Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnairin lentojen maksullinen istumapaikan valinta - kokemuksia

Vierailija
31.08.2023 |

Olen lähdössä "lomalentokohteeseen" Kreikkaan Finnairin lennolla kahdestaan kaverin kanssa. Emme aio maksaa 19 euroa istumapaikan valinnasta per hlö per lento vaan katsotaan miten käy. 200-paikkaisessa koneessa on nyt 10 paikkaa maksettu ja siis varattu, loput kait arvotaan joko vanhaan tyyliin vierekkäin tai lentoyhtiön rahanhimossa mahdollisimman kauas toisistaan.

Millaisia kokemuksia muilla on tältä kesältä? Oletteko päässeet lähekkäin istumaan ilman paikasta maksamista?

Kommentit (224)

Vierailija
81/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen yksinviihtyvänä en todellakaan kärsi, jos muu perhe ripotellaan pitkin konetta. Matkalla sitten ollaa yhdessä ja jutellaan. Matkanteko on se ankea osuus ja silloin kaikki vaan tuijottaa luurejaan tms.

Vierailija
82/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finnairin uusin kusetus. Matkustan lightilla enkä maksanut paikasta niin sain koneen huonoimman paikan vikasta rivistä laidasta käytän puolelta. Tein checkinnin ekojen joukossa jolloin vapaata kyllä oli paljon mutta Finnair antoi tarkoituksella huonoimman mahdollisen. Maksoin sitten saadakseni kelvollisen paikan.

Siis sait käytäväpaikan? Tuohan on tosi hyvä paikka. 

Normaali ihminen pitää ikkunapaikkaa käytäväpaikkaa parempana.

Aijaa, minusta käytäväpaikka on paras. 

Sinä oletkin vähän erityislaatuinen. Miksi käytävä on mielestäsi parempi kuin ikkuna?

Siinä on enemmän tilan tuntua ja voi noista milloin vain jaloittelemaan eikä tarvitse häiritä muita. 

Enemmän siellä ikkunan puolella on tilan tuntua kun voi vaikka nukkua pää ikkunaa vasten eikä kukaan ole koko ajan tönimässä. Käytäväpaikalla saa jatkuvasti ottaa iskuja vastaan ohikulkevista ihmisistä ja ties mistä kärryistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälleen yksinviihtyvänä en todellakaan kärsi, jos muu perhe ripotellaan pitkin konetta. Matkalla sitten ollaa yhdessä ja jutellaan. Matkanteko on se ankea osuus ja silloin kaikki vaan tuijottaa luurejaan tms.

Mitä tuijotat luurista lentomatkalla? Jotain pelejä? 

Vierailija
84/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finnairin uusin kusetus. Matkustan lightilla enkä maksanut paikasta niin sain koneen huonoimman paikan vikasta rivistä laidasta käytän puolelta. Tein checkinnin ekojen joukossa jolloin vapaata kyllä oli paljon mutta Finnair antoi tarkoituksella huonoimman mahdollisen. Maksoin sitten saadakseni kelvollisen paikan.

Aijaa, minusta käytäväpaikka on paras. 

Sinä oletkin vähän erityislaatuinen. Miksi käytävä on mielestäsi parempi kuin ikkuna?

Siinä on enemmän tilan tuntua ja voi noista milloin vain jaloittelemaan eikä tarvitse häiritä muita. 

Enemmän siellä ikkunan puolella on tilan tuntua kun voi vaikka nukkua pää ikkunaa vasten eikä kukaan ole koko ajan tönimässä. Käytäväpaikalla saa jatkuvasti ottaa iskuja vastaan ohikulkevista ihmisistä ja ties mistä kärryistä.

No en ole tuollaista huomannut. Valitsen aina käytäväpaikan jos vain mahdollista, tosin en siitä erikseen kyllä maksa. 

Vierailija
85/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuijotat luurista lentomatkalla? Jotain pelejä? 

