( ♥ ) T-TERHOJEN perjantai ( ♥ )
ja torstain tapahtumat
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9138885&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (30)
Esikoinen herätti kahden aikaan ja siitä asti on supistellut ihan liian tiheästi (5-15min). Turha kuvitella että sais nukuttua. Oon kyllä yrittäny kärvistellä sängyssä, mutta siellä supistaa kipeemmin ja useammin ku jalkeilla. Lämmitin äsken viljapussin ja nyt se on tossa maha alla. Saa nähdä tuleeko mies kohta kyseleen mitä touhuan =/. yritin sitä muuten houkutella sänkyhommiin ku sain pojan nukkumaan, mutta (onneksi) se ei uskaltanu... tuumasi, että jos me nyt odotellaan sinne lääkärikäyntiin asti, johon on tosin vielä kaks viikkoa =O. taas tulee... *auts* onneks on sentään aika lyhyitä. Kokeilin vähän vasrovasti tuota alakertaa ja vauvan pää siellä painaa, kaulaa on kyllä vielä vähän jäljellä, vaikka ei kyllä lähellekään sitä kolmea senttiä ku viimeksi tarkastuksessa.
Pitäkää mulle peukkuja, ettei vielä tuu lähtöä. Vauva on vielä ihan liian pieni ja me ei olla valmiita.
Elina ja masukki 34+6
[color=8B2323]Oih mikä väsy...! Juniori nukkui meitin välissä pitkästä aikaa, eikä silloin meikä voi nukkua " kunnolla" ..
[color=00688B][b]Elinallahan [/b] on jännää, toivotaan että vielä loppuvat...
[color=8B2323]Eilen olin neuvolassa:
36+4 oli eilen.
painoa tullut +1250g/vko
turvotus +
RR 102/80
pissu ok
Hb 112 (tippunut ,edellinen 2 vko sitten 125,johtuu turvotusnesteistä)
SF 29
rt
Himpula on nyt niin alhaalla ja kiinnittynyt ettei pää liiku kuulemma yhtään.
Otettiin myös verikokeet sen edellisen synnytyksen jäleisen verensiirron takia.
Muutoon kaikki ok,oon vaan unohtanut mittailla sokeria :O
Pitää lauantaina ottaa mittaus päivä kun poli on ens viikolla..kröh..
[color=00688B]Eilinen meni kauppoissa taas.. me mokattiin ja jätettiin kinkun osto liian myöhäseen, tästä kaupungista oli isommat kinkut ihan loppu! eikä seinäjoellakaan oo ennää juuri, eilen sit oli onneks cittaris ilmoitus että tulee pual neljä erä vielä, joten mentii sillo kytikselle ja saatii semmonen sula juhlakinkku, 9kg..
Oli melekoonen kuhina kinkku kasan ympärillä!
Mulle iski reissulla ihan karmea turvotus, kauhea kipu sormissa ja jaloissa, kngät ei meinaa mahtua ja vieläkin tuo viime Su loukattu päkiäkin vaivaa hieman... :(
Isommat lapset lähtee tänään isälleen joululoman alkuosaksi, eivät ole nytkään kotona,kun halusivat olla anopilla yökylässä.
Miehen sisko hoiti heitä eilisen kauppareissun ja siis myös junioria, oli kuulemma Ihan Poikki! Oli juniori juoksuttanut ja vaatinut koko ajan Hard Rock hallelujahia soitettavaksi :D onhan se nopea tuo puolitoista vuotias kyllä :)
Ai niin, [b]ihottuma kysymys[/b] : olin keskiviikkona neuvola lääkärissä juniorin kanssa. hälle on tullut yht äkkiä kova ihottuma ympäri kroppaa, ei oo muita oireita.
Lääkäri sano olevan virusperäistä ja menevän ohi n. viikossa, mutta mikä virus?? kun jäi epäselväksi,kun herra1vee6kk huusi kuin hyeena!
[color=00B2EE][b]beijaflor[/b] Onnea Onnin kotiin pääsemisestä.. Koeta olisko NAN parempi vaihtoehto Onnin masulle? meillä oli pakko vaihtaa alkuun NANniin kun tutteli teki maha kipuja, lisäksi annoin cuplatonia myös..
Minäkin muistan alkuun pelaottaneen ,osaanko hoitaa ja jne. mutta niin nuo vaan hengissä on kaikki kolme aikaansaannosta :)
nyt juniorille ja mulle syötävää,moi!
[color=8B3A62][b]Maria ja himpula 36+5[/b]
PS: Otan osaa turvotuksiin [b]Chicca[/b] :( ne on kyllä kipeitä!
Viiteen saakka supisteli, tiheästi mutta lyhyesti, joten nou hätä. Uni tuli vasta kuuden jälkeen, ku masukki hieman protestoi =/. Potki kylkikaareen niin etten meinannu saada henkeä välillä! Nyt ollaan sitte silmät ristissä, lähetään kohta käymään miehen kanssa vielä tekemässä viimiset ostokset ja sitte pitää siivota loput huoneet. Saa kyllä mies hoitaa tällä kertaa imuroinnin! Ei kyllä onneksi tarvi ku osan huoneista pestä lattiat, eilen siivosin jo kamarit ja olkkarin joulukuntoon. Sitte saapi alkaa rauhottua jouluun =). Kinkun otin eilen jääkaappiin sulamaan. Äidiltä haen huomenna porkkanalaatikkoa ja miehelle lupasin tehdä makaronisalaattia. Meillä ei noi perinteiset jouluherkut sen kummemmin tee kauppaansa. Yksi sämpylätaikina pitää jossain välissä pyöräyttää.
