Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikki- vai sairaskohtaus

Vierailija
08.09.2023 |

Sain eilen kamalan kohtauksen jolloin tuntui että päässäni heitti ihan kunnolla. Päivän aikana oli sitä ollut ja lopulta se vaan voimistui. Iltapäivällä yritin vähän nukkua ja kun olin vähän kuin unessa en kuitenkaan pystynyt tai uskaltanut nukkua kun oli paha olo ja kun nousin ylös olo oli entistä kauheampi. Kamala tunne päässä ja koko kropassa ja oksetti ja tuli kauhea vessahätä ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa. Meinasin soittaa päivystykseenkin mutta en sitten uskaltanutkaan. On ollut huimaavaa oloa jo monesti muutenkin tässä tämän vuoden aikana. Tai sellainen englanninkielinen termi lightheaded kuvailisi sitä aika hyvin

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan itse keksi yhtään mitä se voisi olla. Nyt oon vielä ihan yksin kotona eikä ketään joka vois auttaa jos tulee tosi paha olo niin se pelottaa

Mitä se paha olo oikein on? Kipu, pahoinvointia vai jotain muuta.

No tällä hetkellä sitä outoa tunnetta päässä ja vähän korkeaa sykettä vaikka mulla on muutenkin aika korkea luonnostaan. Toisinaan pahoinvointia mutta sitä on ollut vuosia

Vierailija
22/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin mulla on paniikkikohtaukset olleet tuollaisia(kin). Joskus pitkittyvät niin, että tuollainen olo voi jatkua viikon tai parikin.

Voi toki olla migreenikohtaus tai jotain sisäkorvaperäistäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin mulla on paniikkikohtaukset olleet tuollaisia(kin). Joskus pitkittyvät niin, että tuollainen olo voi jatkua viikon tai parikin.

Voi toki olla migreenikohtaus tai jotain sisäkorvaperäistäkin.

Niin. Ei mulla oo migreeniä ikinä kyl ollut. On siis ollut tätä tunnetta jo satunnaisesti koko kevään ja kesän ajan. Välillä sitten taas ei oo. Mut ei oo koskaan ennen tullut noin voimakasta kohtausta

Vierailija
24/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmintaa,ylipainoa,  ne aiheuttaa monia vaivoja.

Vierailija
25/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis siksi en uskaltanut soittaa päivystykseen koska minulla on huonoja kokemuksia niistä. Lisäksi olen yksin kaupungissa joka ei ole minulle kovin tuttu

Vierailija
26/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks huimaus voi olla myös niskaperäistä

Vierailija
27/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään mikä sinun mieltäsi yleensä rauhoittaa? Tai olisiko sinulla luotettavaa ystävää tai perheenjäsentä jonka kanssa voisit jutella vielä tänään illasta. Soita päivystykseen jos tuntuu, että se on tarpeen. Tunnet itse parhaiten itsesi.

Voimia ja kaikkea parempaa päiviisi toivoen!

Vierailija
28/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään mikä sinun mieltäsi yleensä rauhoittaa? Tai olisiko sinulla luotettavaa ystävää tai perheenjäsentä jonka kanssa voisit jutella vielä tänään illasta. Soita päivystykseen jos tuntuu, että se on tarpeen. Tunnet itse parhaiten itsesi.

Voimia ja kaikkea parempaa päiviisi toivoen!

Kiitos! Ehkä voisin soittaa mutta olen tosi huono puhumaan, jos olo pahenee niin sitten kyllä. Päivystykseen en voi soittaa nyt, kun olo ei ole se pahin eikä ole mitään kohtausta niin eivät ota mua sinne, mutta jos semmoinen tulee niin sitten soitan

Vierailija
29/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks huimaus voi olla myös niskaperäistä

Tai niskaperseotteista.

Vuokrat jääneet maksamatta.

Vierailija
30/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypokondria

Vierailija
31/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika paljon sydämen rytmihäiriöiltä, mutta oksetus ja vessahätä ei ole siinä kyllä kai yleisiä oireita.

Jos sinulla on korona, niin sekin saattaisi selittää tuon. Tulehdus nielusa saattaa vaikuttaa hypotalamukseen aivoissa ja aiheutta aikalailla kaikkia noita oireita. Jos sinulla on sellainen olo, että on pala kurkussa, lihakset on jäykkänä korvien alapuolelta ja hengität paljon suun kautta, niin sinulla saattaa olla koronan aiheuttama nielun tulehdus, joka säteile sinne hypotalamukseen. Koronahan voi olla ilman kuumetta ja aiheuttaa myös pitkäkestoisen tulehduksen. Joillain harvoilla rokote on myös saattanut aiheuttaa tuollaisia oireita, mutta rokotteen ottamisesta suomessa on yleisesti nyt niin pitkä aika, että siitä tuskin on kysymys.

En ole mikään lääkäri, mutta minulla itselläni on ollut rytmihäiriöitä ja katselin tuossa sattumalta lääketieteellisiä dokumentteja koronasta. Rytmihäiriöissä tyypillisesti minua pelotti mennä nukkumaan, kun pelkäsin, että kuolen. Rytmihäiriöt ovat autonomisen hermoston häiriö, ja nukkuessa autonominen hermosto aktivoituu, eli eli niitä saattaa tulla juurin siinä vaiheessa.

Vierailija
32/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis siksi en uskaltanut soittaa päivystykseen koska minulla on huonoja kokemuksia niistä. Lisäksi olen yksin kaupungissa joka ei ole minulle kovin tuttu

Joo no terveyskeskuksiin ei nyt enää sitten voi edes soittaa. Se on toisaalta ihan hyvä asia, koska sairaalassa sinut todennäköisesti kuitenkin tutkitaan paremmin, jos menet suoraan sinne. Jos lisäksi tulee tunne, että et saa kunnolla henkeä ja sydämen syke on epänormaali, niin mene sairaalaan. On olemassa joku lääkärinumero, jossa käytännössä joku sairaanhoitaja arvioi mitä pitäisi tehdä. Soita vaika sinne, tai mene sairaalaan, jos alkaa tuntua siltä.

Vierailija
33/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä linkki mihin voit tarvittaessa olla yhteydessä jos mieli alkaa pyörittää fyysistä tilaa lisää, etkä kestä yksin. Se voisi olla turvallisempi chat keskustella kuin vauva-palsta. Rauhaisaa yötä!

https://mieli.fi/tukea-ja-apua/

Vierailija
34/36 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mullakin paniikit voi vaan napsahtaa yhtäkkiä, vaikka keskellä yötä. Oireina vapina, epätodellinen olo, joskus jopa rintakivut, päänsärky, hengenahdistus.. hikoilu. Pahoinvointi ja oksentaminenkaan ei ole tavatonta.

Olen kerran saanut myös migreenin kesken koulupäivän, jolloin jouduin päivystykseen neurologille. Kaikki pinnat muuttuivat kaareviksi, huimasi, tuntui että en kykene kävellä.

Vierailija
35/36 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tuu mitään kauheen akuuttia nii oottelen maanantaihin ja sit soitan opiskelijaterveyshuoltoon nii kai sieltä lääkärille ajan saa

Vierailija
36/36 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nohhh, se olo vaan jatkuu. Semmonen leijuva olo ja keveys päässä ja toisinaan paineen tunne. Ja vähän kun ois humalainen olo. Voikohan tästä soittaa päivystykseen? Mutta ku en usko että siitä on ees mitään apua kun ei ne kuitenkaan ota tosissaan. Oon soittanu jo kriisipuhelimeenki yks päivä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi