Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yksinasuvan pitäisi aina kelpuuttaa huonompaa tai väliaikaisratkaisuja? Case Moccamaster.

Vierailija
10.09.2023 |

Tälläkin palstalla kun joku yksinasuva kysyy suosituksia kahvinkeittimestä, niin hänelle ollaan suosittelemassa jotain ihmeellisiä viritelmiä vintageperkalaattorista pannukahveihin ja vain yhden kupin kerrallaan keittäviin kahvinkeittimiin. Milloinkaan ei sitä normaaleinta kahvinkeitintä, esim. Moccamasteria, suositella, koska "ethän sinä sellaista tarvitse". Yksinasuvanko ei tarvitse nauttia helposta kahvinkeittämisestä? Hänelläkö ei käy vieraita? Kahvinkeittimelläkö on mahdotonta keittää 1-2 kuppia kerrallaan? (spoiler: yhden kupin keittäminen onnistuu vallan mainiosti, monissa keittimissä on jopa oma ominaisuutensa juurikin yksiin kupillisiin).

Sitten jos yksinasuvan kotitalouden koko kasvaa, niin se "yhden kupin kerrallaan keittävä kahvinkeitin" joudutaan varastoimaan kaapin perälle, ja tilalle ostetaan normaali kahvinkeitin. Miksi ei saisi alusta alkaen keittää kahvejaan sillä normaalilla keittimellä?!

On tullut yksinasuvana muutenkin huomattua, että me yksinasuvat emme muiden mielestä tarvitse aivan kaikkea samaa mitä 2+ henkilön kotitalouksissa elävillä on. Mihin sinä normaalia ruokapöytää tarvitset, osta tuollainen kahden hengen pöytää! Miksi täysikokoinen astiasto, kun kokkaat vain itsellesi! Miksi sinä 180 cm sänkyä tarvitset, nukuthan joka yön yksin! Noin iso auto, ethän edes kyyditse sillä ketään! Miksi oma hotellihuone, kyllähän tuollaisissa yhteismajoituksissakin kerrossängyissä nukkuu!

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin yksinasuvana ikisinkkuna olen ajatellut että ostaisin kapselikahvinkeittimen koska tuntuu hölmöltä keittää 1-2 kuppia kahvia vaan. Toki kapselikeittimet on kalliita mutta onneksi ei ole rahasta kovin tiukkaa.

Myydääkö sellasia minikeittimiä?

M32

Myydään toki. Eikä maksa juuri mitään.

"Kahvinkeitin Nedis 2 kahvikupilla | tokmanni.fi" https://www.tokmanni.fi/kahvinkeitin-nedis-2-kahvikupilla-5412810334797

Vierailija
42/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran haluat Moccamasterin niin mikset osta sellaista vaan tuut kyselee vauvapalstalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ihminen oli lentää järkytyksestä takapuolelleen, kun hänelle selvisi että minulla sinkulla yksin asujalla on sekä tiskikone että pesutorni. Mihin muka yksin asuva sellaisia tarvitsee? Tiskit voi pestä käsin ja pyykit pestä taloyhtiön pesuhuoneessa!

Niin, kokkauksesta kyllä tulee yksin asuvallekin tiskiä, ja pyykkiäkin on mukavampi pestä omalla koneella. Märkien pyykkien kuivattaminenkään keskellä asuntoa pyykkiräkillä ei houkuttele.

Minulla oli työkaveri, joka jaksoi päivitellä sitä, että teen ruokaa ihan vain itselleni. Sinkulle sopivaa olisi kai närppiä voileipiä tai syödä eineksiä. Jos saa pari kertaa vuodessa vapautuksen keittiöpiian tehtävistä perheen ollessa pois, päivällisen voi varmasti kuitata vaikka jäätelöllä tai sipseillä. Montaa kymmentä vuotta noin ei voi tehdä ilman terveysongelmia ja kehtaan muutenkin pitää itseäni lämpimän aterian arvoisena.

Vierailija
44/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuihmisenä tunnistan ilmiön. En nyt sinänsä jaksa korvaani moiselle lotkauttaa, mutta kyllä moisia kommentteja on tullut. Oma äiti ihmetteli eron jälkeen ääneen, miksi hankin parisängyn, vaikka muutin asumaan yksin. Tykkään nukkua leveästi. Siitä en jaksanut äitiä alkaa valistaa, että yksinasuvallakin voi olla seksielämä. :D

Yksi hauska juttu on kyllä nuo ihmiset, jotka ihmettelee, miten itselleen jaksaa tehdä ruokaa. Tykkään kokkaamisesta ja syön päivittäin melko monimutkaisiakin itse tehtyjä aterioita. Tiskikonekin pyörii suht. usein. Enemmänhän minulla kokkauksen iloille on aikaa kuin vaikka kiireisillä pienten lasten vanhemmilla.

