Finnairin lentojen maksullinen istumapaikan valinta - kokemuksia
Olen lähdössä "lomalentokohteeseen" Kreikkaan Finnairin lennolla kahdestaan kaverin kanssa. Emme aio maksaa 19 euroa istumapaikan valinnasta per hlö per lento vaan katsotaan miten käy. 200-paikkaisessa koneessa on nyt 10 paikkaa maksettu ja siis varattu, loput kait arvotaan joko vanhaan tyyliin vierekkäin tai lentoyhtiön rahanhimossa mahdollisimman kauas toisistaan.
Millaisia kokemuksia muilla on tältä kesältä? Oletteko päässeet lähekkäin istumaan ilman paikasta maksamista?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnairin uusin kusetus. Matkustan lightilla enkä maksanut paikasta niin sain koneen huonoimman paikan vikasta rivistä laidasta käytän puolelta. Tein checkinnin ekojen joukossa jolloin vapaata kyllä oli paljon mutta Finnair antoi tarkoituksella huonoimman mahdollisen. Maksoin sitten saadakseni kelvollisen paikan.
Siis sait käytäväpaikan? Tuohan on tosi hyvä paikka.
Normaali ihminen pitää ikkunapaikkaa käytäväpaikkaa parempana.
Olen mielestäni ihan normaali ja haluan istua käytäväpaikalla, koska haluan nopeasti vessaan tarvittaessa ilman, että pitää harppoa ikkunapaikalta muiden yli.
Miten pitkillä lennoilla sinun oikein pitää käydä vessassa?
Itse selviän hyvin 6-8 tunnin lennoista, kun käyn lähtiessä ja saapuessa.Olen eri, mutta jaloittelen paljon pitkillä lennoilla.
Ja se liittyy vessassa käymiseen miten?
Vierailija kirjoitti:
En ikinä maksa mitään istumapaikkavarauksia, edes pitkällä lennolla. Aivan täysvituttava systeemi.
Jouduin kerran kahden ison miehen väliin yli 10 tunnin lennolle. Tuntui, että happi loppui siinä välissä. En enää ikinä halua keskipaikalle kaukomatkalle.
Vierailija kirjoitti:
finskinsiivin kirjoitti:
Me lennettiin kaverin kanssa kesällä ja koska olimme tiskillä yhdessä niin virkailija antoi vierekkäiset paikat ennen kuin ehdin edes kysymään :)
Helsinki-Vantaalla ei ole tiskipalvelua vaan self service. Eikä siis enää mahdollisuutta check.inissä valita paikkoja vaan ne on määrätty.
Joo ei ookaan sorry, jäi mainitsematta että Hki oli vain kauttakulkupaikka mutta se lähtöpaikasssa liput buukannut oli laittanut vierekkäiset myös jatkolennolle :)
Check inin voi tehdä netissä etukäteen
Heinäkuussa Finnairilla Euroopanlento.
Ei tasan makseta Finskille euroakaan lisää, tämäkin lento vain siksi, että haluttiin suora lento.
Istuttiin mennessä samalla rivillä käytävän molemmilla puolilla, palatessa toinen #10 ja toinen #32 riveillä.
Vierailija kirjoitti:
Check inin voi tehdä netissä etukäteen
Miten tämän liittyy alkuperäiseen aiheeseen?
Eikö kannattaisi valita sellainen yhtiö, jolla lipun hintaan sisältyy mahdollisuus sijoittaa koko seurue lähipaikoille kohtuullisella korvauksella?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi valita sellainen yhtiö, jolla lipun hintaan sisältyy mahdollisuus sijoittaa koko seurue lähipaikoille kohtuullisella korvauksella?
No ei ole välttämättä suoria lentoja.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä maksa mitään istumapaikkavarauksia, edes pitkällä lennolla. Aivan täysvituttava systeemi.
