Typerin ohje minkä olet saanut kun olet yrittänyt pudottaa painoa
Mulla tämä: "Täytä vatsa kasviksilla"
Toinen melkein yhtä paha: "Juo litra vettä ennen syömistä"
Kommentit (121)
Juo pari lasillista vettä ennen ruokailua. Just. Ei se mahaa täytä, kun solahtaa heti suolistoon.
"Punainen liha pois!"
Piti pudottaa pari raskauskiloa, olin ollut kasvissyöjä jo monta vuotta. Tavallaan kyllä olikin toimiva neuvo; edelleenkään en syönyt punaista lihaa.
No mikä on se verikoe, millä nähdään onko aineenvaihdunnassa vikaa?
Aina puhutaan, että pitää mennä verikokeisiin. Kuitenkaan edes lääkärit eivät tiedä, mitä pitäisi katsoa.
Itselläni paino laskee vain, jos syön 300kcal päivässä. Lääkäri väitti, että puhun potaskaa, kun 1200kcal ei lähde paino. Syön kuulemma salaa.
Vaan kun en syönyt. Entisenä anorektikkona osaan kyllä kalorit laskea varsin tarkkaan. Ja katsoa mitä syön.
Pudotin lääkärin ilkeilyn jälkeen aina 300kcal pois kahden viikon välein. Kun olin ollut viimeisillä 300kcal pari viikkoa, paino nytkähti. Vedin kuukauden näin. Ja päädyin lähes vuodepotilaaksi.
Kun nostin kcal taas 1200, paino alkoi nousta. Vähemmällä ei kuitenkaan oikein jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut vuosia pätkäpaastoa ja aina välillä yrittänyt vhh - ruokavaliota. En ole laihtunut. Ruokamäärän ovat olleet pieniä.
Nyt olen muuttanut ruokailuni täysin. Syön aamulla ja illalla puuron ja kaksi lämmintä ruokaa. Syön perunaa ja muita juureksia, marjoja ja ruisleipää. Ensimmäistä kertaa vuosiin minulle tulee nälän tunne. Jotain on ollut pielessä noilla minun dieetillä. Painosta en vielä osaa sanoa, kun vasta muutama päivä menty näin.
Varmaan sulla onkin nälkä kun puuroa ja leipää syöt. Laihtumaan et noilla syömisillä pysty.
No katsotaan parin viikon kuluttua. Se on ainakin on varma, että vhh:lla en ole laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
No mikä on se verikoe, millä nähdään onko aineenvaihdunnassa vikaa?
Aina puhutaan, että pitää mennä verikokeisiin. Kuitenkaan edes lääkärit eivät tiedä, mitä pitäisi katsoa.
Itselläni paino laskee vain, jos syön 300kcal päivässä. Lääkäri väitti, että puhun potaskaa, kun 1200kcal ei lähde paino. Syön kuulemma salaa.
Vaan kun en syönyt. Entisenä anorektikkona osaan kyllä kalorit laskea varsin tarkkaan. Ja katsoa mitä syön.
Pudotin lääkärin ilkeilyn jälkeen aina 300kcal pois kahden viikon välein. Kun olin ollut viimeisillä 300kcal pari viikkoa, paino nytkähti. Vedin kuukauden näin. Ja päädyin lähes vuodepotilaaksi.
Kun nostin kcal taas 1200, paino alkoi nousta. Vähemmällä ei kuitenkaan oikein jaksa.
Sun elimistö saattaa olla mennyt lopullisesti rikki. Sillä on muistijälki nälänhädästä. Mikä ajoi anoreksiaan? Oletko nyt tunnesyöjä, supernälkäinen, kaikki lihottaa vai kuvittelet olevasi ylipainoinen?
Oma ei-anoreksia nälänhätä aiheuttaa tuota kaikki lihottaa ja lisäksi olen stressitunnesyöjä.
Liikunta ei kuulemma auta. Minulla liikunta ja terveellisesti syöminen kulkevat käsi kädessä. Kun liikun paljon, tekee mieli syödä terveellisesti ja laihdun. Kun en enää liiku, lihon koska alan syödä epäterveellisesti.
Pitäisi saada liikunta osaksi arkea, en tajua miksi se on niin hankalaa. Pisin aika kun olen jaksanut harrastaa säännöllistä liikuntaa on ollut puoli vuotta ja muistelen kaiholla miten hyvältä se tuntui. Nyt syksyllä ilmojen viiletessä alkaa taas juoksukärpänen purra joten eiköhän se tästä. Peilikuva ällöttää.
Mulla aikuisikäisenä useamman kerran pudonnut kymmeniä kiloja sillä tavallisimmalla: söin usein, mutta kevyesti eli kasvisvoittoisesti. Liikuntaa ei niinkään lisää.
Ja tämä siis toimi minulle, joten agressiiviset tietäjä-jankkaajat, en ole tyrkyttämässä samaa muille.
Kaveri sai tämän ohjeen personaltrainerilta: Älä syö porkkanaa, kun siinä on paljon sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Syö tasaisin väliajoin 5 kertaa päivä. Katin kontit. Paino sulanut kun pätkäpaastoan ja syön 2-3 kertaa päivässä 6-8 tunnin aikana ja muuten syömättä.
Jep tämä. Jatkuva mussutus ei pudota painoa.
Jos painonpudotus on yhtä kuin kalorivaje niin ihan varmasti pidemmällä aikavälillä laihtuu.
Se on puhtaasti itsekurin puutosta jos ei laihduttamaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Jos painonpudotus on yhtä kuin kalorivaje niin ihan varmasti pidemmällä aikavälillä laihtuu.
Tässäpä taas yksi älynväläyttäjä.
Syö viisi kertaa päivässä, vähintään kolmen tunnin välein. :D
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sai tämän ohjeen personaltrainerilta: Älä syö porkkanaa, kun siinä on paljon sokeria.
Mä oon töissä sotessa ja näitä jonkun kirjekurssipt:n antamia huuhaa-ohjeita tulee ihan säännöllisesti. Tyyliin pt MÄÄRÄSI että pitää ottaa jotkut erikoislabrat tai pt ottaa kantaa lääkityksiin. Ihan hengenvaarallista touhua osalta eikä monella tunnu olevan minkäänlaista kriittistä silmää arvioida että onko se pt nyt pätevä. Jos asiakkaat kysyy niin suosittelen yleensä ottamaan pt:n jolla on joko terveydenhuollon tai liikunta-alan koulutus alla jolloin voi luottaa siihen osaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kumottu ihan asiantuntijoiden toimesta.
Laihdutus ei ole puhdasta matematiikkaa.
Eikä puhdasta itsekurin puutosta.
Itse laihdutin terveemmällä ruokavaliolla 15 kiloa, mutta vielä jäi reilu 10 kiloa ylipainoa.
Työttömänä pystyin keskittymään vain tähän.
Hikoilin salilla 1,5-2 tuntia 6x viikossa, treenasin oikeasti niin että jaksoin juuri ja juuri palata pukukaapille, pyöräilin salillekin ja takaisin.
Söin 1300-1600 kcal päivässä, aivan älyttömän paljon vähemmän kuin mitä kulutin.
Ne viimeiset 10 kiloa ei vaan lähteneet.
Kaikenlisäksi kehonkoostumusmittauksen tekevä ravitsemusterapeutti lässytti että nyt pitää lisätä arkiliikuntaa, vaihda hissi rappusiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollekin sopii vähähiilarinen ruokavalio, toiselle pätkäpaasto ym
Lopulta kysymys näissä kaikissa on riittävän alhainen kalorinkulutus omaan kuluttamiseen suhteutettuna.
Jos treenaa kovaa salilla, kuntolenkillä , saa syödä enemmän. Huippu-urheilijat syövät jäätäviä annoksia hiilihydraatteja ja proteiinia.
Ikä ja liikkuvuus vaikuttaa. Parikymppinen salimimmi kuluttaa ihan jotain muuta kuin vaihdevuosi-ikäinen istumatyöläinen.
Keski-ikäisten naisten on vaikeaa olla lihomatta, varsinkin jos jo tyttöiässä on muutama lisäkilo
50-70 v nainen kuluttaa n 1200-1400 kaloria maksimissaan
Tämä se on typerin viesti.
No ei ole. Ihan asiaa hän kirjoittaa. Huomaan tuon itsekin, kun ikää alkaa olla kuusikymppiä, energiankulutus on järkyttävän pientä.
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän kuin kulutat.
Tunnin liikunta polttaa kaloreita ehkä 200-300.
Eli syönkö päivässä siis about 100 kaloria?
Et! Mikäli haluat puottaa painoa -500kcal/pv on turvallinen tahti.
Minulla kulutus ilman liikuntaa n.1650kcal. Menen 400kcal vajeella, koska -500kcal olisi liikaa tuohon kokonaismäärään nähden. Otan kaiken liikunnan hyödyksi vajeena, joskus joudun merkkaamaan laskuriin, mikäli kcal tarve suurempi. Syön kuitenkin vähintään tuon 1250kcal/pv, liikun tai en. Näin olen laihtunut jo 5kg. Kun pääsen tavoitteeseen, näyttää laskuri sen kcal määrän, millä ylläpidän saavutetun painon.
Vierailija kirjoitti:
Katsoppa vaikka keskitysleirivankeja ja mieti paljonko he söivät? Kyllä se nälkä kilot sulattaa!
Surullinen vertaus!
Vierailija kirjoitti:
Mitä typerää on siinä että kehottaa nauttia paljon jos nyt ei ihan litraa vettä ennen ruokailua? En mä ainakaan kertakaikkiaan jaksa syödä kun vatsa on täynnä vettä. Tai vaikka niitä vihanneksia???????
2dl riittää, vedessä on 0kcal! Vihannekset on hyvä lisuke.
https://www.is.fi/terveys/art-2000008252630.html