Minkä ASO-numeron onnistuitte saamaan?
Mielestäni melko tasan 9.00 linkkiä painoin. Numeroksi tuli 441X (eli jätin tästä viimeisen numeron salaiseksi, koska folio)
Kommentit (468)
Ostakaa oma osake näin saatte mieleisen kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirryin kirjautumiseen sekunnit laskien, pääsin jonosta noin 4 minuutissa ja jumitti tunnistautumisen jälkeen. Päivitin selainta muutamaan otteeseen, pääsin uudelleen läpi ja sain numeron 1XX. Haen Helsingistä. Olen superonnellinen!
Pääsit uudelleen läpi jumituksen jälkeen 4 minuuttia + tunnistautumiseen mennyt aika ja sait silti numeron 1XX. Itse pääsin 9.00 heti jonoon, jossa meni yhteensä 30 minuuttia varmaan kaikkinensa ja sain numeron 44XX. Ehkä nämä olivat enemmänkin arpajaiset.
Niin tai sitten porukka keksii päästään noita numeroita ihan vaan huvikseen.
Ehkä jonkun oudon tyypin huvi voi olla tuollainen, mutta eiköhän suurin osa täällä puhu ihan totta numeroistaan. Onhan jollain jopa numero 1. Jos hän tulisi kertomaan asiasta, syyttäisi porukka varmaan valehtelijaksi.
Oletetaan, että kaikki tässä ketjussa puhuu totta. Miten sitten on mahdollista, että joku on samaan kellonaikaan saanut numeron 500 ja joku 5000? Tuo on niin iso ero, että sitä ei voi selittää mikään ruuhka tms.
Siellähän jossain muistaakseni luki että jonon järjestys arvotaan aluksi niiden kesken jotka ovat 9.00 mennessä sivulla roikkumassa. Näitä on varmaan ollut tuhansia ja mukana varmasti suurin osa "9.00 tasan"-sivulle yrittäneistä. Joten tuota sumaa on sitten purettu arvotussa järjestyksessä varmasti melkeinpä ensimmäinen tunti.
No jos näin on niin se selittää. Olin heti ysiltä yrittämässä mutta numeroni on 56xx. Oli sitten vain huono arpaonni kai. Nettipankki toimi hyvin minulla siinä.
Tämäkin taitaa olla taas näitä juttuja että pakko hakea kun muutkin hakee.. Hohhoi. Suomalaiset kerta tykkää jonottaa.
Pääkaupunkiseudulla on juuri nyt 774 vapaana olevaa asumisoikeusasuntoa, Tampereella 112 asuntoa, Jyvskylässä 142 asuntoa, Lahdessa 41 asuntoa ... tuonne näillä aso-numeroilla voisi jo pyrkiä.
Uskon että valtaosa numeron tänään hankkineista on hommannut sen pahan päivän varalle, eikä ole aikomusta ostaa asuntoa. 60+ ikäisten ei kannata muuttaa tällaiseen asuntoon, varsinkin kun kuukausivuokra voi olla suurempi kuin eläke, eikä asumistukea ei näihin tipu.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin taitaa olla taas näitä juttuja että pakko hakea kun muutkin hakee.. Hohhoi. Suomalaiset kerta tykkää jonottaa.
En usko. Meitä asossa asuvia on aika paljon ja moni meistä haluaa muuttaa toiseen aso-asuntoon parin lähivuoden aikana. Siksi minäkin hain tuon numeron.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa, kun joskus parikymmentä vuotta sitten saatiin numero, mutta koskaan asiasta ei kuulunut mitään, ei edes hylkyä, vieläkin "odotellaan" vastausta.
Oletko luullut että ne automaattisesti tarjoaa asuntoa kaikille numeron omistaneille. Sun olisi pitänyt hakea asuntoa. Olisit varmaan jo saanutkin sen noin vanhalla numerolla. Nyt se on jo myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa oma osake näin saatte mieleisen kodin.
Ei ole riittävän isoja tuloja, takaajia tai perintöjä, eli ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Meitä asossa asuvia on aika paljon ja moni meistä haluaa muuttaa toiseen aso-asuntoon parin lähivuoden aikana. Siksi minäkin hain tuon numeron.
Avainasunnoissa "asumisoikeusasukkaat voivat vaihtaa asuntoa keskenään ilman järjestysnumeroa, eli jos löydät toisen asukkaan ja haluatte vaihtaa asuntoa keskenään, se onnistuu ilman järjestysnumeroa".
