Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikki- vai sairaskohtaus

Vierailija
08.09.2023 |

Sain eilen kamalan kohtauksen jolloin tuntui että päässäni heitti ihan kunnolla. Päivän aikana oli sitä ollut ja lopulta se vaan voimistui. Iltapäivällä yritin vähän nukkua ja kun olin vähän kuin unessa en kuitenkaan pystynyt tai uskaltanut nukkua kun oli paha olo ja kun nousin ylös olo oli entistä kauheampi. Kamala tunne päässä ja koko kropassa ja oksetti ja tuli kauhea vessahätä ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa. Meinasin soittaa päivystykseenkin mutta en sitten uskaltanutkaan. On ollut huimaavaa oloa jo monesti muutenkin tässä tämän vuoden aikana. Tai sellainen englanninkielinen termi lightheaded kuvailisi sitä aika hyvin

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit vaan töihin.

Vierailija
2/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos menisit vaan töihin.

En voi mennä sairaana töihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noiden oireiden syy on tärkeää selvittää.

Vierailija
4/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko mitt verenpainetta

Vierailija
5/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa migreeniltä

Vierailija
6/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi paniikkikohtaus, niin tunnistaisit  todennäköisesti itse syyn paniikkiisi. Onko syytä? Aika pitkäkestoinen olisi paniikiksi. Epäilisin ehkä sairauskohtausta.

Minulla oli paniikkia, mutta tiedostin syyn ja sain sen menemään ihan minuuteissa ohitse ja myöhemmin loppumaan kokonaan. Paniikkikohtauksia tuli säännöllisesti, siihen asti, kunnes sain taas kuntoon.

Vierailija
7/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, voi olla kumpaa tahansa. Kannattaa käydä lääkärissä jos ei mene ohi tai toistuu. Mulla on ollut paniikkikohtauksia ja niissä on ollut paniikin tunteen lisäksi fyysisiä oireita kuten sydämentykytystä, hikoilua, vapinaa, pyörrytystä ja kylmiä/kuumia aaltoja.

Vierailija
8/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ravinto- ja nestetasapaino kunnossa. Verensokeri. Entä migreeniä tai muuta. Levon puutetta, päivät liian uuvuttavia, pitkiä? Vitamiinit? Onko periytyvää sairautta suvussa, joku ei-vaarallinen.

Vierailija
9/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi paniikkikohtaus, niin tunnistaisit  todennäköisesti itse syyn paniikkiisi. Onko syytä? Aika pitkäkestoinen olisi paniikiksi. Epäilisin ehkä sairauskohtausta.

Minulla oli paniikkia, mutta tiedostin syyn ja sain sen menemään ihan minuuteissa ohitse ja myöhemmin loppumaan kokonaan. Paniikkikohtauksia tuli säännöllisesti, siihen asti, kunnes sain taas kuntoon.

Paniikkikohtauksille ei muuten tartte olla mitään syytä - mä heräsin niihin yhtäkkiä keskellä yötä.

Vierailija
10/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin kannattaa tietysti mennä. Ihmisiä hirveästi hävettää mennä lääkäriin ihan vaan kysymään "onko tää normaalia, pitäisikö tätä asiaa tutkia". Mutta älä turhaan häpeile! Sulla on tasan tää yks elämä, kannattaa pitää huolta itsestään ja käyttää asiantuntijoiden palveluksia.

Syitä voi olla monia tollaseen kohtaukseen. Voi olla verikokeissa selviävää puutostilaa, tai verenpaineiden mittauksessa voi huomata paineiden heittävän, tai voi olla rytmihäiriötä, tai verenkiertohäiriö. Tai sitä, tätä tai tota.

Varmaan vaan stressaat asiaa ja googlaat hädissäsi. Pääset helpommalla kun soitat vaikka sinne päivystyapalveluun 116117 ja kysyt sieltä pitääkö noilla oireilla lähteä suoraan päivystykseen. (Jos toi toistuu). Ja ota nyt yhteys lääkäriin, varaa aika ja mee keskustelemaan.

Vierailija
11/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttäkää alkoholia jos tulee kohtauksia. Ja kofeiini, liiassa määrin. Proteiinia ravintoon ja vaikka ruispalat.

Vierailija
12/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menopaussin oireita

Vierailija
13/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menopaussin oireita

Oon 25, eikä ole menopaussia. Oon myös käyny lääkärissä eri syistä tässä ja ei oo verikokeissa näkyny mitään.

Vierailija
14/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin myös painajaista yöllä

Vierailija
15/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtauksille ei muuten tartte olla mitään syytä - mä heräsin niihin yhtäkkiä keskellä yötä.

Jos ei tiedä syytä, niin on parasta mennä lääkäriin tai jos kohtaus pitkittyy tai jos vaikuttaa epilepsialta.

Vierailija
16/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan itse keksi yhtään mitä se voisi olla. Nyt oon vielä ihan yksin kotona eikä ketään joka vois auttaa jos tulee tosi paha olo niin se pelottaa

Vierailija
17/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälle tuli vastaavia oireita, tutkittiin laajalti, mutta mitään sairautta ei löytynyt. Diagnoosi on, että johtuu k-rokotteesta.

Meni vähitellen ohi. Otti jonkun antioksidantti kuurin (cbja D vitamiinit, quersetiini, NAC...) jotka vähensi oireita.

Vierailija
18/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on uusi juttu että heitättää ei pitäisi olla sairauskohtaus jos ei ole jo ennestään mielisairautta. Huimaukseen voi olla lukuisia eri syitä mutta korvaperäinen on tavallisesti pyörittävä tuntemus. Jos on suoraan kaatava niin sitten voi olla melkein mitä tahansa kuten rytmihäiriö, aivoverenkiertohäiriö, verenvuoto jne. 

Olennaista olisi tietää vähän enemmän kuten ikä, sairaudet lääkitykset jne. Jos makuulla on hyvä vointi ja nopean ylösnousun jälkeen huimaa niin kyse voi olla ortostaattisesta hypotensiosta. Jos taas tykyttää niin kyllä sekin voi tajun viedä jos sydän hakkaa vaikka 200 kertaa minuutissa. Korvaperäistä huimausta voi olla montaa sorttia. Tavallisin on kymmenen sekuntia kestävä hyvälaatuinen asentohuimaus joka tulee esille kun päätä kääntää. 

Joka tapauksesa huimaus on asia joka pitää tutkia. Jos menee taju niin kyse voi olla ihan vakavasta asiasta.

Vierailija
19/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan itse keksi yhtään mitä se voisi olla. Nyt oon vielä ihan yksin kotona eikä ketään joka vois auttaa jos tulee tosi paha olo niin se pelottaa

Mitä se paha olo oikein on? Kipu, pahoinvointia vai jotain muuta.

Vierailija
20/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://mkrsuomi.fi/kooste-koronarokote-haitat/

Kooste rokotehaitoista yllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä