Onko sinulla passi, henkilökortti vai molemmat?
Onko käytössäsi passi, henkilökortti vai oletko hankkinut peräti molemmat?
Itse koitan tässä päättää, kumman ottaisin, kun nykyinen passi on vanhentumassa. Henkilökortti olisi kieltämättä kätevämmän kokoinen, mutta toisaalta taitaa olla passia kalliimpi, eikä sen kelpaamisesta matkustaessa ole varmuutta.
Passi toisaalta kelpaa tarvittaessa varmasti myös ulkomailla ja on halvempi kuin henkilökortti. Toisaalta taas on hivenen hankalan kokoinen, ja eipä sitä viimeisen viiden vuoden aikanakaan tullut matkustettu kuin pari kertaa risteilyllä Ruotsiin.
Joten nyt sitten tuli mieleen kysellä muilta, että kumman itse valitsit ja miksi?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Henkilökorttia, kun ei ole ajokorttia niin pitää olla joku virallinen todistus että olen minä kun hakee paketteja. Äänestäessä kelpaa vanhentunutkin henkilökortti, mutta posti varten pitää uusia se kortti tai ei saa paketteja.
Höpöhöpö. Ei postissa tarvitse mitään henkilökorttia. Riittää kun näyttää koodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina voimassaoleva passi. Henkilökorttia en ole koskaan hankkinut. Yleensä kotimaassa pärjää ajokortilla, joten passia tarvitaan täällä harvoin mukaan.
Ajokortteja väärennetään paljon, kun trafi jakoi niiden tiedot ympäri maailmaa.
Ei kelpaa esim. pankissa.
Pitkäaikaisena asiakkaana meillä kelpaa ajokortti pankissamme.
Molemmat. Muovikortti on aina mukana ja passia säilytän erikseen, myös matkoilla. Eli jos toinen varastetaan niin toinen ehkä säästyy. Passi on myös sen takia, että jos tulee lähtö Euroopan ulkopuolelle, passijonot saattavat olla kuukausien mittaiset. Tosin seuraavan passin saan taas ilman käyntiä poliisilaitoksella.
Lisäksi on KELA-kortti ja Eurooppalainen Sairaanhoitokortti kahtena kappaleena. Tilaan uuden EU-kortin aina hyvissä ajoin ennen kuin edellinen menee vanhaksi, vaikka se tulisi automaattisestikin, mutta menee aika viime tippaan. Se on kerrallaan voimassa 2 vuotta.
Passi. Tilasin viime maanantaina netin kautta uuden, ja perjantaina sai jo hakea lähikaupalta. Eli nyt ei ole ruuhkaa.
Passi ja aina voimassa. Pääsee mahdollisimman kauas kun vasurien toive vallanpitäjät tulevat tänne.
Molemmat. Passin tarvitsen matkustamista varten, mutta en halua passia jatkuvasti kuljettaa mukana, henkilökortti on sitä varten.
Eikä edes ajokorttia tarvitse. Riittää kun näyttää koodin.