Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla passi, henkilökortti vai molemmat?

Vierailija
01.09.2023 |

Onko käytössäsi passi, henkilökortti vai oletko hankkinut peräti molemmat?

Itse koitan tässä päättää, kumman ottaisin, kun nykyinen passi on vanhentumassa. Henkilökortti olisi kieltämättä kätevämmän kokoinen, mutta toisaalta taitaa olla passia kalliimpi, eikä sen kelpaamisesta matkustaessa ole varmuutta.

Passi toisaalta kelpaa tarvittaessa varmasti myös ulkomailla ja on halvempi kuin henkilökortti. Toisaalta taas on hivenen hankalan kokoinen, ja eipä sitä viimeisen viiden vuoden aikanakaan tullut matkustettu kuin pari kertaa risteilyllä Ruotsiin.

Joten nyt sitten tuli mieleen kysellä muilta, että kumman itse valitsit ja miksi?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat tietysti. Passi on matkustusasiakirja, ja henkilökortti on mukana henkilöllisyyden todistamiseksi.

Myös hlökortti on matkustusasiakirja.

Se ei välttämättä kelpaa passintarkastuksessa.

Kelpaa jos matkustaa shengen alueella

Valitsetko matkakohteesi sen mukaan kuuluuko se Schengeniin? Ja alatko vääntää norjalaisen hotellin respassa että kyllä tämä on ihan aito? Tiedän tyypin joka yritti päästä Turkkiin näyttämällä lentokentällä ajokorttia. Ei päässyt.

Kirjoittajalle tiedoksi pohjoismaissa on ollut vapaaliikkuminen jo kymmeniä vuosia, henkilöllisyytesi pitää tarvittaessa pystyä todistamaan.Turkki ei kuulu Eu:hun ja jos joku lukutaidoton norjalaisessa hotellissa ei päästä sinua majoittumaan kannattaa vaihtaa hotellia.

Vierailija
42/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut kumpaakaan 15-vuoteen, pelkkä ajokortti on riittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat tietysti. Passi on matkustusasiakirja, ja henkilökortti on mukana henkilöllisyyden todistamiseksi.

Myös hlökortti on matkustusasiakirja.

Se ei välttämättä kelpaa passintarkastuksessa.

Kelpaa jos matkustaa shengen alueella

Kelpaa toki, mutta en minä ainakaan halua rajoittaa matkustamistani vaan jonnekin Schengen-alueelle. Eihän se kata edes koko Eurooppaa.

Vierailija
44/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi.

Henkilökortti turhaa rahastusta ellei matkusta paljon EU-maissa, jolloin kätevämmän kokoinen. Käsittääkseni silti voi olla, että se ei jossain kelpaakaan vaikka pitäisi.

Ei sillä ettei 5 vuoden välein uusittava passi olisi turhaa rahastusta ja työtä hakijalle & virkamiehille.

Vierailija
45/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortti vain minulla, passilla en tee mitään, edes henkilökorttia joutunut koskaan näyttämään.

Jokaisella ihmisellä täytyy olla voimassa oleva passi. Ei koskaan tiedä milloin täytyy paeta maasta. Henkilökortti ei kelpaa ulkomailla.

Kyllä minä joudun todistamaan henkilöllisyyteni melko usein, jopa lunastaessani verkkokaupoista tilaamiani paketteja noutopisteestä. Passia en uskalla kuljettaa arjessa mukana.

Minä olen kyllä saanut kaikki paketit noutopisteestä ihan ajokortilla. Tai viimeisimmällä kerralla ei tarvinnut edes sitä, riitti että oli saapumisviestin PIN-koodi esittää.

Jos minulla ei olisi ajokorttia, niin sitten varmaan hankkisin sen henkilökortin. Perheen teineillä oli ne henkilökortit käytössä, mutta ajokortin saannin jälkeen ei enää ottanut kuin passin.

Vierailija
46/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusin juuri molemmat. Taasko tuli eteen hintakysymys?

47/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 50,- viiden vuoden välein kaataa talouden, niin kannattaa siirtyä omavaraistalouteen jonnekin ikimetsään.

Minulla molemmat, mutta passia tarvii tosiaan vain Schengenin ulkopuolisiin matkoihin, Euroopan matkat hyvin selvitty henkilökortilla.

Vierailija
48/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia käyttänyt pelkkää henkilökorttia. Mitään ongelmia ei ole ollut matkustaessa vaikka Gibraltarilla sitä syynättiin hieman pidempään.

Vierailija
49/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös henkilökortti on matkustusasiakirja ja passi kelpaa henkilöllisyyden toteamiseksi. Mitä teet kahdella päällekkäisellä identiteetin todistavalla asiakirjalla?

Vierailija
50/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VaahtoVasara kirjoitti:

Jos 50,- viiden vuoden välein kaataa talouden, niin kannattaa siirtyä omavaraistalouteen jonnekin ikimetsään.

Minulla molemmat, mutta passia tarvii tosiaan vain Schengenin ulkopuolisiin matkoihin, Euroopan matkat hyvin selvitty henkilökortilla.

Ei 50€ kaada mutta passi on minulle turha koska ei ole varaa matkustella. BTW, en ole työtön.

Vierailija
51/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi. Kotimaassa ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa ajokortti ei olisi riittänyt henkilöllisyyden todistamiseen.

Vierailija
52/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat löytyy. Isän kuolinpesän asioissa juoksin pankissa niin usein, että kyllästyin kantamaan passia mukana. Ajokortti ei ollut riittävä.

Passi taas pitää olla, kun matkakohde on usein Briteissä. Se kun ei ole Schengenin sopimuksen piirissä.

Vierailija
53/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia käyttänyt pelkkää henkilökorttia. Mitään ongelmia ei ole ollut matkustaessa vaikka Gibraltarilla sitä syynättiin hieman pidempään.

Syynättiinkö siirtymistä Gibraltarille vai Afrikan puolelle? Miten kävi?

Vierailija
54/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat. Haen ne puolen vuoden välein niin että samalla valokuvalla saa molemmat, mutta eivät vanhene samaan aikaan. Henkkari on aina lompakossa, passin otan mukaan matkoille tietysti jos menen EU:n ulkopuolelle, mutta usein Euroopan reissullekin. Joskus pitää jättää passi johonkin lähetystöön viisumia varten ja silloin pitää olla henkkari, millä matkustaa Euroopassa ja yleensä todistaa henkilöllisyytensä missä ajokortti ei kelpaa.

Vierailija
55/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä henkilökortti, koska toistaiseksi ei ole tullut mentyä Schengen-alueen ulkopuolelle. Kun britteihin, jenkkeihin tai Japaniin reissu tulee ajankohtaiseksi haen passia taas.

Vierailija
56/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä henkilökortti. En juuri matkusta EU-alueen ulkopuolelle

Vierailija
57/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut kumpaakaan noin kymmeneen vuoteen. Hankin sitten jos tarviin.

Vierailija
58/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat.

En koe erityisen kalliiksi ja menee samalla kuvalla ja vaivalla siinä samalla kertaa. En myöskään tiedä mitä seuraavina vuosina tapahtuu, joten on sama olla passikin olemassa.

Vierailija
59/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa nykyistä passini en ole vielä käyttänyt kuin pankissa asioidessani. Virossa käydessä oli tietysti mukana, muttei kukaan sitä kysellyt. Edellisellä passilla oli sama tarina, paitsi että kävin myös Ruotsissa niin, ettei kukaan kysellyt mitään. Sitä käytin kuitenkin kerran lentokentällä, vaikka kotimaassa lensinkin, lentäessä kun täytyy henkilöllisyytensä todistaa lähes varmasti jossain vaiheessa.

Vierailija
60/111 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortti. Matkustan harvoin EU:n ulkopuolelle, joten henkilökortilla pärjään. Se on helppo kuljettaa lompakossa.

Samoin. Olen uusinut henkilökortin viiden vuoden välein ja se on voimassa vuoden 2026 loppuun asti. Vanha passikin on mutta en ole uusinut sitä vuoden 1989 jälkeen ja itänaapurissa olen käynyt viimeksi Neuvostoliiton aikaan kun Pietari oli vielä Leningrad.

Britanniaan ei voi enää matkustaa henkilökortilla Brexitin jälkeen mutta kylläkin 27 EU-maahan sekä Norjaan, Islantiin ja Sveitsiin. Kypros, Kanarian saaret ja Azorit ovat kaukaisimmat kohteet,  jonne suomalainen pääsee ilman passia, mutta Grönlannin matkaa varten tarvitsee passin ja viisumin.

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/inde…