Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yksinasuvan pitäisi aina kelpuuttaa huonompaa tai väliaikaisratkaisuja? Case Moccamaster.

Vierailija
10.09.2023 |

Tälläkin palstalla kun joku yksinasuva kysyy suosituksia kahvinkeittimestä, niin hänelle ollaan suosittelemassa jotain ihmeellisiä viritelmiä vintageperkalaattorista pannukahveihin ja vain yhden kupin kerrallaan keittäviin kahvinkeittimiin. Milloinkaan ei sitä normaaleinta kahvinkeitintä, esim. Moccamasteria, suositella, koska "ethän sinä sellaista tarvitse". Yksinasuvanko ei tarvitse nauttia helposta kahvinkeittämisestä? Hänelläkö ei käy vieraita? Kahvinkeittimelläkö on mahdotonta keittää 1-2 kuppia kerrallaan? (spoiler: yhden kupin keittäminen onnistuu vallan mainiosti, monissa keittimissä on jopa oma ominaisuutensa juurikin yksiin kupillisiin).

Sitten jos yksinasuvan kotitalouden koko kasvaa, niin se "yhden kupin kerrallaan keittävä kahvinkeitin" joudutaan varastoimaan kaapin perälle, ja tilalle ostetaan normaali kahvinkeitin. Miksi ei saisi alusta alkaen keittää kahvejaan sillä normaalilla keittimellä?!

On tullut yksinasuvana muutenkin huomattua, että me yksinasuvat emme muiden mielestä tarvitse aivan kaikkea samaa mitä 2+ henkilön kotitalouksissa elävillä on. Mihin sinä normaalia ruokapöytää tarvitset, osta tuollainen kahden hengen pöytää! Miksi täysikokoinen astiasto, kun kokkaat vain itsellesi! Miksi sinä 180 cm sänkyä tarvitset, nukuthan joka yön yksin! Noin iso auto, ethän edes kyyditse sillä ketään! Miksi oma hotellihuone, kyllähän tuollaisissa yhteismajoituksissakin kerrossängyissä nukkuu!

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetti on vintageperkalaattori? Perkolaattorin tiedän, ja sillä saa parasta kahvia koskaan! Ja yksinasujana sitä vieläpä käyttelen toisinaan, ajatella!

Vierailija
2/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että outoa, itse en ole huomannut tuollaista asennetta yksinasujuuteen oikeastaan missään, kenelläkään. t. 1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä satsaan laadukkaisiin tuotteisiin. Suorastaan uuvun jatkuvista ostosreissuista,ja jos kuulen/tiedän jonkun tuotteen olevan hintansa väärti -> sijoitan.

Vierailija
4/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku ja minulla on moccamaster, mutta minäkin miettisin ensimmäisenä noita mainittuja, jos joku haluaa suosituksia erityisesti yksinasuvalle sopivista kahvinkeittometodeista.

Onhan tuo ilmiö todellinen ja välillä ärsyttävä. Olen kohta viisikymppinen ja ihan väljästi asuva koti-ihminen. Moni kuvittelee, että elän kuin ensimmäiseen opiskelija-asuntoon viikko sitten muuttanut nuori. Paras oli, kun yksi vanhempi henkilö oli ällikällä lyöty, että minulla on imuri. Ihan liian suureellinen kapistus yhden hengen talouteen.

Vierailija
5/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei musta Moccamaster ole erityisen hyvä keitin henkilölle, joka pääsääntöisesti keittää vain yhden kupin kahvia kerrallaan.

Vierailija
6/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas lapsiperheen ja opiskelijan kuvitellaan kelpuuttavan muiden roinat.

Parhaillaankin setvin taas meille kannettua krääsää.

Meille on jopa tuotu mökille ilmoittamatta kuormallinen.

Vierailija
7/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään barista ei suosittele Moccamasteria kenellekään. Se ei ole mikään hyvää kahvia keittävä keitin, sillä lämmittää veden liian kuumaksi ja heittää sitä liian nopeasti porojen päälle.

