Onko väärin laittaa hautajaisiin musta mekko, jonka alla on punainen kangas.
Tilasin joskus aikoinaan EMP:stä kyseisen mekon ja löysin hieman heikkolaatuisen kuvan Googlen avulla joltain ulkomaalaiselta sivulta, joten pystytte arvioimaan onko sopivaa vai ei. Mekon tyyli on hieman viktoriaaninen. Tai sitten ostan kaverilta sen mustan pitsimekon, joka hieman olkapäät paljastaa mutta jakulla peitän sen.
Olen netistä löytänyt tietoa, että jos ei ole kokomustaa vaatetta, niin joustaa voi sallimalla tummempia sävyjä kuten tummansininen. Miten on punaisten sävyjen laita? Onko liian negatiivinen sävy kirkolle?
Mekko: https://www.freenet.de/fashion/fashion/Gothicana-by-EMP/Gothicana-by-EM…
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Kaunis bilemekko, hautajaisasuna hirveä. Jo musta pitsi yksinään on todella tyylitön hautajaisiin.
Monilla ihmisillä, varsinkin nuorilla, on nykyään totaalisen hukassa taju siitä miten hautajaisiin pitää pukeutua. Heille on iskostunut päähän että "hautajaisasu on musta" mutta ikävä kyllä se on ainoa mikä on uponnut tajuntaan. Sitten tullaan pitsisissä mustissa minimekoissa, pitsitopeissa, mustissa vaatteissa joissa on paljetteja ja glitteriä... Ja ollaan ihan suu auki ymmällään "Mitä, täähän on musta".
Aloittajan mekko on yksi kauheimmista virityksistä mitä täällä on hautajaisasuksi ehdotettu.
Joo jos haluat olla kuin se pikkupimu kultamekossaan siellä lentokentällä. Tuo on oikeasti joku pikkujoulu-mekko ja olet tyylitön jos menet siinä hautajaisiin.
Oletko lähiomainen? Lähiomaisilla on mielestäni suurempi "oikeus" pukeutua ihan miten haluavat ilman että kukaan heidän pukeutumistaan arvostelee tai tuomitsee.
Sopii loistavasti.
Rakastan ihmisiä jotka rohkenee hieman venyttää sääntöjä tai rikkoa niitä kankeita koodeja. Jotka on muuten keksitty satoja vuosia sitten. Ajat muuttuu.
Tuo on kuin halloween asu, toivottavasti tämä aloitus oli vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään jos haluat julkisesti näyttää viktoriaaniselta ilotytöltä.
Sulla on niistä kokemusta asiakkaana kun noin paljon tiedät tuosta?
Ihan tosi. Aloittajalle rohkeutta valita se itseä miellyttävä asu.
Älä kuuntele näitä solvaajia.
Ole rohkea!
Vierailija kirjoitti:
Hanki jostain halpa, yksinkertainen musta mekko (esim H&M:sta). Tuo on bilemekko, ei sovellu hautajaisiin.
Mulle halpa yksinkertainen musta mekko on bileasu.
Tuo kuvan mekko on hienostuneempi koska siinä on pitsiä.
Sopii hautajaisiin kyllä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaton tuo on. Punainen sävy ei kuulu hautajaisiin, vaikka miten olisi mustalla pitsillä peitetty. Tuo on enemmän bilemekko kuin hautajaismekko. Eikö voi keksiä jotain asiallista, vaikka edustaakin eri tyyliä?
Niittikorkkaritkaan ei ole asialliset.
Ja sille, joka sanoi, että jalat peittoon: ei tarvi peittää, mutta pukukoodiin kyllä kuuluisi virallisesti käyttää vähintään ihonvärisiä sukkahousuja tai sukkia. Mutta jos nyt ei minimekossa mene hautajaisiin, ei kukaan katso niitä jalkoja.
Itseä varten voi pukeutua kaikkina muina päivinä, paitsi juhlapäivänä (oli sitten ristiäiset, häät, hautajaiset) kunnioitetaan "juhlakalua"/vainajaa pukeutumalla asiallisesti perinteisen koodin mukaan. Itsekkäät minä-minä-ihmiset, jotka ei yhtenä päivänä voi luopua tyylistään, kun MINULLA ON OIKEUS, voi jättää menemättä kokonaan.
Kuka niin sanoo että punaisen väri ei kuulu hautajaisiin?
Minulla oli lapseni hautajaisissa punainen pusero ja tummanharmaa hame. En usko että olisin surrut yhtään enempää kokomustassa jakkupuvussa.
Itselleni tulee punaisesta helposti mieleen, että onko se kirkolle jotenkin satanismiin ja vereen liittyvää. Olisi todella häpeällistä itselleni, jos menisin puna-mustassa pitsimekossa hautajaisiin. Pahemman mokan olen nähnyt mummon hautajaisissa, kun serkullani oli päällä maastokuvioinen minimekko. Sellasen olisin säästänyt johonkin yökerhoon. Musta jakku minulta löytyy, jolla peitän kädet, jos paljaat olkapäät tai pitsihihat ovat vastoin etikettiä.
Minua inhottaa se miten jotkut arvostelee muiden pukeutumista hautajaisissa. Sekö siellä näille todella on tärkein asia?
