Rahat ei riitä eikä asunto mene kaupaksi
Miehen kanssa rahat ei meinaa enää millään riittää pakollisiin menoihin, vaikka on nitistetty kuluista viimeiseen asti, mutta tulot ei vain millään pysy mukana. Meillä on kaksi lasta ja olen vanhempainvapaalla hoitamassa nuorinta. Vanhempi lapsi aloitti on päivähoidossa. Laitoimme asunnonkin myyntiin, mutta yhtään kyselyä ei ole asunnosta tullut. Vanhimman lapsen soittoharrastus lopetettiin. Olen miettinyt, että pitäisikö vain palata edes osa-aikatyöhön, mutta vauva on vasta 5 kk. Mies voisi ehkä osin hoitaa, mutta lapsi tarvitsisi hoitopaikankin osaksi aikaa. Onko muita samassa tilanteessa olevia?
Meidän tulot ovat:
Mies 2200 €/kk
Omat 1200 €/kk
Menot:
Asuntolaina 960€/kk (pelkkä korko, lyhennysvapaa)
Muut asumiskulut (vesi, sähkö) 180 €/kk
Ruoka yms. taloustavarat 900€/kk
Auto (työmatkoihin) 400€/kk
Päivähoito 300 €/kk
Vakuutukset 100 €/kk
Lasten vaatteet ja henk. koht varusteet 300€/kk
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolmihenkinen talous. Vanhemmat ja teini. Tulot kuukaudessa nettona n 2100€. Hyvin pärjätään. Luulisi että tekin ap noilla tuloilla pärjäätte.
Ap:n perheessä tulot 3400 ja menot lähes 3200 (korjatkaa jos laskin väärin). Siinä on talous vedetty tosi tiukalle.
Mitä ihmettä, ap olisi voinut varautua elämän eri tilanteisiin. Noilla tuloilla ei koskaan ole voinut saada asuntolainaa jonka täytyy olla suuri. Saa nyt kattoo peiliin huolella. Trolli on huono.
Miten voi olla noilla tuloilla noin iso päivähoitomaksu? Onko se joku kallis erikoispäiväkoti? Meillä nettotulot n 5000e ja päivähoitomaksu alle 200e... Osa-aikaisena (mitä lapsi tietenkin olisi jos olisin vauvan kanssa kotona) olisi siis alle 100e. Lisäksi tuo 900e kauppalasku on paljon, siitä pitäisi pystyä kyllä tinkimään, samoin vaateostoista.
Lisäksi ihan käsittämättömän suuret asumiskulut noille tuloille, kuinka iso laina teillä oikein on?!
Varmasti on keksitty aloitus, mutta tietenkin pidätte asunnon ja yritätte selvitä, kunnes lapsi on vuoden ja menet töihin.
Meidän tulot ovat:
Mies 2200 €/kk
Omat 1200 €/kk
Menot:
Asuntolaina 960€/kk (pelkkä korko, lyhennysvapaa) ok
Muut asumiskulut (vesi, sähkö) 180 €/kk ok
Ruoka yms. taloustavarat 900€/kk
> Tämä on todella paljon ja halvemmallakin pärjää. Esim. 600 e.
Auto (työmatkoihin) 400€/kk
> Tämäkin on paljon, mutta ei autoa kannata näin lyhyen hetken takia vaihtaa.
Päivähoito 300 €/kk
> Teidän tulisi saada hoito ilmaiseksi. Maksatte turhaan täyttä maksua ilman kunnon tuloja.
Vakuutukset 100 €/kk ok
Lasten vaatteet ja henk. koht varusteet 300€/kk
> Nämä käytettynä. Ja koitatte pärjätä 7 kk minimiostoksilla esim. 50 e/kk.
Näin säästin jo 750 e kuluja. Kyllä te pärjäätte, kunnes palaat töihin.
Hirvittävät menot.
Minulla
Tulot 5000 €/kk
menot
asuntolaina 0
muut asumismenot (vastike) 440
Ruoka ja taloustavarat 600
Auto (lyhennys ja sähkö) 600
Vakuutukset 50
kaikki muu 300
Tuossa koko perheen menot, tuloihin tulee vielä päälle puolison tulot. Hyvin pärjätään, kun ollaan muistettu että "ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pois päivähoidosta. Vaatteet yms kirpparilta. Aikuiset voi aika pitkälle olla ilman vaatteita muutaman kuukauden. Ruoasta vois ehkä myös nipistää jos panostaa itse tekemiseen ja edullisiin raaka-aineisiin... Leivo itse leipä yms
Tulee kyllä kylmä jos on ilman vaatteita muutaman kuukauden
Kuluuko ne vaatteet puhki muutamassa kuukaudessa. Lapsille saa kirppiksiltä.
Itse olen viimeisen vuoden aikana ostanut vain sukkia ja alushousuja ja kaksi T-paitaa.
Jos äiti on kotona, niin ei paljon vaatetta tarvitse ostella.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävät menot.
Minulla
Tulot 5000 €/kk
menot
asuntolaina 0
Vakuutukset 50
kaikki muu 300
Tuossa koko perheen menot, tuloihin tulee vielä päälle puolison tulot. Hyvin pärjätään, kun ollaan muistettu että "ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
No kyllähän noilla tuloilla pärjää todella hyvin. Olette hyvätuloisia. Ja todella realistinen tuo asuntolaina 0 euroa. Sen sijaan en ymmärrä sitä, että käytetään autoon 600 euroa ja vakuutuksiin vain 50 euroa.
Köyhät neuvoo että anna asunto ilmaiseksi pois, kulut lakkaa juoksemassa
Jättäydytte työttömiksi ja tuille, niin teille maksetaan asunto ja kaikki muukin.
Kenelläkään ei saa olla parempi elintaso kuin köyhällä!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka valtavan suuri asuntolaina teillä on, jos pelkkä lyhennys on melkein tonnin?!
Pelkkä korko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pois päivähoidosta. Vaatteet yms kirpparilta. Aikuiset voi aika pitkälle olla ilman vaatteita muutaman kuukauden. Ruoasta vois ehkä myös nipistää jos panostaa itse tekemiseen ja edullisiin raaka-aineisiin... Leivo itse leipä yms
Tulee kyllä kylmä jos on ilman vaatteita muutaman kuukauden
Kuluuko ne vaatteet puhki muutamassa kuukaudessa. Lapsille saa kirppiksiltä.
Itse olen viimeisen vuoden aikana ostanut vain sukkia ja alushousuja ja kaksi T-paitaa.
Jos äiti on kotona, niin ei paljon vaatetta tarvitse ostella.
Jos on ilman vaatteita niin tietenkään ei kulu vaatteet puhki. Mutta kylmä tulee.
300€ päiväkotilasku noilla tuloilla? Joku ei nyt ihan tässä matchaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävät menot.
Minulla
Tulot 5000 €/kk
menot
asuntolaina 0
Vakuutukset 50
kaikki muu 300
No kyllähän noilla tuloilla pärjää todella hyvin. Olette hyvätuloisia. Ja todella realistinen tuo asuntolaina 0 euroa. Sen sijaan en ymmärrä sitä, että käytetään autoon 600 euroa ja vakuutuksiin vain 50 euroa.
joo siis autovakuutus on tuossa autokulussa. muut vakuutukset on tuossa vakuutukset osassa.
Ymmärrän, että tilanne tuntuu turhauttavalta. Tilanne on sama monella muullakin, mutta muutama asia pisti silmääni listauksessasi.
Oma ehdotukseni on, että lapsi pois päiväkodista ja seurakunnan ilmaiseen kerhoon. 1200€ kuukaudessa ruokaan ja vaatteisiin on ihan järkyttävän suuri summa kun lapsetkin on vielä niin pieniä. Nyt ruokalaskut ja muut kulutukset tarkkailuun ja viikkobudjetti esim 100-150€ riittää kyllä ruokaan kun vähän katsoo mitä ostaa. Ennen kuin palaat töihin kaikki kulutus pois, ellei jotain aivan välttämätöntä pidä ostaa. Saatte kyllä rahat riittämään ja satoja euroja kuukaudessa säästöön kun katkaisette tämän jatkuvan kulutuksen. Kirppareilta löytää kyllä nykypäivänä ihania vaatteita kun vain vaivautuu paikalle. Tsemppiä!
Vaihtakaa lapsi kunnalliseen päivähoitoon, jos on pakko olla hoidossa. Nyt maksatte liian suurta hoitomaksua tuloihin nähden.
No oikea vastaus on, että lapsi kotiin. Korkeintaan puolipäiväinen hoito, säästyy päikkymaksuissa. Asunnon myyntiä jatkatte, kyllä se jossain vaiheessa menee. Ja vaihto halvempaan. Ei neljän hengen talous tarvitse asuntoa, jonka korkomenot ovat melkein tonnin. Sinä töihin, vaikka osa-aikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
No leipä nyt on kuluista pienin, kun saa usein punalaputettunakin, ja sähköuunin käyttö maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävät menot.
Minulla
Tulot 5000 €/kk
menot
asuntolaina 0
Vakuutukset 50
kaikki muu 300
,,
Sijoitusasuntolainat ja sijoitukset on varmaan OP:ssa, bonuksilla menee vakuutukset niin jää maksettava osuus pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että tilanne tuntuu turhauttavalta. Tilanne on sama monella muullakin, mutta muutama asia pisti silmääni listauksessasi.
Oma ehdotukseni on, että lapsi pois päiväkodista ja seurakunnan ilmaiseen kerhoon. 1200€ kuukaudessa ruokaan ja vaatteisiin on ihan järkyttävän suuri summa kun lapsetkin on vielä niin pieniä. Nyt ruokalaskut ja muut kulutukset tarkkailuun ja viikkobudjetti esim 100-150€ riittää kyllä ruokaan kun vähän katsoo mitä ostaa. Ennen kuin palaat töihin kaikki kulutus pois, ellei jotain aivan välttämätöntä pidä ostaa. Saatte kyllä rahat riittämään ja satoja euroja kuukaudessa säästöön kun katkaisette tämän jatkuvan kulutuksen. Kirppareilta löytää kyllä nykypäivänä ihania vaatteita kun vain vaivautuu paikalle. Tsemppiä!
Seurakunnan ilmaisia kerhoja on pari tuntia viikossa, ei niillä päivähoitoa korvata.
Ota lisää lainaa kuluihin.