Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ASO-numeron onnistuitte saamaan?

Vierailija
01.09.2023 |

Mielestäni melko tasan 9.00 linkkiä painoin. Numeroksi tuli 441X (eli jätin tästä viimeisen numeron salaiseksi, koska folio)

Kommentit (468)

Vierailija
361/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttakaas dilemmassa; Niin eihän minun nyt vielä kannata hakea numeroa vaan nimenomaan tuota 2026 edeltävästi 2 vuotta? Ensi keväänä siis?

Juuri näin. Kahden vuoden päästä juuri tänään haet uutta numeroa, jolloin hakemasi numero on voimassa 2026. Ja heti aamusta epätoivoisesti klikkaillen tietokonepalvelinten kaatuessa ja maksujen epäonnistuessa. Todellakin toivon että tällöin järjestelmä olisi muuttunut fiksummaksi, eli arvotaan joka kohde ilman järjestysnumeroita.

Et taida oikein ymmärtää miten tämä uusi systeemi toimii :-)

Kerro ihmeessä lisää, nähtävästi en ymmärrä. Minun ymmärrykseni mukaan nyt saadut luvut ovat kahden vuoden päästä vanhentuneet, joten kahden vuoden päästä on otettava uusi luku, jolloin uusi luku määrittelee taas jonopaikkani.

Voit sinä ottaa sen uuden luvun jo vaikka vuoden päästä. Tai vasta kahden ja puolen vuoden päästä. Toista samanlaista ryntäystä ei tule kuin nyt kun lukuja jaettiin ensimmäistä kertaa vaan ajan kanssa nuo tasottuvat ja koko homma toimii niin kuin on tarkoitus eli vanhin voimassa oleva numero voittaa, mikä on paljon parempi systeemi kuin se ehdotettu arpominen.

Kiitos vastauksesta mutta en vieläkään ymmärrä järjestelmän paremmuutta. Eli jos minulla on vaikkapa nyt numero 10000 ja numero vanhenee kahden vuoden päästä. Jos onnistun saamaan asunnon aivan viime hetkillä voimassaoloaikana (koska numero on vanhin) niin kaikki hyvin. Mutta jos otan uuden numeron on numero pompsahtanut ties kuinka monta tuhatta pykälää. Tai tarkoitatko että näitä kannattaa ottaa puolen vuoden välein, jolloin toki numero heikkenee. Miten ihmeessä tällainen 9,2e per optimointi voi olla parempi kuin puhdas arpominen?

Jos systeemi toimii fiksummin kuin yksinkertainen ajatuskaavani niin tosi hyvä, kiitos jo etukäteen selityksestä!

Eihän niitä oteta ennenkuin vanhenee se voimassaoleva.

Voi ottaa jos haluaa ja joissain tilanteissa vanhasta numerosta luopuminen ja uuden ottaminen voi olla järkevääkin.

Vierailija
362/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttakaas dilemmassa; Niin eihän minun nyt vielä kannata hakea numeroa vaan nimenomaan tuota 2026 edeltävästi 2 vuotta? Ensi keväänä siis?

Juuri näin. Kahden vuoden päästä juuri tänään haet uutta numeroa, jolloin hakemasi numero on voimassa 2026. Ja heti aamusta epätoivoisesti klikkaillen tietokonepalvelinten kaatuessa ja maksujen epäonnistuessa. Todellakin toivon että tällöin järjestelmä olisi muuttunut fiksummaksi, eli arvotaan joka kohde ilman järjestysnumeroita.

Kerro ihmeessä lisää, nähtävästi en ymmärrä. Minun ymmärrykseni mukaan nyt saadut luvut ovat kahden vuoden päästä vanhentuneet, joten kahden vuoden päästä on otettava uusi luku, jolloin uusi luku määrittelee taas jonopaikkani.

Voit sinä ottaa sen uuden luvun jo vaikka vuoden päästä. Tai vasta kahden ja puolen vuoden päästä. Toista samanlaista ryntäystä ei tule kuin nyt kun lukuja jaettiin ensimmäistä kertaa vaan ajan kanssa nuo tasottuvat ja koko homma toimii niin kuin on tarkoitus eli vanhin voimassa oleva numero voittaa, mikä on paljon parempi systeemi kuin se ehdotettu arpominen.

Kiitos vastauksesta mutta en vieläkään ymmärrä järjestelmän paremmuutta. Eli jos minulla on vaikkapa nyt numero 10000 ja numero vanhenee kahden vuoden päästä. Jos onnistun saamaan asunnon aivan viime hetkillä voimassaoloaikana (koska numero on vanhin) niin kaikki hyvin. Mutta jos otan uuden numeron on numero pompsahtanut ties kuinka monta tuhatta pykälää. Tai tarkoitatko että näitä kannattaa ottaa puolen vuoden välein, jolloin toki numero heikkenee. Miten ihmeessä tällainen 9,2e per optimointi voi olla parempi kuin puhdas arpominen?

Jos systeemi toimii fiksummin kuin yksinkertainen ajatuskaavani niin tosi hyvä, kiitos jo etukäteen selityksestä!

Sillä tavalla parempi että jos olet kaksi vuotta asuntoja katsellut niin loppusuoralla sinulla on varsin hyvä todennäköisyys päästä johonkin mihin haluat, alkupäästä pienempi. Arpomalla voi käydä niinkin että et koskaan saa mitään, jos vain joku muu hakee, kun taas kaverisi saa joka kerran sen mitä haluaa ensi yrittämällä, vaikka tuhannen hakijan joukosta.

Ymmärrän pointin, mutta en välttämättä ole varma sen paremmuudesta. Nythän se vaan siirrettiin ikikäkkimisestä kahden vuoden sattuispa silloin tulemaan just sopiva ennenkuin arpajaisnumeroni loppuu-käkkimiseen plus 9,2e arpajaismaksu. Edelleen olen sitä mieltä että jopa Helsingin entisen hitas-järjestelmän tyyliset arpajaiset ovat tasa-arvoisemmat, mutta kiitos paljon selityksestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ottaa jos haluaa ja joissain tilanteissa vanhasta numerosta luopuminen ja uuden ottaminen voi olla järkevääkin.

Niinpä tietysti. 

Vierailija
364/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tavalla parempi että jos olet kaksi vuotta asuntoja katsellut niin loppusuoralla sinulla on varsin hyvä todennäköisyys päästä johonkin mihin haluat, alkupäästä pienempi. Arpomalla voi käydä niinkin että et koskaan saa mitään, jos vain joku muu hakee, kun taas kaverisi saa joka kerran sen mitä haluaa ensi yrittämällä, vaikka tuhannen hakijan joukosta.

Ymmärrän pointin, mutta en välttämättä ole varma sen paremmuudesta. Nythän se vaan siirrettiin ikikäkkimisestä kahden vuoden sattuispa silloin tulemaan just sopiva ennenkuin arpajaisnumeroni loppuu-käkkimiseen plus 9,2e arpajaismaksu. Edelleen olen sitä mieltä että jopa Helsingin entisen hitas-järjestelmän tyyliset arpajaiset ovat tasa-arvoisemmat, mutta kiitos paljon selityksestäsi.

Jatkona: tällä logiikalla peliliike olisi ottaa numero jokunen kuukausi tästä päivästä jolloin kaikki ne, (eli melkein kaikki jotka haluavat aso-asunnon),jotka ottaa nyt pää märkänä numeron niin heidän numeronsa olisi vanhentunut. Ja ne kaikki kohteet jotka tulevat heti kahden vuoden jälkeen tarjottavaksi, niin numero olisi paras. Koko järjestelmähän on aivan hirveä peli.

Vierailija
365/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aso-numero?

Vierailija
366/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän asoasujilta olla poistamassa oikeutta asumistukeen, ainoastaan omistusasujilta.

Vierailija
367/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, mikä ihmeen ASO numerojonotus nyt on päällä, onko tullut joku uudistus jota en ole huomannut? Mulla on muutama vuosi sitten haettuna ASO numerot kahdelle paikkakunnalle, onko nämä nyt rauenneet?

Loppujen lopuksi näyttää olevan ihan kusetusta koko ASO -järjestelmä, on maksettava ainakin tuhansia - kymppitonneja asunnosta, mutta vastike on kalliimpi kuin vuokrat ja ellei jopa kalliimpi kuin oikeiden omistusasuntojen yhtiövastike. Kaikkein kalleimmat eli huonoimmat ominaisuudet kerätty yhteen järjestelmään.

Vanhat numerot raukeavat vuodenvaihteessa. Siihen asti niillä on etuoikeus näihin uusiin nähden.

Ja järjestelmä on hyvä, suurin etu on pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
368/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit luopua vanhasta ja ottaa uuden 9.2e arvan.

Vierailija
369/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

113xx

Mutta itse en edes yritä Helsinkiin, vaan muualle Suomeen.

Vierailija
370/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa, kun joskus parikymmentä vuotta sitten saatiin numero, mutta koskaan asiasta ei kuulunut mitään, ei edes hylkyä, vieläkin "odotellaan" vastausta.

Ymmärsitköhän homman vähän väärin? Mitä vastausta olet odotellut?

Eihän niitä asuntoja jaella automaattisesti pelkän jononumeron vuoksi.

Sinun pitää hakea tiettyä kohdetta, tai ilmoittaa itsesi jonoon jonkun kohteen vapautuvia asuntoja varten.

Sitten paras numero saa sen kohteen, mikäli hakijoita on useita.

Vierailija
371/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

26X

Vierailija
372/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirryin kirjautumiseen sekunnit laskien, pääsin jonosta noin 4 minuutissa ja jumitti tunnistautumisen jälkeen. Päivitin selainta muutamaan otteeseen, pääsin uudelleen läpi ja sain numeron 1XX. Haen Helsingistä. Olen superonnellinen!

Pääsit uudelleen läpi jumituksen jälkeen 4 minuuttia + tunnistautumiseen mennyt aika ja sait silti numeron 1XX. Itse pääsin 9.00 heti jonoon, jossa meni yhteensä 30 minuuttia varmaan kaikkinensa ja sain numeron 44XX. Ehkä nämä olivat enemmänkin arpajaiset.

Koska tekniikka petti, ja taspuolista numeronjakoa ei voitu tehän, niin ehkä olisi parempikin arpoa nämä numerot hakijoiden kesken?

Vierailija
373/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso asunnot taitaa olla nykyään haluttuja? Harmi vaan, kun joku urpo on päättänyt niiden rakentamisen lopettamisesta.

Vierailija
374/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän asoasujilta olla poistamassa oikeutta asumistukeen, ainoastaan omistusasujilta.

Ei olla poistamassa asoilijoilta. Mutta katsotaan vaan, niin siihenkin tulee muutos tämän hallituksen aikana.

Vierailija
375/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko numero nyt maksoi?

9,20€ Ilmoittaa ARA:n sivut.

Vierailija
376/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirryin kirjautumiseen sekunnit laskien, pääsin jonosta noin 4 minuutissa ja jumitti tunnistautumisen jälkeen. Päivitin selainta muutamaan otteeseen, pääsin uudelleen läpi ja sain numeron 1XX. Haen Helsingistä. Olen superonnellinen!

Pääsit uudelleen läpi jumituksen jälkeen 4 minuuttia + tunnistautumiseen mennyt aika ja sait silti numeron 1XX. Itse pääsin 9.00 heti jonoon, jossa meni yhteensä 30 minuuttia varmaan kaikkinensa ja sain numeron 44XX. Ehkä nämä olivat enemmänkin arpajaiset.

Koska tekniikka petti, ja taspuolista numeronjakoa ei voitu tehän, niin ehkä olisi parempikin arpoa nämä numerot hakijoiden kesken?

Peukku sille. 10:25 rahat lähti Paytrailillä, muttei järjestysnumeroa koska järjestelmä kaatui. 12:02 onnistui ja lähti uusi maksu Paytrailille ja numero yli kymppitonnin tuplamaksun kera. Homma muuttui maksulliseksi, mutta järjestelmään ei oltu panostettu tarpeeksi vaikkei varmasti tullut yllätyksenä että järjestelmälle tulee kuormaa. Amatöörimaista, vihjeenä ARA:lle että palvelinkapasiteettia voi vuokrata piikkeihin.

Vierailija
377/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on juuri nyt 774 vapaana olevaa asumisoikeusasuntoa, Tampereella 112 asuntoa, Jyvskylässä 142 asuntoa,  Lahdessa 41 asuntoa ... tuonne näillä aso-numeroilla voisi jo pyrkiä.

Uskon että valtaosa numeron tänään hankkineista on hommannut sen pahan päivän varalle, eikä ole aikomusta ostaa asuntoa. 60+ ikäisten ei kannata muuttaa tällaiseen asuntoon, varsinkin kun  kuukausivuokra voi olla suurempi kuin eläke, eikä asumistukea ei näihin tipu.

Just tästä mun äiti raivoaa. Hänen 1200 euron eläkkeestä ei makseta 750 euron kuukausivuokraa, varsinkaan nyt kun asumistukea asumisoikeusasumiseen poistetaan.

Nyt vielä taitaa sossutuella keplottelu onnistuakin.

"Kiva" kuulla että asumistukea ollaan poistamassa asoissa asuvilta.

Meinaako hallitus että asoissa asuva ei tarvitse asumistukea siinä missä vuokralla asuvat, esim. jos jää työttömäksi.

Ihan käsittämätöntä.

Varsinkin kun ansiosidonnaiseen olla tekemässä järkyttäviä leikkauksia.

Onko jossain mainittu, että asoista poistetaan asumistuki? Linkki?

Tähän asti on ollut vain hallituksen esitys, että korkotuki poistetaan uustuotannolta.

Vierailija
378/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain numeron 111XX. Varmaan ketjun huonoin, taisin maksaa turhaan liki kympin.

Mulla samaa luokkaa, mutta varmasti ainakin 70 - 80 % numeroista on haettu varmuuden vuoksi ja jää käyttämättä. Minunkin numeroni mitä todennäköisemmin, mutta innokkaana lottoajana osallistuin arvontaan.

Vierailija
379/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa, kun joskus parikymmentä vuotta sitten saatiin numero, mutta koskaan asiasta ei kuulunut mitään, ei edes hylkyä, vieläkin "odotellaan" vastausta.

Oletteko te reppanat luulleet, että riittää pelkkä numeron hakeminen? Ei kai teille mitään asuntoa olekaan tarjottu, kun ette ole hakenut sellaista!

No, siinäpähän jatkatte nauramista ja odottelua. :D

Vierailija
380/468 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin nämä rahat 9,20 €/kpl menevät?

Tietysti osa menee tämän valtakunnallisen järjestelmän pyörittämiseen, mutta ei varmaan kaikki kuitenkaan. Onko tämä tehty tienaamistarkoituksessa?Lisäksi kun vanhasta numerosta voi luopua ja taktikoisen ostaa uuden numeron taas hintaan 9,20 € niin ketä tämä järjestelmä palvelee? Käytännössä "helpoin" tapa saada asunto on yrittää hakea asuntoa silloin, kun numero on vanhenemassa. Muuten taas uskoisin, että vaikeaa saada kun myös ulkopaikkakuntalaiset voivat hakea, kun koko Suomi on samassa järjestelmässä.

Mielestäni se vanha järjestelmä oli parempi ja selkeämpi. Helsingissäkin sai ihan siltä edullisimmalta Hasolta uusillakin numeroilla asunnon, esim. Kuninkaantammesta tiedän monen saaneen asunnon ihan uusillakin numeroilla. Odottamalla pystyi sitten pääsemään myös halutuimpiin kohteisiin. Helsingin keskustassa tai sen tuntumassa sijaitseviin kohteisiin vaikeinta päästä, mutta toisaalta kai sekin voi joku palkinto olla, että on jaksanut odottaa.

Itse en koe, että tämä uusi järjestely on hirveästi hyödyttänyt ketään. Niihin halutuimpiin ei pääse jatkossakaan helposti, varsinkin kun talossa jo asuvat ovat jo etusijalla ja se mahdollisuus, että oma numero olisi juuri siellä kärjessä juuri oikeaan aikaan, kun muutenkin vähän vaihtuvasti kohteesta vapautuu asunto, on niin häviävän pieni.