Miksi yksinasuvan pitäisi aina kelpuuttaa huonompaa tai väliaikaisratkaisuja? Case Moccamaster.
Tälläkin palstalla kun joku yksinasuva kysyy suosituksia kahvinkeittimestä, niin hänelle ollaan suosittelemassa jotain ihmeellisiä viritelmiä vintageperkalaattorista pannukahveihin ja vain yhden kupin kerrallaan keittäviin kahvinkeittimiin. Milloinkaan ei sitä normaaleinta kahvinkeitintä, esim. Moccamasteria, suositella, koska "ethän sinä sellaista tarvitse". Yksinasuvanko ei tarvitse nauttia helposta kahvinkeittämisestä? Hänelläkö ei käy vieraita? Kahvinkeittimelläkö on mahdotonta keittää 1-2 kuppia kerrallaan? (spoiler: yhden kupin keittäminen onnistuu vallan mainiosti, monissa keittimissä on jopa oma ominaisuutensa juurikin yksiin kupillisiin).
Sitten jos yksinasuvan kotitalouden koko kasvaa, niin se "yhden kupin kerrallaan keittävä kahvinkeitin" joudutaan varastoimaan kaapin perälle, ja tilalle ostetaan normaali kahvinkeitin. Miksi ei saisi alusta alkaen keittää kahvejaan sillä normaalilla keittimellä?!
On tullut yksinasuvana muutenkin huomattua, että me yksinasuvat emme muiden mielestä tarvitse aivan kaikkea samaa mitä 2+ henkilön kotitalouksissa elävillä on. Mihin sinä normaalia ruokapöytää tarvitset, osta tuollainen kahden hengen pöytää! Miksi täysikokoinen astiasto, kun kokkaat vain itsellesi! Miksi sinä 180 cm sänkyä tarvitset, nukuthan joka yön yksin! Noin iso auto, ethän edes kyyditse sillä ketään! Miksi oma hotellihuone, kyllähän tuollaisissa yhteismajoituksissakin kerrossängyissä nukkuu!
Kommentit (67)
Näin yksinasuvana ikisinkkuna olen ajatellut että ostaisin kapselikahvinkeittimen koska tuntuu hölmöltä keittää 1-2 kuppia kahvia vaan. Toki kapselikeittimet on kalliita mutta onneksi ei ole rahasta kovin tiukkaa.
Myydääkö sellasia minikeittimiä?
M32
No kyllä pitää olla tyhmä ihminen jos ei osaa ihan itse keksiä millaisen kahvinkeittimen ostaa. Kyllä sille voi jo vähän kettuillakin.
Vierailija kirjoitti:
Näin yksinasuvana ikisinkkuna olen ajatellut että ostaisin kapselikahvinkeittimen koska tuntuu hölmöltä keittää 1-2 kuppia kahvia vaan. Toki kapselikeittimet on kalliita mutta onneksi ei ole rahasta kovin tiukkaa.
Myydääkö sellasia minikeittimiä?
M32
Vedenkeitin + pressopannu, problem solved.
Mä yksin asuvana keitän kahvini AeroPressillä, koska ei tällä hetkellä ole tilaa eikä varaa kunnon kahvikoneeseen. Haluaisin kylläkin jonkun tämmöisen
https://www.sageappliances.com/uk/en/products/espresso/bes990.html?sku=…
Vierailija kirjoitti:
No ei musta Moccamaster ole erityisen hyvä keitin henkilölle, joka pääsääntöisesti keittää vain yhden kupin kahvia kerrallaan.
Moccamaster ei muutenkaan ole mitenkään kummoinen kahvinkeitin. En ymmärrä miksi sitä kehutaan.
Minä en juo paljon kahvia, ainoastaan aamukahvin. Juon aina kaksi mukillista maitokahvia, joten keitän itselleni neljän kupillisen annoksen. Miten te yhden kupillisen keitintä haikailevat mittaatte kehvin, eihän se ole kuin 1,5 desiä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti on vintageperkalaattori? Perkolaattorin tiedän, ja sillä saa parasta kahvia koskaan! Ja yksinasujana sitä vieläpä käyttelen toisinaan, ajatella!
Tarkoitti varmaan mokkapannua, jota moni sanoo virheellisesti perkolaattoriksi.
Mulla on tuttu, joka aina ihmettelee Suomen kaunein koti- ohjelmassa niitä jotka asuu yksin tai jotkut kaksin hieman isommassa talossa/ asunnossa ( "Liikaa tilaa yhdelle" yms. närinää...).
Olen sanonut hänelle, että jos olisi rahaa/ mahdollisuus niin asuisin minäkin.
Eikä sitä tilaa aina välttämättä tarvitse, mutta sellainen olisi luksusta.
Samoin leveä sänky on ihanteellinen, vaikka yksin nukkuisikin.
Tällainen ajattelu on varmaan peruja jostain 60/ aiemmilta- luvuilta.
On omat vanhemmat ja muut aikalaiset kertoneet, että ensin asuttiin vaikka omien tai kumppanin vanhempien yläkerrassa tms.
Pienissä huoneissa.
Siitä sitten omaan asuntoon, joka sekin melko pieni.
Tai opiskeluasuntolaan tms.
Onhan näitä nähty itsekin, nyt sinkkuna en kyllä enää haluaisi asua ihan missään
vastaavassa (* vaikka ei tämä nykyinenkään mikään kartano ole, mutta ei myöskään komero...).
Laitteet yms. ostan mahdollisuuksien mukaan.
Semmoisia, mistä itse tykkään.
Kamalasti kannattaa välittää ihmisten puheista. Niistä pitää närkästyä ja menettää yöunensa. Ovathan ne niin merkittäviä.
Olen yksin asuva en juo kahvia.piste
En ole törmännyt noihin laitteisiin liittyvää kommentointia, mutta asuntojen kokoon kylläkin. Yksinasuva ei tarvitse kuin pienen kopin kuulemma. Lapsettoman pariskunnankin pitäisi asua ahtaasti, kun tilaa eivät kuulemma tarvitse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kamalasti kannattaa välittää ihmisten puheista. Niistä pitää närkästyä ja menettää yöunensa. Ovathan ne niin merkittäviä.
No ei kannata.
Mutta jos joku tällaisia hokee, niin ottaahan se päähän.
Kuten muutkin, alituiseen toistuvat neuvomiset ja kritisoinnit.
Kuten "huoli" jonkun sinkkuudesta, lapsettomuudesta tai ylipäänsä asioista jotka eivät oikeasti muille kuulukaan.
Ja tutumman voi käskeä lopettamaan mölinät, mutta satunnaisille puolituttujen möläytyksille se on vaikeampaa.
Yrittää voi livahtaa vaikka kaupassa piiloon/ häipymällä äkkiä paikalta...
Vierailija kirjoitti:
Ainakin toisten sanomisista ja mielipiteistä on välttämätöntä tehdä tänne aloituksia.
Asun yksin 150 neliöisessä ok-talossa ja kahvin keitän sillä nk. mutteripannulla 3x päivässä kupillisen. Olen kokeillut muutamia noita kahvikoneita, joilla muka tulee hyvää kahvia. Kertaakaan ei tullut hyvää kahvia. Eikä tarvitse tulla sanomaan etten osannut käyttää. Perkolaattori ja pressopannukin minulla ovat ja vaihtelun vuoksi niillä joskus valmistan kahvia. Toinen hyvä kahvi on perinteinen pannukahvi. Moccamasterikahveja joutuu Suomessa juomaan - yleensä kieltäydyn tai sanon juuri juoneeni. Yksiö on opiskelukämppä tai muuten väliaikainen asumismuoto. Itse en silti arvostele kenenkään asumismuotoa ääneen vaikka mitä ajattelisin. Oikotieltä katselen noita 300-500 neliön rumia taloja välillä, jotka maksavat pari miljoonaa. Ne ovat kovin ihmeellisiä pytinkejä, ei niissä kukaan viihdy.
Voi vitsi..
En ole koskaan keittänyt vain yhtä kupillista kahvia kun jo pelkästään aamulla menee puolipannullista.
Siinäkö sitten keittelen monta kierrosta huvikseni?
Poikamiehen etuihin kuuluu ,että kun ei ole turhia kulueriä kuten muijaa ja kakaroita niin on hyvinkin varaa ostaa mitä huvittaa.
Miksi pitäisi kuunnella jonkun toisen mielipiteitä siitä mitä pitää olla ja mitä ei?
Miten joku kateellinen vellipeffa voisi määritellä mitä toinen ihminen tarvitsee ja mitä ei??
Varsinkin jos on itse joku valtion elätti,työtön apina,tai yltiö typerä yyhhoo.
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt noihin laitteisiin liittyvää kommentointia, mutta asuntojen kokoon kylläkin. Yksinasuva ei tarvitse kuin pienen kopin kuulemma. Lapsettoman pariskunnankin pitäisi asua ahtaasti, kun tilaa eivät kuulemma tarvitse mihinkään.
Jännästi näillä neuvojilla on yleensä aikuiset lapset ja siltikään eivät muuta yksiöön itse.
Eräs ihminen oli lentää järkytyksestä takapuolelleen, kun hänelle selvisi että minulla sinkulla yksin asujalla on sekä tiskikone että pesutorni. Mihin muka yksin asuva sellaisia tarvitsee? Tiskit voi pestä käsin ja pyykit pestä taloyhtiön pesuhuoneessa!
Niin, kokkauksesta kyllä tulee yksin asuvallekin tiskiä, ja pyykkiäkin on mukavampi pestä omalla koneella. Märkien pyykkien kuivattaminenkään keskellä asuntoa pyykkiräkillä ei houkuttele.
Yleisesti ei kannata puuttua sillä monet loukkaantuu. Olen kerran sanonut jotain niin huomasin ettei kannata. Tuli kipakka vastaus.
Asuminen on ainakin hyvin herkkä asia ja hyvin henkilökohtainen.
Sen tiedän ettei monella sinkulla kuivausrumpua ole mutta kaikilla ketkä tunnen on kahvinkeitin.
Muakin ihmeteltiin kun yksin eläjänä ostin farkun, vaikka mulla on iso koira.