Selittäkää nyt minulle, miksi esihenkilöllä ei saisi olla suhdetta
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilön pitäisi pystyä suhtautumaan kaikkiin johdettaviinsa objektiivisesti, ja jos on suhde jonkun kanssa, ei se tietenkään onnistu.
Lähipiirissä tällainen case, missä esimies ja alainen avopari (+yhteisiä lapsia). Työyhteisön ilmapiiri on todella tulehtunut. Esimies-avopuoliso ei luonnollisestikaan mitenkään puutu alainen-avopuolison työyhteisön sääntöjä venyttävään toimintaan tai kollegoiden kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kollegoiden välisiin seurustelusuhteisiin tarvitaan konsernin hyväksyntä/lupa.
Meillä vaaditaan Putinin lupa noihin. :/
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilön pitäisi pystyä suhtautumaan kaikkiin johdettaviinsa objektiivisesti, ja jos on suhde jonkun kanssa, ei se tietenkään onnistu. Ei ole reilu asetelma kenellekään osapuolelle, ja sen takia se on mainittu monien firmojen eettisissä ohjeistuksissa.
Joskushan noin silti tapahtuu, ja reilua on silloin, että jompikumpi pyytää siirtoa toiseen tiimiin.
Tietenkin onnistuu jos ihmiset ovat aikuisia ja ammattilaisia. Olin ollut töissä lähes vuoden ennen kuin pikkujouluissa huomasin että esimies ja yksi työkaverini olivatkin pariskunta. Ei mitenkään näkynyt työpaikalla.
Ei siinä ole mitään väärää tai tuomittavaa. Miksi pitäisi olla? Jokainen tapaus on yksilöllinen.
Kaikki, muka epäkohdat, ovat pelkkää jossitelua.
Enhä sitten, jos niille tulee ero? Sitten se vasta sotkuista on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kollegoiden välisiin seurustelusuhteisiin tarvitaan konsernin hyväksyntä/lupa.
Älä valehtele!
Alaisiaan pitää kohdella tasapuolisesti. Kuka seuraa millaisia palkankorotuksia ko. alainen saa? Tuosta seuraa ainoastaan huono henki työryhmään. Sitten kun suhde loppuu, niin kuka lähtee?
Kehityskeskusteluissa esimiehen pitää arvioida alaistaan. Miten ihmeessä onnistuu, kun se alainen on puoliso?
mulla oli joskus nuorena pomon kanssa säpinää muutama kuukausi..muttei se kestänyt...jotenkin liian kiltti ihminen ja näin jälkikäteen oikea ratkaisu. oli liian lipevä ja jotenkin ei mulle sopiva mies. nykyään hänkin on facessa mun kaveri ja on eronnut jo kaksi kertaa avioliitosta ja lapsia on en tiijä monenko kanssa mutta pesästä ovat jo lentäneet erilleen. kiva vaihtaa ajatuksia entisten kanssa facessa.
Sitä vaan epäilisin noissa suhteissa et nouseeko alaisella pissa päähän pomon puolisona? Ei sitten pysykää enää lestissään vaan pomottaa ja ryhtyy käyttään valtaa. Yhen tapauksen nimittäin tiiän mis kävi näi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele!
No näin se vaan on, ja lupa täytyy saada myös jos aikoo ottaa esim. lisätyön tai laittaa vaikka toiminimen. Aina ei ole lupia herunut muuhun työhön.
Kyseessä iso pörssiyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan epäilisin noissa suhteissa et nouseeko alaisella pissa päähän pomon puolisona? Ei sitten pysykää enää lestissään vaan pomottaa ja ryhtyy käyttään valtaa. Yhen tapauksen nimittäin tiiän mis kävi näi.
Saiko pikkupomottelu sitten jatkua? Miten lopulta sitten kävi?
Suhde alaiseen luo eturistiriitatilanteen: joudut mahdollisesti useinkin valitsemaan, teetkö roolisi edellyttämällä tavalla yrityksen edun mukaisia päätöksiä vai ihmissuhteesi ohjaamana teille tai kumppanillesi edullisia päätöksiä. Tällaisia eturistiriitapäätöksiä ei yrityksen toimintakäytännöissä katsota asiallisiksi, ja niiden välttäminen käytännössä estää toimimistasi esihenkilöroolissa.
Vierailija kirjoitti:
Muiden kateus taitaa olla syynä.
Kateus mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilön pitäisi pystyä suhtautumaan kaikkiin johdettaviinsa objektiivisesti, ja jos on suhde jonkun kanssa, ei se tietenkään onnistu. Ei ole reilu asetelma kenellekään osapuolelle, ja sen takia se on mainittu monien firmojen eettisissä ohjeistuksissa.
Joskushan noin silti tapahtuu, ja reilua on silloin, että jompikumpi pyytää siirtoa toiseen tiimiin.
Tietenkin onnistuu jos ihmiset ovat aikuisia ja ammattilaisia. Olin ollut töissä lähes vuoden ennen kuin pikkujouluissa huomasin että esimies ja yksi työkaverini olivatkin pariskunta. Ei mitenkään näkynyt työpaikalla.
Ehkä onnistuukin välillä ja vähän aikaa. Mutta harva firma viitsii ottaa riskiä, että päätöksiä ei aina pystykään tekemään firman edun mukaisesti. Itse sille on välillä sokea.
Perheyrityksen kohdalla on vähän eri juttu, jos perheenjäseniä on alaisina - silloin firman ja perheen etu voikin olla yhtenevä. Pörssiyhtiössä tuo ei kuitenkaan ole asiallista.
Mitäs sitten, kun tulee yyteet ja esihenkilö on se, joka päättää, kuka siltä osastolta lähtee?
Tiedän yhen tapauksen, jossa työntekijä rakastui asiakkaaseen, ja yritti junailla hänelle kaikenlaista. Jäi kiinni ja siirrettiin toisiin tehtäviin, jossa ei enää ollut mahdollista junailla kullanmurulle yhtään mitään. Oletan myös, että pidettiin entistä tarkemmin silmällä kaikkia hänen tekemisiään. Lähti muutaman kuukauden jäljeen johonkin muualle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden kateus taitaa olla syynä.
Kateus mistä?
No luonnollisesti niistä etuisuuksista joita tämä esihenkilön vosu saa.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla, mutta kannattaa huomioida alaisen ehkä haluavan jotain vastapalvelukseksi. Kuten ylennyksen tai palkankorotuksen. Harvoin kukaan huvin vuoksi suhdetta esimieheen haluaa aloittaa.
Ei minun alainen eli vaimoni halunnut mitään vastapalvelusta. Ei ole pyytänyt palkankorotusta.