Keskisarja: Esivanhempamme eli Pohjolan n***erit olivat 1800-luvun rotuopeissa vastakohta germaanitaustaisille viikingeille ja vaaleiden arjalaisten sinisilmille.
Nyt sitten keskisarja on juotunut vasemmiston jahdin kohteeksi, on tätä pelleilyä huvittava seurata sivusta. 😆
Kaikesta mistä vain voi loukkaantua loukkaannutaan,
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009835659.html
"Teemu Keskisarja (ps) väitti aikaisemmassa puheenvuorossaan, että suomalaiset eivät ole tehneet mitään väärin. Hän antoi ymmärtää, että suomalaiset eivät ole toimineet rasistisesti. Hänen mukaansa suomalaiset ovat olleet aiemmin sorretussa asemassa.
Esivanhempamme eli Pohjolan n***erit olivat 1800-luvun rotuopeissa vastakohta germaanitaustaisille viikingeille ja vaaleiden arjalaisten sinisilmille.
Keskisarjan kielenkäyttö on herättänyt närää muun muassa viestipalvelu X:ssä (entinen Twitter). Esimerkiksi kansanedustaja Pinja Perholehdon (sd) mukaan hallituksen tiedonannon "viimeisetkin uskottavuuden rippeet" katosivat Keskisarjan kielenkäytön myötä."
Kommentit (699)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla arvon edustajan peruste n-sanan käytölle istuntosalissa. Olen lukenut hänen kirjojaan ja todennut hänet verbaalisesti niin lahjakkaaksi, että vaihtoehtoja olisi ollut paljon. Huomionkipeys?
Jos et itse ymmärtänyt, niin voin kyllä auttaa. Hän yritti sillä sanalla kertoa, että me suomalaiset olemme olleet alempaa kansaa jota on rasistisesti kohdeltu kaltoin vuosisadat. Hyvin puhui, mutta vasemmisto ei kuullu kuin sen yhden sanan. 🙄
Kyllä asia on niin, että eri puolilta tulleet heimot, jotka suomalaistuivat kohtelivat saamelaisia todella huonosti. Kannattaisi Keskisarjan nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi ja pyytää anteeksi.
Saamelaisia on kohdeltu huonosti, ja samoin karjalaisia. Karjalan kielenkään olemassaoloa ei pitkään edes tunnustettu, vaan se nähtiin suomen murteena.
Toki suomalaisilla on ollut aika puolustuksenaan se, että suomalaisilla on ollut aika tekeminen oman identiteetin luomisessa ja puolustamisessa. Mutta silti olemme omassa pikku ankkalammessamme osanneet olla eräitä vähemmistöjä kohtaan aika jyrkkiä.
Mitenköhän karjalaisia on kohdeltu huonosti, kun evakkoina asutettu ympäri Suomea, annettu maat ja talot käyttöön ja avustettu kaikin tavoin?
Ortodokseista on puhuttu muun muassa rüßänkirkkolaisina. Ja näin siis aikaan kun käytännössä yli 90% suomalaisista oli kristittyjä. Vieläkään eivät evlutit välttämättä kunnioita ortodoksien omia uskonnollisia perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla arvon edustajan peruste n-sanan käytölle istuntosalissa. Olen lukenut hänen kirjojaan ja todennut hänet verbaalisesti niin lahjakkaaksi, että vaihtoehtoja olisi ollut paljon. Huomionkipeys?
Jos et itse ymmärtänyt, niin voin kyllä auttaa. Hän yritti sillä sanalla kertoa, että me suomalaiset olemme olleet alempaa kansaa jota on rasistisesti kohdeltu kaltoin vuosisadat. Hyvin puhui, mutta vasemmisto ei kuullu kuin sen yhden sanan. 🙄
Kyllä asia on niin, että eri puolilta tulleet heimot, jotka suomalaistuivat kohtelivat saamelaisia todella huonosti. Kannattaisi Keskisarjan nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi ja pyytää anteeksi.
Saamelaisia on kohdeltu huonosti, ja samoin karjalaisia. Karjalan kielenkään olemassaoloa ei pitkään edes tunnustettu, vaan se nähtiin suomen murteena.
Toki suomalaisilla on ollut aika puolustuksenaan se, että suomalaisilla on ollut aika tekeminen oman identiteetin luomisessa ja puolustamisessa. Mutta silti olemme omassa pikku ankkalammessamme osanneet olla eräitä vähemmistöjä kohtaan aika jyrkkiä.
Suomen karjalaiset puhui ja puvat kyllä karjalan murretta, ei mitään eri kieltä.
Lopeta sotkemasta asioita ja jätä karjalan evakot woketuksesi ulkopuolelle.Karjalan kieli on yhtä kaukana suomesta kuin eestikeeli. Ei siitä ota helposti selvää. Eri kieli kuin Suomi.
Newsflash: evakoista 95+% oli suomen kieltä karjalan MURTEELLA puhuvia LUTERILAISIA.
Olet lukenut liikaa höpinäjuttuja miten normievakko olisi jotain lyydin kieltä mongertava ortodoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos n-sana on hyväksyttävä ilmaus, niin itäsuomalaisia saa sitten varmaankin kutsua mongolituraaneiksi? Koska sitähän he ovat. Geneettisesti täysin eri porukka kuin länsisuomalaiset.
Olenko turaanimulatti, kun toinen vanhempi lännestä ja toinen idästä?
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaiset on Suomen n**ker*itä!
Apinoiksi persuja meillä päin kutsutaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan Teemu kirjoittaa.
Hänkö se oli, joka tuota selitti? Luulin, että oli joku Esson baarin kantis. Kyllä on koulutus mennyt miehellä hukkaan jos ei osaa fiksummin puhua tärkeästä asiasta.
Et sitten tiedä, että kyseinen ilmaus on vanha historiallinen termi, joka ei ole rasistinen. Jos joku näkee tässä rasismia, on rasismi hänen omien korviensa välissä. Opiskelkaa historiaa, lukekaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen karjalaiset puhui ja puvat kyllä karjalan murretta, ei mitään eri kieltä.
Lopeta sotkemasta asioita ja jätä karjalan evakot woketuksesi ulkopuolelle.Karjalan kieli on yhtä kaukana suomesta kuin eestikeeli. Ei siitä ota helposti selvää. Eri kieli kuin Suomi.
Minkä ikäinen mahdat olla, kun solkotat tämmöistä sontaa.
Oletko se puoliukrainalainen karjala-aktivosti joka pukeutuu huiviin ja uhriutuu somessa, eli seinähullu?
Evakot oli/on kuule suomalaisia ja puhuvat ihan yhtä Sjomen murteistä, sinä puhut jostain muusta.
Pinja tuskin on koskaan lukenut yhtään kirjaa ja ei siksi tiedä kuka Teemu Keskisarja on. Pinjalle hän on vain "joku persu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N-sana oli vielä muutama vuosikymmen sitten ihan normaalisuomea - ja on sitä monelle edelleenkin.
Niin oli. Mutta kyllä minä olen jo pitkään tiennyt, ettei sitä ole enää asiallista käyttää. Ja niin tietää Keskuysarjakin eli täysin tahallinen sanavalinta häneltä.
Sana elää uutta renesanssia sinun kaltaisiesi ihmisten vuoksi, yritä nyt jo ymmärtää.
No jo olikin korkea aika, että n**keritkin saavat oman renessanssinsa (huomaa oikea kirjoitusasu).
Nee ke ri sana on tullut suomen kieleen ruotsin ja saksan kielen sanoista neger jonka juuret on taas espanjan kautta latinan niger sanassa joka tarkoittaa mustaa.
Nee ke ri sanassa on siis alunperin yhtä paljon arvolatauksia kuin sanassa valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän karjalaisia on kohdeltu huonosti, kun evakkoina asutettu ympäri Suomea, annettu maat ja talot käyttöön ja avustettu kaikin tavoin?
Ortodokseista on puhuttu muun muassa rüßänkirkkolaisina. Ja näin siis aikaan kun käytännössä yli 90% suomalaisista oli kristittyjä. Vieläkään eivät evlutit välttämättä kunnioita ortodoksien omia uskonnollisia perinteitä.