Elina
Onko sulla kauratyynyä tms??
Laita semmonen pakkaseen, toimii nääs niinkin päin!
Minä kans kehottaisin kokeileen Nannia, Eetu oksensi kaaressa Tuttelin pihalle. Neuvolassakin sillon sanoivat, että Nan on vatsaystävällisempää. Ja koita vaan tissitellä mahdollisimman tiheästi, niin maito heruu paremmin.
Hei terhot, joko joku on taas toinen jalka laitoksella? Mulla on nyt rauhallinen olo, tuntuu että tää voi mennäkin vielä monen viikon päähän vaikka alhaalla onkin ja supistaa.
Tänään on tulossa anoppi ja appiukko toiselta puolelta Suomea (400 km)kylään. Musta on ihmeellistä, että he tulevat vain pariksi tunniksi kahville ja sitten taas menee aina pari kuukautta etteivät nää ainoita lapsenlapsiaan. He kuitenkin kulkevat paljon noin muuten ja lapseni kaipaavat heitä aidosti. Olen yrittänyt tolkuttaa, että kunn tulevat pitkästä matkasta, saisihan sitä yötäkin olla että ehtisi paremmin nähdä lapsia ja kun ylimääräinen huonekin meillä on. Lapseni itkevät aina kun he lähtevät just kun pääsevät yhdessä vauhtiin. Mutta ei, he lähtevät heti parin tunnin päästä.
Sitten puolestaan toinen mummo eli äitini käy reilun kahden tunnin matkan päästä lähes joka viikonloppu (viipyy siis yleensä yhden illan tai illan ja aamupäivän ja on sen koko ajan lasten kanssa) ja miehen mielestä se on liikaa, jopa sairasta (!) että mummo haluaa nähdä lapsenlapsia kerran viikossa. Mullehan siitä on tosi iso apu että voin kerran viikossa tehdä jotain omaa, kun ei tuo mieskään niin kauheesti osallistu lastenhoitoon. Nyt sitten mies on keksinyt, että mummon käynnit on rajoitettava koska häntä kyllästyttää. Toki se on inhimillistä ettei mies halua nähdä anoppiaan kerran viikossa, mutta jos tavoitteena on hänen vanhempien " 2-3kk välein kaksi tuntia kahvilla" -tyyli, ei lapsillamme ole sitten enää yhtään läsnäolevaa isovanhempaa, eikä mulla sitäkään vähää omaa aikaa kuin nyt koska ainut oma aika on mummon hoitaessa lapsia. Sitten pitäisi miehen alkaa oikeasti osallistua enemmän, varsinkin kun vauvakin tulee.
Miten usein te muut näätte lasten isovanhempia/lapset näkee heitä?
Sehän olisi luontevaa jos asuisi lähempänä, mutta kun matkaa on 200-400 km, meidän on vaikea matkustaa kera lasten ja kissojen ja useammin isovanhemmat käykin meillä päin. Se on kuitenkin kiusallista jos mies ei jaksa anoppia -varsinkin kun se anoppi viettää kaiken ajan nimenomaan lasten kanssa eikä suinkaan tule meille minua tai miestäni tapaamaan. Asuimme aiemmin miehen vanhempien naapurissa 2 vuotta ja silloin meillä oli vesi kaivosta loppu/vähissä ja piti VUODEN ajan pestä pyykit anopin luona, eli käydä siellä ainakin 6 kertaa viikossa pelkästään pyykkäämässä ja lisäksi he kävi meillä sunnuntaisin kahvilla ja me heillä ainakin kerran viikossa muuten kylässä. Eikä mua häirinnyt tuo, paitsi se pyykin roudaus. Nyt miehelle on liikaa kun oma anoppi käy yhden kerran viikossa ja hoitaa hänen lapsia.
Jotenkin mieheni on nyt kahakkaherkässä tilassa noin muutenkin. JOhtuisko vauvasta?! Joka asiasta vouhottaa, hyvässä sekä pahassa! Ja on muuten tosi rauhallinen luonne. Hän vouhottaa että kaappeja pitäis saada siivottua (joka on täysin epänormaalia miehelleni) ja nakuttelee hyllyjä ja suunnittelee hoitopisteitä. Ja miettii kovasti vauvaa -kaiken huippu oli illalla kun hän herätti mut katsomaan sitä sikiöohjelmaa!!! Tähän asti hän ei ole kovin paljon miettinyt ainakaan ääneen koko vauvaa. Nyt sitten kyselee, missä onkaan turvakaukalomme ja miettii miten makkarin järjestystä pitäis muuttaa jne.
ONko teidän miehissä tapahtunut muutosta viime aikoina vauvan tulon lähestyessä???
Mahassani käy joku, siis ihan kuin kiehuisi mahassa. Ei tää nyt mahatautikaan ole, mutta joku kumma kuumotus. Ja ne ilmavaivat, ihan oikeesti ei tällasta ole!!! HÄvettää itsekin miltä haisen. Leivoin illalla närästävän joulukakun ja tuoksui hyvälle. En kuitenkaan syö sitä. Yölläkin pyörin taas kerran ja enimmäkseen vauvan pontevia potkuja ja niitä lonkkakipuja ja illmavaivoja. Ihmetellä täytyy, ettei mua närästä nykyään juuri lainkaan, vaikka esim. kk sitten nukahdin aina Rennie suussa.
Mulla on sellanen ongelma, että en osaa samalla tätä kirjoittaessa katsoa toisten kirjoituksia. Kun luen teitä, tulee mieleen kaikkea kommenttia ja kun sitten kirjoitan, en muista yhtikäs mitään!!!! MIten te kirjotatte että saatte poimittua nimimerkit ja aiheet toisilta???
HEinä 33+4, tuleekohan terho vai helmis
jos tuota " vastaa" kohtaa klikkaa oikeella näppäimellä hiirestä, niin siitä tulee sellanen valikko jolla voi valita että aukasee tän kirjotusosion uuteen ikkunaan, eli pysyy samalla tuo pino taustalla ja sitä voi kurkkia:)
tigru
[color=darkviolet]Neuvolatäti herätti soitollaan - en vastannu ysin aikaan kunnen ollu vielä saanu kahvia. Yritin eilen pari kertaa iltapäivällä sitä saaha kii, turhaan.
No eipä ollu vieläkään sappitulokset luettavissa. Toivottavasti olis yhen aikaan, ku aiko lopettaa n-täti aiemmin tänään päivän. Ja mun piti jouluksi saaha tietää nuo arvot :O just kiva niin sit ne ei oo valmiit.
Tuli sitten eilen pinon alotettua kuuhattua, kävin ruiskussa ja ei vaan unettanu. Ukko simahti yhen aikaan kirjan kans ja nukkuki aamulla pommiin. Saa nähä mitä muuta tuo tullessaan, ku kinkun työpaikaltaan.
( . ) tosi kankeeta oli kylkee kääntää yöllä ja vähä riipasi haaroihin viimein ku pääsin kääntyyn. Hyvin silti nukuin.
[b]Chicca [/b]jopas sulla on kurja tilanne. Mutta elä nyt liikaa epäröi, vaikka ennen aattoa lähteä, jos tilanne vaan pahenee. Kaikkea hyvää säteilen täältä ~~~~~~~ bd bd.
[b]Elin@ [/b]teitkö eilen jotain erityistä, ku noin supisteli? Mä ku kerroin ukolle viikolla, ett peipi liikkuu niin, ett tuntuu ku jotain kohta vilahtas pöksyissä. Tuumas ettei kyllä parane muhinoida ettei peipi potkase k*llin päähän :D no hehehehe.
[b]Heinä [/b]klikkaa tuota " vastaa tähän viestiin" hiiren oikean puoleisella. Sitten valihet sen ylimmäisen " avaa uuteen akkunaan" tai jotain. Sinne uuteen akkunaan kirjotat oman tarinas ja voit aina palata jo meiän kirjottamiin juttuihin takasi napsauttamalla alhaalta palkkia :)
Saiko tästä sepustuksesta selvää?
[b]Koliikkiputeleista [/b]Emmalla on esimerkiksi tällasia->
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=227&toim…
Se minkä ukko toi niin ei oo tollanen " kiero" tapaus, vaan ku pohjassa on venttiili niin ei kai siks tarvi erikoismuotoilua.
Nyt jos alkas kulettaan imuria mökissä. Akka kuulemma haluaa kans :)
Z ja peipi 35 (!! tää ei oo taaskaan mahollista, ett on pyöreepäivä)
ylihuomenna on jouluaatto!!!:):):) ei ole pahaa joulustressiä täällä. piparit on ajoissa tehty, torttuja tehdään aina vaan sitä mukaa kun syödään. tänään varmaan siivotaan kun mies tulee ja huomenna vaan paistan noi kalkkunafileet valmiiks. sit lähdetäänkin kotoa pois liki viikoks, niin eipä ole tullut kotona paljoa koristeltua.
elina: kuulostaa kyllä aika valmistautumiselta tuo sun tila. toivottavasti saat nyt ainakin joulun vielä kotosalla vietellä.
beijaflor viettää nyt sitten ekaa joulua Onnin kanssa kotona:)
kaima: en oo mä saanut liuskoja kotiin. en tiiä johtuuko siitä että pissa on aina ollut tosi puhdas, niin se sanoo...
sulina ja isabelluska on päässyt kotiin lepäileen, nyt sitten lepäilette kans:)
emma: kyllä simppiksen liikkeet on ainakin rauhottunut sitä mukaa kun on kiinnittynyt. just sellasia muljahduksia, ei niin usein potkuja tms. taitaa raukalla alkaa oleen jo ahtaat oltavatkin.
että sellaista tällä kertaa. tänään jos tosiaan pikkasen siivoilis mut muuten ottas rauhas. mies eilen tajus et ois sekin jos hälle kirkkoon kuulumattomalle syntyis muksu 25.12:) no katsellaan. huomenna tosiaan reissuun lähdetään, ilmoittelen kyllä sit kuulumiset jotain kautta jos sellaisia viikon aikana on.
tigru ja simppis 39 tasan
mut ku klikkaa tuota " Emma" sanaa niin sieltä sitten rullaa alaspäin niin koliikkipulloista on kuva.
Voimahalit täältä, ei kuulosta kivalta toi sun tilantees. Ja aika hurjaa turvotusta kyllä on kun pari kiloo tulee viikossa. Hui! No, ne kilot lähtee sitten nopeesti.
Eilen olin kans neuvolassa ja todettiin ettei vauva ole kans kiinnittynyt ja th oli sitä mieltä, että liika lapsivesi estää sen pään kiinnittymisen. Mulla on kans nyt sitä lapsvettä runsaasti ja sama tilanne oli ekassa raskaudessa ja näin olen ymmärtänyt että silloin vauvan pää oli vielä synnytyssalissa liian ylhäällä, kun laitettiin epiduraali ja oksitosiini, eikä voitu puhkaista kalvoja ja laittaa sitä sisäistä seurantaa juuri tän takia. Mullahan paikat aukes vasta epiduraalin ja oksitosiinin yhteisvaikutuksesta 10 sen 10 senttiä ja siihen meni vain 2,5tuntia eli nopeesti meni loppu. Mutta ennen synnytyssaliin pääsyä kaärvistelin reilut 20 tuntia säännöllisten supistusten kanssa ja lapsivettä lorahteli mutta mitään ne ei saanut aikaan.
Ja osasyynä on ollut just tää vauvan kiinnittymättömyys kai sitten. Pelkään vaan että tällä kertaa on sama show edessä.
Mulla on kans supistelut vaimentunut, vielä viikko sitten olin varma, että tää syntyy ennen joulua, mutta nyt en usko että mitään tapahtuu pitkään aikaan. Viikkoja nyt 36+6.
Koitahan jaksella...
Ja Beijaflorille onnea Onnin kotiutumisen johdosta! kyllä se arki lähtee siitä sujumaan. Itse olin kans aivan sekaisin ja varma etten ikinä pärjää ton pienen rääpäleen kanssa, mutta kyllä se siitä lähti sujumaan. Luotat vain itseesi ja äidinvaistoihisi, niin sillä pääsee jo pitkälle. Ja siihen univelkaankin tottuu. Jaksamista!
Tänään ois tarkotus lähtee pojan kans kaupungille, lupasin viedä sen hampurilaiselle, eipähän tarvi tehdä ruokaa kotona nyt päivällä.
Sitä piti kysyä vielä, että oletteko te joilla on jo lapsia/lapsia ennestään, aatelleet ostaa heille jotain tuliaista kun vauva saapuu kotiin? Vähän tyyliin, että tää on lahja vauvalta. Monihan tekee just näin, että esikoinen saa jonkin mieluisen lahjan, mutta itse oon vähän kahden vaiheilla. Tässä nyt on kuitenkin kaikki joululahjat ja tavaraa tulee muutenkin.
Pikapika visiitti, niin paljon edelleen mukamas hommaa...
Eilen olin siellä TYKSissä painoarviossa ja arviot näytti hyviltä, nyt 37+1 oli painoarvio 3,2kg ja laskettuna oli arvio tasan 4kg, mikä on kuulemma ihan sopivan kokoinen tulemaan minusta ulos =). Toivotaan että vaan pitää paikkansa, oon kuullu että jollain on saattanut heittää kilollakin arvio metsään ja suurempaan!!!
Siellä oli opiskelija myös eilen paikalla ja täytyy myöntää että kipeetä teki kun kaikki vatsapainelut ja alapääkokeilut tehtiin kahteen kertaan, ensin lääkäri ja sitten opiskelija. Tän jälkeen lähdin vielä keskustaan jouluostoksille ja menin vielä ruokakauppaan tekemään kaikki jouluruokahankinnat ja kun kotiin pääsin olin kyllä niin kuollut ettei mitään järkeä! Koko yö menikin pyöriessä ja nivuset vihloi vietävästi, supisteli paljon, mutta ei mitään kivuliaita. Nyt on vähän parempi olo jo...
Kyllä alkaa monella olemaan jännät paikat, toivotaan nyt kaikkien kohdalla että joulunpyhät saisi olla rauhassa ja nauttia omasta perheestään.
Chicca: ja mä kun luulin että mulla on turvotusta kun 3 sormesta on tunto pois ja illalla ei kengät meinaa mennä jalkaan, mut tuo sun on kyllä tosi ikävää!!
Heinä: Kyllä mun miehessä on muutosta tapahtunut, ikinä ennen ei ole mitenkään mun yöhiippailuihin heräillyt, nyt on heti hereillä kun ähkin esim. vessaan menoa. Eikä ole myöskään tuota seksiä uskaltanut ehdottaa kolmeen viikkoon, onneksi pystyy muutenkin toista hyvänä pitämään.Selvästi on alkanut jännittämään. Samoin oon huomannu omassa äidissäni, että jos en heti vastaa puhelimeen niin pihalla käynnin aikana on tullut jo useampi puhelu että missä olen =).
Beijaflor: Ihanaa että teillä on " Onnillinen" joulu, saitte pienen kotiin!! Voi kun saisi jo tuon omankin nyytin *huoh*
Mutta nyt täytyy taas lentää, tallia siivoamaan ja viimeiset lahjahankinnat tekemään... Mistä tulikin sellainen mieleen että mites teillä muilla nykyään tuo autossa istuminen onnistuu?? Mulla kestää täältä metsästä ajaa Turkuun ½t ja sekin on jo ihan tuskaa, varsinkin kotiin tulo kun on ensin kävellyt paljon kuten eilen. Välillä ajattelee että onko sitä jo vaaraksi liikenteessä kun supistaa ja on pakko nopeutta laskea ettei mitään satu. Taitaa jäädä nuo ajelut tän joulun jälkeen ihan suosiolla!
MUKAVAA JOULUA KAIKILLE JA PYSYTÄÄN KASASSA AINAKIN MUUTAMA PÄIVÄ!!!
Tuntureilla tuiskuttaa,
poronkellot soivat,
tontuilla on pulkassaan
yllätykset oivat.
Revontulet loimottaa,
tuikkii tähdet taivaan,
työtä joulupukilla
paljon on ja vaivaa.
Loistaa kuusen kynttilät,
kun on jouluaatto.
Saapuu vanhat ystävät:
pukki, tonttusaatto.
Joulun sadut kuunnellaan,
laulut kauniit kaikuu.
Lahjoja kun avataan,
silloin riemu raikuu!
-Outi ja pikkueepo 37+2
[color=darkviolet]Niin ostin taskulampun sitä silmällä pitäen :D On joskus sanonu haluavansa vaaleenpunasen Oman taskulampun, no nyt sitte saa sen pikkusisareltaan. Varmaan namia tulee ostettua lisäksi.
[b]Autolla ajosta[/b] niin sujuu hyvin. Ainoo ketutuksen aihe yleensä, ku penkkiä pitää siirtää eteenpäin lähtiessä. Pösössä on meillä kurjemmassa paikassa säätövipu :/ joten joskus tuskastuttaa.
Akkaa oottaessa vielä samana päivänä, ku tuli laitokselle lähtö niin kävin itekseen ajeleen vajaan sadan kilsan reissun.
Iltasin kyllä huomaa, että autosta on hankalempi nousta. Pitäs muistaa jalat yhessä kääntyä ja nousta. .mut se on jotenki luonnotonta.
Pitänee jatkaa imurointia. Akka pyyhkii pölyjä :) hienosti apuna viihtii olla.
Edelleenkin täällä yhdes koos. Tosin on kyllä antanut vaavi tulostaan merkkejä viikon verran. Viimekin yönä valvoskelin tuntikaupalla KIPEIDEN ja napakoiden supistusten kanssa. Olin sitten kuitenkin aamuyöstä nukahtanut, joten ne olivat loppuneet. Nyt hirvittää, kun ollaan lähdössä joulun viettoon anoppilaan täältä laatikkovuorien keskeltä ja matkaa on 120km ja koko ajan supistelee, auts. Vauva jomottaa tuolla alhaalla ihan oikeasti.
En nyt ehdi kommentoimaan, kun pitää mennä syömään ja ajateltiin startata mahdollisimman pian. Olen kyllä lueskellut pinoja, mutta muuton valmistelu on vienyt kaiken ajan. Itse sanoudun irti varsinaisesta muutosta ja siivouksesta. Saavat ensi viikolla muut tehdä sen, koska pelkkä pakkaaminen sai näin hirveät supistukset aikaiseksi.
Hyviä jouluja mammoille!! Voipi olla etten pääse pyhien aikaan ilmoittelemaan mitään. Jos vaavi syntyy ni yritän jotenkin saada tiedon tänne.
Tuiskua ja kirppu 38+2
[color=darklime]Voi minkä kuuloista on tuo chikkan tuska =( Tuttuahan se on, edellisessä raskaudessa keräsin nesteitä viimeisen kuukauden, osasyynä munuaisten vajaatoiminta joka huomattiin vasta rv. 38. Kamalaa on se sykkiminen mikä alkaa kun laittaa jalat makuuasentoon...
Tällä kertaa olen päässyt paljon vähemmällä, nyt vähän turvottaa kun viimeisekin parit tukisukkia hajos käsiin. Joo onhan niissä ohjeet, käännä väärinpäin ja rullaa varovaisesti ylös, juupajoo, sängyssä aamulla nukuksissa ja maha tiellä eikä' saa edes laittaa jalkoja maahan vaan siinä maatessa pitää saada ne jalkaan, kyllä se vaan niin on että saan olla iloinen jos saan ne hiton sukat jalkoihin ollenkaan... Eli äkkiähän niihin ilmestyy eka reikä ja sit viikossa se on menoa. Olen kahdet parit ostanut, 18 ¿ kappale, ja nyt en raaski enää ostaa kun kalenterissa on päiviä enää jäljellä 11. Tai jos löydän marketista jotkut halvemmat, voin kokeilla. Nyt ei vaan ennen joulua ole tarkoitus mennä mihinkään suurempaan markettiin, mutta jolun jälkeen.
Heinä oli miettinyt miehien käytöstä, siinäpä onkin vatvomista. En rehellisesti sanottuna välillä ymmärrä omaani ollenkaan. Sen vain tiedän että kaikki ollaan erilaisia, niin miehet kun naisetkin.
Isovanhemmista sen verran että mun äiti on lakoholisti eikä käy täällä, paitsi kun on synttäreitä ja jouluna. Silloinkin istuu ja käskee lapsia olemaan hiljaa että aikuiset saavat puhua, kuten teki aikoinaan myös meille =( Mun lapset eivät välitä hänestä yhtään, ja se on mumman omaa syytä. Mun isä käy harvoin, mutta on aidosti kiinnostunut lapsenlapsistaan, ja mun lapset tykkää vaarista. Mun äiti asuu 30 km täältä ja isä 45. Miehen vanhemmat asuvat tässä ihan lähellä 4 kk päässä ja miehen isää nähdään täällä vain synttäreillä ja erikseen kutsuttuna, anoppi taas voi käydä joskus kahvilla samalla kun tuo tai hakee täältä jotain, koskaan ei tulisi kutsumatta. Anoppi hoitaa lapset mieluuten omassa kodissaan ja siellä meidän lapset käyvätkin säännöllisesti, silloin äiti ja isän on pakko lähteä ja fammo leikkii lasten kanssa ihan koko ajan. Turha kai sanoa että miehen äiti on se rakkain isovanhempi kaikille lapsille.
Mun mielestä on ihanaa kun joku isovanhemmista on kiinnostunut lapsista ja sitä ei sovi vähätellä. Jos anopin tuleminen häiritsee sun miestä niin laita vastaehdotus, mies viettää saman ajan lasten kanssa kuin sun äitis, että saat tehtyä sen mitä sun pitääkin, ehkä miehesi sitten ajattelee asiaa sun ja lasten kannalta. Ole iloinen siitä että sulla on äiti joka rakastaa lastenlapsiaan ja haluaa tulle heitä katsomaan, äläkä suostu painostukseen, onhan kyse Lasten parhaasta. Aikuinen mies voi varmasti vähän joustaa heidän takiaan!
Ardisia: Sterilisaatioita ei enää tehdä synnytyksen yhteydessä ainakaan meidän sairaalassa. Eikä tehdä nytkään vaikka vuotaisin paljon, vaan se paperi antaa samalla luvan kohdunpoistoon, joka voi joskus olla ainut tapa saada vuoto loppumaan kun kohtu ei supistu. Eli sterilisaation mun tapauksessa tehdään kuitenkin synnytyksen jälkeen, paitsi tietenkin jos kohtu joudutaan poistamaan, silloinhan olisin ehdottoman " steriili" . En tunne surua tästä asiasta, mulla on nyt sen verran lapsia kun mitä musta tuntuu että jaksan ja pitäähän jättää tilaa lastenlapsille joita toivon paljon =) Ainut mitä olen miettinyt on jos lapsille tapahtuisi jotain, mutta jos synnytys on riski, eihän se sitten mitään ratkaise. Mulle ei ole sanottu ehdotonta ei:tä, mutta suositellaan että vakavasti harkitsen. Lääkäri kyllä sanoi että jos pitää ptikää taukoa tässä lasten välillä niin riskit taas pienentyvät, mutta olenhan jo 31 vuotias, eli en itse halua enää 10 vuoden päästä aloittaa samaa rumbaa. sainhan esikoisen 19 vuotiaana ja olen hoitanut pikkulapsia siitä lähtein, eli kyllä mulle 10 vuoden päästä jo maistuu oma aika, se on varmaa!
Saa nähä mitä tää alhaalla kiikkuva masu tarkoittaa, muut ovat menneet lasketun ajan yli, mutta yksikään ei ole kyllä ollut näin alhaalla jo näissä viikoissa. Toivottavasti tosiaan pysyisi mahassa sinne käynnistykseen asti!!
Nyt mies tuli kotia syömään, palailen myöhemmin jos koneelle pääsen, meinaa olla ruuhkaa kun lasten kolu loppui tänään jo yheltätoista ja koko poppoo odottaa tietokonevuoroaan =)
Voikaahan terhot!
nenn 38+4
[color=DarkGreen]Kirjoitetaas nyt joulukuusen vihreällä ;) Ihanaa, kun Joulu on jo ovella. Tänne tuli lisää joulumieltä eilen minun vanhempieni mukana. He siis ajoivat eilen Pohjanmaalta tänne meille. Äskettäin oltiin vielä ruokakaupassa (kyllä, minäkin, vaikka lupasinkin lepäillä) ja vanhempani lähtivät juuri ajamaan Kirkkonummelle päin. Minä jäin kotiin odottelemaan miestä töistä, jonka jälkeen ajelemme perässä sinne. Ja sit alkaa Joulun vietto :)
Verenpaineet ovat pysyneet ihan hyvinä nyt kotona. Äskettäin kaupasta tullessa mittasin, niin alapaine oli 90. Nyt on pakkausta lukuunottamatta kaikki hössötykset hoidettu ja keskityn vain lepäilyyn.
Tiistaihin saakka meidän on tarkoitus siellä mökillä olla ja aion olla myös nettipimennossa tuon ajan. Sanoin miehelle, ettei edes kannettavaa oteta mukaan, joten laitan kuulumisiani sitten seuraavan kerran aikaisintaan tiistaina. Keskiviikkona olen menossa kontrolliin sairaalaan kymmeneltä ja keskiviikkoaamuksi varasin vielä riskillä kampaajan kello kahdeksaksi ;)
CHICCA: Tosi ikävän kuuloista tuo turvotus. Onneksi sitä vaivaa minulla ei juurikaan ole. Tai no sukat painaa nilkkoihin pienet rannut iltaisin, mutta kengät menee vielä hyvin jalkoihin. Sormuksia en ole käyttänyt hetkeen.
TUISKUA: Sulla on jännät paikat. Toivottavasti teidän automatka menee hyvin ja saat sinäkin viettää Joulun rauhassa!
OMK80: Minullakin autossa istuminen sujuu vielä mainiosti. Mitä nyt välillä autoon istuminen ja sieltä nouseminen ottaa voimille.
BEIJAFLOR: Onnea Onni-vauvan kotiutumisesta. Teillä onkin ihana joulu, kun se paras joululahjakin on kotona. Tsemppiä niihin imetysongelmiin!
