Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla passi, henkilökortti vai molemmat?

Vierailija
01.09.2023 |

Onko käytössäsi passi, henkilökortti vai oletko hankkinut peräti molemmat?

Itse koitan tässä päättää, kumman ottaisin, kun nykyinen passi on vanhentumassa. Henkilökortti olisi kieltämättä kätevämmän kokoinen, mutta toisaalta taitaa olla passia kalliimpi, eikä sen kelpaamisesta matkustaessa ole varmuutta.

Passi toisaalta kelpaa tarvittaessa varmasti myös ulkomailla ja on halvempi kuin henkilökortti. Toisaalta taas on hivenen hankalan kokoinen, ja eipä sitä viimeisen viiden vuoden aikanakaan tullut matkustettu kuin pari kertaa risteilyllä Ruotsiin.

Joten nyt sitten tuli mieleen kysellä muilta, että kumman itse valitsit ja miksi?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä passi 

Vierailija
82/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kumpaakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kumpaakaan.

Vierailija
84/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On henkilökortti. En tarvitse passia.

Vierailija
85/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat. Henkilökortti on normaalisti aina mukana ja passi kun matkustan. Ajokorttia ei ole. 

Vierailija
86/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkustele mutta pidän voimassaolevaa passia.  Olen tarvinnut sitä pankissa kahden perikunnan asioissa,  s-pankissa pakollisessa tunnistautumiskäynnissä.  Uutta passia ärrältä hakiessa.  Kaikessa missä ajokortti ei riitä.

Vierailija
87/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat tietysti. Passi on matkustusasiakirja, ja henkilökortti on mukana henkilöllisyyden todistamiseksi.

Henkilökortti on matkustusasiakirja EU:ssa. Matkustan säännöllisesti, mutta vain Euroopassa.

Nyt täytyy ihan uteliaisuudesta kysyä, että oletko kokenut mitään hankaluuksia pelkän henkilökortin kanssa matkustessasi? Ihan vaan, kun sitä aina välillä tulee vastaan juttuja siitä, miten joissain paikoissa ihan Euroopassa/EU-alueella ei henkilökorttia olisi joko hyväksytty (tai tunnistettu) viralliseksi matkustusasiakirjaksi.

Kuulostaa hieman oudolta, ettei EU-maissa hyväksyttäisi henkilökorttia matkustukseen. Asun nyt 15 vuotta Italiassa eikä minulla ole tänä aikana ollut ollenkaan voimassa olevaa passia ja matkustellut olen paljonkin - mutta vain EU-maissa. Ei ole ikinä ollut vaikeuksia henkilökortin kanssa. Minulla on saksalainen ja italialainen henkilökortti. Suomen kansalainen olen, mutten sikakallista Suomen passia aio ikinä hankkia eikä ole voimassakaan kuin viisi vuotta. Saksan passi sentään on 10 vuotta voimassa, mutta en tartte sitäkään. Suomeen olen lentänyt aina saksalainen henkilökortti laukussani.

Vierailija
88/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passi. Se riittää.

Passi on kuitenkin aika isokokoinen kuljettaa päivittäin laukussa tai taskussa.

Miksi sitä pitäisi päivittäin kuljettaa mukana? Itse otan sen mukaan vain kun tiedän sitä tarvitsevani

Vierailija
89/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi. En ole henkilökorttia tarvinnut.

Nyt pohdin sukunimen muutosta, mutta passi on vasta vuoden vanha ja taitaa maksaa yhtä paljon jos sen uusii nimenmuutoksen vuoksi? Joten ehkä vaihdan nimen vasta 4 vuoden päästä.

Vierailija
90/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On molemmat. Kun hankkii yhtä aikaa säästää kuluissa.

henkkari aina lompakossa, passi matkoilla EUn ulkopuolella. Passin pitää olla hyväkuntoinen, ihan mintti monissa maissa, niin turha sitä roudata esim kun hakee postipaketin.

Joku tietty sanoo, että kelpasi resuinenkin passi, mutta on ihan turha lentää jonnekin tuhansien kilometrien päähän ja sitten tulla samantien takaisin koska passi ei kelvannut. Esim USAn maahantuloviranomaiset ovat tosi tarkkoja siitä että passi on mintti, olivat jo ennen ja nyky pressan aikana ihmisiä käänytetään vähemmistäkin syistä kuin että passia arvellaan väärennökseksi,

Vierailija
91/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortti vain minulla, passilla en tee mitään, edes henkilökorttia joutunut koskaan näyttämään.

Et ole siis koskaan äänestämässäkään käynyt?

Vierailija
92/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pohdin sukunimen muutosta, mutta passi on vasta vuoden vanha ja taitaa maksaa yhtä paljon jos sen uusii nimenmuutoksen vuoksi? Joten ehkä vaihdan nimen vasta 4 vuoden päästä.

Passi maksaa verkosta hankittuna 53 e, maksaa saman vaikka pitäisi käydä poliisilaitoksella sormenjäljet antamassa. Tietysti kuvan hankinta lisäksi. 

Jos nimi pitää muuttaa niin passin hinta on varmaan marginaalikustannus.

Vierailija
93/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan, pelkkä joskus 1990-luvulla myönnetty ajokortti on. Ei ole koskaan ollut passia tai henkilökorttia. Koska en matkustele, eipä ole tullut tarvetta vastaan.

Vierailija
94/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortti vain minulla, passilla en tee mitään, edes henkilökorttia joutunut koskaan näyttämään.

Siellä käy ajokorttikin jopa, juuri kävin sunnuntaina äänestämässä wanhalla ajokortilla.

Vierailija
95/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passi. Kotimaassa ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa ajokortti ei olisi riittänyt henkilöllisyyden todistamiseen.

Ei riitä enää pankkiasioinnissa

Ajokortti kun n helpoimmasta päästä, niistä asiakitjoista jotka voidaan väärentää.

Pankit eivät hyväksy ajokorttia henkilötodistukseksi.

Eivät myöskään tulli eikä rajavartiosto.

Enpä ole pankissa asioinut niin että olisi ihan sinne pankkikonttoriin pitänyt mennä ja jotain todistuksia näyttää, yli 15 vuoteen. Netissähän ne asiat hoituu. Eikä ole siis tullut koskaan ongelmaksi etten omista passia enkä henkilökorttia.

Vierailija
96/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain passi (ja ajokortti)

Vierailija
97/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passi maksaa verkosta hankittuna 53 e, maksaa saman vaikka pitäisi käydä poliisilaitoksella sormenjäljet antamassa. Tietysti kuvan hankinta lisäksi. 

Jos nimi pitää muuttaa niin passin hinta on varmaan marginaalikustannus.

Rooman lähetystöstä Suomen passin hankkiminen maksaa 235 euroa. 

Vierailija
98/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestäessä riittää ajokortti.

Vierailija
99/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On molemmat. Kun hankkii yhtä aikaa säästää kuluissa.

henkkari aina lompakossa, passi matkoilla EUn ulkopuolella. Passin pitää olla hyväkuntoinen, ihan mintti monissa maissa, niin turha sitä roudata esim kun hakee postipaketin.

Postipakettia noutaessa riittää ajokortti.

Vierailija
100/111 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaakaan ei ole. Minulla ei ole varaa tuollaisiin, enkä niitä kyllä tarvitsekaan.