Finnairin lentojen maksullinen istumapaikan valinta - kokemuksia
Olen lähdössä "lomalentokohteeseen" Kreikkaan Finnairin lennolla kahdestaan kaverin kanssa. Emme aio maksaa 19 euroa istumapaikan valinnasta per hlö per lento vaan katsotaan miten käy. 200-paikkaisessa koneessa on nyt 10 paikkaa maksettu ja siis varattu, loput kait arvotaan joko vanhaan tyyliin vierekkäin tai lentoyhtiön rahanhimossa mahdollisimman kauas toisistaan.
Millaisia kokemuksia muilla on tältä kesältä? Oletteko päässeet lähekkäin istumaan ilman paikasta maksamista?
Kommentit (224)
Puolison kanssa ollaan aina istuttu vierekkäin paikkoja varaamatta, pari viime Kreikan-reissua vielä niin hyvä tsäkä että ollu mennen tullen exit-paikat. Enkä ole huomannut että ihmisillä olis ollut mitään hässäkkää asian tiimoilla, yleensähän siitä kyllä jupistais lähtöportilla ja koneessa yritettäis vaihdella paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan maksanut istumapaikan valinnasta Finnairilla tai muillakaan mutta aina olen päätynyt istumaan sen henkilön viereen jonka kanssa liput on ostettu. Jos matkustaa lapsen kanssa niin tilanne on eri mutta kai nyt kaksi aikuista voi istua lentokoneessa erillään kun koko loma vietetään kuitenkin yhdessä. Tuorein kokemus hyvin tuore koska olen nyt Rodoksella finskin reittilento.
Onko lomalla niin tylsää, että istut siellä vauvapalstaa lukemassa?
:DDDDD
Maksettiin Finnairille etuosan isomman jalkatilan paikoista ihan kohtuullinen lisämaksu. Kun kone lähti, viereen oli jäänyt tyhjä paikka. Siihen ryntäsi takaosasta nuori nainen istumaan heti kun turvavyövalo oli sammunut. Lentoemäntä jossain vaiheessa huomasi ja kysyi onko se hänen paikkansa. Ei ole, mutta haluan istua tässä, vastasi nainen.
Ei ihan tuntunut oikealta, kun emo vähän hölmistyneenä antoi naisen istua ja vallata maksullisen paikan, jotenkin kyllä vähän harmitti, ei voi kieltää. Mikähän on oikea politiikka tällaisessa tapauksessa? Onko lentoyhtiöllä joku tapa toimia näissä jutuissa, voisi mennä aika villiksi, jos tämä olisi sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan maksanut istumapaikan valinnasta Finnairilla tai muillakaan mutta aina olen päätynyt istumaan sen henkilön viereen jonka kanssa liput on ostettu. Jos matkustaa lapsen kanssa niin tilanne on eri mutta kai nyt kaksi aikuista voi istua lentokoneessa erillään kun koko loma vietetään kuitenkin yhdessä. Tuorein kokemus hyvin tuore koska olen nyt Rodoksella finskin reittilento.
Onko lomalla niin tylsää, että istut siellä vauvapalstaa lukemassa?
:DDDDD
Arjessa liian kiireistä? Sullahan on päinvastoin liian vähän tekemistä.
Ei kertaakaan ole istuttu erillään, vaikka eipä sillä väliäkään olisi. Että sinänsä ihmetyttää kun jotkut väittää että aina joutuvat ihan eri puolelle konetta, ja vielä lapsensa kanssa.
Koskaan ei ole maksettu paikoista, aina istuttu yhdessä. Viimeksi 8hengen seurue. Nyt tulossa eka mannerten välinen lento, vähän jännittää miten käy. En siltikään suostu maksamaan. Halvimmat paikat maksaisi 4 henkiseltä perheeltä 836 euroa meno-paluu. Ihan törkeää rahastusta.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei ole maksettu paikoista, aina istuttu yhdessä. Viimeksi 8hengen seurue. Nyt tulossa eka mannerten välinen lento, vähän jännittää miten käy. En siltikään suostu maksamaan. Halvimmat paikat maksaisi 4 henkiseltä perheeltä 836 euroa meno-paluu. Ihan törkeää rahastusta.
8x36euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8x36euroa
No mä jo ihmettelin tota hintaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8x36euroa
No mä jo ihmettelin tota hintaa
Ennakoiva syöttö poisti merkin välistä.
Pari kertaa on ollut se tilanne, että etukäteen maksettua istumapaikkaa en olekaan sitten koneeseen noustessa saanut. Molemmille kerroilla kyseessä oli aika etuosasta konetta ostettu ikkunapaikka. Paikan ostoni jälkeen ostamani paikka oli muutettu bisnesluokan paikaksi ja myyty eteenpäin.
Toisella näistä kerroista jouduin istumaan keskipaikalla koneen takaosassa ja toisella kerralla uusi paikkani oli sekin takana, mutta tällä kertaa käytäväpaikalla.
Kyllä harmitti, kun olin ostanut etukäteen paikkani juuri ikkunapaikalle ja aika eteen. Toki jälkikäteen sain rahani takaisin näistä maksetuista paikoista, mutta siinäkin piti itse olla aktiivinen ja olla yhteydessä lentoyhtiöön pari kertaa.
Nyt en enää osta paikkaa etukäteen ainakaan 7 ensimmäiselle riville, kun voivat näemmä muuttaa ne milloin vain bisnes-luokan paikoiksi, vaikka olisitkin ostanut paikan etuosasta konetta.
En ole varannut paikkoja koskaan. Kun ollaan yhtäaikaa tiskillä, niin yleensä kysytään "travelling together"? Huonopuoli on se, että saadaan välillä vierekkäiset paikat peräpenkiltä, mutta onneksi viinakärry on vieressä.
Finnairin koneet ovat pakastuskoneita, niissä sairaan KYLMÄ ilmankierto, kovalla nopeudella. Siksi maksan aina paikasta jolloin voin valita sen niin että tuuletus ei osu päähän/niskaan.
Minä maksoin 600 euroa Dubain lennosta ja pitäisi vielä paikasta maksaa, niin mistä maksoin oikein tuon summan sitten jos se ei edes sisällä istumapaikkoja?? Ja minulla on rahaa kyllä yllin kyllin, mutta ihan periaatteesta
Välillä tuntuu, että tahallaan ripottelevat samallakin varausnumerolla varanneet eri puolille konetta. Perheetkin välillä hajallaan. Olis kyllä jännä tietää paikkajaon perusteita. Miten paikat siis jaetaan. Laitetaanko esim basic tason korttilaiset taaemmas kuin silver ja kultakorttilaiset, vaikuttaako sukunimien aakkoset. Pitkille lennoille ollaan kyllä maksettu paremmista paikoista, mutta jollain Euroopan lyhyemmällä lennolla ei ole niin väliä.
Aina on istuttu yhdessä, viimeksi 8 hengen seurue. Kerran on kaukolennolla maksettu paikkavalinnasta sen vuoksi, että yölennolla saatiin kallistaa penkkiä ilman takana istuvan kärsimyksiä
En käytä kyseistä firmaa, kalliit hinnat,liikaa peruttuja lentoja.
Kertokaas nyt lentoyhtiössä työskentelevät, se totuus, miten nämä paikat oikein jaetaan. Tahallaanko laitatte seurueet ja parit erilleen, niin että saisitte seuraavalla kerralla maksamaan paikoista ennakkoon? Tyttäreni kanssa samalla varausnumerolla Thaimaan lennolla molemmilla tyhjä paikka vieressä, toinen istui edessä, toinen takana. Molemmat economy-luokassa, tosin toisella silver-tason kortti, toisella basic. Mikä järki tässä on, ei se teidän paikkajakosysteemi taida ihan fiksuin versio olla, vai miten tämän selitätte.
Voisin maksaakin. Minulle ei käy kuin elokuvissa eli viereen satu hurmaavaa sinkkua. Vaan 200 kiloinen ahdisteleva juoppo possu tai riehuva kakara.
Itse lennän Koreaan Finnairilla ja jouduin yli 50e pulittamaan yhdestä istuinpaikkavalinnasta. No, lentoluokka on Premium Economy ja näin lentopelkoisena en halua mennä kenenkään väliin istumaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee!
Laittakaa rahaa likoon hyvät ystävät, älkääkä jokaista penniä laskeko! Vain siten matka mukavoituu!