HEINÄ76: Kyselit, onko mies muuttunut nyt synnytyksen lähestyessä. No ei varsinaisesti muuttunut, mutta ihanasti ajatteli eilen, et pitää siivota, et on Pavun sit hyvä tulla puhtaaseen kotiin. Imuroi, puisteli matot ja pesi lattiat ihan omasta aloitteestaan. Minua kohtaan on myös jotenkin suojelevampi, kai mieskin säikähti noista sairaalareissuista sen verran, ettei tosiaan anna mun tehdä enää mitään raskasta ja koko ajan kyselee mikä vointi yms.
Mutta nyt aloitan hissukseen sen pakkailun...
" Kun taivas on tumma ja pohjoisesta tuulee,
silloin enkelten laulun tuulessa kuulee,
se rakkautta ja lämpöä koteihin laulaa
ja kaikille toivottaa Joulurauhaa!"
Oikein hyvää ja rauhaisaa Joulua kaikille Terhoille!
Toivottelee Sulina + Papu rv 39+1
Nyt on niin paljon kommentoitavaa, etten koko pinoa ehdi lukemaan, jos meinaan yhtään kirjoittaa ennen tytön heräämistä..
Isabelluska: Mukavaa, että pääsit vielä sairaalasta kotiin viettämään joulua:)
Ardisia: Mie olen kanssa miettinyt voisiko päänäsrky liittyä nestevajaukseen ja olen yrittänyt muistaa juoda PALJON. Ei se tunnu auttavan ja luulenpa sen olevan jotain muuta..
Zatu: Juhlat sujuivat ihan hyvin. Tyttö oli pieni prinsessa mekossa ja kiahroissaan (letti pysyi koko päivän päässä!) ja halusi vielä helmetkin laittaa kaulaan:) Se vaan vähän harmitti, siis miuta, kun hää ei päässyt ohjelmaan mukaan:( Mutta kun on. n. pari viikkoa sitten lopettanut hoidossa niin sai nyt sitten istua meidän kanssa yleisön joukossa ja katsoa ryhmänsä esitystä. No, eiköhän tuo ehdi myöhemminkin esiintymään! Äidiltä (kivat nää raskaushormoonit!) melkein pääsi itku, kun tyttö niin haikeena halaili kaikki omat tätinsä läpi!!!Joulupukkikin kävi ja sehän olikin tosi jännä! Mutta osoittautui sitten kivaksi, kun antoi lapsille lahjapussukat, joka tietty piti koton avata ja maistaa vähän herkkuja:) Alkuyö olikin sitten vähän levoton neidillä, taitaa olla vähän joulutäpinää nyt päällä..Onneksi aattona pukki tulee aikaisin, niin tyttö ehtii sitten illan sitä sulatella ja jospa yökin menisi rauhallisemmin:)
Näkyykös muiden lapsilla jo joulun odotus olemisessa?!
Nasu: Hui, kuulostaa hurjalta tuo vauvan pään kokeilu;)
Chicca: Varmaan tosi kurjaa tuollainen turvotus, voimia:)
Heinä: Myös meillä isovanhemmat asuvat kaukana:( Eli emme tapaa kauhean usein. Joko me ajellaan kyläilemään viikonlopuksi, lähinnä lähempään mummolaan (200km) tai sitten hyö tulevat meille. Miehen äiti asuu vielä kauempana ja hänen luonaan käydään harvemmin. Hän sitten käy meillä ja saattaa olla viikonkin sitten meillä. Miusta ihan ok, koska tulee kuitenkin pitkästä matkasta. Ja lapsi on onnessaan!! Uskon kyllä teidän muksuja harmittavan, jos isovanhemmat viipyvät vain pari tuntia, eihän siinä oikein ehdi mitään touhuta!!
Kaima: Miullakin on pissa ollut tässä ja edellisessä raskaudessa aina puhdas, mutta nyt lääkäri tosiaan päänsäryn takia käski seuraamaan, jos on tarvis. Parempi olo on itsellä, kun tietää että voi testailla päänsäryn iskiessä..
Fable: Meillä vauva antaa isosiskolle muumitalon:) Saatiin se kirjakerhosta kylkiäisenä syksyllä ja ollaan se tarkoituksella jemmattu tätä tarkoitusta varten. Tyttö tykkää varmasti ja sen kanssa on toivottavasti kiva puuhailla sitten kun vauva on syntynyt! Muutenkin olen jemmannut kaikenlaista pientä tekemistä kaappiin, joista sitten on toivottavasti apua kun tulee huono päivä tai esikko on kipeä tms.
Nyt vähän ( . ). Päänsärky on taas vaihteeksi poissa, jippii!!! Ihana olla, vaikka vähän väsyttääkin, mutta kun ei koske päähän niin mikäpäs tässä:) Tein pissatestinkin eilen, kun vielä koski ja ihan puhdas oli. Eli kai se päänsärky nyt vaan on jotain muuta kuin myrkytystä..
Tilasin eilen BOOBilta imetyspaidan, vinkkinä vaan siellä on aika hyviä tarjouksia:) H&M: n imetyspaidat eivät oikein istu miulle..
Nyt täytyy lopettaa..
tikru jo tasan 36!!
vai pitäisikö sanoa terhojen syntymän odotusta?! Niin monella on jo selviä merkkejä ilmassa. Täällä tosin ollaan vielä reilusti yhdessä koossa, vaikkakin limatulppa siis irtosi viikko sitten =) Ei ole supisteluja, vaikka muuten koko " alakerta" on kipuherkkä mm. nukkuessa kyljen kääntäminen tuntuu. Siispä toivottavasti jaksaisi tämä masukki pysyä yksiössään niin että siitä todella tulisi tammenterho eikä joulutonttu.
