Finnairin lentojen maksullinen istumapaikan valinta - kokemuksia
Olen lähdössä "lomalentokohteeseen" Kreikkaan Finnairin lennolla kahdestaan kaverin kanssa. Emme aio maksaa 19 euroa istumapaikan valinnasta per hlö per lento vaan katsotaan miten käy. 200-paikkaisessa koneessa on nyt 10 paikkaa maksettu ja siis varattu, loput kait arvotaan joko vanhaan tyyliin vierekkäin tai lentoyhtiön rahanhimossa mahdollisimman kauas toisistaan.
Millaisia kokemuksia muilla on tältä kesältä? Oletteko päässeet lähekkäin istumaan ilman paikasta maksamista?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus tältä kesältä. Viisi henkinen seurue, tehtiin lähtöselvitys heti kun mahdollista ja molempiin suuntiin saatiin istumapaikat vierekkäin. Finnair.
Normaalilipuilla paikkoja ei voi valikoida itse enää edes lähtöselvityksen yhteydessä. Aiemmin pystyi.
Lennän jonkin verran ja varaan aina paikan etukäteen. Lyhyillä lennoilla saatan ottaa ikkunapaikan, jos joku kiva paikka on tarjolla, muuten valitsen aina käytäväpaikan. Puolison kanssa lentäessä hän valitsee aina ikkunapaikan ja mä käytäväpaikan. Joka kerta se keskipaikalle tuleva kysyy, voidaanko vaihtaa, kun ollaan puolison kanssa samaa seuruetta, ja aina joudutaan kieltäytymään. En halua istua keskipaikalla edes tunnin lentoa.
Tuo nyt on jo härskiä jos et voi edes puolisosi vieressä istua keskipaikalla, siihen joutuu sitten joku joka joutuu olemaan kahden tuntemattoman välissä ja vielä kuuntelemaan niiden kahden välistä keskustelua hänen ylitseen.
No ei kai kukaan ota maksullista keskipaikkaa?
Minä otan, kun lapsen kanssa kaksin matkustan. Lapsi on ikkunapaikalla ja minä keskellä. Aika lailla fifty/fifty menee se, tuleeko viereen ketään vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä maksa mitään istumapaikkavarauksia, edes pitkällä lennolla. Aivan täysvituttava systeemi.
Minusta systeemi on mainio. Useimmitenhan ihmiset valittaa hinnasta. No, nyt on mahdollista ottaa edullisempi lippu ja sitten istut sillä paikalla, mikä annetaan. Ei minulle mikään ongelma enkä ymmärrä, miten kellekään terveelle yksin/kaksin matkustavalle se voisi olla Euroopan lennoilla mikään juttu.
Maksamalla saa sitten mieltymystensä mukaan. Tässä keskustelussa on tullut hyvin ilmi se, että ihmiset arvostaa lennolla eri asioita. Minä esimerkiksi välttelen exit-paikkoja, koska olen lyhyt. Mieheni taas haluaa itselleen aina exit-paikan. Vessanovien viereen en mene, mutta muuten takarivi käy silloinkin kun sieltä ei ole uloskäyntiä.
Miksi exit-paikka on huono sun lyhyyden takia?
Koska käsimatkatavarat pitää laittaa sinne ylös enkä minä yletä sinne. Pidän myös aina tosi pientä laukkua mukana enkä tykkää kun sitä survotaan isojen laukkujen sekaan. Tavallisella paikalla laukun saa siihen edessäolevan penkin alle.
Voithan sinä pyytää vierustoverin nostamaan sen laukun sinne. No eri asia, jos haluat pitää laukkua siinä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Maksan kyllä mielelläni hyvistä paikoista. Justiin varattiin rouvan kanssa Miamin lennot ja ollaan 1 rivillä molempiin suuntiin. Noin 400€ ylimääräistä.
On jalkatilaa ja repputilaa.
Jos ei rahalla saisi tuota mukavuutta niin millä sitä sitten pitäisi saada?
Meillä sama, suuntana Singapore 13 tuntia. ostettiin ykköspaikat 100 € per suunta per nuppi mutta kun itse lentolippu oli vain 730 € edestakaisin niin hyvin voi maksaa parisataa istumapaikoista.
Minua ei haittaa ollenkaan vaikka en pääse kaverin viereen istumaan. Yleensä koneessa lepäilen musiikkia kuunnellen korvanapeilla, joten ei siinä tule juteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä maksa mitään istumapaikkavarauksia, edes pitkällä lennolla. Aivan täysvituttava systeemi.
Minusta systeemi on mainio. Useimmitenhan ihmiset valittaa hinnasta. No, nyt on mahdollista ottaa edullisempi lippu ja sitten istut sillä paikalla, mikä annetaan. Ei minulle mikään ongelma enkä ymmärrä, miten kellekään terveelle yksin/kaksin matkustavalle se voisi olla Euroopan lennoilla mikään juttu.
Maksamalla saa sitten mieltymystensä mukaan. Tässä keskustelussa on tullut hyvin ilmi se, että ihmiset arvostaa lennolla eri asioita. Minä esimerkiksi välttelen exit-paikkoja, koska olen lyhyt. Mieheni taas haluaa itselleen aina exit-paikan. Vessanovien viereen en mene, mutta muuten takarivi käy silloinkin kun sieltä ei ole uloskäyntiä.
Koska käsimatkatavarat pitää laittaa sinne ylös enkä minä yletä sinne. Pidän myös aina tosi pientä laukkua mukana enkä tykkää kun sitä survotaan isojen laukkujen sekaan. Tavallisella paikalla laukun saa siihen edessäolevan penkin alle.
Kyllä mulla exit paikalla on reppu siinä jaloissa. Ainoastaan nousun ja laskun ajaksi se pitää laittaa ylös. Exit paikat on varattu seuraavalle kun lennolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kyllä mielelläni hyvistä paikoista. Justiin varattiin rouvan kanssa Miamin lennot ja ollaan 1 rivillä molempiin suuntiin. Noin 400€ ylimääräistä.
Jos ei rahalla saisi tuota mukavuutta niin millä sitä sitten pitäisi saada?Ykkösrivi on business-luokka. Siellä ei kannata maksaa erikseen paikasta kun jokainen on suht erillään muista.
Kaikilla lennoilla ei ole business-luokkaa.
Kaikilla kaukolennoilla on.
Mistä ylipäätään tiedät kyseessä olevan kaukolento?
Lento Helsingistä Miamiin on kaukolento.
Ei kerrottu sen lähtevän Helsingistä. Voi olla vaikka Orlandosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahalla saisi tuota mukavuutta niin millä sitä sitten pitäisi saada?Ykkösrivi on business-luokka. Siellä ei kannata maksaa erikseen paikasta kun jokainen on suht erillään muista.
Helsinki-Miami on kaukolento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahalla saisi tuota mukavuutta niin millä sitä sitten pitäisi saada?Meillä sama, suuntana Singapore 13 tuntia. ostettiin ykköspaikat 100 € per suunta per nuppi mutta kun itse lentolippu oli vain 730 € edestakaisin niin hyvin voi maksaa parisataa istumapaikoista.
Seisomapaikat olisikin kurjempi juttu.
Ykköspaikat on edelleen business-puolella.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se haittaa olla erillään.
Kyllä se vähän haittaa kun kolme alakouluikäistä muksua levitellään ympäri konetta täysin tarkoituksella. Viddu mitä pazkaa finskiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerrottu sen lähtevän Helsingistä. Voi olla vaikka Orlandosta.
Orlando-Miami paikanvaraus ei maksaisi 400€. Ja tosiasn tässä ketjussa keskuttelaan Finskin käytännöstä.
En ole maksanut tietyistä istumapaikoista. Nyt kesällä oltiin silti kolmen kaverin porukka vierekkäin Oulu-Helsinki-Lontoo lennoilla ja takaisin tullessa myös. Meillä oli kaikkien liput saman varaustunnuksen alla, eli minä varasin ja maksoin kaikkien lennot ja he maksoivat sitten osuutensa minulle. Ei varmasti olisi saatu vierekkäin jos kaikki olisi ottaneet lennot itse ja jokaisella oma varaustunnus, eihän ne silloin voi mistään tietää, että olemme samaa porukkaa.