Vierailija
45/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vitsi..

En ole koskaan keittänyt vain yhtä kupillista kahvia kun jo pelkästään aamulla menee puolipannullista.

Siinäkö sitten keittelen monta kierrosta huvikseni?

Poikamiehen etuihin kuuluu ,että kun ei ole turhia kulueriä kuten muijaa ja kakaroita niin on hyvinkin varaa ostaa mitä huvittaa.

Miksi pitäisi kuunnella jonkun toisen mielipiteitä siitä mitä pitää olla ja mitä ei?

Miten joku kateellinen vellipeffa voisi määritellä mitä toinen ihminen tarvitsee ja mitä ei??

Varsinkin jos on itse joku valtion elätti,työtön apina,tai yltiö typerä yyhhoo.

Ihan sama miten kukin kahvinsa valmistaa. Olet kai kuitenkin huomannut, että pressopannuja ja mutteripannuja on eri kokoisia? Aikoinaan kokeiltiin noita koneita joissa kahvinpavut jauhautuivat sitten nespressoa eli sanotaanko kapselikoneeksi. Ei maistunut niistä kahvi. Sitä konetta sitten sai puunata ja putsata jatkuvasti.  

Vierailija
46/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa vähän turhaa valitusta, mutta pitäähän sitä jostain valittaa ja kerätä säälipisteitä..

Vierailija
47/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran haluat Moccamasterin niin mikset osta sellaista vaan tuut kyselee vauvapalstalta?

Ihmetyttää tuollainen Moccamaster fetissi joillakin. Parempaa kahvia jos haluaa niin vaikka Hario V60 tai Chemex ja vedenkeitin/kaatokannu.

Vierailija
48/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön. Tosin en ole koskaan kahvinkeitin suosituksia kysyessäni myöskään tuonut esille, että YKSIN ASUVALLE, koska luonnollisestikin se vihjaisi, että jokin pieni keitin.

Ehkä sitä voisin ihmetellä, jos joku yksin asuva etsisi nimenomaan hyvää perheautoa tai -asuntoa, mutta omapahan on asiansa.

Vierailija
49/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu, joka aina ihmettelee Suomen kaunein koti- ohjelmassa niitä jotka asuu yksin tai jotkut kaksin hieman isommassa talossa/ asunnossa ( "Liikaa tilaa yhdelle" yms. närinää...).

Olen sanonut hänelle, että jos olisi rahaa/ mahdollisuus niin asuisin minäkin.

Eikä sitä tilaa aina välttämättä tarvitse, mutta sellainen olisi luksusta.

Samoin leveä sänky on ihanteellinen, vaikka yksin nukkuisikin.

Tämä. Aikoinani asuin yksin nykymittareilla tilavassa yksiössä, silloin en omistanut kahvinkeitintä (en tarvinnut) mutta pyykinpesukone oli siinä talossa välttämättömyys koska taloyhtiössä ei ollut pesutupaa. Ihmettelijöitä riitti silloinkin koska minulla oli leveä sänky ja jopa oma auto mutten omistanut telkkaria (suuri ihmetyksen aihe). 

Täysvilliksi meni ihmettely kun muutin 106m2 ok-taloon ja autotalli + varastot, mitä minä naisena sellaisella tekisin ja miten selviäisin ja kaikkea muuta kauheaa....hommasin jopa sen parjatun moccamasterin. Niin ja 65 tuumainen televisiokin koreilee olohuoneessa. Muiden roinia en huoli nurkkiini.

Vierailija
50/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin sinkku, minulla oli leveä sänky, kahvinkeitin, pyykinpesukone, auto, koira, iso ruokapöytä, todella iso sohva jne eikä kukaan mitään ikinä kyseenalaistanut. Ei edes, vaikka olen nainen.

Mutta ehkä siksi, että olen ihminen, joka hallitsee itseään ja elämäänsä.