Muutamille piti kommentoida (ja taas katosi nimimerkit, kun en jaksanut avata toiseen ikkunaan, sori)...
Isovanhempien tapaamisesta: olemme siinä onnellisessa tilanteessa, että molempien vanhemmat ovat innostuneet lapsenlapsestaan (lapsistaan). Näemme siis isovanhempien useamman kerran viikossa ja esikoinen tykkää kovasti etenkin mummuistaan. Enkä pidä tuota mitenkään outona, että niin usein nähdään. Omasta äidistäni etenkin on ollu suuri apu nyt tämän raskauden aikana, kun on voinut viedä esikoisen hoitoon neuvolan/NKL:n käyntien ajaksi.
Lahja vauvalta: olen jo laittanut valmiiksi lahjapussiin muovisia autoja (hiekkaleluja ensi kesäksi), jotka ovat sitten lahja vauvalta esikoiselle, kun kotiin tullaan. Enpä tiedä hankinko vielä jotain muuta. Kovasti haluaisin esikoiselle " Isoveli" -paidan...
Beijaflorille vielä onnittelut Onni-pojan kotiin saamisesta! Ja tsempitykset imetykseen. Luettuani tuntemuksiasi, muistan elävästi esikoisen kotiinpaluun. Istuin ruokapöydän ääressä syömässä iltapalaa (jotta sain otettua antibiootit) ja vollotin samalla. Olin niin onnellinen lapsesta ja samalla iloinen kotiinpääsystä, mutta myös murehdin jo tulevaisuutta kuten miten opetan lapsen ajamaan polkupyörällä?!?! =) Nyt jo naurattaa, mutta silloin hormoonihuuruissa ei... Ja tarkistin minäkin useamman kerran hengittääkö vauva...Minäkin ehdottaisin kokeilemaan NANia (itsellänikin jo kaapissa odottamassa ongelmatilanteita varten), on kai lapsen masulle parempi.
Mutta nyt rauhallisen joulun toivotukset kaikille! Koettakaa pysyä yhdessä koossa! Taidanpa tulla tänne kuitenkin joulun pyhinä tarkistamaan, onko muita terhoja syntynyt joulutonttuina!
Noopu ja pikkukakkonen rv 38+5
Ostinhan mie tulevalle isosiskolle " isosisko" paidan:) Ajattelin, että saa sitten laittaa sen päälle sairaalaan kun tulevat isin kanssa miuta ja vauvaa sinne katsomaan!
tikru
Varoitus! Jatkan omanapaista valitusta tälläkin kertaa! Pinot on lukematta monelta päivältä, kun ei kykene koneen ääressä juurikaan olemaan.
Esikoisen vein eilen päiväkotiin pelkkiin varvastossuihin verhotuin jaloin, kun mitkään muut kengät ei menny jalkaan ja pelkät sukatkin jo sattui ihan samperisti... Pikkasen tuli kinttuihin kylmä, mut eipä muukaan auttanut. Sain iltapäivällä kaverilta kolme numeroa omaa jalkaa isommat lenkkarit lainaan, jotka just ja just mahtuvat ja niillä nyt yritän pärjätä synnytykseen saakka.
Eilen oli onneksi neuvolakin, jossa todettiin painonnousua 2100gr/viikko (!), rr ensin 140/90 ja 15min myöhemmin 130/80 (yleensä ollut n.115/60), erittäin runsaasti turvotusta ja vauvan sydänäänet 125-130 tavallisen 150-170 sijaan. Lähtökuopissa siis ollaan ihan virallisesti, jollei huomioon oteta vauvan laskeutumattomuutta. Taitaa olla liian paljon lapsivettä kunnon kiinnittymiseen? Oli ihan hilkulla, ettei kätilö laittanut suoraan lähetettä käynnistyksenarviointiin, mutta en sit halunnut ennen joulua sinne sairaalaan mennä. Jos tää turvotus ei helpota, kontin synnärille ilman lähetettä heti 25.12 ja toivottavasti tekevät asialle jotain. Toisin sanoen käynnistäisivät samantien. Kunhan nyt aaton saisi olla kotona jo ihan esikoisen takiakin.
On tää hullua, kun muuten oon voinut niin täydellisen loistavasti koko raskausajan, että nyt sit parin viimeisen viikon aikana on ruvennut tulemaan oikein tosi masentavaa oireilua kuvioihin. En osaa olla tekemättä mitään ja noiden koipien kanssa taas ei oikein mitään VOI tehdä. Puhumattakaan näistä tolkuttomista liitoskivuista ja kudosten arkuudesta, jota on kans ilmaantunu viime aikoina. Istuminenkin on tuskaa... Supistelu taas on loppunut lähes kokonaan viime viikon kärvistelyn jälkeen. Tuleekohan tämä jättiläinen ikinä ulos omin avuin vai kasvaako vain kasvamistaan, kunnes äitiparka on meduusaan verrattavissa oleva muodoton, vetelä ja hallitsematon möykky?
No, lopetampa urputuksen ja yritän suoriutua sänkyyn näillä tukkijaloillani. Miksi ihmeessä muuten on myynnissä vain lämpötyynyjä? Nyt olisi kyllä tilausta sellaiselle ihanasti viilentävälle alustalle tuonne punkan jalkopäähän!
Pulleata ;-) perjantaita!
¨c¨ ja Hercules 38+1