Noita rajoituksia on monilla lentoyhtiöillä, eli ettei saa jättää tyhjää paikkaa väliin.
Voi siis varata vaikka kaksi vierekkäistä paikkaa seuraavasti:
Ikkuna+keskipaikka
Keskipaikka+käytäväpaikka
Kaksi vierekkäistä käytäväpaikkaa
Perättäiset paikat (siis vaikka kaksi ikkunapaikkaa peräkkäin riviltä 5 ja 6)
Ihan "satunnaiset" paikat eri puolilta konetta.
Yksi syy noihin "kieltoihin" lienee se, että joskus oli jopa lentovinkkejä että kannattaa varata ikkuna- ja käytäväpaikka, koska harvoin kukaan varaa sitä "tyhjää keskipaikkaa" ellei ole pakko.
Nykyään tuo vinkki ei enää ole niin toimiva (vaikka olisi sallittua) koska koneet usein täpötäynnä =ei ole juuri tyhjiä istuimia, ja eri lippuluokat ovat tehneet sen, että lentoyhtiö tumppaa ne halvimman ostaneet usein juuri vapaille keskipaikoille.
Osalla lentoyhtiöistä voi myös ostaa sen viereisen paikan (jos haluaa/tarvitsee enemmön tilaa) ei välttämättä edes ole kovin kallis, esim. 150e tmv. mutta tuita ei aina saa varattua netistä, pitää soittaa.
Siis mitä v:tä, jos olet reittilennolla esim. hki-berliini, niin sutko vaan laitetaan johonkin, etkä saa enää chekingissä valita paikkaa? Mitä siinä muka Finskiä rasittaa, jos paikka valittu itse.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä v:tä, jos olet reittilennolla esim. hki-berliini, niin sutko vaan laitetaan johonkin, etkä saa enää chekingissä valita paikkaa? Mitä siinä muka Finskiä rasittaa, jos paikka valittu itse.
Saat valita jos se kuuluu lippuluokkaasi/maksat paikasta.
Muussa tapauksessa sinut vain "laitetaan" johonkin paikalle, et saa itse valita.
Hyvää matkaa :) On rikkaus nähdä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä pyytää vierustoverin nostamaan sen laukun sinne. No eri asia, jos haluat pitää laukkua siinä edessä.
En anna käsilaukkuani kellekään enkä usko että kovinkaan moni mielellään auttaisikaan. Kaikilla on omien tavaroidensa kanssa jo säätämistä. Mieheni tietysti auttaa jos on mukana. Usein ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla exit paikalla on reppu siinä jaloissa. Ainoastaan nousun ja laskun ajaksi se pitää laittaa ylös. Exit paikat on varattu seuraavalle kun lennolle.
En ole nousujen ja laskujen aikana yhtään pidempi. Sitä juuri tarkoitin, että hankalaa on kun ei itse yletä. Aina pitäisi pyytää joku avuksi. Mieluummin matkustan vähemmällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän haittaa kun kolme alakouluikäistä muksua levitellään ympäri konetta täysin tarkoituksella. Viddu mitä pazkaa finskiltä.
Ei tuo tavallista ole. Ja osaahan nyt kouluikäiset matkustaa yksinkin ellei nyt ekaa kertaa lennä. Siellä vaan istutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo tavallista ole. Ja osaahan nyt kouluikäiset matkustaa yksinkin ellei nyt ekaa kertaa lennä. Siellä vaan istutaan.
No meille on käynyt näin kolmesti perheen kanssa ja kahdesti vaimon kanssa. Tahallaan tekevät. Ennen saman varauksen paikat oli aina vierekkäin eikä ole mitään syytä ettei se onnistuisi vieläkin. Perillä kohteessa mitä juteltiin muiden perheiden kanssa niin niillä oli sama juttu.