Piia Ristikankareen katoamistapauksen tutkinnassa käänne
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a585ec6e-ffac-4027-9bc6-89a1458a97fe
Kotitaloon siis tehty uusia etsintöjä.
Kyllä se Piian isä on elänyt aivan kauhean elämän. Sen nuorin lapsiaan kuoli nuorena päihteisiin .
Kommentit (2604)
Heikki Ristikankare kertoo, että vuosien saatossa hän on miettinyt paljon tekemäänsä katoamisilmoitusta.
Heikki Ristikankare on seurannut 30 vuotta läheltä poliisin tutkimuksia asiassa. 15 vuotta sitten tapausta alettiin tutkia murhana ja tutkintavastuu siirtyi keskusrikospoliisille.
Hän kertoo, että tutkimusten uudelleen aktivoituminen on tullut yllätyksenä, mutta hän pitää hyvänä, että epäselvät asiat halutaan selvittää.
30 vuoden jälkeen tyttären kohtalo ei enää vaivaa mieltä päivittäin, eikä hän enää jaksa uskoa tapauksen selviämiseen.
Ehkä jos joku tulee sen verran tunnonvaivoihin.
(Hän pitää hyvänä asiana sitä, että epäselvät asiat halutaan selvittää)
Tällaista vihjeiden tulvaa ei ole minään muuna vuonna tullut. Uskon, että jotain päivänä jokin niistä osuu niin lähelle, ja Piian kohtalo selviää. Se, saadanko ketään koskaan kiinni on eri juttu, mutta löytyisi nyt edes Piia jostain, Heinonen kertoo.
Keväällä 2018 Keskusrikospoliisi sai vihjeen Piian mahdollisesta hautapaikasta. Silloin paikkaa käytiin katsomassa, mutta varsinaisia etsintöjä ei vielä suoritettu. Kimmo Heinosen mukaan vihjeen selvittämistä on tarkoitus jatkaa.
Niin kauan, kun vihjeitä tulee, meillä on ihan hyvät edellytykset tämän selvittämiseen. Sitten kun ne loppuvat, niin me ollaan aika kuivilla tämän kanssa.
Heikki Ristikankare itse ei usko enää Piian kohtalon selviämiseen.
Hyvin pienet mahdollisuudet on, että hänen kohtalonsa selviäisi. Ensin täytyisi löytyä luut jostain ja sitten tutkia, miten ne ovat sinne joutuneet, Ristikankare pohtii.
Heikki Ristikankare itse ei usko enää Piian kohtalon selviämiseen.
Hyvin pienet mahdollisuudet on, että hänen kohtalonsa selviäisi. Ensin täytyisi löytyä luut jostain ja sitten tutkia, miten ne ovat sinne joutuneet, Ristikankare pohtii.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalastaja kertoi vasta vuosien kuluttua Heikille näkemästään veneestä, kahdesta miehestä ja molskahduksesta. Oliko kalastaja elossa vielä siinä vaiheessa kun Heikki kertoi asiasta poliisille? Heikin mukaan kalastaja oli kertonut näkemästään Heikille, ei poliisille, ja Heikki kertoi itse asiasta poliisille. Tietääkö joku onko kalastaja vielä elossa tai jos on kuollut, niin milloin hän kuoli? Siis onko poliisi jututtanut asiasta kalastajaa itseään kuultuaan asiasta Heikiltä, vai onko kaikki vain Heikin kertomaa?
Sama koskee sitä hiekkakuopalla tapahtunutta joukkkorikastusta. Heikki kertoi siitä poliisille, kun uhri lähestyi häntä kaupan parkkipaikalla. Mutta onko uhria koskaan poliisi tavoittanut? Oliko juttu totta?
Kirjaston parkkipaikalla. Uhrin veli oli soitellut Heikille ja kertonut tapauksesta. Heikki yhdisti parkkipaikalla uhrin hänen veljeensä, kun kertoi nimen. Marko Niemelle Heikki ei osannut kertoa kummankaan nimeä. Podcast.
Piian isä Heikki Ristikankare kertoi vuonna 2018 Iltalehdelle, että naapurissa asunut henkilö olisi sanonut nähneensä Piian lähtevän katoamisiltana.
Heikki-isä kertoo, ettei hänen hätäänsä Piia Ristikankareen, 15, katoamisesta otettu aluksi todesta
Olin liian rauhallinen
Kun Heikki Ristikankare meni poliisilaitokselle tekemään ilmoitusta katoamisesta, hän sanoo poliisien todenneen: Kyllä se sieltä jostain tulee, tehdään se katoamisilmoitus vähän myöhemmin.
Heikki Ristikankare kertoo sanoneensa, että Piian pitäisi löytyä ennen lumen tuloa: Muuten käy niin, että häntä ei löydy ennen kevättä. Heikki Ristikankare oli tässä vaiheessa jo alkanut ajatella, että jotain pahaa on tapahtunut: Piialla oli pankkikortti mukanaan, mutta raha ei liikkunut.
Poliisit sanoivat, että hei, älä tuollaisia ollenkaan juttele, kyllä se jostain ilmestyy. Olen ajatellut, että todennäköisesti olin liian rauhallinen. Olisi pitänyt enemmän olla hermostunut ja hysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos kalastaja kertoi havainnoistaan yhdelle tai kahdelle muullekin henkilölle kuin Heikille, se puoltaisi Heikin syyttömyyttä Piian katoamiseen. Nyt en muista tästä muuta kuin sen, että kalastaja kertoi vasta vuosien kuluttua Heikille, ei poliisille. Näin Heikki kertoi Viimeinen johtolanka -podcastissa.
Tuo kalastajajuttu nyt ei joka tapauksessa kerro mistään mitään. Siellä on voinut olla vaikka kaksi miestä heittämässä katiskaa veteen.
Vierailija kirjoitti:
Heikki Ristikankare on seurannut 30 vuotta läheltä poliisin tutkimuksia asiassa. 15 vuotta sitten tapausta alettiin tutkia murhana ja tutkintavastuu siirtyi keskusrikospoliisille.
Hän kertoo, että tutkimusten uudelleen aktivoituminen on tullut yllätyksenä, mutta hän pitää hyvänä, että epäselvät asiat halutaan selvittää.
30 vuoden jälkeen tyttären kohtalo ei enää vaivaa mieltä päivittäin, eikä hän enää jaksa uskoa tapauksen selviämiseen.
Ehkä jos joku tulee sen verran tunnonvaivoihin.
(Hän pitää hyvänä asiana sitä, että epäselvät asiat halutaan selvittää)
Tekijät osaavat joskus hyvinkin taitavasti esittää syytöntä. Tiedän omasta kokemuksesta (uhrin asemassa, joutunut katsomaan vierestä).
Vierailija kirjoitti:
Kalastaja kertoi vasta vuosien kuluttua Heikille näkemästään veneestä, kahdesta miehestä ja molskahduksesta. Oliko kalastaja elossa vielä siinä vaiheessa kun Heikki kertoi asiasta poliisille? Heikin mukaan kalastaja oli kertonut näkemästään Heikille, ei poliisille, ja Heikki kertoi itse asiasta poliisille. Tietääkö joku onko kalastaja vielä elossa tai jos on kuollut, niin milloin hän kuoli? Siis onko poliisi jututtanut asiasta kalastajaa itseään kuultuaan asiasta Heikiltä, vai onko kaikki vain Heikin kertomaa?
Onko tuollaista kalastajaa olemassakaan tai ollut olemassa?
Eiköhän se pääpukari ole itse Heikki Ristikangas. Kaikki muut voivat huonosti ja oireilevat perheessä. Ei voi olla sattumaa muiden perheenjäsenten pahoinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Boråsin Tomin kirje muutti tapauksen tutkinnan murhatutkinnaksi? Vai muuttuiko tämä tapaus murhatutkinnaksi jo ennen kirjettä? Syy tähän on?
Jossakin vanhassa lehtijutussa oli, että tätä tutkittiin murhana jo ennen kirjettä, mutta kirje muutti tapauksen murhatutkinnaksi ja keskustikospoliisille.
Eikö tuo ole outoa vai onko yleinen käytäntö?
Onko sitä sen takia tutkittu murhana, että On uskottu, että piia kätketty?
Onko noilla sukulaistiloja tuolla päin? Tuolta kai heikin suku on kotoisin ja asuu?
Vierailija kirjoitti:
Olin liian rauhallinen
Kun Heikki Ristikankare meni poliisilaitokselle tekemään ilmoitusta katoamisesta, hän sanoo poliisien todenneen: Kyllä se sieltä jostain tulee, tehdään se katoamisilmoitus vähän myöhemmin.
Heikki Ristikankare kertoo sanoneensa, että Piian pitäisi löytyä ennen lumen tuloa: Muuten käy niin, että häntä ei löydy ennen kevättä. Heikki Ristikankare oli tässä vaiheessa jo alkanut ajatella, että jotain pahaa on tapahtunut: Piialla oli pankkikortti mukanaan, mutta raha ei liikkunut.
Poliisit sanoivat, että hei, älä tuollaisia ollenkaan juttele, kyllä se jostain ilmestyy. Olen ajatellut, että todennäköisesti olin liian rauhallinen. Olisi pitänyt enemmän olla hermostunut ja hysteerinen.
? Kyllä se sieltä jostain tulee, tehdään se katoamisilmoitus vähän myöhemmin.?
Miksi Heikki ei enää halunnut poikiensa kanssa käyttää asuntovaunua ilman Piiaa?
" Mitäpä minä sillä, kun ei ollut enää Piiaakaan".
Vierailija kirjoitti:
Piian isä Heikki Ristikankare kertoi vuonna 2018 Iltalehdelle, että naapurissa asunut henkilö olisi sanonut nähneensä Piian lähtevän katoamisiltana.
Tämä tieto tuskin on mennyt poliisille asti, kun kukaan ei ole virallisten tietojen mukaan nähnyt Piian poistumista kotoa. Se tieto olisi merkittävä, jos joku olisi varmuudella nähnyt jotain kodin ulkopuolella ja juuri tuota tietoa poliisi on kaivannut 35 vuotta.
Heikki kuitenkin teki Piiasta katoamisilmoituksen, poliisin toppuuttelusta huolimatta.
Kuulostaa kyllä tosi erikoiselta, että Heikki olisi ottanut lauantain 7.10. muurauskeikalla kerrassaan asuntovaunun mukaan. Siis jos jotain pientä piti vain muurata, eikä ollut kyse mistään pidemmästä reissusta yön yli. Sen ehkä ymmärrän, että jos Kalle on ollut mukana ja nukkunut asuntovaunussa päiväunia ja leikkinyt ja syönyt siellä. Onko niin, että näistäkään yksityiskohdista ei ole saatu mitään varmuutta muuraustyön tilaajalta? Onko voitu edes todistaa, että koko työkeikkaa ja siihen liittyviä puhelinkeskusteluita ja laskutusta olisi koskaan tapahtunut?