Vierailija
51/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs ihminen oli lentää järkytyksestä takapuolelleen, kun hänelle selvisi että minulla sinkulla yksin asujalla on sekä tiskikone että pesutorni. Mihin muka yksin asuva sellaisia tarvitsee? Tiskit voi pestä käsin ja pyykit pestä taloyhtiön pesuhuoneessa!

Niin, kokkauksesta kyllä tulee yksin asuvallekin tiskiä, ja pyykkiäkin on mukavampi pestä omalla koneella. Märkien pyykkien kuivattaminenkään keskellä asuntoa pyykkiräkillä ei houkuttele.

Minulla oli työkaveri, joka jaksoi päivitellä sitä, että teen ruokaa ihan vain itselleni. Sinkulle sopivaa olisi kai närppiä voileipiä tai syödä eineksiä. Jos saa pari kertaa vuodessa vapautuksen keittiöpiian tehtävistä perheen ollessa pois, päivällisen voi varmasti kuitata vaikka jäätelöllä tai sipseillä. Montaa kymmentä vuotta noin ei voi tehdä ilman terveysongelmia ja kehtaan muutenkin pitää itseäni lämpimän aterian arvoisena.

Onpas törkeää työkaveriltasi vähätellä tuolla tavalla. Oli itse varmaan ollut yksinasujana viimeksi opiskeluaikoina? Silloin oli ihan normaalia syödä miten sattuu, mutta aikuisena ei samaan pysty ellei halua voida pahoin.

Vierailija
52/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rehellisesti kertokaa eikö tunnu hölmöltä käyttää normaalikokoisesta ruokapöydästä 1/6? Järkevämpi syödä jossain sohvapöydän ääressä.

Vierailija
53/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuokrakaksiossa kunnon kokoinen olohuone ja minulla on perinnöksi jäänyt ruokasalin jatkettava ruokapöytä tuoleineen olohuoneessa, mahtuu hyvin olemaan siellä. Lähes jokainen vieras on kysynyt minulta mitä teet yksinasuvana tuollaisella pöydällä olohuoneessa. Kyllä minä olen kattanut olkkarin pöydän useasti juhlapäivinä kuten joulun aikaan ja sen ympärillä on istunut samalla kertaa jopa 8-10 sukulaista.

Vierailija
54/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen keitelköön mieleisensä kahvit.

Vierailija
55/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä sepustus jostain tyhjänpäiväisestä. Joku ottanut taas itseensä.

Vierailija
56/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten jos yksinasuvan kotitalouden koko kasvaa, niin se "yhden kupin kerrallaan keittävä kahvinkeitin" joudutaan varastoimaan kaapin perälle, ja tilalle ostetaan normaali kahvinkeitin."

Tai ehkä näin:

Sitten kun kaksi Moccamasterin omistavaa sinkkua muuttaa yhteen, toinen laitteista varastoidaan kaapin perälle. 

Vierailija
57/67 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua, tuli googlauksella eteen. Suunnitellaan kaveriporukan (kaverit puolisoineen, ollaan tiivis porukka) kanssa nukkumisjärjestelyjä varaamallemme mökille. Yllättäen meikäsinkulle pitäisi kelvata pelkkä retkipatja jossain keittiön kulmassa, ne oikeat sängyt ja leveät vuodesohvat menevät pariskunnille! "Tietenkin pariskunnat haluavat nukkua yhdessä, sulla ei niin väliä" oli perimmäinen viesti. Hitto, taidan kirmata ensimmäisenä päämakuuhuoneeseen ja kieltäytyä lähtemästä leveästä sängystä.

Vierailija
58/67 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa yksinasumistani ei kukaan kommentoi eikä myöskään kahvinkeittiä eikä hotellimajoituksia. Johtuisko siitä että en kulje keräämässä huomiota yksinasumisellani ja teen omat ratkaisuni. Terveisin moccamaster keittiössä ja 2hh huone yksin lomilla.

Vierailija
59/67 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei mainosta sinkkuutta, yksinasumista, pesutornia eikä tiskikonetta "eräille ihmisille" niin ei tule näitä kommenttejaan.

Vierailija
60/67 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden tavaraihmetysten lisäksi olen huomannut sinkkuunnuttuani näin aikuisiällä, että suurin osa tuntemistani ihmisistä olettaa että tämä sinkkuus on joku lyhyt, tilapäinen vaihe ennen kuin löydän "sen oikean" jonka kanssa muutan välittömästi yhteen ja aloitan "oikean" elämän. Itse en välttämättä edes uutta kumppania kaipaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi