Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin
Valtiovarainministeriön puolueettomat virkamiehet ovat laskeneet asian jo aiemmin. Nyt sen vahvistavat Helsingin Sanomissa taloustieteilijät Markus Jäntti ja Roope Uusitalo: "On olemassa paljon tutkimuskirjallisuutta, joka osoittaa, että työttömyysturvan tasolla on merkitystä työllistymiseen.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Jos suostuu ottamaan vastaan vain ja ainoastaan koulutustaan vastaavaa työtä, ei ymmärrä sitä, että ammattitaito kyllä rapautuu, jos on pitkään työttömänä. Jos olisi palkkaamassa työntekijää, ottaisin töihin huomattavasti mieluummin koulutetun työntekijän, joka olisi tehnyt jonkun aikaa muuta työtä, kun ei ole oman alan töitä löytänyt, kuin ihmisen, joka on ollut työttömänä, koska ei ole saanut oman alan työtä.
Ei ole mitenkään helppoa löytää muuta työtä, kun ei ole löytänyt omankaan alan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä parempi olisi korvauksia vastaan työ. Näin ei kukaan saisi rahaa ilmaiseksi. Ihmiset olisivat kiinni rutiineissa, tulisi sosiaalista elämää ja liikuntaa.
Ne, joilla ongelmia henkisellä puolella, kuntoutusleireille. Ne, joilla fyysisiä ongelmia, tutkimuksiin ja eläkkeelle, jos lausunnot niin sanovat. Muuten hoitoon ja kuntoutukseen.
Kouluihin tarvitaan välkkävalvojia, aikuisia luokkiin tueksi ja turvaksi, teiden varsia on siistittävänä, päiväkotiin lisäapua retkille, mummoja voi ulkoiluttaa, noita tuolla edellä mainittuja kuntoutusleirejä pyörittää...
Riittäisi esim. 3x viikossa 4h kerralla. Jokaisella olisi puuhaa, kukaan ei jäisi turhautuneena paikalleen, saisi ne tuet ns. työllä ja koko ajan voisi ihan normaalisti hakea "oikeisiin" töihin.
Tämä on hyvä idea. Oma ehdotukseni on kehittää järjestelmää niin että valtio ottaa jokaisen työttömän osa-aikatyöhön esimerkiksi 60 tunniksi kuukaudessa ja maksaa tästä palkkaa 15 euroa tunti. Se olisi tietysti sinänsä ihan oikea työsuhde, jolloin työ ei olisi niin sanotusti pois palkalla tehtävistä.
Järkevää tuon kun totettasivat
Vierailija kirjoitti:
Jos suostuu ottamaan vastaan vain ja ainoastaan koulutustaan vastaavaa työtä, ei ymmärrä sitä, että ammattitaito kyllä rapautuu, jos on pitkään työttömänä. Jos olisi palkkaamassa työntekijää, ottaisin töihin huomattavasti mieluummin koulutetun työntekijän, joka olisi tehnyt jonkun aikaa muuta työtä, kun ei ole oman alan töitä löytänyt, kuin ihmisen, joka on ollut työttömänä, koska ei ole saanut oman alan työtä.
Tällaisia ääliötyönantajia varten mulla onkin tekaistuja työsuhteita CV:ssä, työtodistuksetkin löytyy. Olen ollut muka siskoni firmassa nettikaupan työntekijänä ja mieheni firmassa toimistohommissa. Osaavat kyllä vastata oikein, jos joku työnantaja soittaa ja kyselee. Ja ei, kummallakaan ei ole sama sukunimi kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkailulla ja kiristämisellä saadaan sellaisia tutkimustuloksia joita tilaaja haluaa.
Valtiovarainministeriön ulkopuoliset asiantuntijat ovat tuloksista samaa mieltä, niin kuin Helsingin Sanomien juttu kertoo. Vasemmisto ei voi kiistää tieteellisessä mielessä.
Toki tukia leikkaamalla voidaan saada ihmisiä töihin jos vaihtoehto on elää köyhyysrajan alapuolella. Mutta onko kestävää että tuet lasketaan minimitoimeentulon alle ja sanotaan että töissä saat sitten sen saman minimitulon kuin sait ennen tuilla? Ei se ainakaan kannustavaa ole vaikka onkin tieteellisesti saatu tulos.
Ihmiset on tarkoitus saada kunnon töihin. Niistä ne verotulot saadaan. Ei mitään tukiaisten suuruisille palkoille työllistämistä.
Tarkoitus on toki se mutta onko se realistista onkin sitten ihan eri asia. Mistä ne kunnon hyvät työpaikat äkkiä ilmestyvät?
Kun esimerkiksi osa-aikatyön tukeminen lopetetaan, työnantajien on tarjottava kokoaikaista työpaikkoja. Raaka peli, mutta se on yhteiskunnan etu.
Jos kahdesta osa-aikaisesta tulee yksi kokoaikainen niin työpaikkojenhan määrä vähenee, ei lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Joskus pitää voida antaa keppiäkin, jos ei mikään muu tehoa. Pieni pakotus voi saada työhalutkin nousemaan. Ihminen ei aina välttämättä ymmärrä tarvitsevansa sellaista kannustusta, mutta jokainen täällä on omillaan ja hoitaa oman elämänsä. Itse on työpaikkaa haettava ja työtä tehtävä, että saa leivän pöytään.
Missä sitä porkkanaa on ollut ennenkään nähtävissä? Lähinnä ne porkkanat on työnnetty köyhän ahteriin jos sellaisia on ollut.
moni käy töissä,mutta ei ole kuin osa-aikatyötä jase palkka ei millään riitä ihmisarvoiseen elämiseen,vuokra, työmatkat,yleinen menoerät, vakuutukset pakolliset vuokra-asunnossa, jos jotain menee rikki, tv, puh, pyykkikone,,huh olemme olleet ilman kunnon ruokaa esim. pelkkää jureskeitto,,puolitoista viikkoa ilman leipää,maitoa jne. lapset ei saa kesällä kouluruokaa. olen katsellut maahan,,jos olisi pudonnut esim. leipäpussi joltain. emme röökaa ,,juhli tms. vaatteet maksaa,,niitä kuluu koululaisella ja kasvunvarat. saunavuorostakin piti luopua,,onko sekin liian suurta. bussimaksut pakolliset, työmatkat näes,sillä talvella ei voi romupyörällä lumituiskussa ajaa 15 km yhteen suuntaan ,,ei avattua pyörätietä usein klo 6. olemme miettineet itsemurhaa jolloin lapset pääsisi edes laitoshuoltoon. kuitenkin yritetään rakastaa ja leikkiä ja sitä yhdessäoloa,,kirjastoa jne. kerran olin vain 6 pv työtön,, aina saanut jotain työtä, silti palkka ei vain riitä. että haist sie paska besservisser
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä oli kesällä n. 42 000 työtöntä. Poikani pääsi siis töihin heti, olisi saanut jatkaakin, samoin muut nuoret. Työhön koulutettiin, ihan OK työ, tosin vuorotyö, mutta toisaalta sai viikonloppulisät ym.
Työvoimasta on huutava pula, työttömiä yli 42 000. Mikä tässä mättää? Nuorten työpaikat siis Helsingissä, ja Helsingissä nuo 42 000 työtöntä.
En väitä, että kaikille noille 42 000 olisi työtä, mutta kokemuksen perusteella monelle heistä.
Ainahan ne nuoret pääsee, ei sitä voi vertailla aikuisen ihmisen työttömyyteen. Nuoria pidetään fyysisesti jaksavina, oikeuksistaan tietämättöminä, ja valmiina tekemään mitä vain pikkurahaa vastaan. Nuorilla ei myöskään sitovia aikatauluja samalla tavalla kuin vaikka perheellisellä työttömäksi jääneellä. Aikuisista tiedetään, että heillä on jo kokemusta paremmistakin paikoista ja palkoista, ja siksi heitä ei palkata.
En tiedä millaisessa työssä noin yksinkertaiset ihmiset kuin sinä pärjää, mutta veikkaan ettei sinne fiksumpia palkatakaan.
Nykynuoret eivät välttämättä olekaan enää niin tietämättömiä oikeuksistaan kuin olivat nuoret menneinä vuosikymmeninä, joten iäkkäämmistä ikäluokista voi enemmän löytyä niitä, jotka eivät oikeuksistaan tiedä niin paljoa, mikäli ovat jo aikoinaan syrjäytyneet enemmän tai vähemmän. Palkataanko kohta ne iäkkäämmät oikeuksistaan tietämättömät, mikäli nuoremmat ei enää siihen taivu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkailulla ja kiristämisellä saadaan sellaisia tutkimustuloksia joita tilaaja haluaa.
Totuus on se, että tukien leikkaus ei luo yhtään työpaikkaa!!
Suomessa on työvoimapula. Kyse on olemassa olevien työpaikkojen täyttämisestä.
Eli totuus on tämä:
Suomessa ei ole työvoimapulaa. Olemassaolevat työpaikat on jo täytetty ja yritykset ovat pikemminkin irtisanomassa työntekijöitä kuin palkkaamassa heitä, koska irtisanomissuojaa halutaan heikentää.
Ei minua ole palkattu töihin millään leikkaamisella. Työnantajia ei kiinnosta leikataanko tukia. Eivät ne palkkaa työttömiä sen enempää kuin 5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan. Ihmisten oltavat kurjistuu ja heistä alkaa tulla talousstressin takia työkyvyttömiä.
Sit täytynee kiristää työkyvyttömyyden määritelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että tukien leikkaus ei luo yhtään työpaikkaa!!
Suomessa on työvoimapula. Kyse on olemassa olevien työpaikkojen täyttämisestä.
Eli totuus on tämä:
Suomessa ei ole työvoimapulaa. Olemassaolevat työpaikat on jo täytetty ja yritykset ovat pikemminkin irtisanomassa työntekijöitä kuin palkkaamassa heitä, koska irtisanomissuojaa halutaan heikentää.
Mä taas näen sen niin, että mädät omenat saadaan helpommin pois, ja hyvät työntekijät tilalle.
Olisipa tukia leikattu kunnolla silloin, kun olin vielä nuori ja tyhmä parikymppinen, joka jätti monta väärältä tuntuvaa koulua kesken, eikä etsinyt edes kesätöitä tosissaan. Lopulta se hölmö, pelokas ja yksinäinen parikymppinen minä, jäikin sitten kannustinloukkuun ihmettelemään ja odottamaan uutta intoa ja rohkeutta opiskella jotain. Aivan liian pitkäksi aikaa.
Nyt kun olenkin sitten jo 30v ilman työkokemusta, niin nämä leikkaukset eivät ole enää läheskään yhtä hyödyllisiä tulevaisuuteni kannalta (jos ollenkaan), kuin olisivat voineet silloin nuorempana olla, vaan ne tuntuvat vain pelkältä rangaistukselta menneisyyteni vääristä valinnoista, joille en voi enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkoja nostamalla työssäkävien ei tarvitse hakea tukia.
Mitä korkeammat palkat, sitä enemmän työttömiä.
Miksi Norjassa on sitten lähes täystyöllisyys vaikka mediaanipalkka on 83 tonnia vuodessa?
Ja vain murto-osa väestöstä on ölyalalla töissä, eli turha keppihevonen. Oslossa asunnon vuokrakin maksaa suunnilleen saman verran kuin Helsingissä. Sairaanhoitaja saa 2 tonnin palkan sijasta 5-6 tonnia.
Norjassa on täystyöllisyys siksi että IRTISANOMISIA on huomattavan vähän. Norjassa kaikkien palkkoja lasketaan muutamien irtisanomisen sijaan. Lisäksi Norjassa on Ruotsin malli että viimeksi taloon tulleet irtisanotaan ensin. Nuoret työllistyvät helpommin uudelleen.
Norjassa tehdään paljon osa-aikatyötä eikä heitä lasketa työttömiksi koska he tulevat toimeen palkallaan eivätkä saa työttömyyskorvausta lisäksi. Noin 50 % esimerkiksi hoitoalan vakituisista työpaikoista on osa-aikaisia, työprosentti 50-90 %.
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin?
Päiväkodit, terveyskeskukset, koulut hirveä työntekijä pula. Siinä ihan ekaksi. Mä tiedän sun ekan pointin, en tykkää siitä enkä tästä ja mulla on selkä rikki jne. Toinen on ettei ole koulutusta. No katsos osaan hommista ei tarvitse koulutusta tai sitten sä hankit sen koulutuksen. Onpa vaikeaa..
Onko tässä kaikkein vähiten eforttia pistetty työpaikkailmoitukseen, ei ole jaksettu edes tehtävänimikettä kirjoittaa kun otsikossa lukee: "Kirjoita tähän tehtävän nimike"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin?
Päiväkodit, terveyskeskukset, koulut hirveä työntekijä pula. Siinä ihan ekaksi. Mä tiedän sun ekan pointin, en tykkää siitä enkä tästä ja mulla on selkä rikki jne. Toinen on ettei ole koulutusta. No katsos osaan hommista ei tarvitse koulutusta tai sitten sä hankit sen koulutuksen. Onpa vaikeaa..
Ai että ryhdyt vain opettajaksi tai sairaanhoitajaksi tuosta vain? Olet idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus pitää voida antaa keppiäkin, jos ei mikään muu tehoa. Pieni pakotus voi saada työhalutkin nousemaan. Ihminen ei aina välttämättä ymmärrä tarvitsevansa sellaista kannustusta, mutta jokainen täällä on omillaan ja hoitaa oman elämänsä. Itse on työpaikkaa haettava ja työtä tehtävä, että saa leivän pöytään.
Missä sitä porkkanaa on ollut ennenkään nähtävissä? Lähinnä ne porkkanat on työnnetty köyhän ahteriin jos sellaisia on ollut.
Ymmärrän näkökulmasi, mutta jokainen on loppupeleissä vastuussa itsestään. Koska maailman tilanne on tällä hetkellä monella tapaa haastava, on nähtävä aivan erityisesti vaivaa ja haettava kaikenlaista työtä ja oltava myös valmis tekemään kompromisseja ja myönnytyksiä oman selviytymisensä eteen. Ei ruoka tule kuin Manulle illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla veroja alennetaan. Valtio ottaa siis velkaa alentaakseen työtätekevien veroja eikä maksaakseen laiskojen tukia, jotka meillä jo valmiiksi on maailman korkeimmat. Siksi otettu velkamäärä ei juurikaan laske ja korkomenot tuo myös miljardien lisämenot budjettiin.
Ei ole maailman korkeimmat. Suomi on saanut EU:lta useita huomautuksia tukien pienuudesta.
Mutta sitä asumistukea ei taideta edelleenkään huomioida tässä. Se on hyvin merkittävä osa.
Jos asumistuki yhdistettäisiin virallisesti toimeentulotukeen tms, ja jätettäisiin erikseen maksamatta, miltähän samainen tilasto mahtaisi näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin?
Ai että ryhdyt vain opettajaksi tai sairaanhoitajaksi tuosta vain? Olet idiootti.
Ei tarvitse ryhtyä opettajaksi, erittäin paljon paikkoja esim lastenhoitajille, kouluavustajille, laitoshuoltajille, vanhusten avustajille jne. Pääsee töihin ilman koulutusta. Voi hakea ensin vaikka osa-aikatyötä tai mitä vaan ja saada jalkaa oven väliin. Sun kielenkäytöllä sopivin paikka sulle on vanhustenhoito, silloin ei haittaa jos välillä suusta tulee löperöä.
Vähän pakko on valikoida, jos on sellaisia asioita terveydentilassa, jotka on otettava huomioon. Esimerkiksi jollain atooppinen iho, jollain astma, jollain vakavia allergioita, jollain nivelrikko, minulla kahdesti leikattu selkä siinä kunnossa, etten voi mitenkään ottaa esimerkiksi siivoustyötä, en pysty kotianikaan siivoamaan kuin pienissä erissä. En voi myöskään seistä kovin kauaa kerrallaan, eikä toisaalta pelkkä istumatyökään käy.