa haisee hiki ja silli, itsestäni haju ei lähde sillä kyseinen lemu katoaa samantien kun poistun muiden seurasta
Sampoo on oikeampi kuin shampoo. Melkein kuin hoitoaine vs. balsam.
Mutta joo, oon kokeillut ja en päässyt ikinä hyviin tuloksiin itse. Se kyllä on ollut avuksi, että pidensin epämukavuuteen asti hiustenpesujen väliä. Kannatti kärvistellä, nyt riittää harvemmin pesu.
Eikö olisi ollut viisasta vain jättää kaikenlaiset ylimääräiset hoito- ja muotoiluaineet pois ja pestä vain miedolla shampoolla? Omiin hajuihinsa ihminen tottuu nopeasti, mutta toisten hajut kyllä tuntee nenässään. Ja omiakin hajuja voi peittää hajuvesillä, hajustetuilla pesu- ja huuhteluaineilla jne. Toisinaan kaupan kassajonossa seisoessa tuntuu, että pökerryn kohta, kun hajut hyökkäävät edestä ja takaa kimppuun. Seassa on myös noita likaisia lemuja, siis pesemättömiä hiuksia ja vaatteita, tuulettamattomia päällysvaatteita, joita ei jostain syystä "uskalleta" pestä ja eikä nuukuuttaan viedä pesulaan, jos epäilee, ettei itse osaa pestä. Monien huusholleissa monet säilytystilat kuten aitat ja vinttikomerot ovat uskomattoman tunkkaisia. Ja niistä hajut tarttuvat vaatteisiin. Ja kun on vuosien myötä tottunut noihin löyhkiin, niin eipä siinä enää oman ja / tai puolison pesemättömän tukan lemu edes tunnu omaan nenään.
Vierailija kirjoitti:
Ah ha ha! You are very funny.
Varmaan on juu ihana talinen päänahka ja rasvaiset hiukset. Kokeiletko seuraavaksi jättää jonkun muun ruumiinosan puhdistusta vaille, vaikka persvaon?
Käytän vain luomushampoita, suosittelen.
Luin, vaikka ei oikeastaan kiinnostanut.
En ole ikinä edes harkinnut jotain ihmeen rosmariinivesien käyttöä, vaan käytän hyviä ja laadukkaita kampaamotuotteita extrapitkien ja paksujen hiusteni pesuun ja hoitamiseen. Hiukseni ovatkin upeat, kiiltävät ja hyväkuntoiset, pehmeät, sähköttömät ja hyvän tuoksuisetkin.
Miehesi kyllä kuulostaa jostakin hintiltä rosmariinivesiensä ja päänsä hieromisen kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Luin, vaikka ei oikeastaan kiinnostanut.
En ole ikinä edes harkinnut jotain ihmeen rosmariinivesien käyttöä, vaan käytän hyviä ja laadukkaita kampaamotuotteita extrapitkien ja paksujen hiusteni pesuun ja hoitamiseen. Hiukseni ovatkin upeat, kiiltävät ja hyväkuntoiset, pehmeät, sähköttömät ja hyvän tuoksuisetkin.
Miehesi kyllä kuulostaa jostakin hintiltä rosmariinivesiensä ja päänsä hieromisen kanssa...
Samaa mietin ap:n "miehestä" ja hänen tavoistaan.
Itse lopetin sekä saippuan että s(h)ampoon käytön kokonaan jo kymmenkunta vuotta sitten. Käytän kristallideodoranttia, joka muuttaa kainaloiden pH:n muun ihon kanssa samaksi.
Kavereiden mukaan en haise tai näytä muutenkaan oudolta. Pitäisikö kavereita uskoa?
Vierailija kirjoitti:
Käytän vain luomushampoita, suosittelen.
Mistä löydät luomushampoota?