Finnairin lentojen maksullinen istumapaikan valinta - kokemuksia
Olen lähdössä "lomalentokohteeseen" Kreikkaan Finnairin lennolla kahdestaan kaverin kanssa. Emme aio maksaa 19 euroa istumapaikan valinnasta per hlö per lento vaan katsotaan miten käy. 200-paikkaisessa koneessa on nyt 10 paikkaa maksettu ja siis varattu, loput kait arvotaan joko vanhaan tyyliin vierekkäin tai lentoyhtiön rahanhimossa mahdollisimman kauas toisistaan.
Millaisia kokemuksia muilla on tältä kesältä? Oletteko päässeet lähekkäin istumaan ilman paikasta maksamista?
Kommentit (224)
Ohiksena huutelen, mutta jos(!) ymmärsin oikein, Finnairilla tuo systeemi muuttui alkukesästä?
En muista tatkasti, mutta esim. toukokuun loppuu tilatut liput oli "vanhalla" systeemillä, ja uusi 1.6. eteenpäin.
Ja Finnairin viestinnästä oikein ymmärsin, että esim. huhtikuussa ostetuissa lipuissa sai _itse_ valita paikkansa check-innin yhteydessä vaikka paikasta ei olisi maksanut. Mutta uusissa varauksissa, esim. vaikka 15.6. tehdyssä ei samaa enää ole --> paikkaa _ei_ pysty valitsemaan/vaihtamaan (kuten aiemmin) check-inniä tehdessä.
Eli kannattaa lukea uusien lippujen ehdot, eikä tuudittautua siihen miten "ennen" on mennyt...
Vierailija kirjoitti:
Kokemus tältä kesältä. Viisi henkinen seurue, tehtiin lähtöselvitys heti kun mahdollista ja molempiin suuntiin saatiin istumapaikat vierekkäin. Finnair.
Normaalilipuilla paikkoja ei voi valikoida itse enää edes lähtöselvityksen yhteydessä. Aiemmin pystyi.
Lennän jonkin verran ja varaan aina paikan etukäteen. Lyhyillä lennoilla saatan ottaa ikkunapaikan, jos joku kiva paikka on tarjolla, muuten valitsen aina käytäväpaikan. Puolison kanssa lentäessä hän valitsee aina ikkunapaikan ja mä käytäväpaikan. Joka kerta se keskipaikalle tuleva kysyy, voidaanko vaihtaa, kun ollaan puolison kanssa samaa seuruetta, ja aina joudutaan kieltäytymään. En halua istua keskipaikalla edes tunnin lentoa.
Minä maksan paikasta mielelläni, koska silloin tietää kenen vieressä istuu.
Toki joskus voi olla kolme paikka vierekkäin, ja jos kaverin kanssa reissussa, jomman kumman viereen tulee väkisinkin joku tuntematon...
Mutta ei ole kiva jos joku iso ihminen / muuten tilaa vievä istuu vieressä. Juuri tuollainen tilanne mistä aiemmin joku kirjoitti: joutua kahden ison miehen väliin keskipaikalle, -ei kiva! :(
Menee aiheen vierestä, mutta yhtä asiaa aina ihmettelen:
Mikseivät ihmiset osaa laskea matkan kokonaiskuluja.
Itketään ettei haluta maksaa paikasta, ei matkavakuutuksesta, mutta reissuun on päästävä.
Tai jos lento on myöhässä, Iltalehteen soitto kuinka kansa parkuu nälissään ja tili on tyhjänä, kyllä jonkun verran vararahaa on hyvä olla.
Tuntuu että osa vaan varaa matkan ja sitten mennään kun ellun kanat, eikä yhtään pidemmälle ajatella.
Kaukolennoilla istumapaikan valinta maksaa alkaen 90 euroa suunta. Paremmista paikoista alkaen 130 euroa suunta. Jos vaikka nelihenkinen perhe haluaa istua matkoilla vierekkäin, tuo se tonnin lisää matkan hintaan. Ja jos ottaa matkatavaroita ruumaan vaikka 2 laukkua, niin siitä tulee sitten kaukolennolla lisää meno-paluulle about 600 euroa.
Ymmärrän, että kaikki ei tästä ilosta maksa.
Vierailija kirjoitti:
Menomatkalla istuttiin vierekkäin ja paluumatkalla peräkkäin.
Ehkä se oli vaan hyvä. Menomatkalla ollaan vielä ihanissa lomatunnelmissa. Paluumatkalla toisen naamaa onkin jo katsonut ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä maksa mitään istumapaikkavarauksia, edes pitkällä lennolla. Aivan täysvituttava systeemi.
Niinpä saat sitten sen paikan minkä saat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä skitsoa kuin tuo istumapaikan maksullisuus on cabin-laukun maksullisuus. Olen nyt parilla lennolla siitä maksanut, mutta silti ylähyllyiltä ei ole löytynyt laukulle tilaa. Lentoemännät vain nakkelee niskojaan, että voi voi. Tässäkään asiassa ennakkomaksu ei takaa mitään.
Mitähän tähän sanoo kuluttujasuoja-asiamies. Että pitää maksaa asiasta, jota ei käytännössä ole?
Minä olen ollut lennolla, vielä halpayhtiö, jossa vain cabin-laukut sai laittaa ylös, tuo maksoi siis erikseen.
Osa oli laittanut repuja/takkeja ylös, ja tomera lentoemäntä niitä sitten nakkeli omistajilleen ja käskytti laittamaan penkin alle, että kaikki maksaneet saivat cabin-laukkunsa ylähyllyille.
Ja noin sen pitäisi mennäkkin!
On väärin jos matkustaja joka maksaa laukun matkustamoon, ei saa sitä kohdalleen hyllyyn, kun osa ottanut oikeudekseen 'pummia' repuilleen tilaa ylhäältä.
Monilla lentoyhtiöillä merkataan ne laukut mitkä saa/ei saa laittaa ylös.
Maksan kyllä mielelläni hyvistä paikoista. Justiin varattiin rouvan kanssa Miamin lennot ja ollaan 1 rivillä molempiin suuntiin. Noin 400€ ylimääräistä.
On jalkatilaa ja repputilaa.
Jos ei rahalla saisi tuota mukavuutta niin millä sitä sitten pitäisi saada?
Heti kun on vähän massii mukana niin on joku läski vinkumassa
Finskin toiminta on nykyisin pelkkää rahastusta. Lentoemo sanoi, että kun lentojen hinnoilla kilpaillaan, niin rahat pitää nyhtää muualta. Lennolla 6e maksaa näkkileipä. Kyllä luit ihan oikein. Sämpylöitä ei ainakaan omalla lennollani tällä viikolla edes ollut. Ainoa ruoka on pasta carbonara 9e, mikä on sellainen nuudelipurkki, mihin lentoemäntä kaataa kuumaa vettä sisälle ja voin sanoa että makaronit jää koviksi vaikka sitä miten pitkään haudutteli. Kaikista halvin ja huonoin netti taisi olla 10e, missä sanottiin ettei toimivuutta voida taata. Nyt jatkossa ei sitten edes käsimatkatavaraa saa ottaa maksutta mukaan.
Ainoa missä saa "entisajan tunnelmaa" on luottokorttiyhtiöiden lounget. Niissä saa salaatit, voileivät, virvokkeet, oluet, viinit ja vaikka viinat. Voit istua pehmeässä nojatuolissa ja odotella lennon lähtöä käytellen maksutonta nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Maksan kyllä mielelläni hyvistä paikoista. Justiin varattiin rouvan kanssa Miamin lennot ja ollaan 1 rivillä molempiin suuntiin. Noin 400€ ylimääräistä.
On jalkatilaa ja repputilaa.
Jos ei rahalla saisi tuota mukavuutta niin millä sitä sitten pitäisi saada?
Pitääkö bisneksessäkin maksaa istumapaikoista?
Vierailija kirjoitti:
Kaukolennoilla istumapaikan valinta maksaa alkaen 90 euroa suunta. Paremmista paikoista alkaen 130 euroa suunta. Jos vaikka nelihenkinen perhe haluaa istua matkoilla vierekkäin, tuo se tonnin lisää matkan hintaan. Ja jos ottaa matkatavaroita ruumaan vaikka 2 laukkua, niin siitä tulee sitten kaukolennolla lisää meno-paluulle about 600 euroa.
Ymmärrän, että kaikki ei tästä ilosta maksa.
Ymmärrän ettei kaikki halua maksaa, mutta toisaalta suurin osa halunnee varmistaa että on lapsensa vieressä JOS jotain sattuu. Ei ole kiva tilanne jos vaikka paineistukseen tulee jotain ja rivillä 7 paikalla E miettii että on herran hallussa osaako lapsi rivillä 24 paikalla B laittaa happinaamarin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Finskin toiminta on nykyisin pelkkää rahastusta. Lentoemo sanoi, että kun lentojen hinnoilla kilpaillaan, niin rahat pitää nyhtää muualta. Lennolla 6e maksaa näkkileipä. Kyllä luit ihan oikein. Sämpylöitä ei ainakaan omalla lennollani tällä viikolla edes ollut. Ainoa ruoka on pasta carbonara 9e, mikä on sellainen nuudelipurkki, mihin lentoemäntä kaataa kuumaa vettä sisälle ja voin sanoa että makaronit jää koviksi vaikka sitä miten pitkään haudutteli. Kaikista halvin ja huonoin netti taisi olla 10e, missä sanottiin ettei toimivuutta voida taata. Nyt jatkossa ei sitten edes käsimatkatavaraa saa ottaa maksutta mukaan.
Ainoa missä saa "entisajan tunnelmaa" on luottokorttiyhtiöiden lounget. Niissä saa salaatit, voileivät, virvokkeet, oluet, viinit ja vaikka viinat. Voit istua pehmeässä nojatuolissa ja odotella lennon lähtöä käytellen maksutonta nettiä.
Kannattaa ostaa kentältä eväät lennolle. Toki riippuu mistä kentältä lentää/minkä yhtiön lennolla, välillä koneessa voi olla edullisemmat eväät mitä kentällä, mutta silloin ei puhuta Finnairista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus tältä kesältä. Viisi henkinen seurue, tehtiin lähtöselvitys heti kun mahdollista ja molempiin suuntiin saatiin istumapaikat vierekkäin. Finnair.
Normaalilipuilla paikkoja ei voi valikoida itse enää edes lähtöselvityksen yhteydessä. Aiemmin pystyi.
Lennän jonkin verran ja varaan aina paikan etukäteen. Lyhyillä lennoilla saatan ottaa ikkunapaikan, jos joku kiva paikka on tarjolla, muuten valitsen aina käytäväpaikan. Puolison kanssa lentäessä hän valitsee aina ikkunapaikan ja mä käytäväpaikan. Joka kerta se keskipaikalle tuleva kysyy, voidaanko vaihtaa, kun ollaan puolison kanssa samaa seuruetta, ja aina joudutaan kieltäytymään. En halua istua keskipaikalla edes tunnin lentoa.
Tuo nyt on jo härskiä jos et voi edes puolisosi vieressä istua keskipaikalla, siihen joutuu sitten joku joka joutuu olemaan kahden tuntemattoman välissä ja vielä kuuntelemaan niiden kahden välistä keskustelua hänen ylitseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on jo härskiä jos et voi edes puolisosi vieressä istua keskipaikalla, siihen joutuu sitten joku joka joutuu olemaan kahden tuntemattoman välissä ja vielä kuuntelemaan niiden kahden välistä keskustelua hänen ylitseen.
Minä mietin onko tuo varaaminen edes mahdollista noin? Jos samalle varaukselle tekee (ei siis varaa lippuja erikseen) yleensä lentoyhtiöt antavat varata paikan vain siihen viereen, eli keskipaikka ja joko käytävä- tai ikkunapaikka.
Toki tuon voi kiertää varaamalla erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mun ongelma. Puoliso yleensä nukkuu matkan, mä selaan padia, kattelen leffaa tai jotain, et ei me paljoa siitä yli huudella. Meistä ei kumpikaan keskipaikalla halua istua, ja kun on mahdollista olla istumatta ja maksaa itselleen mieluisampi paikka, niin maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin onko tuo varaaminen edes mahdollista noin? Jos samalle varaukselle tekee (ei siis varaa lippuja erikseen) yleensä lentoyhtiöt antavat varata paikan vain siihen viereen, eli keskipaikka ja joko käytävä- tai ikkunapaikka.
Meillä on varaukset joko samassa tai erikseen, riippuu vähän, mutta aina on onnistunut. Koneesta voi valita minkä tahansa vapaan paikan, ei kukaan pakota, että pitää istua vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just varasin paikat ja otin molemmille käytäväpaikat. Olisi kyllä voinut varata paikat toiselta puolen konettakin halutessa.
Ihan yhtä skitsoa kuin tuo istumapaikan maksullisuus on cabin-laukun maksullisuus. Olen nyt parilla lennolla siitä maksanut, mutta silti ylähyllyiltä ei ole löytynyt laukulle tilaa. Lentoemännät vain nakkelee niskojaan, että voi voi. Tässäkään asiassa ennakkomaksu ei takaa mitään.
Mitähän tähän sanoo kuluttujasuoja-asiamies. Että pitää maksaa asiasta, jota ei käytännössä ole?