Anoppi oli käynyt meillä sovitusti omilla vara-avaimilla tuomassa yhden asian, mutta
sitten huomasin, että pöytäliinamme olivat kadonneet pyykkikorista ( olin kerännyt niitä sinne, niitä oli monta). Epäuskoisena soitin anopille, tietääkö hän jotain pöytäliinoistamme. Hän sanoi vieneensä ne halpaan pesulaan, jonka lähellä.asuu!
Siis tästä ei ollut mitään puhetta ja tämä tarkoittaa, että anoppi on tutkinut jopa pyykkikorimme (!), eli mitä muuta vielä. Ja ottanut sieltä.ne liinat!
Haluaisin mielipiteitänne, että onko tuo teistä normaalia ja mitä minun pitäisi anopille sanoa.
Minulle tuli likainen ja loukattu olo. Hänen piti tuoda vain keittiön pöydälle eräs perintöesine sovitusti, mutta kävikin näin.
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on AP:lla vaikeaa. Todella vaikeaa.
Kuinkahan monta sataa anoppi on paska -aloitusta täällä löytyy? Kuinka te jaksatte vuodesta toiseen valittaa? Pese ne pyykkisi itse, niin ei tarvi vanhusten auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni hyvää tarkoittava anoppia tai äiti ei aina tajua, että kaikessa hyväntahtoisuudessaan menee vähän liian pitkälle.
Ihan yleisneuvona, anoppi kun itsekin olen, sanoisin, että puuttukaa mahdollisimman vähän lastenne perheiden yksityisyyteen. Siihen sisältyy mm. ylenmääräinen siivoaminen pyytämättä.
Kysykää ennalta ja kertokaa ennalta aikeistanne. Kunnioittakaa, jos vastaus on ei.Tämä on aika herkkä asia.
Hehän eivät oikeasti tarkoita hyvää, aivan kaikkea muuta. Kukaan hyvää tarkoittava ihmienn ei pengo pyykkikoreja tai tutki kaappeja tai lue posteja jne.
No jos vanhempi polvi haluaa, että nuoret tekevät asiat samoin kuten he ovat aina tehneet, ja loukkaantuvat jos nuoret tekevät asiat omalla laillaan - niin vielä herkemmin vetävät nuoret herneen sieraimeensa jos vanhempi polvi heitä neuvoo ja herra jumala sentään vie pöytäliinat pesulaan :D
Yksityisyyttä on pari pöytäliinaa pyykkikorissa, anoppi jalkapuuhun jos niihin kajoaa. Jos ei ole oikeita ongelmia, niin kai tuostakin joku herkkä mimosa mielensä pahoittaa. Siinähän ap riitelee miehen ja anopin kanssa ja kirjoittaa vauva-palstalle kun minä niin mieleni pahoitin. Nämä ovat niin herkkiä herkkiä herkkiä asioita. Mummot ei vaan tajuu. Yksityisyyttä perhe-elämään heti tänne mulle. Anoppi saa kiikuttaa suvussa kulkeneen perintökalleuden kyllä miniän kotiin koska se on rahanarvoista tavaraa, silmät kiiluen antiikkia antiikkia. Mutta taivas varjele mitä sieltä tulee, puhtaita pöytäliinoja! Ei ollut sovittu ja nyt meni yksityisyys pesulaan.
Vatun tontut :D
Minulle tuli likainen ja loukattu olo. Luulisi, että siellä vähintään on appi käynyt heiluttamassa munaa ikkunan takana kun ap on noin järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonni. Likanen ja loukattu olo ja et tiedä mitä sanoa anopille? Itse olisin huutanu, et ois nyt kaikki pessy sieltä korista samalla. Että ens kerralla jos ei koko hommaa saa hoidettua, niin ei tee sitten mitään.
Anoppi loukkas mua 9 vuotta sitten. Itse reagoin siihen, etten ole sen jälkeen ikinä soittanu sille.Anopille ei koskaan anneta anteeksi, paitsi jos miehen anoppi eli vaimon äiti tai rahaa tarjolla.
Ymmärrän ap:n ärtyisyyden. Itselleni kävi aikoinaan niin, että miehen isä oli jostain sopimastaan syystä käynyt ensiasunnossamme ja puolisoni ilmoitti muina miehinä, että äijä tuuletti sänkyvaatteet samalla kertaa parvekkeella. Muistan vieläkin tyrmistykseni. Miehen mielestä se oli vaan hauskaa. Tällaisista palveluksista pitäisi ilmoittaa etukäteen. Moni haluaisi kieltäytyä eikä siitä pidä loukkaantua. P.s. Appi siivosi siis kotonaankin vaikka rouvakin oli olemassa eli työnä se ei olut hänelle vierasta. Näin vuosien päästä asiaa muistellen, ajattelen, että nuoren ihmisen kannattaisi opetella suhtautumaan huumorilla vanhempiensa ja appivanhempiensa touhuihin, säilyisivät sitten välitkin parempina.
Vierailija kirjoitti:
No jos vanhempi polvi haluaa, että nuoret tekevät asiat samoin kuten he ovat aina tehneet, ja loukkaantuvat jos nuoret tekevät asiat omalla laillaan - niin vielä herkemmin vetävät nuoret herneen sieraimeensa jos vanhempi polvi heitä neuvoo ja herra jumala sentään vie pöytäliinat pesulaan :D
Yksityisyyttä on pari pöytäliinaa pyykkikorissa, anoppi jalkapuuhun jos niihin kajoaa. Jos ei ole oikeita ongelmia, niin kai tuostakin joku herkkä mimosa mielensä pahoittaa. Siinähän ap riitelee miehen ja anopin kanssa ja kirjoittaa vauva-palstalle kun minä niin mieleni pahoitin. Nämä ovat niin herkkiä herkkiä herkkiä asioita. Mummot ei vaan tajuu. Yksityisyyttä perhe-elämään heti tänne mulle. Anoppi saa kiikuttaa suvussa kulkeneen perintökalleuden kyllä miniän kotiin koska se on rahanarvoista tavaraa, silmät kiiluen antiikkia antiikkia. Mutta taivas varjele mitä sieltä tulee, puhtaita pöytäliinoja! Ei ollut sovittu ja nyt meni yksityisyys pesulaan.
Jos on sovittu, että anoppi käy viemässä yhden tavaran keittiön pöydälle, ei hänellä ole minkään valtakunnan asiaa penkoa likapyykkikoreja, ja samalla on aivan takuulla pengottu vaikka mitä muutakin.
Loukkaavaa, todella törkeää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on AP:lla vaikeaa. Todella vaikeaa.
Kuinkahan monta sataa anoppi on paska -aloitusta täällä löytyy? Kuinka te jaksatte vuodesta toiseen valittaa? Pese ne pyykkisi itse, niin ei tarvi vanhusten auttaa.
Jos ne oli pyykkikorissa niin pesuunhan ne olikin juurikin menossa.
Mitäs pahaa siinä on, että appi tuulettaa sänkyvaatteet? Vai jäikö sinulla seksilelut sänkyyn ja tuli vähän vaikea fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pahaa siinä on, että appi tuulettaa sänkyvaatteet? Vai jäikö sinulla seksilelut sänkyyn ja tuli vähän vaikea fiilis.
No kun tällaisesta palveluksesta ei ollut sovittu ja nuoret rouvat ovat muutenkin herkkätunteisia yksityisyytensä kanssa. Kyllä suuri osa naisista tämän ymmärtää.
Jos olen viemässä jotain pesulaan joka tapauksessa, saatan kysyä tyttäriltä, että onko heilläkin samalla sinne vietävää.
Mutta en todellakaan menisi omin päin penkomaan heidän likapyykkejään!
Minä saattaisin käydä joku lauantai-ilta järjestelmässä anopin kaappeja. Sillä on tavarat ihan eri paikoissa mitä minulla on eli ihan väärin. Heitän samalla kolhiintuneet astiat ja huonoksi menneet pyyhkeet roskiin. Kylläpä kaappeihin tulee tilaa. Anoppi varmasti ilahtuu.
Minä muistan kun aikoinaan lähdettiin pidemmälle lomalle, ja mies antoi isälleen, eli appiukolleni vara-avaimet. No reissun jälkeen ei kiirehtinyt niiden takaisin pyytämistä. Yksi päivä tulin töistä, niin pöydälle oli ilmestynyt hirmuinen kasa tarjousbanaaneja. Luulin, että mies oli ne ostanut, ja jättänyt kiireessä pöydälle. Kun nauroin miehelle, että olit sitten muutaman banaanin ostanut, mies meni ihan vaikeaksi ja katosi jonnekin. Jonkun ajan päästä tuli takaisin, meidän vara-avainten kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Minä saattaisin käydä joku lauantai-ilta järjestelmässä anopin kaappeja. Sillä on tavarat ihan eri paikoissa mitä minulla on eli ihan väärin. Heitän samalla kolhiintuneet astiat ja huonoksi menneet pyyhkeet roskiin. Kylläpä kaappeihin tulee tilaa. Anoppi varmasti ilahtuu.
Varmasti. Jos ei sitten ole kiittämätön hirviöanoppi joka vaan vihaa miniäänsä ilman syytä.
Mulla on samankaltainen tilanne oman äidin kanssa. Hänellä ei ole avaimia meille, mutta kun on käymässä niin penkoo kaikki paikat ja lukee kaikki paperit ja laskut jotka löytää. Jos oon esim jättänyt sivupöydälle avatussa kirjekuoressa jotain lääkäripaoereita niin mutsi ottaa ne sieltä ja lukee. Olen nelikymppinen ja elämä on ihan normaalia eli mitään huoltoapua en kaipaa. Mikä saakelin sairaus se on että vanhempi kuvittelee omistavansa aikuisen lapsensa elämän?!
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole jo jollain tasolla sairasta mennä penkomaan muiden likapyykkikoreja?
-ohis
Monet eivät tajua koko tilannetta. Selitetään vaan niistä liinoista. Ainakin minä miettisin mitä muuta on pengottu kuin likapyykkikoria. Onko luettu tiliotteita, lääkereseptejä, tutkittu jääkaappi ja vaatekaapit. Jos on sovittu että viee esineen sisään niin itse en pahastuisi jos olisi samalla nostanut postilaatikosta lehdenkin sinne sisälle tai jos olisi samalla jättänyt vaikka karkkipussin meille pöydälle sen esineen viereen. Mutta ei mitään penkomista ym
Ainakaan minä en tykkäisi jos anoppi tekisi tuollaista. Onneksi oma anoppini ei teekkään. Minä voin kyllä kysyä haluaako anoppi pestä meidän juhlaliinan/olohuoneen verhot ja jos haluaa niin saa ne kyllä pestä. Tämä siksi että anoppi on todella innokas ja taitava käsitöiden tekijä ja on tehnyt meille noita kodintekstiilejä. Hän osaa paremmin pestä ne niin että pysyvät hyvänä. Mutta olisi inhottavaa jos anoppi penkoisi niitä likapyykkikorista.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että kun täällä anopeista valittavat miniät tulevat itse anopeiksi, miniät laittavat ovet lukkoon, pitävät välit etäisinä tai katkaisevat kokonaan. Eivät anopit näe lapsenlapsiaan, pääse syntymäpäiville. Pojat eivät uskalla pitää yhteyttä, koska vaimo äidin edelle. Nämä nykyiset miniät ansaitsevat maistaa omaa lääkettään. Anopit pois näkyvistä.
Onko noin karmaisevaa olla vieraana lapsensa kodissa, eikä järjestellä sitä oman mielensä mukaiseksi. Tai tutkia kaapit ja paperi, jos jotain kiinnostavaa löytyisi. Miksi et anna lastesi aikuistua ja iyåtsenäistyä vaan jatkat jyräämistä? Sinäkin voisit aikuistua ja ymmärtää paikkasi... Sama toive koskee tietenkin myös miniän omaa äitiä.
-ohis
Minulla on ollut varaavain monen eri ihmisen kotiin. Olen usein käynyt kastelemassa kukkia ym toisten kotona loman aikana. Koskaan en ole penkonut toisten kotia. Minulla on syyllinen olo jos joudun vaikka etsimään hoitokissaa omistajan makuuhuoneesta. Mielummin vaan laittaisin ruuan sinne keittiöön kissanruokakuppiin enkä kurkkisi toisten kotia. Joskus vaan on pakko tarkistaa voiko kissa hyvin jne. En voi ymmärtää hinkua tutkia toisten kaappeja ym.
Selvästi anoppi työnsi nenänsä teidän yksityisalueelle. En pidä sitä oikeana. Sano nätisti anopille, että kadotit kotiavaimesi niin voisiko hän antaa sinulle sen hänellä olevan kappaleen. Näin ei synny riitaa..
Moni hyvää tarkoittava anoppia tai äiti ei aina tajua, että kaikessa hyväntahtoisuudessaan menee vähän liian pitkälle.
Ihan yleisneuvona, anoppi kun itsekin olen, sanoisin, että puuttukaa mahdollisimman vähän lastenne perheiden yksityisyyteen. Siihen sisältyy mm. ylenmääräinen siivoaminen pyytämättä.
Kysykää ennalta ja kertokaa ennalta aikeistanne. Kunnioittakaa, jos vastaus on ei.
Tämä on aika herkkä asia.