Millaista teillä muilla eläkeläisillä (itse 67-vuotias) elämä on? Vai onko teitä täällä?
Siinäpä se kysymys.
Itse asun yksin, kaksi lasta ja kuusi lastenlasta.
Kommentit (85)
Lapsettona leskenä lähipiiri on tärkeä, siinä noin 5 hyvää ystävää ja kaksi siskoa:).
Yksinäinen olen useimmiten viikonloppuisin. Paitsi seurakunnan tilaisuudet joissa kahvihetki toki on ilahduttava Jumalanpalveluksen jälkeen. Silti vähävaraisena menoja on vähän ja terveys on huono. Asenne on tärkeä, ei kun eteenpäin auttaa:).
Vielä, kristillisistä (luterilaisuus, hellarit, vapis, jne) seurakunnista löytyy monenlaista toimintaa vanhemmallekkin väelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tultiin mieheni kanssa matkalta. Matkustelemme useamman ulkomaan matkan vuodessa ja lisäksi pieniä kotimaan matkoja, yleensä teatterimatkoja lähikaupunkeihin.
Käymme kansalaisopistossa kielikurssilla ja pari kertaa viikossa uimassa tai vesijumpassa. Useimpina päivinä teemme tunnin tai kahden kävelylenkin. Sienessä ja marjassa käymme, mies vielä minua enemmän. Kirjaston kirjoja luemme . Myös elokuvissa tai konserteissa silloin tällöin käymme. Televisiosta katsomme lähinnä brittisarjoja Areenasta. Ystäviä meillä ei ole paitsi kummankin sisarukset. Toki harrastuksissa ja naapureiden kanssa jutellaan kun tavataan, mutta emme kyläile.
Kuulostaa hienolta. Työttömänä olen vain kotona. Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja eläkeläisillä rahaa riittää.
Kyllä löytyy harrastuksia, mitkä eivät maksa paljon. Moneen paikkaan esim osallistumismaksut, pääsymaksut ovat samanhintaisia työttömille ja eläkeläisille. Mitä haluaisit harrastaa, jos sinulla olisi rahaa?
Introvertti, hyvin yksin viihtyvä iäkäs mummeli. Lapsiin päivittäin whs- yhteys, harvemmin nähdään. Lukeminen, mökillä käynti voinnin mukaan, auto on henkireikäni kunnes katson parhaaksi luopua siitä. Kaksi kertaa olen vielä osannut kellotaulun piirtää korttia uusiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsää on. 66 v. Leski. Ei lapsia tai lähisukulaisia. Liikuntavammainen, köyhä ja orpo leikkaa ruokarahat sekä korotuttaa lääkkeiden hintoja ja muitakin sairauskulumaksuja. Yhdeksän mm "burana" helpottaisi. Sitä en kerro kenen päähän annosteltuna.
Voi kurjuus, Orpoa pitäisi kyllä ravistella, olen samaa mieltä.
Mitä teet voittaaksesi tylsyyden? Voitaisko me auttaa sinua?
Olipa miellyttävä ja tärkeä ketju, ennenkuin vassarimummu yltyi haukkumaan. Kiitos vain ja onnea. Jotkut oppivat keskustelemaan eläkkeelle mennessä viimeistään provosoimatta ja tuomitsematta.
Niin, varmaan tuo politiikka saa usein ihmiset takajaloilleen ja asettumaan leireihin. Ja olen samaa mieltä, ketju on ollut miellyttävää luettavaa. Minusta jo se, että uskaltaa tässä kertoa elämästään, antaa uusia näkökulmia esim niihin jyrkkiin poliittisiin mielipiteisiin. Tuo mustavalkoisuushan näissä keskusteluissa on aina ongelma, en itsekään jaksa lukea ketjua, missä mielikuvissa uhkaillaan päättäjiä väkivallalla.
Vierailija kirjoitti:
Monella eläkeläisellä on iso hiilijalanjälki. Matkustamisella pilattu ilmasto lastenlapsilta.
