Työttömät pitäisi laittaa asumaan kaikista edullisimpiin vuokra-asuntoihin
Aivan älytöntä, että työtön saa asua "ilmaiseksi" asunnossa, jossa vuokra on 800-900€. Minä käyn osa-aikatöissä ja asun 80-luvulla rakennetussa kerrostaloykaiössä, jossa vuokra 450€/kk. Suomessa on kyllä aivan liian hyvät oltavat työttömillä. Kyllä työssäkäyville pitäisi saada mukavat asunnot, koska kumminkin tekevät töitä ja maksavat veroja, jolla myös sosiaalietuudet kustannetaan.
Kommentit (156)
Suksi suolle.Asun Helsingin kaupuningin omistamassa luhtitalossa ja ystäväni rivitalossa.Emme muta pois mihinkään. Helsingin kaupungilla un sattu olemaan vuokrattavissa luhti taloja,rivitaloja,kerrostaloja ,joissa on jopa sauna.Ei enää erotuta omistusasunoista tai vuokra taloista me köyhät.Samalla lailla asumistukea savat työttömät omistus asuntoihin kuin vähä varaiset.Huomoivat yhtiö vastikeet ,ei velkaa.Sauna ,vesi maksut ,kuin kotivakutus, vuokran.
Kyllä sitä halpaa asuntoa joutuu hakemaan,eri asia sitten saako sen. Hakijoita kun on paljon muitakin
Vierailija kirjoitti:
Plus jos työttömän kaikki läheiset ja sosiaalinen elämä olisi Helsingissä niin on sadistista vaatia muuttamaan toiselle puolelle Suomea yksin koppiin kyhjöttämään, etenkin kun siellä on vielä huonommat työllistymismahdollisuudet.
Jopa Suomen kaltaisessa äärimmäisen jäykkien työmarkkinouden Suomessa kymmenet tuhannet itsensä ja perheensä työllään elättävät joutuvat muuttamaan työn perässä toiselle puolelle Suomea kuin perhe ja kaverit. Kausiduuneissa pari kertaa vuodessakin.
Täysin tulonsiirtojen varassa eläviltä ei voi vaatia ehkä enempää kuin työssäkäyviltä mutta ei taatusti vähempääkään.
Suomi on käytännössä keisariajassa. Täysin pysähtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva asua edullisessa asunnossa. Mistä sellaisen löytäisi?
Pieksämälle/5uonennjoelle. S:ssä voi myös tienata poimien.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus jos työttömän kaikki läheiset ja sosiaalinen elämä olisi Helsingissä niin on sadistista vaatia muuttamaan toiselle puolelle Suomea yksin koppiin kyhjöttämään, etenkin kun siellä on vielä huonommat työllistymismahdollisuudet.
Jopa Suomen kaltaisessa äärimmäisen jäykkien työmarkkinouden Suomessa kymmenet tuhannet itsensä ja perheensä työllään elättävät joutuvat muuttamaan työn perässä toiselle puolelle Suomea kuin perhe ja kaverit. Kausiduuneissa pari kertaa vuodessakin.
Täysin tulonsiirtojen varassa eläviltä ei voi vaatia ehkä enempää kuin työssäkäyviltä mutta ei taatusti vähempääkään.
Suomi on käytännössä keisariajassa. Täysin pysähtynyt.
Juuri näin.
Mielestäni keisarin aikana talous kuitenkin oli jonkinlaisessa kasvussa Suomessa, teollistumisen aikaa.
Samaa mieltä, älytöntä että työssäkäyvät saavat kaupunkien edulliset vuokra-asunnot ja työttömät pakotetaan asumaan kiinteistösijoittajien kalliissa ja pienissä kopperoissa.
Erittäin mielelläni ottaisin tuollaisen 470€ yksiön kaupungilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio siis lunastaisi työttömän omistusasunnon ja pakottaisi työttömän vuokralle?
Ja tapauksessa, jossa toinen omistaja (puoliso) on töissä ja toinen työtön, niin pakkolunastetaan sen työttömän osakkeet? Ja sitten omistajana toimisi valtio sille 50 %:lle osakkeista?
Jep ja entä jos ei ole osakehuoneisto? Meillä on esim oma kiinteistö. Valtio lunastaa puolet kiinteistöstä ja maksaa siitä sitten myös kiinteistöveron? Entä kun palaan töihin, lunastan kiinteistön takaisin 😂? Aika hankala systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka lietsoo vihaa jotain tiettyä ihmisryhmää kohtaan pitäisi karkottaa maasta.
Kyllä. Mutta minne?
Ei mikään paikka ole niin paska, että tuollaisen joutuisivat ottamaan,
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva asua edullisessa asunnossa. Mistä sellaisen löytäisi?
Jostain pikkukylästä jossa ei työpaikkoja edes ole.
Soluasunnot, joissa oma huone, mutta yhteiskäytössä oleva keittiöä, wc ja suihku riittää, kuten riittäisi opiskelijoillekin. Asumistukimenot saataisiin samalla alas.
Eli jos on takana pitkä työura, maksettu talo ja puoliso töissä, pitää mennä johonkin edulliseen vuokra-asuntoon? Selvä. (en ole itse työtön, mutta minulla on maksettu asunto, joten miksi ihmeessä pitäisi muuttaa vuokralle, jos jään työttömäksi?)
Minä olen työtön ja asun puolisoni kanssa omistamassamme isossa hirsitalossa. Emme saa mitään tukia. Tämä elämänmuoto sopii minulle erittäin hyvin. Saan ansiosidonnaista eläkkeelle jääntiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Soluasunnot, joissa oma huone, mutta yhteiskäytössä oleva keittiöä, wc ja suihku riittää, kuten riittäisi opiskelijoillekin. Asumistukimenot saataisiin samalla alas.
Missä tällaisia soluasuntoja on työttömille?
Oletus joku joutuu työttömäksi ja vielä vaihtamaan asuntoa, liian stressaavaa. Se vain lisää kustannuksia yhteiskunnalle, koska stressisairaus hoidettava.
Työttömille kateelliset, miksi te itse teette työtä kerran kaikki on helpompaa ja paremmin työttömillä? Heittäkää hanskat naulaan ja harjoitelkaa mukavaa oleilua työpaikalla kunnes saatte lopputilin. Sitten on kaikki paremmin ja humanistit soittelee sinulle työkkäristä ja sosiaalihuolto soppaa tuo.
Ei minulla mitään kallista vuokraa ole. Asun omistusasunnossa.
Saattaisi perhe olla ihmeissään jos äiti muuttaisi aina työttömyyden sattuessa johonkin halpaan vuokra-asuntoon. Pätkätöitä kun tekee niin lyhyitä työttömyyspätkiä tulee helposti pari kertaa vuodessa. En tiedä ketä se hyödyttäisi jos joutuisin muuttamaan ees ja taas työtilanteen mukaan.
Työttömänä asun 150m2 ok-talossa. Aamuisin herään kun siltä tuntuu. Keittelen kahvit, en päivällä kelloa katsele. Valvon yöhön.
Eikös se ole ap, ihan tavoiteltava tila? Tietty vapaus.
Tuleeko häätö sitten kun saa 3kk osa-aikaisen työsopparin?
Valtion työntekijöiltä pitäisi poistaa palkat. Heidän tulee ryhtyä yrittäjiksi.
Huvittava itseoppinut talousnero taas vauhdissa.Kaikille siis löytyy asunto samalla sekunnilla kun työtilanne muuttuu jne...