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla on juuri nyt 774 vapaana olevaa asumisoikeusasuntoa, Tampereella 112 asuntoa, Jyvskylässä 142 asuntoa, Lahdessa 41 asuntoa ... tuonne näillä aso-numeroilla voisi jo pyrkiä.
Uskon että valtaosa numeron tänään hankkineista on hommannut sen pahan päivän varalle, eikä ole aikomusta ostaa asuntoa. 60+ ikäisten ei kannata muuttaa tällaiseen asuntoon, varsinkin kun kuukausivuokra voi olla suurempi kuin eläke, eikä asumistukea ei näihin tipu.
Asumistukea saa ihan samalla tavoin kuin vuokra-asuntoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirryin kirjautumiseen sekunnit laskien, pääsin jonosta noin 4 minuutissa ja jumitti tunnistautumisen jälkeen. Päivitin selainta muutamaan otteeseen, pääsin uudelleen läpi ja sain numeron 1XX. Haen Helsingistä. Olen superonnellinen!
Pääsit uudelleen läpi jumituksen jälkeen 4 minuuttia + tunnistautumiseen mennyt aika ja sait silti numeron 1XX. Itse pääsin 9.00 heti jonoon, jossa meni yhteensä 30 minuuttia varmaan kaikkinensa ja sain numeron 44XX. Ehkä nämä olivat enemmänkin arpajaiset.
Niin tai sitten porukka keksii päästään noita numeroita ihan vaan huvikseen.
Ehkä jonkun oudon tyypin huvi voi olla tuollainen, mutta eiköhän suurin osa täällä puhu ihan totta numeroistaan. Onhan jollain jopa numero 1. Jos hän tulisi kertomaan asiasta, syyttäisi porukka varmaan valehtelijaksi.
Oletetaan, että kaikki tässä ketjussa puhuu totta. Miten sitten on mahdollista, että joku on samaan kellonaikaan saanut numeron 500 ja joku 5000? Tuo on niin iso ero, että sitä ei voi selittää mikään ruuhka tms.
Siellähän jossain muistaakseni luki että jonon järjestys arvotaan aluksi niiden kesken jotka ovat 9.00 mennessä sivulla roikkumassa. Näitä on varmaan ollut tuhansia ja mukana varmasti suurin osa "9.00 tasan"-sivulle yrittäneistä. Joten tuota sumaa on sitten purettu arvotussa järjestyksessä varmasti melkeinpä ensimmäinen tunti.
No jos näin on niin se selittää. Olin heti ysiltä yrittämässä mutta numeroni on 56xx. Oli sitten vain huono arpaonni kai. Nettipankki toimi hyvin minulla siinä.
Jeps, ei osunut minullekaan juuri tuon paremmin vaikka olin myös hyvissä ajoin liikkeellä. Kaveri sen sijaan riipaisi 300 ja risat, onnea hälle. Minullakin toimi kaikki moitteettomasti mutta jonotus oli pitkä, tekstarin mukaan numeron sain lopulta kymmentä vaille kymmenen. Kaveri sai omansa joskus 20 yli tms, mutta hänellä oli siinä ollut kaikenlaista hässäkkää vaikkei juuri ilmeisesti jonottaa tarvinnut.
Olin siellä jonotusaulassa jo klo 8:50, mutta silti sillä samalla sekunnilla kun haku aukesi, järjestelmä ilmoitti, että jonotus kestää arviolta 23 minuuttia! Sitten jonotusaika seilasi edestakaisin kunnes vihdoin joskus varttia vaille kymmenen sain nelosella alkavan nelinumeroisen luvun...
Vierailija kirjoitti:
Just tästä mun äiti raivoaa. Hänen 1200 euron eläkkeestä ei makseta 750 euron kuukausivuokraa, varsinkaan nyt kun asumistukea asumisoikeusasumiseen poistetaan.
Nyt vielä taitaa sossutuella keplottelu onnistuakin.
Minä olin töissä niin en päässyt hakemaan heti alussa, numero oli jotain 11 000. Ei sillä varmaan mitään saa Helsingin seudulta.
Minulla on kohta 10 vuotta sitten haettu vanha numero 169 000.
En ole saanut kaupungin vuokra-asuntoa, vaikka olen hakenut yli 10 vuotta. Omaan asuntoon ei ole varaa ja olen pienestä palkasta yrittänyt säästää tuota asumisoikeusmaksua.
Harmittaa tämä muutos, kun nyt kun oma numero alkaisi olla jo vanhempi ja sillä ehkä saisikin jotain, niin sitten järjestelmä muuttuu. Jatkossa käytännössä paljon vaikeampi saada asunto ja myös kun samassa talossa jo asuvat ovat ensi sijalla.
Olen ajatellut, että jonottamalla saisi edes jossain vaiheessa asumisoikeusasunnon, kun ei kerran kaupungin vuokra-asuntoa saa, niin sitten tämäkin menee tällaiseksi arpapeliksi. Tuntuu, että toiset on tuomittu asumaan koko loppuelämä kalliissa vuokra-asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttövastikkeeseen se asumistukea ihan siinä missä vuokraankin.
Käypä vähän haistelemassa tuulia vaikka noissa Helsingin Jätkäsaaren uusissa aso-yhtiöissä tms. Huomaat että eläkeikäisethän niitä on vanhoilla numeroilla hakeneet. Ja mikäs siinä, hyvä järjestelyhän tuo on. Isoksi jääneen omistuskampan voi pistää lihoiksi ja alkaa suunnittelemaan perintöverojen minimointia tai pistää leveään elämään, ja asuminen on turvattu niiksi vuosiksi kun itsekseen pystyy asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei Sompsaaressa sijaitseva Kalasatama ole mitään Kantakaupunkia, vaan ihan vaan vanhaa teollisuusaluetta Sörkässä. Ja rumaa siellä nytkin on, ei mitään kunnon puistoa lapsille ja istuskelijoille. Tuosta pitäis maksaa 2 000 e / kk. Jätkäsaaressa on myös enimmäkseen vuokrataloja.
Paitsi Mustikkamaa aivan vieressä Korkeasaarineen ja merenrantaa vaikka kuinka paljon. Happamia lienee marjat.
Auttakaas dilemmassa; olen muuttamassa itsekseni kun lapseni muuttaa kotoa aikaisintaan ensi syksynä mutta tuolloin minulla ei vielä ole kasassa koko ASO-maksua vaan olin ajatellut muuttaa edullisesti vuokralle johonkin loukkoon, matkustella ja säästellä (eli säästökohteita on muitakin kuin asuminen) pari vuotta eli ASO-tarve olisi aikaisintaan 2026 keväällä jos suunnitelmani pitävät. Niin eihän minun nyt vielä kannata hakea numeroa vaan nimenomaan tuota 2026 edeltävästi 2 vuotta? Ensi keväänä siis?
Samalla säästän kyllä ASP:lle että voi olla että oma asuntokin tulee kyseeseen mutta eihän tuosta ASO:sta haittaakaan ole? Lainaa en kyllä siihen ASO-maksuun haluaisi ottaa korkojen vuoksi mutta jonkun unelmien asunnon vuoksi ehkä voisikin.
Tosin tällä hetkellä haluamani asuinalue on vasta kaavoitettu eli ei tässä sen puolestakaan ole kiire.
Jos mietin jotain ns. loppuelämän kotia.
Mutta miten käy niille joilla ei kaksi vuotta riitä siihen että tarjottaisiin yhtäkään asuntoa saati sellaista jonne oikeasti haluaisi muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin klo 9:03 yrittämisen. Luku on noin 6500 paikkeilla.
Kai tajuat että saat jonottaa 12 vuotta?
Nuohan ei ole kuin kaksi vuotta voimassa, ja ovat valtakunnallisia. Ei jokainen jonota joka ikiseen asoasuntoon, vaan niitä tarjotaan vain niille, jotka kuhunkin asuntoon ovat hakeneet.
🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Minä olin töissä niin en päässyt hakemaan heti alussa, numero oli jotain 11 000. Ei sillä varmaan mitään saa Helsingin seudulta.
Minulla on kohta 10 vuotta sitten haettu vanha numero 169 000.En ole saanut kaupungin vuokra-asuntoa, vaikka olen hakenut yli 10 vuotta. Omaan asuntoon ei ole varaa ja olen pienestä palkasta yrittänyt säästää tuota asumisoikeusmaksua.
Harmittaa tämä muutos, kun nyt kun oma numero alkaisi olla jo vanhempi ja sillä ehkä saisikin jotain, niin sitten järjestelmä muuttuu. Jatkossa käytännössä paljon vaikeampi saada asunto ja myös kun samassa talossa jo asuvat ovat ensi sijalla.Olen ajatellut, että jonottamalla saisi edes jossain vaiheessa asumisoikeusasunnon, kun ei kerran kaupungin vuokra-asuntoa saa, niin sitten tämäkin menee tällaiseksi arpapeliksi. Tuntuu, että toiset on tuomittu asumaan koko loppuelämä kalliissa vuokra-asunnossa.
Kandee yrittää tuolla vanhalla numerolla kun vielä ehdit.
Naurattaa, kun et ole selvillä, miten aso-järjestelmä toimii.