Syyttelysi menee varmaan vähän väärään kohteeseen. Suurin osa eläkeläisistä matkustaa ( ja on matkustanut ) erittäin vähän. Eiköhän ne teollisuuden päästöt kuitenkin ole merkittävämmät kuin suomalaisen eläkeläisen päästöt.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta. Uusi päivä taas.
Mukavaa sunnuntaita itse kullekin.
- ap
Kiitos samoin sinulle ap.
Jäin eläkkeelle pari vuotta sitten,sehän oli tosi tylsää! Palasin takaisin työelämään vuoden kuluttua. Rakastan työtäni ja ihmisiä joita tapaan päivittäin. Rakastan myös älyllisiä haasteita,joita työ antaa. Surullista on se,että niin monta omanikäistä ystävää on jo kuollut. Sellaisia ihmisiä,joiden kanssa on kuljettu pitkä matka tätä elämää. Olen kiitollinen kaikista nuoremmista ihmisistä,joita on ympärilläni. Yritän olla ajan hermolla ja tietoisesti varon lausumasta sellaista,että ennen oli kaikki paremmin. Ennen oli erilaista,mutta ei välttämättä mitenkään parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella eläkeläisellä on iso hiilijalanjälki. Matkustamisella pilattu ilmasto lastenlapsilta.
Syyttelysi menee varmaan vähän väärään kohteeseen. Suurin osa eläkeläisistä matkustaa ( ja on matkustanut ) erittäin vähän. Eiköhän ne teollisuuden päästöt kuitenkin ole merkittävämmät kuin suomalaisen eläkeläisen päästöt.
Olen liki 80 , kaksi kertaa olen käynyt lentomatkan päässä, Euroopassa nekin kerrat.
Ja se on enemmän kuin monet tuntemani minun piireissäni. ( Toki on toisenlaisia vanhuksia paljon.) Tallinna/tukholma - laivamatkoja enemmän.
14- vuotias lapsenlapsi on maailmanmatkaaja vanhempineen minuun verrattuna. Vanhempien työmatkat ja perheen lomamatkat.
Kiitos, kun olette vastanneet. Monia ajatuksia on tullut mieleeni kommenteistanne.
- ap
Elämä tntuu juuri nyt kovin vaikealta. Tähän mennessä en ole tänään pystynyt edes syömään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko vastata äitini puolesta? Äitini täyttää tänä vuonna 68. Eläkkeellä on ollut pian neljä vuotta. Nauttii eläkepäivistä. Käy vesijumpassa, kävelyllä, talvella harrastaa avantouintia ja hiihtoa. Marjastaa mielellään, lukee kirjoja ja katsoo paljon tv-ohjelmia. Toisinaan näkee entisten työkaverien kanssa. Ei vaikuta olevan yksinäinen. Sairautta on alkanut viime aikoina olla, mistä on surullinen.
Vanhempani ovat yhä naimisissa. Viettävät aikaa kotona yhdessä ja erillään, harrastukset ovat heillä erilaisia. Äidin silmäterä on meidän ainoa lapsi eli äidin ainoa lapsenlapsi, joka on vielä pieni. Nähdään muutaman kuukauden välein pitkän välimatkan takia. Vanhemmillani on 2 aikuista lasta ja meillä molemmilla lapsilla on ollut elämässä isoja vastoinkäymisiä (minulla vaikeita sairauksia, sisaruksellani muuta). Näistä on aiheutunut vanhemmille suurta surua.
Kiva, kun kirjoitit äitisi tarinan. Onpa mukavaa, kun vanhempasi ovat aktiivisia.
Voisivatko vanhempasi tulla useammin katsomaan ainoaa lastenlastaan? Kun ovat eläkkeellä, heillä on aikaa näin tärkeään vierailuun.
Vierailut ovat meille puolin ja toisin tärkeitä, mutta eivät ole useammin mahdollisia. Välimatka on sen verran pitkä, että matkustamiseen menee päivä. Ymmärrän hyvin, että nuo pitkät matkat väsyttävät vanhempianikin, kun ne väsyttävät itsellänikin. Soittelemme kyllä (lähes) päivittäin puhelimessa. :)
Vierailija kirjoitti:
Tylsää on. 66 v. Leski. Ei lapsia tai lähisukulaisia. Liikuntavammainen, köyhä ja orpo leikkaa ruokarahat sekä korotuttaa lääkkeiden hintoja ja muitakin sairauskulumaksuja. Yhdeksän mm "burana" helpottaisi. Sitä en kerro kenen päähän annosteltuna.
Olen käsittänyt ettei eläkeläisten etuihin tule muutoksia tai huononnuksia. Asumistuet ym pysyvät.Toki lääkkeet nousevat jonkin verran, mutta se koskee kaikkia ja on olemassa se lääkekatto kuitenkin.
Oliko eilen uutinen että jos käy yksityisellä 8 e korvaus nousee 30e:n . Itse käyn yksityisellä hammaslääkärillä, joten näkyneekö siellä sitten.
Inflaation vuoksi tuli roima korotus tämän vuoden eläkkeeseen ja ensi vuodelle tulee melkein samanlainen. Sinänsä olemme jopa " turvassa" moniin verrattuna. En puolustele hallitusta, olen ollut ikäni puolueeton ja poliitikot joutuvat tekemään joskus päätöksiä, joita kaikki eivät sulata. Uskon, että perussosiaaliturva pysyy kuitenkin enkä ole nähnyt että siihen puututtaisiin.
Mukavaa olla eläkkeellä. Olen mukana yhdistystoiminnassa ja teen vapaaehtoistyötä. Harrastan puutarhanhoitoa, vanhan talon remontoimista, kuntosalia ja uimista. Koira tuo oman lisänsä arkeen. On kavereita, muutama ystävä ja riittävästi terveyttä, vaikka parempikin tuo selkä voisi olla. Ikä 72 vuotta.
Tekisikö joku tosiaan Faceen ryhmän seuraa kaipaaville eläkeläisille?
Syksy tuli ja masennus luuraa nurkan takana. Yksinäinen aika tiedossa taas...
N66
Vierailija kirjoitti:
Tekisikö joku tosiaan Faceen ryhmän seuraa kaipaaville eläkeläisille?
Syksy tuli ja masennus luuraa nurkan takana. Yksinäinen aika tiedossa taas...
N66
Näkyyhän noita suljettuja eläkeläisten fb-ryhmiä olevan monenlaisia.
Näyttävät olevan monet paikkakuntaan tai kaupunginosaan sidottuja?
Nythän emme ollenkaan tiedä, missä päin kaikki tähän av-ketjuun kirjoittaneet asuvat, neuvoni olisi että kannattaisi ensin tarkistaa ne oman paikkakunnan fb-ryhmät.
Kannattaa tutustua noihin kaupunkien ylläpitämiin palvelukeskuksiin. Ainakin pääkaupunkiseudulla niihin voi tulla harrastamaan, jumppaamaan ja juttelemaan. Palvelukeskuksissa on myös ruokailumahdollisuus.
Tuo toiminta on maksutonta.
Terveyden heikentyessä ongelma on sitoutuminen, esim jotkut tuetut lomat, niihin pitää hakea jo vuotta aijemmin, silti jos terveys on niin ja näin, ei tiedä onko sitten kunnossa. Sama monen muun asian kanssa. Maksat vaikka jostain harrastuksesta vuosimaksun ja ehdit käydä kahdesti ennenkuin tulee sairaalareissu,
Olen 65. Olin puolukoilla, sain 18 litraa. Pakastan ne illalla. Löysin myös sieniä ja teen sienikastiketta riistakäristyksen kumppaniksi. Luen saksankielistä kirjaa muutaman tunnin ja hiukan Raamattua illalla. Huomenna tarkoitus lähteä pitkälle 65 kilometrin pyöräretkelle. Olisin mieluummin työssä kuin vetelehtisin yhteiskunnan elätettävänä, mutta omalle urasektorilleni ei vanhuksia huolita töihin. Suomessa on työttömyyttä - ja lamakin tulossa.
Olipa miellyttävä ja tärkeä ketju, ennenkuin vassarimummu yltyi haukkumaan. Kiitos vain ja onnea. Jotkut oppivat keskustelemaan eläkkeelle mennessä viimeistään provosoimatta ja tuomitsematta.