Ja ortodoksit sanoi luterilaisia ruotsiksi. Pitääkin ottaa kaikki vanhat sanat käyttöön.... alkaa nimittää kaikkia luterilaisia kantasuomalaisia ruotseiksi.
Viherlinnakkeessa taas päänkivistystä miten Keskisarjan puheen saisi leimattua rasismiksi.
"Keskisarja sanoi Suomen olevan t u r v a p a i k k a isolla T:llä, sillä kukaan ei kiistattomien tilastojen mukaan ole saanut surmaansa uskontonsa tai ihonvärinsä tähden.
Hallituksen riveissä ja salin oikealla laidalla ei raivoa rasismi, luoja paratkoon.
Iloitkaamme, ylpeilkäämme siitä, että Suomi on nimenomaan vähemmistöille maailman turvallisin maa."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/744a4ea9-e696-40c8-8c28-f06d81300…
On se kova rasssisti! 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N-sana oli vielä muutama vuosikymmen sitten ihan normaalisuomea - ja on sitä monelle edelleenkin.
Niin oli. Mutta kyllä minä olen jo pitkään tiennyt, ettei sitä ole enää asiallista käyttää. Ja niin tietää Keskuysarjakin eli täysin tahallinen sanavalinta häneltä.
Sana elää uutta renesanssia sinun kaltaisiesi ihmisten vuoksi, yritä nyt jo ymmärtää.
No jo olikin korkea aika, että n**keritkin saavat oman renessanssinsa (huomaa oikea kirjoitusasu).
neekersanssi?
Vierailija kirjoitti:
Jos n-sana on hyväksyttävä ilmaus, niin itäsuomalaisia saa sitten varmaankin kutsua mongolituraaneiksi? Koska sitähän he ovat. Geneettisesti täysin eri porukka kuin länsisuomalaiset.
Ihan vapaasti, olen satakuntalainen mutta vereltäni 3/4karjalainen ja 1/4 savolainen, näytän kalpealta vaaleasilmäiseltä puolimongolilta. Mongolialaiset on aika upeita, ehkä olen tsingis khanin jälkeläinen. 💪🧑🏻
Ala-asteiässä jotkut pallosilmät haukkui mua kiinalaiseksi.
Mutta moni on sanonut siömiäni kauniiksi ovat kuin kissalla.
Eri
En kestä tätä teidän vanhan sukupolven kielen käyttöä. Minulla, eikä edes pahimmilla sukupolvini rasisteilla joita tunnen tulisi mieleenkään puhua noin rumasti. Käyttää sanaa, jota on joskus käytetty tummien ihmisten ihmisarvon halventamiseksi.
Mikä teitä vaivaa? Empatian puute ilmeisesti ihan yleistä teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaltaisteni?? Ei se kohdistu minuun, joten ei sillä mua loukata. Itse vain en sitä osaltani käytä, koska tiedän että loukkaisin sillä monia muita.
No niin palsta nee kerit! Me ollaan nee kereitä kaikki eli voidaan lopettaa tämä kuviteltu syrjintä keskustelu
"Pohjolan n e e k e r i tarkoittaa supisuomalaista rotua, tuttu sanonta historian harrastajille. Paljon rankempia löytyy 16001900-luvun tiedemiehiltä, mutta en viitsinyt niitä täysistunnossa siteerata, kun olin sopuisalla tuulella."
🤣😂
1998 kirjoitti:
En kestä tätä teidän vanhan sukupolven kielen käyttöä. Minulla, eikä edes pahimmilla sukupolvini rasisteilla joita tunnen tulisi mieleenkään puhua noin rumasti. Käyttää sanaa, jota on joskus käytetty tummien ihmisten ihmisarvon halventamiseksi.
Mikä teitä vaivaa? Empatian puute ilmeisesti ihan yleistä teillä.
70-luvulla oli kuule ihan koulukirjassa N-sanan kohdalla, en sano mikä...
Me ollaan n**kereitä Pohjolan, ihan jokainen.