Rahat ei riitä eikä asunto mene kaupaksi
Miehen kanssa rahat ei meinaa enää millään riittää pakollisiin menoihin, vaikka on nitistetty kuluista viimeiseen asti, mutta tulot ei vain millään pysy mukana. Meillä on kaksi lasta ja olen vanhempainvapaalla hoitamassa nuorinta. Vanhempi lapsi aloitti on päivähoidossa. Laitoimme asunnonkin myyntiin, mutta yhtään kyselyä ei ole asunnosta tullut. Vanhimman lapsen soittoharrastus lopetettiin. Olen miettinyt, että pitäisikö vain palata edes osa-aikatyöhön, mutta vauva on vasta 5 kk. Mies voisi ehkä osin hoitaa, mutta lapsi tarvitsisi hoitopaikankin osaksi aikaa. Onko muita samassa tilanteessa olevia?
Meidän tulot ovat:
Mies 2200 €/kk
Omat 1200 €/kk
Menot:
Asuntolaina 960€/kk (pelkkä korko, lyhennysvapaa)
Muut asumiskulut (vesi, sähkö) 180 €/kk
Ruoka yms. taloustavarat 900€/kk
Auto (työmatkoihin) 400€/kk
Päivähoito 300 €/kk
Vakuutukset 100 €/kk
Lasten vaatteet ja henk. koht varusteet 300€/kk
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhempi lapsi on hoidossa, kun äiti on kotona?
Tämä! Tuossa säästäisi jo 300. Lisäksi, ruokamenoista pois 500 ( itse tekemällä, kausituotteet, punalaputetut) vaatteet kirppareilta. +1000€, voitte jopa asuntolainaa lyhentää.
Miten voi mennä 300 euroa joka kuukausi vaatteisiin? Päiväkoti-ikäiselle ja vauvalle löytyy kirpparilta tosi hyvin, sieltä me kaikki ei-persaukiset on ne muuten tähänkin asti hommattu.
Leivo itse leipää, turhat herkut ja nettitilaukset pois. Vaatteet kirpputorilta. Kilpailuta laina.
On kyllä sairasta aikaa nyt + muut epäonnet mitä sattunut kohdalla mutta mun asumiskulut 2800e/kk tällä hetkellä, ei ole edes oma vika, sit olis helpompi hyväksyä. Sitten useampi lapsi jotka teini-iässä eli kaikenlaiselle olisi tarvetta, kulut ihan mahdottomat, lisäksi auton kulut monta euroa päivässä, sais tietty pienemmäksi ilman kaskoa mut uskaltaako poistaa sen. Ruoka on kallista, en osta kuin tarjoustuotteita, seuraan Lidlin sovellusta, saa paljon ilmaisia tuotteita ja isoja alennuksia, lisäksi käyn k-kaupassa jossa todella hyviä tarjouksia, näiden yhdistelmillä sit teen ruuat, leivät leivon nykyään itse paitsi jos saa halvalla. Pakko vaan alkaa miettiä mitä voi myydä, vaatekaappeja käyn läpi ja laittelen myyntiin, kirpparilla paikka jne. Ei riitä lähellekkään palkka tän hetken kuluihin.
Sinkku kirjoitti:
Miten teillä voi mennä 4 hlöä 900€/kk:ssa ruokaan? Olen sinkku asun yksin ja minulla menee 750€/kk:ssa ruokaan en juo enkä polta. Kyllä saatte pienennettyä kauppalaskua.
Kyllä. Näinhän se menee. Miten sitä voi toisella olla asiat erilailla kuin miten itsellä on? Pyhä mysteeri.🙄
Eihän tuohon kalliiseen steinerpäiväkotiin tule noilla tuloilla olemaan mitenkään varaa sittenkään kun ap palaa töihin? Jos jo osapäivähoito maksaa 300e yhdestä niin kahdesta kokopäivähoito tulee olemaan tonnin luokkaa?
Onpas järkyttävän pienet tulot. Pakkohuutokauppa edessä teidän tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
900 ruokaan on todella paljon, kun lapset ovat noin pieniä (vauva ja päiväkoti-ikäinen). Saatte tuosta summasta helposti kolmanneksen pois. Vaatemenoista samoin.
Tuo 900e ruokaa sisältää jonkin verran, ehkä pari laatikkoa, kaljaa kuukaudessa. Ja aina viikonloppuisin pakastepizzoja. Mutta ei sen kummempaa. Makkaroista me tykätään kovasti. Niitä pitää olla.
No ette kyllä ole saaneet noilla tuloilla tuollaista lainaa, jossa noin isot korot!
Meillä korot nousi vain 200€!
Meidän vuosiansio ~100 000€
Vierailija kirjoitti:
Kuinka valtavan suuri asuntolaina teillä on, jos pelkkä lyhennys on melkein tonnin?!
Pelkät korot! Lyhennysvspaa vuosi näky lukevan. Ei oikein uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävät menot.
Minulla
Tulot 5000 €/kk
menot
asuntolaina 0
muut asumismenot (vastike) 440
Ruoka ja taloustavarat 600
Auto (lyhennys ja sähkö) 600
Vakuutukset 50
kaikki muu 300
Tuossa koko perheen menot, tuloihin tulee vielä päälle puolison tulot. Hyvin pärjätään, kun ollaan muistettu että "ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
Nuo vakuutukset/kk ihmetyttää. Miten pääsette noin vähällä? Tuohon ei kyllä mahdu auto- ja kotivakuutus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka valtavan suuri asuntolaina teillä on, jos pelkkä lyhennys on melkein tonnin?!
Siis pelkkä korko, sori.
Lainaa on 238000€.
No ette ole tuollaista lainaa noilla tuloilla saaneet. Kova palkka pitää olla, jotta tuohon lainaan yltää. Toki äitiyspäiväraha iso, joten ehkä tulotkin on.
Täytyy teidän myös olla nuoria.
Jos asunto ei mene kaupaksi niin hinta on liian korkea sille.
Sinkun ja perheen kauppalaskua kannattaakin verrata