Rahat ei riitä eikä asunto mene kaupaksi
Miehen kanssa rahat ei meinaa enää millään riittää pakollisiin menoihin, vaikka on nitistetty kuluista viimeiseen asti, mutta tulot ei vain millään pysy mukana. Meillä on kaksi lasta ja olen vanhempainvapaalla hoitamassa nuorinta. Vanhempi lapsi aloitti on päivähoidossa. Laitoimme asunnonkin myyntiin, mutta yhtään kyselyä ei ole asunnosta tullut. Vanhimman lapsen soittoharrastus lopetettiin. Olen miettinyt, että pitäisikö vain palata edes osa-aikatyöhön, mutta vauva on vasta 5 kk. Mies voisi ehkä osin hoitaa, mutta lapsi tarvitsisi hoitopaikankin osaksi aikaa. Onko muita samassa tilanteessa olevia?
Meidän tulot ovat:
Mies 2200 €/kk
Omat 1200 €/kk
Menot:
Asuntolaina 960€/kk (pelkkä korko, lyhennysvapaa)
Muut asumiskulut (vesi, sähkö) 180 €/kk
Ruoka yms. taloustavarat 900€/kk
Auto (työmatkoihin) 400€/kk
Päivähoito 300 €/kk
Vakuutukset 100 €/kk
Lasten vaatteet ja henk. koht varusteet 300€/kk
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
myy nuorempi mustalaisille ?
Ei ku myy molemmat mustalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että tilanne tuntuu turhauttavalta. Tilanne on sama monella muullakin, mutta muutama asia pisti silmääni listauksessasi.
Oma ehdotukseni on, että lapsi pois päiväkodista ja seurakunnan ilmaiseen kerhoon. 1200€ kuukaudessa ruokaan ja vaatteisiin on ihan järkyttävän suuri summa kun lapsetkin on vielä niin pieniä. Nyt ruokalaskut ja muut kulutukset tarkkailuun ja viikkobudjetti esim 100-150€ riittää kyllä ruokaan kun vähän katsoo mitä ostaa. Ennen kuin palaat töihin kaikki kulutus pois, ellei jotain aivan välttämätöntä pidä ostaa. Saatte kyllä rahat riittämään ja satoja euroja kuukaudessa säästöön kun katkaisette tämän jatkuvan kulutuksen. Kirppareilta löytää kyllä nykypäivänä ihania vaatteita kun vain vaivautuu paikalle. Tsemppiä!
Seurakunnan ilmaisia kerhoja on pari tuntia viikossa, ei niillä päivähoitoa korvata.
Miksi lapselle tarvitaan päivähoitoa monta tuntia päivässä kun äiti on kotona? Pitääkö äidin saada istua perse homeessa sohvalla somettamassa, jolloin ei ehdi lasta hoitaan
Onko tää Provo?
Rahat ei riitä, mut lasta pidetään hoidossa vaikka äiti kotona 😂
Ruoka 900 e kuussa??
Mitä mä just luin 😄
Vierailija kirjoitti:
Onko tää Provo?
Rahat ei riitä, mut lasta pidetään hoidossa vaikka äiti kotona 😂
Ruoka 900 e kuussa??
Mitä mä just luin 😄
Ei ole minun vika, etten osaa muuta kuin woltata ruuat ja levittää haarani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin rahojen pitäisi riittää?
Ai niinku että mihin rahojen pitäisi riittää. Nii-i, no mietipä sitä. Mitäs tossa nyt on? Jumalaton asuntolaina menty ottamaan, kaks mukulaa pyöräytetty tähän paskaan maailmaan, autoon menee satasia joka kuukausi jne. Niin, että mihinkö kaikkeen pitäisi rahojen riittää tuon kaiken jälkeen?
Rahat kyllä riittää kun hoitaa lapsen itse, puolittaa ruokalaskun eikä osta vaatteita joka kuukausi 300 eurolla.
Vaatekulut isot -> kirpputorille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka valtavan suuri asuntolaina teillä on, jos pelkkä lyhennys on melkein tonnin?!
Siis pelkkä korko, sori.
Lainaa on 238000€.
Lasse asunnon hintaa 20 % niin menee.
Vierailija kirjoitti:
900 ruokaan on todella paljon, kun lapset ovat noin pieniä (vauva ja päiväkoti-ikäinen). Saatte tuosta summasta helposti kolmanneksen pois. Vaatemenoista samoin.
Olemme yrittäneet karsia ruokamenoista, mutta vanhemmalla lapsella on ruoka-aineallergioita, joten on vaikea karsia kaikista ruokamenoista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pois päivähoidosta. Vaatteet yms kirpparilta. Aikuiset voi aika pitkälle olla ilman vaatteita muutaman kuukauden. Ruoasta vois ehkä myös nipistää jos panostaa itse tekemiseen ja edullisiin raaka-aineisiin... Leivo itse leipä yms
Lapselle olisi hyvä saada sosiaalisia ja samanikäisiä kontakteja. Vanhempi lapsi on osapäivähoidossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei selvitä mistään ylimääräisestä, esim nyt pitäisi maksaa auton huolto ja lapsen lääkärikäynti kaataa budjetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pois päivähoidosta. Vaatteet yms kirpparilta. Aikuiset voi aika pitkälle olla ilman vaatteita muutaman kuukauden. Ruoasta vois ehkä myös nipistää jos panostaa itse tekemiseen ja edullisiin raaka-aineisiin... Leivo itse leipä yms
Lapselle olisi hyvä saada sosiaalisia ja samanikäisiä kontakteja. Vanhempi lapsi on osapäivähoidossa. Ap
Ja missä muka osapäivähoito maksaa 300 euroa kuussa? Vai onko teillä joku yksityinen hoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osapäivähoito ei todellakaan maksa 300e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei selvitä mistään ylimääräisestä, esim nyt pitäisi maksaa auton huolto ja lapsen lääkärikäynti kaataa budjetin.
No älä vie yksityiselle, julkinen on ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Ruokamenoista voi vähentää 300€. Tarkkailkaa ruokalaskuja. Tehkää itse ruoka alusta loppuun. Puurot, keitot ja laatikot edullisia ruokia. Leivotte itse ei valmiita pullia ja herkkuja kaupasta. Ulkona syöminen lopettakaa sekä herkut. Pienillä säädöksillä ruokamenoja saa pienemmäksi.
Ei syödä ulkona eikä herkutella kuin juhlapäivinä.
Nyyh päiväkodin juuri aloittanut lapsi joutui lopettamaan soittoharrastuksensa säästösyistä 🥲
Miten päivähoitomaksu noin korkea noilla tuloilla?
100 000 eurolla kun myytte talon niin joku voi sen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missä muka osapäivähoito maksaa 300 euroa kuussa? Vai onko teillä joku yksityinen hoitaja?
Lapsi on steinerpäiväkodissa. Päiväkoti on meille lähipäiväkoti ja esikoinen on viihtynyt hyvin. Ap
Ai niinku että mihin rahojen pitäisi riittää. Nii-i, no mietipä sitä. Mitäs tossa nyt on? Jumalaton asuntolaina menty ottamaan, kaks mukulaa pyöräytetty tähän paskaan maailmaan, autoon menee satasia joka kuukausi jne. Niin, että mihinkö kaikkeen pitäisi rahojen riittää tuon kaiken jälkeen?