Isälläni oli siskon hautajaisissa farkut ja neulepaita koska hän ei yksinkertaisesti jaksanut tai pystynyt pukemaan muuta ylleen, koska pelkäsi koko tilaisuutta ja olisi halunnut jäädä koko hautajaisista. Huomasin itse ajattelevani että mitä muut tästä ajattelee, mikä oli siinä tilanteessa tosi vastenmielinen ajatus, koska pelkäsin tuolloin eniten sitä että isä tekee itselleen jotain tai ei kestä hautajaisia. Silloin ymmärsin, miten turhamaista pelkkiin vaatteisiin keskittyminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaton tuo on. Punainen sävy ei kuulu hautajaisiin, vaikka miten olisi mustalla pitsillä peitetty. Tuo on enemmän bilemekko kuin hautajaismekko. Eikö voi keksiä jotain asiallista, vaikka edustaakin eri tyyliä?
Ja sille, joka sanoi, että jalat peittoon: ei tarvi peittää, mutta pukukoodiin kyllä kuuluisi virallisesti käyttää vähintään ihonvärisiä sukkahousuja tai sukkia. Mutta jos nyt ei minimekossa mene hautajaisiin, ei kukaan katso niitä jalkoja.
Itseä varten voi pukeutua kaikkina muina päivinä, paitsi juhlapäivänä (oli sitten ristiäiset, häät, hautajaiset) kunnioitetaan "juhlakalua"/vainajaa pukeutumalla asiallisesti perinteisen koodin mukaan. Itsekkäät minä-minä-ihmiset, jotka ei yhtenä päivänä voi luopua tyylistään, kun MINULLA ON OIKEUS, voi jättää menemättä kokonaan.
Minulla oli lapseni hautajaisissa punainen pusero ja tummanharmaa hame. En usko että olisin surrut yhtään enempää kokomustassa jakkupuvussa.
Itselleni tulee punaisesta helposti mieleen, että onko se kirkolle jotenkin satanismiin ja vereen liittyvää. Olisi todella häpeällistä itselleni, jos menisin puna-mustassa pitsimekossa hautajaisiin. Pahemman mokan olen nähnyt mummon hautajaisissa, kun serkullani oli päällä maastokuvioinen minimekko. Sellasen olisin säästänyt johonkin yökerhoon. Musta jakku minulta löytyy, jolla peitän kädet, jos paljaat olkapäät tai pitsihihat ovat vastoin etikettiä.
Kirkoissa on paljon punaista käytetty verhoilussa ja sisustuksissakin.
Ei se väri ole mikää saatanan väri. Turha pelko tuollainen on.
Vierailija kirjoitti:
Sopii loistavasti.
Rakastan ihmisiä jotka rohkenee hieman venyttää sääntöjä tai rikkoa niitä kankeita koodeja. Jotka on muuten keksitty satoja vuosia sitten. Ajat muuttuu.
Sinä, sinä ja sinä. Mutta nyt ei ole sinusta ja sinun päivästäsi kyse.
Käytöstavat ja tahdikkuus tarkoittavat sitä, että pystyy näkemään myös ne muut ihmiset ja astumaan omien mieltymyksiensä ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lähiomainen? Lähiomaisilla on mielestäni suurempi "oikeus" pukeutua ihan miten haluavat ilman että kukaan heidän pukeutumistaan arvostelee tai tuomitsee.
Ne ovat isäni hautajaiset. Olen käsittänyt, että perheenjäsenille pieni jousto olisi sallittu, mutta en niin hullu ole, että laittaisin farkut jalkaan ja printtihupparin tai vihreän ruutukuvioisen mekon hautajaisiin. Ei minulla urheillessa tai fyysistä työtä tehdessä ole ykköset päällä, niin en mene hautajaisiinkaan urheilullisissa vaatteissa tai arkimekossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkoissa on paljon punaista käytetty verhoilussa ja sisustuksissakin.
Ei se väri ole mikää saatanan väri. Turha pelko tuollainen on.
Onhan se ehtoollisviinikin punaista..
Ei tässä kirkon etiketistä ole kysymys, mutta vainajan lähimmät omaiset voivat loukkaantua tuosta asusta. Se näyttää paremmin sopivalta bileisiin kuin hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi. Aloittajalle rohkeutta valita se itseä miellyttävä asu.
Älä kuuntele näitä solvaajia.
Ole rohkea!
Siis jessus sentään kun ei tässä ole ollut kyse minkään lumihiutaleen voimaantumisprosessista, vaan siitä mikä on hautajaisissa vainajaa kunnioittavaa ja sopivaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii loistavasti.
Sinä, sinä ja sinä. Mutta nyt ei ole sinusta ja sinun päivästäsi kyse.
Käytöstavat ja tahdikkuus tarkoittavat sitä, että pystyy näkemään myös ne muut ihmiset ja astumaan omien mieltymyksiensä ulkopuolelle.
Eli sanot että se tarkoittaa sitä että pitää pukeutua oman maun vastaisesti muiden mieliksi?
Ei se sitäkään sentään tarkoita.
Pääsosin musta riittää hautajaisiin. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkolle on ihan sama miten pukeudut. Kirkolla ei ole etikettiä hautajaisten suhteen. Toki kirkkoon voi pukeutua kuten esim. katoliseen kirkkoon: peittää olkapäät ja välttää vesirajahametta ja mikrosortseja. Kyse on yleisestä, surujuhlaan liittyvästä etiketistä. Suomessa pukeudutaan huomiota herättämättömiin vaatteisiin muistojuhlissa. Tällä kunnioitetaan toisten surua.
Hanki jostain halpa, yksinkertainen musta mekko (esim H&M:sta). Tuo on bilemekko, ei sovellu hautajaisiin.