Minusta systeemi on mainio. Useimmitenhan ihmiset valittaa hinnasta. No, nyt on mahdollista ottaa edullisempi lippu ja sitten istut sillä paikalla, mikä annetaan. Ei minulle mikään ongelma enkä ymmärrä, miten kellekään terveelle yksin/kaksin matkustavalle se voisi olla Euroopan lennoilla mikään juttu.
Maksamalla saa sitten mieltymystensä mukaan. Tässä keskustelussa on tullut hyvin ilmi se, että ihmiset arvostaa lennolla eri asioita. Minä esimerkiksi välttelen exit-paikkoja, koska olen lyhyt. Mieheni taas haluaa itselleen aina exit-paikan. Vessanovien viereen en mene, mutta muuten takarivi käy silloinkin kun sieltä ei ole uloskäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta systeemi on mainio. Useimmitenhan ihmiset valittaa hinnasta. No, nyt on mahdollista ottaa edullisempi lippu ja sitten istut sillä paikalla, mikä annetaan. Ei minulle mikään ongelma enkä ymmärrä, miten kellekään terveelle yksin/kaksin matkustavalle se voisi olla Euroopan lennoilla mikään juttu.
Maksamalla saa sitten mieltymystensä mukaan. Tässä keskustelussa on tullut hyvin ilmi se, että ihmiset arvostaa lennolla eri asioita. Minä esimerkiksi välttelen exit-paikkoja, koska olen lyhyt. Mieheni taas haluaa itselleen aina exit-paikan. Vessanovien viereen en mene, mutta muuten takarivi käy silloinkin kun sieltä ei ole uloskäyntiä.
Miksi exit-paikka on huono sun lyhyyden takia?
Kesällä lennettiin Kreikkaan 3 henkilöä. Molemmin puolin päästiin samalle riville. Kyllä melkein kaikki oli oman seurueen kanssa. Jotkut kahdestaan matkustaneet olivat eri rivillä. Kannattaa tehdä check in heti kun se on netissä mahdollista :) sama Norwegianilla tänä vuonna. Samalla rivillä 3 henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lipun hinnat ole yhtään edullisempia. Kaikki nämä paikanvalinnat, laukkumaksut yms. on rahastusta. Hinnat ei laskeneet yhtään vaikka laukut poistettiin lipuista, paikan valinta poistettiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaihtolento ole mikään ongelma. Moni tekee siitä ongelman ja ajattelee että on kauhean vaikeaa ja aikaa vievää yms. Nyt monella on pakkomielle valita suora lento vaikka hinta olisi paljon kalliimpi kun pelkäävät vaihtolentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaihtolento ole mikään ongelma. Moni tekee siitä ongelman ja ajattelee että on kauhean vaikeaa ja aikaa vievää yms. Nyt monella on pakkomielle valita suora lento vaikka hinta olisi paljon kalliimpi kun pelkäävät vaihtolentoja.
No mulle aika on tärkeämpää kuin raha. Miksi kuluttaisin aikaa vaihdoissa, jos suoraankin pääsee kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle aika on tärkeämpää kuin raha. Miksi kuluttaisin aikaa vaihdoissa, jos suoraankin pääsee kohteeseen.
Voit vaihtolennolla olla perillä aiemmin kuin siellä suoralla lennolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vaihtolennolla olla perillä aiemmin kuin siellä suoralla lennolla.
Seuraavalle reissulle on suora lento aamu kuudelta. Vaihdolla ei todellakaan pääse nopeammin perille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorien lentojen vaivattomuus ja nopeus.
Minulle arvokkaampaa kuin raha.
Minä maksan istuinpaikastani ihan mielellään. Saan silloin haluamani paikan. Keskipaikka koneessa on kauhea, enkä halua ottaa riskiä, että joudun sellaisella istumaan.
Lennoilla Embraerin konemalleilla tätä ongelmaa ei tietysti ole.
Kokemus tältä kesältä. Viisi henkinen seurue, tehtiin lähtöselvitys heti kun mahdollista ja molempiin suuntiin saatiin istumapaikat vierekkäin. Finnair.