Minkä ASO-numeron onnistuitte saamaan?
Mielestäni melko tasan 9.00 linkkiä painoin. Numeroksi tuli 441X (eli jätin tästä viimeisen numeron salaiseksi, koska folio)
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttakaas dilemmassa; Niin eihän minun nyt vielä kannata hakea numeroa vaan nimenomaan tuota 2026 edeltävästi 2 vuotta? Ensi keväänä siis?
Juuri näin. Kahden vuoden päästä juuri tänään haet uutta numeroa, jolloin hakemasi numero on voimassa 2026. Ja heti aamusta epätoivoisesti klikkaillen tietokonepalvelinten kaatuessa ja maksujen epäonnistuessa. Todellakin toivon että tällöin järjestelmä olisi muuttunut fiksummaksi, eli arvotaan joka kohde ilman järjestysnumeroita.
Et taida oikein ymmärtää miten tämä uusi systeemi toimii :-)
Kerro ihmeessä lisää, nähtävästi en ymmärrä. Minun ymmärrykseni mukaan nyt saadut luvut ovat kahden vuoden päästä vanhentuneet, joten kahden vuoden päästä on otettava uusi luku, jolloin uusi luku määrittelee taas jonopaikkani.
Voit sinä ottaa sen uuden luvun jo vaikka vuoden päästä. Tai vasta kahden ja puolen vuoden päästä. Toista samanlaista ryntäystä ei tule kuin nyt kun lukuja jaettiin ensimmäistä kertaa vaan ajan kanssa nuo tasottuvat ja koko homma toimii niin kuin on tarkoitus eli vanhin voimassa oleva numero voittaa, mikä on paljon parempi systeemi kuin se ehdotettu arpominen.
Ja millä perusteella on parempi, siksikö että jotkut saa tietää etukäteen milloin jonkin kohteen haku tullaan avaamaan ja pystyy täsmäyttämään sen numeronhakupäivänsä tismalleen oikeaan saumaan kahta vuotta aiemmin, nehän on pitkäaikaisia projekteja.
Juu, kuulostaa tosi realistiselta että yli kaksi vuotta etukäteen on päivälleen hakupäivät tiedossa :-)
No jos todella haluaa varmistaa hyvän paikan jonossa, niin kannattaa vaikka 2 kuukauden välein maksaa 9e20 ja hakea uusi numero.
Me haimme kolme vuotta sitten numeron kun olimme saaneet mainoksen valmistuvasta talosta. Asian käsittely numeron ja varauksen välissä viikko. Saimme mitä haimme keski-Uudeltamaalta . Mikä tuossa nyt on vaikeaa???
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla on juuri nyt 774 vapaana olevaa asumisoikeusasuntoa, Tampereella 112 asuntoa, Jyvskylässä 142 asuntoa, Lahdessa 41 asuntoa ... tuonne näillä aso-numeroilla voisi jo pyrkiä.
Uskon että valtaosa numeron tänään hankkineista on hommannut sen pahan päivän varalle, eikä ole aikomusta ostaa asuntoa. 60+ ikäisten ei kannata muuttaa tällaiseen asuntoon, varsinkin kun kuukausivuokra voi olla suurempi kuin eläke, eikä asumistukea ei näihin tipu.
Meillä yhteinen netto eläke 3400 vastike 690 kyllä pärjätään
"varmaan olet huomannut että PK-seudulla asumisoikeusasuntoon "pääseminen" riippuu hyvin paljon siitä minkä kokoista asuntoa hakee. Eikä ole ole olemassa mitään yhteistä jonoa, eri yhtiöillä ja valmistuvilla taloilla on omat hakunsa. Mutta vain hakemalla saa, koskaan ei tiedä jos tulee peruutuksia."
En ymmärrä miksi ihmiset puhuu VAIN numeroista, eikö uudistuksen tarkoitus nimenomaan ollut se, että Asukasyhteisö Itse valitsee asukkaat?????
Vierailija kirjoitti:
"varmaan olet huomannut että PK-seudulla asumisoikeusasuntoon "pääseminen" riippuu hyvin paljon siitä minkä kokoista asuntoa hakee. Eikä ole ole olemassa mitään yhteistä jonoa, eri yhtiöillä ja valmistuvilla taloilla on omat hakunsa. Mutta vain hakemalla saa, koskaan ei tiedä jos tulee peruutuksia."
En ymmärrä miksi ihmiset puhuu VAIN numeroista, eikö uudistuksen tarkoitus nimenomaan ollut se, että Asukasyhteisö Itse valitsee asukkaat?????
Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Nettipankki kaatui 2 krt ja systeemi heitti ulos jonosta. Sitten kaatui koko sivusto. Lopulta yli 6000... Niin odotettavissa.
Osta oma, niin ei tartte numeroitten perässä roikkua. Niin minä tein ja nyt kämppä maksettu. Menihän siinä 17 v, mutta oli niitä aikoja, kun asuntolainan korot sai verotukseen ja asuntojen hinnat oli tuloihin nähden kohtuullisia. Nyt edullinen yhtiövastike, joten pärjäilen. Myönnettäköön, että nykyhinnoilla jäis ostamatta.
En enää ikinä sorry aso asumiseen, ihan turhake ja niin huonosti rakennetut talot niin kuin kyllä kaikki muutkin kerrostalot olipa oma tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettipankki kaatui 2 krt ja systeemi heitti ulos jonosta. Sitten kaatui koko sivusto. Lopulta yli 6000... Niin odotettavissa.
Osta oma, niin ei tartte numeroitten perässä roikkua. Niin minä tein ja nyt kämppä maksettu. Menihän siinä 17 v, mutta oli niitä aikoja, kun asuntolainan korot sai verotukseen ja asuntojen hinnat oli tuloihin nähden kohtuullisia. Nyt edullinen yhtiövastike, joten pärjäilen. Myönnettäköön, että nykyhinnoilla jäis ostamatta.
Upea neuvo, asonumerot kun on tarkoitettu juuri niille, kenellä ei ole varaa ostaa omaa. Hienoa että sinulla on ollut, ja olet hyötynyt korkojen verovähennyksistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hajotkaa, mulla on nr 2x
Heh, en elvistelys asolla 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa että hoitavat hallinnoinnin, samalla tavoin kuin kunta aiemmin.
Onpas aso suosittu nykyään. Itsekin asun asossa ja olen todennut tämän olevan itselleni loistava asumismuoto.
Vuosia sitten ason sai paljon nopeammin kuin nykyään. Hain numeron, täytin asuntohakemuksen ja neljän kuukauden kuluttua minulle tarjottiin asuntoa haluamaltani alueelta. Ja tämä isossa kaupungissa.
En ole hakenut numeroa ollenkaan, koska Turussa vapaisiin asoasuntoihin on niin vähän hakijoita, että yleensä saa sen asunnon mitä hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se liittyy tai mitä tarkoittaa: asukasyhteisö itse valitsee asukkaat?
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ole kuullutkaan tuollaisesta. Eiköhän ne numeroilla mene edelleen.
Neljä vuotta sitten tuli tarve muuttaa. Mietin ensin vuokra-asuntoa, mutta sitten muistin hakeneeni yli 20v. sitten aso-numeron. Se oli edelleen voimassa ja sain juuri sellaisen asunnon kuin halusin :)).
Aamun arpajaisissa sain 8XX, ihan vaan varalle hain, jos vastikkeet nousee paljon, niin muutan pienempään.
Upeaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upea neuvo, asonumerot kun on tarkoitettu juuri niille, kenellä ei ole varaa ostaa omaa. Hienoa että sinulla on ollut, ja olet hyötynyt korkojen verovähennyksistäkin.
Just näin. Näitä upeiden neuvojen antajia riittää. Miksi se on niin vaikea näiden pätijöiden sisäistää, että kaikki eivät saa lainaa?!
Itsekin olen matalatuloinen (brutto 2000€/kk) yksineläjä jolla ei ole mitään mahdollisuutta saada yksin asuntolainaa. Enkä ole syntynyt sellaisille vanhemmille, jotka voisivat olla taloudellisesti takanani.
Itselleni aso oli paras vaihtoehto, koska omaan en lainaa saa, ja aso on kuitenkin halvempi kuin vuokralla asuminen. Itselläni on isossa kaupungissa 45 neliön kaksio ja maksan tästä veden kanssa alle 600€/kk. Ja lisäksi aso mahdollisti asumisen turvallisella perushyvällä alueella.
Vierailija kirjoitti:
En ole hakenut numeroa ollenkaan, koska Turussa vapaisiin asoasuntoihin on niin vähän hakijoita, että yleensä saa sen asunnon mitä hakee.
Kun nyt olisi sellaisia asuntoja, joita haluaa. Ollaan kesäkuusta asti oltu jonossa ja aina tarjotussa asunnossa on ollut jotain vikaa. On muka remontoitu, mutta kylppärissä on vielä samat 90-luvun kaakelit ja saunasta huomaa, että 30 vuotta on ahkerasti saunottu. Ei oikein viitsisi muuttaa huonompaan, kun viime vuonna TVT Asunnot remontoi kaikki ihan viimeisen päälle nätiksi keittiössä ja saunassa ja kylppärissä nykyisessä vuokra-asunnossa.
On siis tarkoitus päästä vuokrakaksioista asokolmioon, mies kun myi keväällä perintöyksiönsä Helsingistä. Jos hyvin käy, niin juuri ennen kuolemaa se saattaa tapahtua. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se liittyy tai mitä tarkoittaa: asukasyhteisö itse valitsee asukkaat?
Hyvänen aika, tarkoittaa juuri sitä että se asoa hallinnoiva yhtiö eli omistaja hoitaa kaikki mitä tarvitaan jotta hakija tulee valituksi, asukaat eivät mitään valintoja tee, olet saanut väärää informaatiota jos jossakin on niin väitetty, siis se on asumisoikeusyhteisö, ei asukasyhteisö joka valitsee.
Ruuhka oli takuulla Ara - Paytrail yhteydessä, ei pankissa joten se koski kaikkia hakijoita tasapuolisesti.