Miksi ihmiset ajaa vielä polttomoottori autoilla?
Meillä oli auton vaihto edessä vanhan ollessa 5 vuotta vanha.
Nyt ostettiin uusi Tesla joka maksoi 54 000€, saman verta kuin polttomoottorinen auto. Nyt ajamme noin 2€/100km hinnalla ja säästämme huimasti verrattuna tuohon polttomoottori autoon.
Vaihtakaa nyt hyvät ihmiset sähköautoon, älkää olko tyhmiä.
Kommentit (111)
Älkää ihmiset olko tyhmiä ja köyhiä...ajakaa teslalla
Itse en raaski ostaa kuin muutaman tuhannen euron arvoisia autoja. Niillä ajaa vuoden tai pari-kolme. Ei sillä rahalla sähköautoa saa. Muuten kyllä ostaisin.
Heti kun sillä pääsee 630km lataamatta talvella peräkärryn kanssa.Ei minulla ole aikaa istuskella huoltiksilla parin sadan kilometrin välein latailemassa autoa.
Sitä paitsi kahden lapsen ja vaimon kanssa jokainen ylimääräinen pysähdys huoltiksella tai kauppakeskuksessa MAKSAA vähintään 50€!
Tiedän yhden, jolla on täyssähköauto. Se on ollut korjaamolla nyt kaks kertaa tänä vuonna ja hintaa näille tullut monta sataa ja kestänyt noin viikon /kerta, vara-auton joutui vuokraamaan. Toisella on hybridi, osti uutena ja kahden ekan vuoden aikana se joutui korjaamolle kuukaudeksi, joska kennostosta oli joku osa hajonnut, jota ei saanut kuin saksasta ja osalla oli tuotanto-ongelmia. Oma diesel oli öljynvaihdossa, kesti tunnin vaihtaa. Että tämän takia.
Koska se on vaivatonta ja varaosan / huollon saa viikossa vs. sähköauton 2kk odottelu.
Ei minulla ole aikaa maleksia kauppojen parkkipaikoilla latausta odotellen. Kotilatausmahdollisuutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole aikaa maleksia kauppojen parkkipaikoilla latausta odotellen. Kotilatausmahdollisuutta ei ole.
Täh? Kotona auto vain töpseliin ja aina ollut akussa tarpeeksi voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, heti kun sähköä saa ladata kautta maan yhtä helposti kuin bensiiniä.
Taidat asua pääkaupunkiseudulla?
Sitä saa ladattua paljon helpommi, kotipihassa.
Vaikka aloittajalla on vähän provon makua, niin ei hän aivan väärässä ole. Useat käyttökustannuksia laskevat blogit ym. ovat osoittaneet, että uudella sähköautolla ajaminen on halvempaa kuin toistakymmentä vuotta vanhalla diesel ritsalla. Mielestäni sähköautot ovat kuitenkin vielä liian kalliita ja noissa taloudellisuuslaskelmissa sen tekee kannattavaksi se, että se myydään noin kolmen vuoden päästä pois kohtuu hinnalla, eikä siihen ole ehtinyt tulla mitään huoltoja.
Esim. nyt Suomenkin markkinoille on tulossa kiinalainen maailman isoimman sähköautovalmistajan BYD:n Seal, joka on suoraan Tesla 3 kilpailija. Auton lähtöhinta tulee olemaan todennäköisesti jotain 30 tuhatta + alv, eli 38 tonnia kaupassa. Se on jo todella harkinnan arvoinen hankinta, jos uskoa kiinalaiseen viritykseen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin töpseliin? Vedänkö kotoa 100 metrin jatkojohdon parkkipaikalle?
Väliraha sähköautoon 40000€. Sillä saa 20000 litraa dieseliä, kulutus 4 litraa sataselle. Ajan 500000 kilometriä. Kumpi on lopulta edullisempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattais isännöitsijä puuttua tilanteeseen, kun hilaisin Teslan kuudenteen kerrokseen latautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen slummissa asutte? Meillä ainakin töpseli autokatoksessa.
Pensamiehillä on jatkuvasti 2 tonnin kärry perässä ja työmatkat on 800 km päivässä. Ei siihen yhtälöön sovi sähköauto.
Samasta syystä kuin käyttävät pöytätietokoneita ja arkkupakastimia.
Mitä muuta haluat tietää? Lankapuhelinta ei enää ole, mutta juuri tänään laitan taas mehumaijan käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden, jolla on täyssähköauto. Se on ollut korjaamolla nyt kaks kertaa tänä vuonna ja hintaa näille tullut monta sataa ja kestänyt noin viikon /kerta, vara-auton joutui vuokraamaan. Toisella on hybridi, osti uutena ja kahden ekan vuoden aikana se joutui korjaamolle kuukaudeksi, joska kennostosta oli joku osa hajonnut, jota ei saanut kuin saksasta ja osalla oli tuotanto-ongelmia. Oma diesel oli öljynvaihdossa, kesti tunnin vaihtaa. Että tämän takia.
Tiedän yhden tutun jolla on useita polttomoottoreita. Ne on kaikki ollut korjaamolla ainakin kuusi kertaa tänä vuonna ja hintaa on tullut tuhansia euroja ja kestänyt kuukausia, jatkuvasti joutuu vuokraamaan vara-autoa. Oma Tesla model X ei ole ollut edes öljynvaihdossa ensimmäisen kolmen vuoden aikana, ainoa huoltokulu on ollut raitisilmasuodatin. Tämän takia ajan sähköllä.
Koska sähköautot ovat rumia. Järkyttävän näköisiä. Ja aivan pas koja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen slummissa asutte? Meillä ainakin töpseli autokatoksessa.
Ei sähköautoa voi mistä tahansa töpselistä ladata, ei monet vanhat lämmityspistokkeet ole tarkoitettu sellaiseen kuormitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Pensamiehillä on jatkuvasti 2 tonnin kärry perässä ja työmatkat on 800 km päivässä. Ei siihen yhtälöön sovi sähköauto.
Yksi tyyppi käytti vaippoja, jotta pääsee kusematta vaikka Lappiin yhdeltä istumalta.
Laskitko mukaan painavamman auton isommat rengaskulut? Paino myös rasittaa niveliä ja jousitusta huomattavasti enemmän.
Jep, heti kun sähköä saa ladata kautta maan yhtä helposti kuin bensiiniä.
Taidat asua pääkaupunkiseudulla?