Miksi ihmiset ajaa vielä polttomoottori autoilla?
Meillä oli auton vaihto edessä vanhan ollessa 5 vuotta vanha.
Nyt ostettiin uusi Tesla joka maksoi 54 000€, saman verta kuin polttomoottorinen auto. Nyt ajamme noin 2€/100km hinnalla ja säästämme huimasti verrattuna tuohon polttomoottori autoon.
Vaihtakaa nyt hyvät ihmiset sähköautoon, älkää olko tyhmiä.
Kommentit (111)
Bensamaasturin hyrinä nyt vaan tuntuu niin mukavalta pepun alueella.
- Pekka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole aikaa maleksia kauppojen parkkipaikoilla latausta odotellen. Kotilatausmahdollisuutta ei ole.
Täh? Kotona auto vain töpseliin ja aina ollut akussa tarpeeksi voimaa.
Mihin töpseliin? Vedänkö kotoa 100 metrin jatkojohdon parkkipaikalle?
Missä ihmeen slummissa asutte? Meillä ainakin töpseli autokatoksessa.
No en nyt Pursimiehenkatua slummiksi kutsuisi.
Aika kusinen paikka jos ei edes sähköjä ole vedetty.
Aika harvalla on edes omaa autopaikkaa Helsingin kantakaupungissa. Asukaspysäköinti kadun varrella on aika hankala yhtälö sähköauton lataamiseen ´kotipihassa´.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen heti kaupat jos joku lainaa 40 000 euroa auton ostamiseksi.
Tai en taitaisi ostaa sittenkään, koska ei mulla ole varaa maksaa osareita, kohonneita sähkölaskuja, eikä erikoisrenkaita joita sähkäri vaatii.
EI myöskään pienintäkään mahdollisuutta viedä erikoiskorjaamoon jos esim pohjan akkukotelo vaurioituu.
Kyllä köyhän ainoa keino on pysyä näissä muutaman tonnin ritsoissa jotka saa ostettua käteisellä, korjattua itse, ajaa niinkauan kun katiska kestää, laittaa paaliin ja ostaa seuraava tilalle.
Tämä on juuri se harha. Jos joku lainoittaisi sinulle sen auton, niin se tulisi halvemmaksi ajaa uudella sähköautolla kuin vanhalla omalla dieselillä.
Tässä googlasin yhden esimerkin, suomalainen jantteri: https://shop.tesla.com/fi_fi/product/wall-connector
3 vuotta ja 97tkm, 7700 euroa teslan hyväksi kuin samanhintainen bensis. Polttoainekulut on tuossa laskettu 1,5 euron litrahinnalla, joten todellisuudessa ero on lähempänä 10 tonnia.
Autoni arvo on obaut 1000 euroa.
Jos näistä spekseistä lähtee laskemaan kumpi on kannattavampi hankinta, päädyn omissa laskelmissani edelleen omaan bensiiniautooni.
1 ei ole varaa ottaa 40 000 euroa velkaa ostaakseni Teslan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole aikaa maleksia kauppojen parkkipaikoilla latausta odotellen. Kotilatausmahdollisuutta ei ole.
Meidän taloyhtiössä on nimenomaan kielletty lataaminen lämmityspistokkeista.
Naapuri latasi talvella (ilman lupaa tietysti) autoaan, kävi aina kääntämässä kelloon pari tuntia lisää. Lopputulos oli se että koko systeemi ylikuormittui, kun samaan aikaan oli monen autot lämmityksessä ja suurimmalla osalla myös sisätilalämmitin, ja kaikilta meni sähköt. Eipä tätä lataajaa kyllä kauheasti muutkaan säännöt kiinnostaneet.
Tää on niin paskapuhetta, että se olisi johtunut siitä sähköautosta. Muuten kytkennät kyllä saattoivat olla vialliset, vai selitätkö mikä on se sellainen mekanismi joka tämän "ylikuormituksen" aiheutti? Sähköjärjestelmät on suunniteltu siten, että tietyn tyyppiseen pistokkeeseen kytketty laite ei saa käyttää enempää sähköä kuin mihin se on mitoitettu, muuten menee sulake ja jokainen piiri on oman sulakkeen takan. Myös parkkipaikkojen lämppärisysteemit on mitoitettu niin, että jokainen saa ladata tolpan maksimi teholla. Jokainen tolppa on sulakkeen takana ja koko roska on vielä sähkökeskuksessa sulakkeen takana. Jokainen yhtiön vaihekin on vielä oman sulakkeen takana.. jne..
Tämä "ei saa ladata pitkään" ongelma tulee siitä, että ne muovikuoret ja kynnet siellä rasian sisällä on niin halpoja paskoja, että maksimiteholla lataaminen tunteja voi sulattaa ne heikot rasiat. Sähköjärjestelmän kanssa tällä ongelmalla ei ole mitään tekemistä. Voisin sanoa lähes 100 prosenttisella varmuudella, että lämppäritolppien rasiat kestävät tasan tarkkaan sen maksimitehon jatkuvassakin käytössä, kun se kestää auton lohkon (1000w) ja ison sisäläppärin (1200w) pyörittämisen pari tuntia, ei se siitä enää pahene.
En ymmärrä sähköstä tarpeeksi, joten hyväksyn taloyhtiön hallituksen perustelut siitä miksi sähköautoja ei saa ladata lämmitystolpista ja mistä tuo pimeneminen johtui.
Ensinnäkään autoksi ei pidä kutsua muita kuin V8, 5,7litraa. Mielikappaleeni on: "Mauno Ylämattila, ison talon ainoa poika"
Terveisin Turvenuija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu kerrostalossa niin ei välttämättä saa ees parkkipaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalon yläkerroksissa.
Maksoin pari vuotta sitten 12 000 käytetystä dieselistä, millä ajan arviolta vielä 10 vuotta jos huolehdin auton kunnosta ja ajan sen loppuun. Saanko samalla hinnalla yhtä kestävän käytetyn sähköauton?
Sieltä on tulossa vetyautot seuraavaksi, eli käytetään polttoaneena vettä H2O, tästä rikotaan tuo H käytettäväksi.
Minua hämmästyttää ihmisten ykainkertaisuus ja kykenemättömyys ymmärtää, ettei kaikkien olosuhteet ole samanlaiset mitä itsellä.
Itse ajan pari kertaa vuodessa mökille korpeen about 1000km pelkillä vessatauoilla. Mökillä ei ole sähköä ja lähin kauppakin yli 100km päässä. Minusta taas olisi kovin tyhmää kokeilla moista seikkailua sähköautolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen heti kaupat jos joku lainaa 40 000 euroa auton ostamiseksi.
Tai en taitaisi ostaa sittenkään, koska ei mulla ole varaa maksaa osareita, kohonneita sähkölaskuja, eikä erikoisrenkaita joita sähkäri vaatii.
EI myöskään pienintäkään mahdollisuutta viedä erikoiskorjaamoon jos esim pohjan akkukotelo vaurioituu.
Kyllä köyhän ainoa keino on pysyä näissä muutaman tonnin ritsoissa jotka saa ostettua käteisellä, korjattua itse, ajaa niinkauan kun katiska kestää, laittaa paaliin ja ostaa seuraava tilalle.
Tämä on juuri se harha. Jos joku lainoittaisi sinulle sen auton, niin se tulisi halvemmaksi ajaa uudella sähköautolla kuin vanhalla omalla dieselillä.
Tässä googlasin yhden esimerkin, suomalainen jantteri: https://shop.tesla.com/fi_fi/product/wall-connector
3 vuotta ja 97tkm, 7700 euroa teslan hyväksi kuin samanhintainen bensis. Polttoainekulut on tuossa laskettu 1,5 euron litrahinnalla, joten todellisuudessa ero on lähempänä 10 tonnia.Autoni arvo on obaut 1000 euroa.
Jos näistä spekseistä lähtee laskemaan kumpi on kannattavampi hankinta, päädyn omissa laskelmissani edelleen omaan bensiiniautooni.
1 ei ole varaa ottaa 40 000 euroa velkaa ostaakseni Teslan.
Joo, sinun ei kannata kyllä tehdä juuri yhtään mitään muutakaan. Eikö tuossa yllä juuri sanota, että _JOS JOKU RAHOITTAISI_ sen auton, niin sen käyttö tulisi halvemmaksi kuin sen tonnin ritsan. Vielä vähän aika sitten kun rahoituskulut olivat nollassa, niin tämä oli ihan no brainer jokaiselle vähänkään älykkäämmälle vaihtaa vanha paska uuteen sähkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden, jolla on täyssähköauto. Se on ollut korjaamolla nyt kaks kertaa tänä vuonna ja hintaa näille tullut monta sataa ja kestänyt noin viikon /kerta, vara-auton joutui vuokraamaan. Toisella on hybridi, osti uutena ja kahden ekan vuoden aikana se joutui korjaamolle kuukaudeksi, joska kennostosta oli joku osa hajonnut, jota ei saanut kuin saksasta ja osalla oli tuotanto-ongelmia. Oma diesel oli öljynvaihdossa, kesti tunnin vaihtaa. Että tämän takia.
Tiedän yhden tutun jolla on useita polttomoottoreita. Ne on kaikki ollut korjaamolla ainakin kuusi kertaa tänä vuonna ja hintaa on tullut tuhansia euroja ja kestänyt kuukausia, jatkuvasti joutuu vuokraamaan vara-autoa. Oma Tesla model X ei ole ollut edes öljynvaihdossa ensimmäisen kolmen vuoden aikana, ainoa huoltokulu on ollut raitisilmasuodatin. Tämän takia ajan sähköllä.
Tiedän 50 tuttua, joilla kaikilla on Tesla. Jokainen niistä on ollut huollossa vähintään 5 kertaa joka vuosi, keskimäärin kuukauden kerrallaan, eli 10 kuukautta vuodessa. Ja tämä minun väitteeni on aivan yhtä tosi kuin sinun väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää ihmisten ykainkertaisuus ja kykenemättömyys ymmärtää, ettei kaikkien olosuhteet ole samanlaiset mitä itsellä.
Itse ajan pari kertaa vuodessa mökille korpeen about 1000km pelkillä vessatauoilla. Mökillä ei ole sähköä ja lähin kauppakin yli 100km päässä. Minusta taas olisi kovin tyhmää kokeilla moista seikkailua sähköautolla.
Ja minua ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus ja kykenemättömyys ymmärtää, että silloin kun olosuhteet eivät ole samat kuin toisella, niin puolustellaan sitä omaa paskaa tilannetta toisen parempaa valintaa vasten. Tietenkin ihmiset ovat eri tilanteessa ja ei, yksi auto ei sovi kaikkiin tilanteisiin tälläkään hetkellä. Miksi teet päätöksen auton hankinnasta kaksi kertaa vuodessa tehtävän (oikeasti keksityn) reissun mukaan? Miksi et vuokraa maastoautoa silloin kun menet sinne 'korpeen' ja ajaisit muuten edullisemmin ja paremmalla autolla koko vuoden? Kerrotko muuten missä on Suomessa sellainen paikka, jossa lähin kauppa on 100 kilometrin päässä ja sinne on 1000 kilometriä matkaa, mistä? Tuntsan erämaa-alue on Suomen syvintä korpimaata ja sielläkin on sähköt joka paikassa, ladata voi Tuntsan pubilla. Ja siis minäkään en lähtisi sähkiksellä sinne, mutta ei se mahdotonta olisi.
Mutta siis kun täällä on ideologisesti niitä rajoittuneita, että asuvat pohjanmaalla vanhassa rintamamiestalossa ja tilillä on 30 euroa, niin he puolustelevat sitä tuhannen euron diesel ritsaa, että kun se on niin erinomainen menopeli ja "edullinen", vaikka numerot näyttää että lähes mikä tahansa _UUSI_ sähköauto on käytössä halvempi.
Hybridikuski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden, jolla on täyssähköauto. Se on ollut korjaamolla nyt kaks kertaa tänä vuonna ja hintaa näille tullut monta sataa ja kestänyt noin viikon /kerta, vara-auton joutui vuokraamaan. Toisella on hybridi, osti uutena ja kahden ekan vuoden aikana se joutui korjaamolle kuukaudeksi, joska kennostosta oli joku osa hajonnut, jota ei saanut kuin saksasta ja osalla oli tuotanto-ongelmia. Oma diesel oli öljynvaihdossa, kesti tunnin vaihtaa. Että tämän takia.
Tiedän yhden tutun jolla on useita polttomoottoreita. Ne on kaikki ollut korjaamolla ainakin kuusi kertaa tänä vuonna ja hintaa on tullut tuhansia euroja ja kestänyt kuukausia, jatkuvasti joutuu vuokraamaan vara-autoa. Oma Tesla model X ei ole ollut edes öljynvaihdossa ensimmäisen kolmen vuoden aikana, ainoa huoltokulu on ollut raitisilmasuodatin. Tämän takia ajan sähköllä.
Tiedän 50 tuttua, joilla kaikilla on Tesla. Jokainen niistä on ollut huollossa vähintään 5 kertaa joka vuosi, keskimäärin kuukauden kerrallaan, eli 10 kuukautta vuodessa. Ja tämä minun väitteeni on aivan yhtä tosi kuin sinun väitteesi.
Tiedän pari miljoonaa, joilla kaikilla on bensis. Jokainen niistä on huollossa vähintään 10 kertaa vuodessa, vähintään kuukauden kerrallaan. Tämän ympärille on kehittynyt ihan helvetin iso autokorjaus bisneskin. Väitteeni on aivan yhtä tosi kuin sinun ja aloittajan väitteet.
Sen takia, kun mulla on jo tallissa se polttomoottoriauto. Se ei maksa enää mitään, paitsi verot ja vakuutukset sekä polttoaineet.
Jos ostaisin 54 tonnin auton, joutuisin maksamaan väliä noin 36 tonnia.
Sillä rahalla ajan mun vanhaa polttista kaikkine kuluineen 13,5 vuotta. Se on aika kauan.
Sen lisäksi se 54 tonnin tesla ei vastaa mun tarpeeseen, mitä tulee auton ominaisuuksiin. Meillä on iso koira, se täytyy saada peräkonttiin (mielellään niin, että siellä riittää sille happi) ja mukaan pitäisi mahtua myös hiukan tavaraa.
Neliveto, keskivertoautoa korkeampi maavara sekä kärrynvetokyky ovat myös olennaisia. Niiden kanssa hintataso nousee liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hybridikuski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari miljoonaa, joilla kaikilla on bensis. Jokainen niistä on huollossa vähintään 10 kertaa vuodessa, vähintään kuukauden kerrallaan. Tämän ympärille on kehittynyt ihan helvetin iso autokorjaus bisneskin. Väitteeni on aivan yhtä tosi kuin sinun ja aloittajan väitteet.
Älä höpötä. Meillä esim. on 4 autoa, joista yksi on vuoden sisään käynyt perus öljynvaihtohuollossa, joka kesti noin 30 minuuttia. Eikä varmasti olla ainut talous, jolla on näin
Ei nyt tarvii p*skaa jauhaa kuitenkaan, vaikka agendaa haluatkin kovasti tyrkyttää.
Maz kirjoitti:
Sieltä on tulossa vetyautot seuraavaksi, eli käytetään polttoaneena vettä H2O, tästä rikotaan tuo H käytettäväksi.
Sitten kun se auto tekee itse vedestä vetyä, niin olisi melkoinen innovaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hybridikuski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Meillä esim. on 4 autoa, joista yksi on vuoden sisään käynyt perus öljynvaihtohuollossa, joka kesti noin 30 minuuttia. Eikä varmasti olla ainut talous, jolla on näin
Ei nyt tarvii p*skaa jauhaa kuitenkaan, vaikka agendaa haluatkin kovasti tyrkyttää.
Kyllä sun tulisi jokainen noista huollattaa vähintään sen vuoden välein.
Mä en huolisi Teslaa ilmaiseksikaan. Ei ole missään mielessä mun auto. Sitten kun oikeat autonvalmistajat tuovat jotain oikeasti hyvää sähköautoa markkinoille, niin sitten ostan.
Sen aikaa mennään tuolla bensa-plugarilla.
Tää on niin paskapuhetta, että se olisi johtunut siitä sähköautosta. Muuten kytkennät kyllä saattoivat olla vialliset, vai selitätkö mikä on se sellainen mekanismi joka tämän "ylikuormituksen" aiheutti? Sähköjärjestelmät on suunniteltu siten, että tietyn tyyppiseen pistokkeeseen kytketty laite ei saa käyttää enempää sähköä kuin mihin se on mitoitettu, muuten menee sulake ja jokainen piiri on oman sulakkeen takan. Myös parkkipaikkojen lämppärisysteemit on mitoitettu niin, että jokainen saa ladata tolpan maksimi teholla. Jokainen tolppa on sulakkeen takana ja koko roska on vielä sähkökeskuksessa sulakkeen takana. Jokainen yhtiön vaihekin on vielä oman sulakkeen takana.. jne..
Tämä "ei saa ladata pitkään" ongelma tulee siitä, että ne muovikuoret ja kynnet siellä rasian sisällä on niin halpoja paskoja, että maksimiteholla lataaminen tunteja voi sulattaa ne heikot rasiat. Sähköjärjestelmän kanssa tällä ongelmalla ei ole mitään tekemistä. Voisin sanoa lähes 100 prosenttisella varmuudella, että lämppäritolppien rasiat kestävät tasan tarkkaan sen maksimitehon jatkuvassakin käytössä, kun se kestää auton lohkon (1000w) ja ison sisäläppärin (1200w) pyörittämisen pari tuntia, ei se siitä enää pahene.