Kestävä se saattaa olla mutta hyvää kahvia sillä ei saa.

Vierailija
8/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole törmännyt tuollaiseen, paitsi yksi henkilö ihmetteli jonkun kuukauden sähkönkulutustani (70 kwh/kk sisältäen saunan), että on kuulemma niin suuri yhdelle henkilölle.

Perkolaattori onkin uusi tuttavuus. Minulla on tavallinen keitin.

Vierailija
9/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei musta Moccamaster ole erityisen hyvä keitin henkilölle, joka pääsääntöisesti keittää vain yhden kupin kahvia kerrallaan.

Eikö se silloin juuri ole hyvä, koska pussi ei rikkoudu hauduttaessa toisin kuin silloin jos se on ihan täynnä poroja. Ilman haudutusta sillä tulee laihaa kahvia ja mieluummin olen ilman kuin juon pahaa kahvia.

Vierailija
10/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuvana kahvisnobina uutan aina kahvini käsin. V60 tai Clever ei todellakaan ole huonompi väliaikaisratkaisu Moccamasteriin verrattuna. 😂 Faktat haltuun.

Vierailija
11/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään barista ei suosittele Moccamasteria kenellekään. Se ei ole mikään hyvää kahvia keittävä keitin, sillä lämmittää veden liian kuumaksi ja heittää sitä liian nopeasti porojen päälle.

Täysin päin vastoin. Moccamaster on eräs harvoista kategoriansa keittimistä, jossa vesi on riittävän kuumaa. Useimmissa se on reippaasti alle 90C osuessaan petiin.

Vierailija
12/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin päin vastoin. Moccamaster on eräs harvoista kategoriansa keittimistä, jossa vesi on riittävän kuumaa. Useimmissa se on reippaasti alle 90C osuessaan petiin.

Näinpä. Jostain syystä monella kitisijällä on hirveä tarve vastustaa tätä faktaa. Kuuma kahvi = paras kahvi, ja Moccamasterilla se onnistuu.

Vierailija
13/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinulla on ongelmana? En tunnista kuvailemiasi ongelmia siis tipan vertaa. Yksinelävänä sinkkuna olen tehnyt valintani ja hankintani tasan tarkkaan sen mukaan mitä olen halunnut. Ostin kaksikerroksisen talon puutarhalla ja talousrakennuksella, nukun yksin parisängyssä törkeän ison peiton alla, keittiöstä löytyy kaikki kodinkoneet kunnon kahvinkeittimestä yleiskoneeseen, paninirautaan, slowcookeriin jne. lähtien, kodinhoitohuoneessa kunnon 9kg pesukone, varastossa viisi erilaista pyörää harrastuksiini jne. Harrastan mitä lystään, kokkaan mitä lystään, teen kahvini miten haluan.

Tasan ikinä elämässä ei ole kukaan tullut sanomaan miten sinkkunaisena pitäisi elää. Ja jos tulisikin, niin miksi sille pitäisi antaa yhtään sen enempää huomiota. Sinähän se oman elämäsi elät eivätkä ulkopuoliset.

Vierailija
14/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää pyytää neuvoa kahvinkeittimeen niin eiköhän ole jo mokkamasterit ja muut perinteiset tiedossa.

Vierailija
15/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moccamasterhullu aloittelee taas?

Vierailija
16/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku ja minulla on moccamaster, mutta minäkin miettisin ensimmäisenä noita mainittuja, jos joku haluaa suosituksia erityisesti yksinasuvalle sopivista kahvinkeittometodeista.

Onhan tuo ilmiö todellinen ja välillä ärsyttävä. Olen kohta viisikymppinen ja ihan väljästi asuva koti-ihminen. Moni kuvittelee, että elän kuin ensimmäiseen opiskelija-asuntoon viikko sitten muuttanut nuori. Paras oli, kun yksi vanhempi henkilö oli ällikällä lyöty, että minulla on imuri. Ihan liian suureellinen kapistus yhden hengen talouteen.