Minä olen se "tms." eli joko vaan istun enkä tee mitään tai sitten luen kirjaa tai lehteä. Mies lukee e-kirjaa ja lapsi pelaa (ilman ääntä).

Vierailija
86/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison kanssa yritetään saada aina vierekkäiset käytäväpaikat. 

Tosi outoja olette. Onko muitakin omituisia tapoja?

Mekin otetaan vierekkäiset käytäväpaikat, kun kumpikaan ei halua istua keskipaikalla. 

Vierailija
87/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin kerran paikasta (ikkuna) ja lentoemäntä siirsi muualle istumaan, käytävän viereen. Valitin, mutta rahoja ei saanut takaisin.

Eli ei kannata maksaa, sillä se on fifty-sixty saako maksamallaan paikalla istua vai ei!

Vierailija
88/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeisen rivin käytäväpaikka on mun suosikki silloin, jos koneesta pääsee poistumaan myös takakautta. Monesti olen sen ihan tarkoituksella varannut. Vessakin on ihan vieressä. Tilastollisestihan koneen takaosa on myös turvallisempi onnettomuuden sattuessa ja käytäväpaikkalaisena pääsee hätäuloskäynnillekin helpommin.

Kuljen melko paljon Suomen sisäisillä lennoilla Finnairilla ja yleensä valitsen käytäväpaikan suunnilleen riviltä 5-10, koska lähes aina on ollut niin, että saa poistua vain koneen etuosasta. Nyt olen varaillut maksullisia paikkoja etukäteen, kun saan ne vielä toistaiseksi puoleen hintaan. En tykkää tuosta paikkojen maksullisuudesta, mutta minkäs teet. Paikkavaraukset ovat tähän mennessä pitäneet paikkansa. Matkustan aina yksin, niin ei ole tietoa tuon useita henkilöitä käsittävän varauksen toimivuudesta.

Vierailija
89/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeisen rivin käytäväpaikka on mun suosikki silloin, jos koneesta pääsee poistumaan myös takakautta. Monesti olen sen ihan tarkoituksella varannut. Vessakin on ihan vieressä. Tilastollisestihan koneen takaosa on myös turvallisempi onnettomuuden sattuessa ja käytäväpaikkalaisena pääsee hätäuloskäynnillekin helpommin.

Kuljen melko paljon Suomen sisäisillä lennoilla Finnairilla ja yleensä valitsen käytäväpaikan suunnilleen riviltä 5-10, koska lähes aina on ollut niin, että saa poistua vain koneen etuosasta. Nyt olen varaillut maksullisia paikkoja etukäteen, kun saan ne vielä toistaiseksi puoleen hintaan. En tykkää tuosta paikkojen maksullisuudesta, mutta minkäs teet. Paikkavaraukset ovat tähän mennessä pitäneet paikkansa. Matkustan aina yksin, niin ei ole tietoa tuon useita henkilöitä käsittävän varauksen toimivuudesta.

Lisäksi tarjoilut on myös lähellä. Olen kysynyt juotavaa tai lisää syötvää siitä verhon takaa. 

Eri

Vierailija
90/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä lennettiin eikä varattu paikkoja ja vierekkäin oltiin sekä meno että paluu.

Vierailija
91/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lensimme tässä kuussa Finskillä reittilennolla meno-paluu Müncheniin. Molempiin suuntiin oli vierekkäiset paikat, vaikka emme olleet maksaneet paikanvarauksesta eikä meillä myöskään ole mitään erikoiskortteja.

Vierailija
92/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäväpaikka vessojen lähellä jonkun suosikki. Oho. Siinähän on koko ajan vessaan jonottajat vieressä. Perseet omien kasvojen korkeudella.

Vierailija
93/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi käy lentäminen, kun kaikesta pitää maksaa erikseen. Varattiin hiljattain lennot kahdelle Hki-Tokio-Hki niin, että 2 laukkua menee ruumaan ja vierekkäiset paikat economy-luokassa. Hinta vaatimattomasti 3200 euroa näille lennoille.

Eikö kannattaisi ostaa jonkun muun yhtiön lennot niin saisi lennot paljon halvemmalla?

Vierailija
94/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varaan AINA paikat, maksoivat tai eivät.

Nyt tänä kesänä Finnairilla ensimmäistä kertaa ikinä (siis lentoyhtiöstä riippumatta!) paikat EIVÄT mennen-tullen pitäneet.

Syitä oli luultavasti kaksi:

1. Kun keväällä varasin lennon näytti paikkavarauksessa että istuimia on 2+2, mutta koneessa oliki 3+3 paikat, eli konemalli lienee oli muuttunut.

2. Olin varannut paikat esim. riviltä 5, mutta riville 6 saakka olikin "ykkösluokka", ymmärrettävä että meidät oli siirretty.

Tavallaan kyllä ärsytti, MUTTA ihan fine sen puoleen, että paikat olivat suht läheltä toivottua (esim. rivi 5 muuttui riviksi 8 ei mihinkään "riviksi 25" tmv.

Ja myös sen huomasin, että suht täydessä koneessa olimme molempiin suuntiin 2 hlö kaksistaan, eli 3 paikka rivissä oli vapaa (pidimme keskipaikan tyhjänä, olin varannut ikkuna+keskipaikan) joten oli enemmän tilaa ympärillä.

Vierailija
95/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mielestäni ihan normaali ja haluan istua käytäväpaikalla, koska haluan nopeasti vessaan tarvittaessa ilman, että pitää harppoa ikkunapaikalta muiden yli.

Miten pitkillä lennoilla sinun oikein pitää käydä vessassa?

Itse selviän hyvin 6-8 tunnin lennoista, kun käyn lähtiessä ja saapuessa.

Vierailija
96/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytäväpaikka vessojen lähellä jonkun suosikki. Oho. Siinähän on koko ajan vessaan jonottajat vieressä. Perseet omien kasvojen korkeudella.

Ja hajut tulee nenään. Vihonviimeinen paikka.

Vierailija
97/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi käy lentäminen, kun kaikesta pitää maksaa erikseen. Varattiin hiljattain lennot kahdelle Hki-Tokio-Hki niin, että 2 laukkua menee ruumaan ja vierekkäiset paikat economy-luokassa. Hinta vaatimattomasti 3200 euroa näille lennoille.

Eikö kannattaisi ostaa jonkun muun yhtiön lennot niin saisi lennot paljon halvemmalla?

Ei taida suoria lentoja mennä Helsingin ja Tokion välillä kuin Finskillä. Vaihto on oma ruljanssinsa ja pidentää muutenkin pitkää matka-aikaa.

Vierailija
98/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin kerran paikasta (ikkuna) ja lentoemäntä siirsi muualle istumaan, käytävän viereen. Valitin, mutta rahoja ei saanut takaisin.

Eli ei kannata maksaa, sillä se on fifty-sixty saako maksamallaan paikalla istua vai ei!

Miten se lentoemäntä sinut siirsi jos sanoit että et halua siirtyä ja olit maksanut paikasta?

Vierailija
99/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mielestäni ihan normaali ja haluan istua käytäväpaikalla, koska haluan nopeasti vessaan tarvittaessa ilman, että pitää harppoa ikkunapaikalta muiden yli.

Miten pitkillä lennoilla sinun oikein pitää käydä vessassa?

Itse selviän hyvin 6-8 tunnin lennoista, kun käyn lähtiessä ja saapuessa.

Olen eri, mutta jaloittelen paljon pitkillä lennoilla. 

Vierailija
100/224 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hajut tulee nenään. Vihonviimeinen paikka.

No ei kyllä haise edes siinä vessanoven edessä, kun odottaa vuoroaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi