Katja Grönstrandin lapsen kenkään tuli reikä, mutta uusiin ei ollut varaa: Mietin, miten tulemme pärjäämään
Lapset sanovat, että emme koskaan saa sitä, tai emme koskaan saa tätä. Yritä siinä sitten selittää, että ei vain ole rahaa millä ostaa.
Näin kuvailee paimiolainen neljän lapsen äiti Katja Grönstrand. Perheen arki nojaa tällä hetkellä sosiaaliturvaan, johon hallitus suunnittelee leikkauksia.
Perhe joutuu tinkimään monenlaisista asioista. Ruoan hinnan nousemisen myötä kauppalasku on kallistunut jopa sadalla eurolla.
Grönstrand ja hänen aviopuolisonsa kokivat erityisen kovan kolauksen, kun perheen 8-vuotias poika tuli koulusta kotiin, ja valitti sateessa kastuneista kengistään.
Hän näytti kengänpohjaa ja siinä oli reikä. Sillä hetkellä meillä ei ollut varaa ostaa uusia.
Grönstrand opiskelee terapeuttista sielunhoitoa, ja hänen puolisonsa aloitti hiljattain palkkatuetussa työssä. Grönstrand haaveilee, että voisi tulevaisuudessa opiskella ja työllistyä sairaanhoitajaksi.
En tiedä, pystynkö koskaan tekemään sitä, kun minulla on Sjögrenin oireyhtymä. Se on reumasairaus, joka on näkynyt käsissä sellaisena kipeytenä.
On kyllä suomessa asiat huonolla tolalla jos lapset joutuu vetelemään rikkinäisissä vaatteissa. Lasten eduthan ne aina pitäs etusijalla olla joka asiassa. Surullista.
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko niitä lapsia ajatella ettei tee lisää kun ei ole varaa elättää niitä kolmeakaan? Vuosikausia on eletty veronmaksajien rahoilla, on isot telkkarit ja tietokoneet. Lisää pitäisi silti vaan saada. Työssäkäyvänä ei minulla kyllä olisi varaa 1200 € vuokraan, tuollaisiin vuokriin pystyvät vain tuilla eläjät jotka eivät itse elämistään maksa.
Tai lapset olisi varaa elättää, jos jättäisin telkat ja vastaavat hankinnat väliin. Tai tekisi töitä.
Jos ei oo muutamaa euroa rahaa kirppiskenkiin tai vaikka sikaflexiä pohjanpaikaksi, niin mihin kaikki raha on mennyt? Jatkossa muutama euro/kymppi/mitä pystyy sivuun pahan hetken varalle.Ei tuossa tullut esille lapsen ikää mutta tuskin on joku taapero. Isommille lapsille on ihan mahdotonta löytää ehjiä kirppiskenkiä.
Eikä ole. Kyse oli kahdeksanvuotiaasta ja pilvin pimein on ehjiä kirppiskenkiä tarjolla.
Ok. Itse en ole löytänyt kuin kerran uffilta 7-vuotiaalle kengät joista toisesta puuttui pohjallinen. Muuten ei niitä ehjiä kenkiä ole kirppareilla näkynyt. Kiva sinulle jos kerta onnistut tuollaisia löytämään.
Katso Torista. Lastenkenkiä täynnä. Osta paljon samalta myyjältä. Näin saat kaiken yhden paketin hinnalla jos siis joutuu lähettämään.
Ei minulla ole varaa tulla huijatuksi tai ostella turhaan vaatteita lapselle. Tokmannilta saa parilla kympillä jo uudet. Veikkaan että postikulujen kanssa torimyyjän hinta on jo samaa luokkaa. Siksi etsin kirpputoreilta ja niissä ei ehjiä kenkiä ole kaupan.
Vierailija kirjoitti:
Päätin lukemisen melko alkuun. Suututtaa, kun ihmiset näkevät vain omalta kannaltaan asiat. Lapsi tarvitsee kunnolliset kengät, voihan ne varakengät olla kirppariltakin. Jos haastateltava kertoo esimerkin puutteesta, niin heti tyrmätään ja kerrotaan, miten kaislakengilläkin voi hyvin kulkea. Lapsi tarvitsee myös kumisaappaat ja kesäkengät ja talvikengät ja luistimet ym. On niin paljon helpompaa pyörittää kuusihenkistä taloutta ajatuksissaan, kun ei joudu sitä itse tekemään.
Jos kukaan ei saisi lapsia, niin kukahan yhteiskunnan hoitaisi, kun me olemme vanhoja? Voi pyhä yksinkertaisuus!
Mistä päättelet ettei täällä kirjoittavat nimenomaan kirjoittaisi asiasta josta on kokemusta?
Hän on vain surkea äiti.
Ja lapsia on liikaa.
Ja tutkimukswt kertovat että tuo tumpula asennw myös periytyy jolloin ei saada veronmaksajia vaan neljä uutta tumpulaa.
Ainoa tapa jolla he voisi tuottaa veronmaksajan olisi rajoittaa lapsiluku yhteen ja sittwn ponnistella oikeasti sen yhden lapsen eteen.
Ennen vanhaan ei lapsilla mitään kenkiä ollut kesäisin. Oli talvikengät erikseen. Meillä säästettiin niin että paljain jaloin kuljettiin ihan kaupungissakin.
Kengät on yksi suurin huiputus ja vieläkin tarkenee ilman kenkiä ihan hyvin.
Tietenkin ongelmana on lasujen tekijät jos lapsi kävelee ilman kenkiä.
Ihmettelen miksi nämä valittajat ja lasujen tekijät ei itse lahjoita kenkiä tai osta niitä.
Miksi pitää tehdä köyhille kiusaa?
Niihin saa katsos sossusta sponssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin lukemisen melko alkuun. Suututtaa, kun ihmiset näkevät vain omalta kannaltaan asiat. Lapsi tarvitsee kunnolliset kengät, voihan ne varakengät olla kirppariltakin. Jos haastateltava kertoo esimerkin puutteesta, niin heti tyrmätään ja kerrotaan, miten kaislakengilläkin voi hyvin kulkea. Lapsi tarvitsee myös kumisaappaat ja kesäkengät ja talvikengät ja luistimet ym. On niin paljon helpompaa pyörittää kuusihenkistä taloutta ajatuksissaan, kun ei joudu sitä itse tekemään.
Jos kukaan ei saisi lapsia, niin kukahan yhteiskunnan hoitaisi, kun me olemme vanhoja? Voi pyhä yksinkertaisuus!Mistä päättelet ettei täällä kirjoittavat nimenomaan kirjoittaisi asiasta josta on kokemusta?
Hän on vain surkea äiti.
Ja lapsia on liikaa.
Ja tutkimukswt kertovat että tuo tumpula asennw myös periytyy jolloin ei saada veronmaksajia vaan neljä uutta tumpulaa.
Ainoa tapa jolla he voisi tuottaa veronmaksajan olisi rajoittaa lapsiluku yhteen ja sittwn ponnistella oikeasti sen yhden lapsen eteen.
Hän on vain hedelmällinen äiti.
Ei kaikki naiset kykene tekemään vain yhtä ja yrittämään sitä yhtä kymmentä vuotta tai kahtakymmentä vuotta ja sitten onnistuu. Toiset on vaan yksilöinä voimakkaampia ja hedelmällisempiä.
Ei se lapsen tekeminen ole mitenkään itsestäänselvyys nykyään kun munasolut ja siittiöt on saastuneita.
Sitten on populaatiossa niitä harvoja joilla on hyvä hedelmällisyys. Ja sä haukut nyt sellaisia.
Miten helevetissä kehtaat hakkua parempias?
Heh. Jopa minä, helsinkiläinen äiti, osasin heti kertoa missä hänellä on lähin lastenvaatekirppis.
Kaarinassa siinä Paimion vieressä on loistava Seesam jossa ohan takuulla on kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei saisi lapsia, niin kukahan yhteiskunnan hoitaisi, kun me olemme vanhoja? Voi pyhä yksinkertaisuus!Mistä päättelet ettei täällä kirjoittavat nimenomaan kirjoittaisi asiasta josta on kokemusta?
Hän on vain surkea äiti.
Ja lapsia on liikaa.
Ei kaikki naiset kykene tekemään vain yhtä ja yrittämään sitä yhtä kymmentä vuotta tai kahtakymmentä vuotta ja sitten onnistuu. Toiset on vaan yksilöinä voimakkaampia ja hedelmällisempiä.
Ei se lapsen tekeminen ole mitenkään itsestäänselvyys nykyään kun munasolut ja siittiöt on saastuneita.
Sitten on populaatiossa niitä harvoja joilla on hyvä hedelmällisyys. Ja sä haukut nyt sellaisia.
Tää on muuten totta. Markkitaloudessa arvostetaan niitä jotka on tuottavampia.
Jos ap olisi satokasvi, niin häntä arvostettaisi enemmän kuin sellaista joka on tuottanut vain yhden tai nolla lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on vain surkea äiti.
Ja lapsia on liikaa.
Itsekäs tumpula hän on.
Yksi "kälee" oli kerran töissä jossain, no kumma että saa tietyn maineen ja maine on täysin ilman ansiota?
Vierailija kirjoitti:
Eletään hetkessä, ei ehkäisyä, vanhat pukeutumissäännöt, liehutaan menemään joka sukulaisen pippaloihin vaikka kesken kouluviikon.
Ei suunnitelmallisuutta. Nuo kalliit heimoasut saa sossusta. En tiedä, missä hameiden rahtitaskut valmistetaan, mutra niitä on..
Hahhaa! Tämä on se vuosikausia Romano-palstalle yökaudet törkyjuttuja kirjoitellut valkolaistrolli. Sun puhelimen automaattinen tekstinsyöttö paljasti sut. Muutaman sanan oot kaaleen kieltä netistä opetellut. Tuo yksi sun lempisana tuolla... Oikeesti, hanki elämä ja hanki apua itelles. Mee töihin! Varo, ettei se keltainen juttu nyt nouse päähän!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana ollut tehdä juoksulenkkareille niin että teippaan jesarilla ympäri. Jos pohjaan tulee reikä, niin pahvia väliin tai jotain kumia tai muovia ja jesaria. Jesari pitää uusia koska se kuluu puhki.
Tulot on 10e tuntipalkka, joten uudet lenkkarit kykenee ostamaan noin kerran viidessä vuodessa.
Vuoden jälkeen lenkkarit alkaa olla aika paskana. Juoksen viikossa parhaimmillaan 200km.
Normaalisti kilometrimäärä vaihtelee sään ja töiden mukaan 100-150km viikko.
Harmittaa kun lenkkarit on niin kalliita, mutta juokseminen on sinällään edullista. Olen juossut joskus paljain jaloinkin säästääkseni. Voittaisin helposti kilpailujakin, mutta ei ole varaa kilpailla.
Mun kokemuksella voi todeta että ei lenkkarit tee susta juoksijaa tai ei kengät tee kävelijää.
Voit helposti olla muita parempi ja näyttää sen heille ohittamalla heidät näyttävästi jesarit lenkkitossuista rempsottaen.
Muutenkaan en suosittele ostamaan kenkiä, niitä voi löytyä roskiksista tai roskakatoksista hyljättynä.
Joskus kannattaa käydä bussiasemilla ja kysellä onko mahdollisesti "mun kengät" jäänyt.
Milloin mistäkin. Yleensä aina löytyy jotain mitä joku "rikas" ei ole jaksanut käydä hakemassa.
Sen verran tuntuisi löysää rahaa olevan monella että jättävät vaatteitaan milloin minnekin.
Kyllä voisi verotusta jatkaa samaan malliin mun puolesta.
Lisään tähän hyvän uuden vinkin jonka keksin ennen korona-aikaa.
Ottakaa muovipussi. Hyvä.
Laittakaa se jalkaanne. Hyvä.
Sitten risat lenkkarit jalkaan ja voitte juosta sadesäällä jalat kastumatta. Hyvä.
Matalapalkka-alalla riistetty keksii aina keinot.
Kengät voi myös vuorata muovipussilla siten että laittaa liimaa muovipussiin ja työntää pussin lenkkitossujen sisään, niin sitten ei tarvitse vaihtaa pussia. Voi tehdä montakin kerrosta, jos jalka mahtuu.
Suomessa ei ole voinut kuluttaa vuosikymmeniin. Lapsillekin voi pistää muovipussit jalkaan villasukan kanssa, niin pysyy jalat kuivina kun on reikää kumppareissa tai kengissä.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Jopa minä, helsinkiläinen äiti, osasin heti kertoa missä hänellä on lähin lastenvaatekirppis.
Kaarinassa siinä Paimion vieressä on loistava Seesam jossa ohan takuulla on kenkiä.
Ihanko osaat ihanko. No aus teks teks sulle vaan aus teks teks.
Minä suosin ainoastaan pikkusiiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko osaat ihanko. No aus teks teks sulle vaan aus teks teks.
Minä suosin ainoastaan pikkusiiliä.
Osaan. Osaispa tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpputoreilta tosiaan löytyy usein hyväkuntoisia ja uusiakin vaatteita, mutta ei välttämättä juuri silloin kun niille olisi akuutti tarve. Jos lapsen kengän koko on 30, mutta kirpparilla onkin vain liian pieniä kenkiä. Kenkään on tullut vettä läpi päästävä reikä. Seuraavana aamuna olisi kuitenkin käveltävä kouluun ja liikuntatunnillakin tarvittaisiin lenkkareita.
Siksipä normaalit äidit just ennakoi. Eikä päästä tilanneyta tommoseksi.
On hirveän helppo sanoa, että pitää ennakoida. Käytännössä kuitenkin jos on useampi lapsi, joilla on monenlaista tarvetta ja lisäksi rahaa on niin vähän, että elää jatkuvasti aika lailla kädestä suuhun, niin kaiken ennakoiminen ei välttämättä ole mahdollista.
Ja joskus joku vaate tai asuste voi hajota paljon ennakoitua ja ajateltua aiemmin.
Saiko nämä siis 2700 euroa kuussa nettona veronmaksajien rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpputoreilta tosiaan löytyy usein hyväkuntoisia ja uusiakin vaatteita, mutta ei välttämättä juuri silloin kun niille olisi akuutti tarve. Jos lapsen kengän koko on 30, mutta kirpparilla onkin vain liian pieniä kenkiä. Kenkään on tullut vettä läpi päästävä reikä. Seuraavana aamuna olisi kuitenkin käveltävä kouluun ja liikuntatunnillakin tarvittaisiin lenkkareita.
Siksipä normaalit äidit just ennakoi. Eikä päästä tilanneyta tommoseksi.
On hirveän helppo sanoa, että pitää ennakoida. Käytännössä kuitenkin jos on useampi lapsi, joilla on monenlaista tarvetta ja lisäksi rahaa on niin vähän, että elää jatkuvasti aika lailla kädestä suuhun, niin kaiken ennakoiminen ei välttämättä ole mahdollista.
Ja joskus joku vaate tai asuste voi hajota paljon ennakoitua ja ajateltua aiemmin.
Sitä voi ennakoida myös sen lapsiluvun. Kaks työtöntä tumpulaa ei nyt vaan pukkaa neljää lasta vaan maksimissaan kaksi. Mieluiten vain yhden.
Näiden töihin meno kaatuu jo siihen kun ei voi pitää työvaatteita rahtihameen sijaan.
Ja joku sanoo, että "lapsi tuo leivän tullessaan"..
Se on kumma miten näillä "julkiköyhillä" on aina niin monta lasta..
Monilla köyhillä syynä köyhyyteen on ammatti joka ei työllistä tai jos työllistää niin sitten siitä maksetaan orjapalkkaa.
Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni jotka käskivät lukioiässä minun, tyttärensä , opiskella ammatin mistä maksetaan ja joka työllistää. Ja käskivät pitää harrastukset harrastuksena.
No, opiskelin diplomi-insinööriksi ja saan todella hyvää palkkaa. Ja on muitakin työllistäviä ammatteja. Tuon rouvan opiskelema terapeuttinen sielunhoito on verorahojen haaskausta. Rouva olisi voinut opiskella vaikka veturinkuljettajaksi VR:llä ja palkka on noin 5000 kuussa ja sitä voi tehdä hame päällä.
Röökiä on aina vedetty. Pitääkö siitä erikseen vielä rangaista suurella verotuksella?
Harva röökiä polttaa, mutta pitääkö siitä erikseen rangaista jos on koukussa siihen?
Lisänä on tuo syyllistys. Kun venäläisiltä ostaa röökiä, niin halvemmaksi tulee kuukauden röökit kuin joka viikonlopun viinit keskiluokan kulutuksessa.
Selviää alle viidellä kympillä. Ei pienituloiset röökiä kaupasta osta.