Minua asia rassaa ehkä siksi, etten lähtökohtaisesti ole varma haluistani parisuhteeseen tietyn aikajanan sisällä. Ja kahvinkeitin nyt sattuu olemaan asia, joka minulle henkilökohtaisesti olisi yhden kupin keittoon per vuorokausi.

Asiaan liittyy juuri tätä kautta sama ajatus, että yksinasuva ei tarvitsisi tyytyä väliaikaisratkaisuun tai olla jotakin vähemmän.

Toisille tietyt asiat ovat eri arvoisia.

Astiastossa taas koen, että jo energiansäästömielessä olisi hyödyllistä olla useampi lautanen ja mahdollisuus keskitää astioidenpesu. Mitä sitä nyt isommin kokkailusta mitään tulee, jos on yksi kaikkea ja pitää vaiheittain pilkkoa ja kypsentää eri ainekset.

Vierailija
17/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua asia rassaa ehkä siksi, etten lähtökohtaisesti ole varma haluistani parisuhteeseen tietyn aikajanan sisällä. Ja kahvinkeitin nyt sattuu olemaan asia, joka minulle henkilökohtaisesti olisi yhden kupin keittoon per vuorokausi.

Asiaan liittyy juuri tätä kautta sama ajatus, että yksinasuva ei tarvitsisi tyytyä väliaikaisratkaisuun tai olla jotakin vähemmän.

Toisille tietyt asiat ovat eri arvoisia.

Astiastossa taas koen, että jo energiansäästömielessä olisi hyödyllistä olla useampi lautanen ja mahdollisuus keskitää astioidenpesu. Mitä sitä nyt isommin kokkailusta mitään tulee, jos on yksi kaikkea ja pitää vaiheittain pilkkoa ja kypsentää eri ainekset.

Kuulostaa jotenkin että olet itse keksimällä keksinyt tämmöiset ongelman. Et ole varma tulevaisuuden tulevasta tai tulemattomasta parisuhteesta niin et uskalla ostaa tai miettiä millaisen kahvinkeittimen haluat? Yhteenmuuttaessa romut yleensä laitetaan yhteen niin vaikka ostaisit millaisen viidentuhannen euron kahviydinvoimalan joka paahtaa, rouhii, keittää ja viikkaa vielä pyykit, niin sen saa kyllä ottaa mukaan vaikka muuttaisikin yhteen.

Sama asumistilanteen kanssa. Mitä nyt kutsut tilapäiseksi, on ihan oikeaa ja aitoa elämääsi. Kuka tietää jäätkö huomenna rekan alle, ensi vuonna sairastut syöpään tai yksinkertaisesti partneria ei vaan löydy. Itse en ainakaan haluaisi asua tuota "väliaikaa", riippumatta miten pitkäksi se muodostuu, asumistilanteessa josta en itse pidä. Asunnon/talon voi aina myydä tai purkaa vuokrasopimuksen. Kerran tehty valinta ei ole lukossa loppuelämäksi kuin tosi harvoissa tapauksissa, ja kahvinkeitin, sänky ja asunto ei kuulu noihin.

T.tuo aikaisempi

Vierailija
18/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10 vuotta sitten farmariauton hankintaa suunnitellessa jouduin perustelemaan perheelliselle kaverilleni, miksi minä sinkkumies hankin "ison auton", kun kaverini mielestä pärjäisin helposti sellaisella 3-ovisellakin, esimerkiksi VW Pololla :D

Farmariauto nyt vain oli käytännöllisempi valinta esim harrastusteni vuoksi, jolloin joudun välillä kuljettamaan isompia tavaroita.

Vierailija
19/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksin asuvan oletetaan asuvan 15 neliön asunnossa.

Vierailija
20/67 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksin asuvan oletetaan asuvan 15 neliön asunnossa.

Minua paheksuttiin kun ostin itekseni paritalon puolikkaan, kaksio ja 60 neiliötä. Kuulemma yksiö olisi riittänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme