Katja Grönstrandin lapsen kenkään tuli reikä, mutta uusiin ei ollut varaa: Mietin, miten tulemme pärjäämään
Lapset sanovat, että emme koskaan saa sitä, tai emme koskaan saa tätä. Yritä siinä sitten selittää, että ei vain ole rahaa millä ostaa.
Näin kuvailee paimiolainen neljän lapsen äiti Katja Grönstrand. Perheen arki nojaa tällä hetkellä sosiaaliturvaan, johon hallitus suunnittelee leikkauksia.
Perhe joutuu tinkimään monenlaisista asioista. Ruoan hinnan nousemisen myötä kauppalasku on kallistunut jopa sadalla eurolla.
Grönstrand ja hänen aviopuolisonsa kokivat erityisen kovan kolauksen, kun perheen 8-vuotias poika tuli koulusta kotiin, ja valitti sateessa kastuneista kengistään.
Hän näytti kengänpohjaa ja siinä oli reikä. Sillä hetkellä meillä ei ollut varaa ostaa uusia.
Grönstrand opiskelee terapeuttista sielunhoitoa, ja hänen puolisonsa aloitti hiljattain palkkatuetussa työssä. Grönstrand haaveilee, että voisi tulevaisuudessa opiskella ja työllistyä sairaanhoitajaksi.
En tiedä, pystynkö koskaan tekemään sitä, kun minulla on Sjögrenin oireyhtymä. Se on reumasairaus, joka on näkynyt käsissä sellaisena kipeytenä.
On kyllä suomessa asiat huonolla tolalla jos lapset joutuu vetelemään rikkinäisissä vaatteissa. Lasten eduthan ne aina pitäs etusijalla olla joka asiassa. Surullista.
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vihaan rasismia ja ahdasmielisyyttä, mutta suomen annet on kyllä oma lukunsa. Romani sana kärsii kun suomen anneista käytetään sitä. Ei tuota juttu ota kukaan vakavasti.
Se lähihoitaja, joka hoitaa sun sukulaista vanhainkodissa on muuten romani...
Tarkoitatko näitä, jotka hoitavat vanhusten raha-asiat? Tietty porukka kyllä korostuu näissä.
Mitä ongelmia näet itse asiassa? Voisitko hieman perustella mitä tarkoitit huonoilla vanhemmuuden taidoilla? Millä mittarilla vanhemmuuden taitoja tulisi mielestäsi mitata?
Tarrapaikka? On mekin keskituloiset jouduttu semmoseen joskus turvautumaan kun pojilla menee kengät rikki viikossa.
Tuossa alkuperäisessä jutussa ihmetyttää se, että lapsen kenkiä ei ole varaa korjata tai ostaa kirpparilta uusia. (1-3€)
Mutta äiti vetää röökiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko niitä lapsia ajatella ettei tee lisää kun ei ole varaa elättää niitä kolmeakaan? Vuosikausia on eletty veronmaksajien rahoilla, on isot telkkarit ja tietokoneet. Lisää pitäisi silti vaan saada. Työssäkäyvänä ei minulla kyllä olisi varaa 1200 € vuokraan, tuollaisiin vuokriin pystyvät vain tuilla eläjät jotka eivät itse elämistään maksa.
Tai lapset olisi varaa elättää, jos jättäisin telkat ja vastaavat hankinnat väliin. Tai tekisi töitä.
Jos ei oo muutamaa euroa rahaa kirppiskenkiin tai vaikka sikaflexiä pohjanpaikaksi, niin mihin kaikki raha on mennyt? Jatkossa muutama euro/kymppi/mitä pystyy sivuun pahan hetken varalle.Ei tuossa tullut esille lapsen ikää mutta tuskin on joku taapero. Isommille lapsille on ihan mahdotonta löytää ehjiä kirppiskenkiä.
Eikä ole. Kyse oli kahdeksanvuotiaasta ja pilvin pimein on ehjiä kirppiskenkiä tarjolla.
Ok. Itse en ole löytänyt kuin kerran uffilta 7-vuotiaalle kengät joista toisesta puuttui pohjallinen. Muuten ei niitä ehjiä kenkiä ole kirppareilla näkynyt. Kiva sinulle jos kerta onnistut tuollaisia löytämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan kirppiksiltä lapsille kenkiä ja vaatteita ihan varalle ja varmuuden vuoksi, 1-8 eurolla olen saanut uudenveroisia kenkiä, mm. merkkilenkkarit, goretex-kengät ja kumpparit. Aina löytyy kaapeista jotain. Jos ovat vielä numeron liian isot, laitan pohjallisen. Ihan muotilelujakin meillä on kirppiksiltä.
Miten minulla on sellainen käsitys, että romanit ei osta tai käytä käytettyjä vaatteita?
Ikinä en ole nähnyt romaneja kirpparilla.
Mutta eiväthän he olisi ainoa ryhmä, joka ei osta käytettyjä vaatteita.
"Käleet" haluaa opiskelemaan ja töihin. No ei saa arvostella kaikkia 99% perusteella. Milloin viimeksi tapasit "käleen" joka ei ollut ylimielinen mulkku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko niitä lapsia ajatella ettei tee lisää kun ei ole varaa elättää niitä kolmeakaan? Vuosikausia on eletty veronmaksajien rahoilla, on isot telkkarit ja tietokoneet. Lisää pitäisi silti vaan saada. Työssäkäyvänä ei minulla kyllä olisi varaa 1200 € vuokraan, tuollaisiin vuokriin pystyvät vain tuilla eläjät jotka eivät itse elämistään maksa.
Tai lapset olisi varaa elättää, jos jättäisin telkat ja vastaavat hankinnat väliin. Tai tekisi töitä.
Jos ei oo muutamaa euroa rahaa kirppiskenkiin tai vaikka sikaflexiä pohjanpaikaksi, niin mihin kaikki raha on mennyt? Jatkossa muutama euro/kymppi/mitä pystyy sivuun pahan hetken varalle.Ei tuossa tullut esille lapsen ikää mutta tuskin on joku taapero. Isommille lapsille on ihan mahdotonta löytää ehjiä kirppiskenkiä.
Eikä ole. Kyse oli kahdeksanvuotiaasta ja pilvin pimein on ehjiä kirppiskenkiä tarjolla.
Joskus on ja joskus ei ole. Yleensä työssäkäyvänä ei ole aikaa koluta kirppareita, mutta toisaalta ei ole varaakaan ostaa uusiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan kirppiksiltä lapsille kenkiä ja vaatteita ihan varalle ja varmuuden vuoksi, 1-8 eurolla olen saanut uudenveroisia kenkiä, mm. merkkilenkkarit, goretex-kengät ja kumpparit. Aina löytyy kaapeista jotain. Jos ovat vielä numeron liian isot, laitan pohjallisen. Ihan muotilelujakin meillä on kirppiksiltä.
Miten minulla on sellainen käsitys, että romanit ei osta tai käytä käytettyjä vaatteita?
sori mutta oot väärässä
Kullä nyt pitää saada hallitus vaihtoon, etyä saadaan lapselle kengät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttista sielunhoitoa??
Sitä antaa yleensä papit. Harvemmin ovat rahapulassa -tai kansallispuvun hameessa.
Niin varmaan harvemmin romanihameessa, koska romaneita on vain noin 10 000 Suomessa ja Suomen väkiluku on yli 5,5 miljoonaa. Työskentelee romaneita pastoreina ja diakoneinakin.
Mainitse yksi koulutettu pappi joka on romani.
Lahden helluntaiseurakunnan seurakuntapastori Tino Varjola on romani. Hänellä on myös diakonin koulutus ja hän toimii useissa yhdistyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ja joskus ei ole. Yleensä työssäkäyvänä ei ole aikaa koluta kirppareita, mutta toisaalta ei ole varaakaan ostaa uusiakaan.
Tuo nainen on ton kahdeksanvuotiaan elämän aikana ollut jo kolmesti äitiyslomalla ja miehensä on ent pitkäaikaistyötön.
Kyllä olis ehtinyt sen verran koluta niitä kirppinsiä että muutamat kengät ois varastossa.
Vierailija kirjoitti:
9,90 €
Scholl Desinfioiva Kenkäsuihke 250 ml
Scholl Desinfioiva Kenkäsuihke desinfioi 99 % sienistä, jotka aiheuttavat jalkasientä ja kynsisientä
Pitää kenkien sisäpuolen hygieenisenä
Käyttö
Käännä suihkutin pystysuorassa asennossa kohti kengän sisäpuolta
Ruiskuta 2-3 kertaa kenkään
Anna kenkien kuivua ennen kuin otat ne käyttöön
Käytät tuotetta kaikkiin kenkiin,jotka ovat käytössäsi
Sieni voi elää kengissä jopa kuukausia tartunnasta ja voi siten aiheuttaa uudelleen tartunnan
Suihkuta kengät päivittäin niiden käyttämisen jälkeen sen lisäksi, että hoidat jalka- tai kynsisientä muilla tuotteilla
Säilytä huoneenlämmössä ja vältä suoraa auringonvaloa
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/SCHOLL-DESINFIOIVA-KENKASUIHKE
Jos ei ole varaa ostaa kirpparilta kenkiä ei kyllä ole varaa ostaa mitään Schollin suihkeitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romaneita on myös töissä kirpputoreilla, esim. SPR:n Kontissa.
Katja Åkerlund työskentelee kassalla romanipuvussa – "Jos työnantajalla on ennakkoluuloja, on tehtävä töitä niiden voittamiseksi"
Vierailija kirjoitti:
Kyseiset kommentit kertovat vain kuinka sivistymätön kansa oikeasti me suomalaiset olemme.. Jokaisella meistä on erilaiset lähtökohdat josta lähdemme.. On helppoa puhua ja kommentoida asioita anonyymisti.. Kyseessä on monia suomalaisperheitä koskeva tilanne ja minun mielestäni rohkeaa antaa kasvot asialle varsinkin yhtenä vähemmistöön kuuluvana henkilönä tietäen että valtaväestöllä on valmis ajatusmalli romaneista..
Tuntuu myös siltä että ohjelman asian ydin on hukkunut siihen että pohdimme asian todenperäisyyttä..
Rehellisesti sanottuna tunnen syvää myötähäpeää siitä kuinka tunneköyhä kansa me suomalaiset olemme..
sama mieltä
Ei pidä hankkia lapsia jos ei ole varaa elättää heitä. Ihmettelen miksi köyhät tekevät monta lasta.
Jos olisi vaan se 1-2 niin pikkulapsiaikana olisi hyvin voimia etsiskellä edullisia vaatteita. Kun meidän tenavat oli pieniä, Huuto.net oli se paikka. Päiväunien aikaan selasin huutista ja huusin tosi hyviä lastenvaatepaketteja. Ja samoin Facebookin kirppisryhmiä joita alkoi tuolloin tulla. Ihan läheltä hain säkkikaupalla vaatteita, vara-toppavaatteita myöten. Melkein kaikki oli kierrätysvaatteita ja kenkinä ipanoilla syksystä kevääseen vuorelliset kumpparit ja Kuomat. Kesällä lenkkarit ja tarrasandaalit. Kaikkia sai kirppiksiltä.
Nyt kun on Facen Marketplace ni entistä helpompaa selata kirppistavaraa.
Mut jos on tiukkaa rahasta ja neljä muksua niin voipi olla että aika ja voimat ei riitä. Siksi ei kannata hankkia kahta enempää lapsia, kun ei koskaan tiedä miten elämässä käy.
Harmittaa kyllä todella paljon, että asian oikea tarkoitus on mennyt täysin hukkaan. Ajatuksena tällä on ilmeisesti tarkoitus ollut osoittaa se, että meidän yhteiskunnassamme köyhyys on todellisuutta. Uskon, että meitä köyhyyden rajalla olevia suomalaisia on hyvin paljon. Ehkä tällä haastattelulla on vain haluttu antaa kasvot köyhyydelle, koska sitä meillä Suomessa valitettavasti on.
Hieno homma, että hyvinvoivia äitejä ja isejä löytyy täältä ryhmästä jolla vanhemmuuden taidot ovat hyvät 👌!
Vierailija kirjoitti:
"kälee" töissä hästäg. Never höörd.
Jäikö sinulta alakoulu kesken, kun kirjoitustaitosi on tuolla tasolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse en ole löytänyt kuin kerran uffilta 7-vuotiaalle kengät joista toisesta puuttui pohjallinen. Muuten ei niitä ehjiä kenkiä ole kirppareilla näkynyt. Kiva sinulle jos kerta onnistut tuollaisia löytämään.
Katso Torista. Lastenkenkiä täynnä. Osta paljon samalta myyjältä. Näin saat kaiken yhden paketin hinnalla jos siis joutuu lähettämään.
Päätin lukemisen melko alkuun. Suututtaa, kun ihmiset näkevät vain omalta kannaltaan asiat. Lapsi tarvitsee kunnolliset kengät, voihan ne varakengät olla kirppariltakin. Jos haastateltava kertoo esimerkin puutteesta, niin heti tyrmätään ja kerrotaan, miten kaislakengilläkin voi hyvin kulkea. Lapsi tarvitsee myös kumisaappaat ja kesäkengät ja talvikengät ja luistimet ym. On niin paljon helpompaa pyörittää kuusihenkistä taloutta ajatuksissaan, kun ei joudu sitä itse tekemään.
Jos kukaan ei saisi lapsia, niin kukahan yhteiskunnan hoitaisi, kun me olemme vanhoja? Voi pyhä yksinkertaisuus!